• Τι δηλώνουν στη «δ» οι πρόεδροι των Εμπορικών Συλλόγων Κώστας Σπανός και Άγγελος Καλαθιανάκης
Η «Black Friday», μια “εισαγόμενη” εμπορική συνήθεια που υιοθετήθηκε εδώ και λίγα χρόνια και στην Ελλάδα, αν και δεν αποτελεί επίσημη θεσμοθετημένη εκπτωτική περίοδο, έχει καθιερωθεί στο άτυπο εκπτωτικό καλεντάρι. Οι επιχειρήσεις, μικρές και μεγάλες, και στα Δωδεκάνησα προετοιμάζονται πυρετωδώς για την Παρασκευή 28 Νοεμβρίου από τις αρχές του μήνα, με προσφορές που συχνά φτάνουν ή και ξεπερνούν το 50%, σε μια προσπάθεια να προσελκύσουν τους καταναλωτές και να ενισχύσουν τον τζίρο τους μετά από μήνες υποτονικής κατανάλωσης.
Οι καταναλωτές, από την πλευρά τους, αναμένουν με ανυπομονησία τις προσφορές, ελπίζοντας να αποκτήσουν προϊόντα τεχνολογίας, ένδυσης και υπόδησης, οικιακού εξοπλισμού, καλλυντικών κ.ά. σε σημαντικά χαμηλότερες τιμές. Πολλοί μάλιστα κάνουν προσεκτική έρευνα αγοράς από νωρίς, συγκρίνοντας τιμές και σχεδιάζοντας τις αγορές τους, ενώ άλλοι προτιμούν να εκμεταλλευτούν τις διαδικτυακές προσφορές για να αποφύγουν την πολυκοσμία των φυσικών καταστημάτων. Άλλωστε, η Cyber Monday (Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου) που ακολουθεί, ενισχύει ακόμη περισσότερο την τάση των online αγορών.
«H Black Friday ξεκίνησε ως μια ημέρα μεγάλων προσφορών αλλά, δυστυχώς, με ευθύνη πρωτίστως του θεσμικού πλαισίου αλλά και των εμπορικών πρακτικών των μεγάλων αλυσίδων, έχει πλέον μετατραπεί σε ένα φαινόμενο χωρίς αρχή, μέση και τέλος.
Η ημέρα εξελίχθηκε σε εβδομάδα, η εβδομάδα σε δεκαπενθήμερο και πλέον πλησιάζει τον μήνα συμβάλλοντας σε έναν παρατεταμένο, ανεξέλεγκτο εμπορικό κανιβαλισμό των πωλήσεων προ της ημέρας αυτής. Ο νόμος 4965/2022 απελευθέρωσε πλήρως οπότε οι μεγάλες αλυσίδες και οι πολυεθνικές, αλλά και οι διαδικτυακές πλατφόρμες, με τεράστια διαφημιστικά κονδύλια και προνομιακή πρόσβαση σε προμηθευτές και οι πλατφόρμες, κατακλύζουν την αγορά με “προσφορές” πριν καν φτάσει ο Νοέμβριος», αναφέρει στη «δ» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου Κώστας Σπανός.
Όπως μάλιστα εξηγεί, οι επιχειρήσεις που πλήττονται κυρίως από αυτή είναι οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας, της απασχόλησης και της κοινωνικής συνοχής.

Ακόμη όμως και υπό αυτές τις συνθήκες άνισου ανταγωνισμού ο Εμπορικός Σύλλογος Ρόδου επιδιώκει, προτείνει και ενθαρρύνει τη συμμετοχή των τοπικών επιχειρήσεων στην Black Friday, πιστεύοντας ακράδαντα πως και οι μεσαίοι και οι μικροί επιχειρηματίες, ο καθένας με τα μέσα που διαθέτει, μπορούν να εκμεταλλευθούν το εργαλείο αυτό προωθώντας τις πωλήσεις τους και προτρέπει τους καταναλωτές να προτιμήσουν για τις αγορές τους τις τοπικές επιχειρήσεις.
«Για τις επιχειρήσεις που συμμετέχουν θα πρέπει να τονίσουμε ότι ισχύουν όλοι οι κανόνες για την αναγραφή και επικοινωνία των τιμών που ισχύουν και για τις εκπτώσεις καθώς και οι κανόνες για την ανακοίνωση περί μείωσης τιμής όπου υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο έμπορος για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής», σύμφωνα με τον πρόεδρο των εμπόρων της Ρόδου.
Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος όχι συντομότερο των τριάντα (30) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από τριάντα (30) ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος δέκα (10) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν η μείωση της τιμής αυξάνεται προοδευτικά, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή χωρίς τη μείωση της τιμής πριν από την πρώτη εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
Για τους καταναλωτές, εκτός από την ευκαιρία για συμφέρουσες αγορές προτρέπουμε τη μέθοδο της έρευνας αγοράς προ της προσφοράς, είτε αυτή γίνεται σε φυσικό είτε σε διαδικτυακό κατάστημα, διότι ο ενημερωμένος καταναλωτής αποτελεί τον καλύτερο σύμμαχο της υγιούς επιχειρηματικότητας και εμπορίου.
«Ο Εμπορικός Σύλλογος Ρόδου μέσα από τις παρεμβάσεις του στο υπουργείο αλλά και μέσω της ΕΣΕΕ θα συνεχίσει να ζητά την αναμόρφωση του πλαισίου με αιτήματα τον περιορισμό των περιόδων προσφορών σε μία ανά σεζόν (έως δέκα ημέρες) και μία στο τέλος της σεζόν (έως δέκα ημέρες), αλλά και συστηματικούς σε μεγάλα καταστήματα και διαδικτυακές πλατφόρμες, ελληνικές και ξένες. Τα σαφή όρια στον χρόνο και στο περιεχόμενο των εκπτώσεων, περιορίσουν τις αθέμιτες πρακτικές και θα ενισχύσουν τον πραγματικό ανταγωνισμό», σημειώνει καταλήγοντας ο κ. Σπανός.
Σε δήλωσή του στη «δ» και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Καλύμνου, Άγγελος Καλαθιανάκης, για τη φετινή Black Friday τόνισε ότι: «Η αγορά της Καλύμνου μπαίνει σε ρυθμούς Black Friday με την ελπίδα ότι θα δοθεί μια μικρή οικονομική ανάσα στους επαγγελματίες του νησιού. Οι έμποροι έχουν ετοιμάσει πραγματικές προσφορές, με σεβασμό στον καταναλωτή, και στόχο να κρατήσουν την αγοραστική κίνηση εντός τοπικής αγοράς.
Παρότι τα νοικοκυριά παραμένουν πιεσμένα, βλέπουμε διάθεση από τον κόσμο να κινηθεί, να ψάξει, να συγκρίνει και να επιλέξει. Ευελπιστούμε ότι αυτό θα μεταφραστεί σε μια μικρή αύξηση του τζίρου και θα ανοίξει θετικά την εορταστική περίοδο. Θέλω να καλέσω τους καταναλωτές να στηρίξουν τα καταστήματα της Καλύμνου — γιατί η τοπική αγορά είμαστε όλοι μας», ανέφερε σχετικά.















