Σε νέα αναπτυξιακή τροχιά εισέρχονται τα ελληνικά λιμάνια μέσω της Ε.Ε. και της αναβάθμισης του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών. Το πολιτικο-οικονομικό ΠΑΙΧΝΙΔΙ , όσο αφορά τη λιμενική πολιτική, αποκτά μεγαλύτερη ένταση  αφού θα υπάρχει εντονότερο ενδιαφέρον από πλευράς επενδυτών οι οποίοι μόλις οσμιστούν ευκαιρίες δεν διστάζουν ούτε λεπτό.
Στο  πλαίσιο για την ανάπτυξη νέου διευρωπαϊκού δικτύου εντάσσονται 25 ελληνικά λιμάνια και υπάρχουν δύο επίπεδα: 1) Στο  κεντρικό δίκτυο (core network),  περιλαμβάνονται πέντε ελληνικά λιμάνια: Πειραιάς, Θεσσαλονίκη Πάτρα, Ηράκλειο  και Ηγουμενίτσα.
2) Στο εκτεταμένο δίκτυο   περιλαμβάνονται τα λιμάνια,  Βόλος, Ελευσίνα, Καβάλα, Καλαμάτα, Κατάκολο, Κέρκυρα, Κυλλήνη, Λαύριο, Μύκονος, Μυτιλήνη, Νάξος, Πάρος, Ραφήνα, Ρόδος, Σαντορίνη, Σκιάθος, Σύρος, Χαλκίδα, Χανιά (Σούδα) και Χίος.
Ο σχεδιασμός έγινε βάσει δύο κανονισμών  του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου που αφορούν τις  κατευθυντήριες γραμμές της Ένωσης  για την ανάπτυξη του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών και το χρηματοδοτικό εργαλείο για τον σκοπό αυτό, την  Διευκόλυνση «