Ειδήσεις

Γιότινγκ: Σήκωσαν μποφόρ οι αλλαγές στον ΦΠΑ

Έκτακτη συνάντηση του Φώτη Κουβέλη με εκπροσώπους των επαγγελματικών φορέων θαλάσσιου τουρισμού. Τα σημεία «τριβής», ο ορατός κίνδυνος για φυγή πλοίων από την Ελλάδα και οι ενδεχόμενες συνέπειες.

Κύμα που απειλεί να εξελιχθεί σε τσουνάμι σήκωσε ήδη στον χώρο των επαγγελματικών τουριστικών σκαφών αναψυχής (γιότινγκ) μια κοινή απόφαση (ΠΟΛ 177/19-9-2018, ΦΕΚ Β’ 4420/4-10-2018) του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Φώτη Κουβέλη και της υφυπουργού ΟικονομικώνΑικατερίνης Παπανάτσιου, με την οποία επανακαθορίζονται οι «όροι και προϋποθέσεις για τη διενέργεια δραστηριότητας των πλοίων κυρίως στην ανοιχτή θάλασσα για σκοπούς χορήγησης απαλλαγών από τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας».

Οι επαγγελματικοί φορείς που δραστηριοποιούνται στον χώρο του θαλάσσιου τουρισμού κάνουν λόγο για απόλυτο αιφνιδιασμό εκ μέρους της κυβέρνησης αφού η σχετική απόφαση ελήφθη χωρίς να προηγηθεί διαβούλευση με τους φορείς. Ηδη, πάντως, έχει προγραμματιστεί για σήμερα συνάντηση με τον αρμόδιο υπουργό Φώτη Κουβέλη, για να εξεταστεί το θέμα.

Οι εκπρόσωποι των φορέων υποστηρίζουν πως οι συνέπειες από την εφαρμογή της συγκεκριμένης υπουργικής απόφασης θα είναι καταστροφικές για τον κλάδο. Θεωρούν, επιπλέον, πως θα επιδεινώσει σοβαρά την ανταγωνιστικότητα των επαγγελματικών τουριστικών σκαφών και εκτιμούν πως οι πλοιοκτήτριες εταιρείες θα υποχρεωθούν να υψώσουν άλλη σημαία -κοινοτικών ή τρίτων χωρών- ή και να μεταφέρουν τα πλοία σε γειτονικές χώρες, τις οποίες θα χρησιμοποιούν ως βάση και θα διέρχονται τράνζιτ από τον ελληνικό χώρο.

Οι εκπρόσωποι των φορέων υποστηρίζουν πως οι διατάξεις της ΠΟΛ 177 κόβουν, επί τις ουσίας, την απαλλαγή καταβολής ΦΠΑ για την αγορά επαγγελματικών σκαφών, με αποτέλεσμα να επιβάλλεται ΦΠΑ 24%. Όπως σημείωναν, ο ΦΠΑ που ισχύει στις ανταγωνίστριες χώρες είναι 0% στην Τουρκία, 6,6% στην Ιταλία, 13% στην Κροατία και 10% στη Γαλλία. Αυτό, όπως επισημαίνουν, θα καταστήσει πρακτικά ασύμφορη την αγορά νέων σκαφών ή την αντικατάστασή τους, με αποτέλεσμα ο ελληνικός στόλος να οδηγηθεί σε γήρανση, γεγονός που θα τον θέσει σταδιακά εκτός ανταγωνισμού.

Πλήγμα από την απόφαση αναμένεται, σύμφωνα με τους φορείς του χώρου, να δεχθούν και οι ναυπηγήσεις επαγγελματικών σκαφών αναψυχής στην Ελλάδα ενώ στον αέρα θα βρεθούν επενδυτικά σχέδια που ήδη υλοποιούνται ή βρίσκονται σε φάση ολοκλήρωσης. Παράγοντας του χώρου ανέφερε χαρακτηριστικά στο Euro2day.gr, την περίπτωση τουριστικού σκάφους, η ναυπήγηση του οποίου ολοκληρώνεται αυτή την περίοδο με προϋπολογισμένο κόστος 80 εκατ. ευρώ. Ποσό το οποίο θα επιβαρυνθεί με ΦΠΑ, σύμφωνα με την κοινή υπουργική απόφαση.

Οι εκπρόσωποι των φορέων του χώρου εκτιμούν, ταυτόχρονα, πως θα αυξηθεί σημαντικά το κόστος των ναυλώσεων. Σύμφωνα με τους ίδιους, η επιβάρυνση μπορεί να φθάσει και το 12%.

Δύο φαίνεται πως είναι τα βασικά σημεία «τριβής» στην εν λόγω ΠΟΛ 177. Τοπρώτο αφορά το γεγονός πως θα απαλλάσσονται από ΦΠΑ μόνο τα σκάφη που θα πραγματοποιούν το 50% των πλόων τους στην ανοιχτή θάλασσα. Όπως ορίζεται, όμως, στη σχετική απόφαση, πλόες σε ανοιχτή θάλασσα νοούνται τα ταξίδια σε αποστάσεις άνω των 6 μιλίων από την ακτογραμμή. Οι εκπρόσωποι των φορέων του χώρου επισημαίνουν πως κάτι τέτοιο είναι πρακτικά αδύνατο να συμβεί στις ελληνικές θάλασσες, όπου τα νησιά βρίσκονται το ένα πολύ κοντά στο άλλο. Οπότε τα πλοία δεν θα μπορούν να πληρούν την προϋπόθεση που θέτει η απόφαση.

Το δεύτερο «αγκάθι» αφορά στον τρόπο που θα αποδεικνύεται πως το ταξίδι πραγματοποιήθηκε σε αποστάσεις πέραν των 6 μιλίων. Η απόφαση προβλέπει πως θα χρησιμοποιούνται ηλεκτρονικά συστήματα αυτόματης αναγνώρισης (AIS), τα οποία θα είναι υποχρεωμένες να τοποθετούν στα πλοία οι πλοιοκτήτριες εταιρείες.

Τα δεδομένα από τα συστήματα AIS θα μεταβιβάζονται από το υπουργείο Ναυτιλίας στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ). Ταυτόχρονα, προβλέπεται η λειτουργία στην ΑΑΔΕ ηλεκτρονικής εφαρμογής για την αποθήκευση και επεξεργασία των εν λόγω στοιχείων, προκειμένου να προσδιορίζεται ο ΦΠΑ που θα πρέπει να καταβάλλεται με βάση τους ναύλους που έχουν πραγματοποιηθεί.

Για τη διασταύρωση των στοιχείων, η ΑΑΔΕ προβλέπεται να χρησιμοποιεί δεδομένα και από την Διαδικτυακή Πλατφόρμα Ανταλλαγής Δεδομένων-IMDatE (Intergrated Maritime Data Enviroment) του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (EMSA).

Οι εκπρόσωποι των φορέων του θαλάσσιου τουρισμού απέδιδαν την αιφνιδιαστική απόφαση σε προσπάθεια της κυβέρνησης να αντλήσει πρόσθετα φορολογικά έσοδα. Επεσήμαιναν, ωστόσο, πως οι σχετικές διατάξεις -εφόσον ισχύσει ως έχουν- θα οδηγήσουν σε φυγή πλοίων από την ελληνική σημαία και τη χώρα ενώ θα επιφέρουν σοβαρό πλήγμα στο ΝΑΤ, άλλα ασφαλιστικά ταμεία και 120 συνδεόμενα επαγγέλματα.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εκπροσώπων του χώρου, ο ετήσιος τζίρος των επαγγελματικών τουριστικών σκαφών αναψυχής υπερβαίνει τα 350 εκατ. ευρώ,ενώ αποτελούν τη βασική πηγή εσόδων των ελληνικών μαρίνων. Όπως ανέφεραν χαρακτηριστικά από τα 4,1 εκατ. ευρώ εσόδων που αναμένεται να εμφανίσει φέτος η μεγαλύτερη μαρίνα της Αττικής στον Άλιμο (ανήκει στην ΕΤΑΔ), η συντριπτική πλειοψηφία προέρχεται από τα επαγγελματικά σκάφη, τα οποία χρησιμοποιούν τις 900 από τις 1.150 διαθέσιμες θέσεις ελλιμενισμού. Στο λιμάνι του Λαυρίου, ταυτόχρονα, τα έσοδα από επαγγελματικά σκάφη αντιπροσωπεύουν το 37% των συνολικών εσόδων του.

Ο ελληνικός στόλος επαγγελματικών σκαφών τουρισμού αριθμεί, σύμφωνα με τους εκπροσώπους των φορέων του χώρου, 5.280 πλοία όλων των τύπων (ενεργές άδειες). Σ’ αυτά απασχολούνται περί τις 4.500 ναυτικοί (αξιωματικοί, υπαξιωματικοί και μέλη πληρώματος), οι οποίοι είναι ασφαλισμένοι στο ΝΑΤ και άλλα ταμεία καθώς τα πλοία έχουν έδρα την Ελλάδα και φέρουν ελληνική σημαία.

Οι προειδοποιητικές βολές αποχώρησης από την ελληνική σημαία και, ενδεχομένως, τη χώρα έρχονται κυρίως από τα περίπου 1.000 επαγγελματικά σκάφη με μόνιμο πλήρωμα. Όπως εξηγούσαν στελέχη του χώρου, αυτά είναι που θέτουν υποψηφιότητα να αποχωρήσουν από την ελληνική σημαία, καθώς το κόστος λειτουργίας τους θα είναι πλέον ασύμφορο, αν παραμείνουν σε αυτήν. Άφηνε, ταυτόχρονα, ανοιχτό το ενδεχόμενο να μην υψωθεί άλλη κοινοτική σημαία αλλά να επιλεγεί σημαία τρίτων χωρών. Όπως ανέφεραν χαρακτηριστικά, η σημαία του Ηνωμένου Βασιλείου δεν θα είναι σύντομα κοινοτική, αλλά θεωρείται από αρκετές εταιρείες μια από τις πιθανές επιλογές αν υποχρεωθούν, τελικά, να αλλάξουν νηολόγιο.

Πηγή euro2day.gr

Συντάκτης Παναγιώτης Δ. Υφαντής

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου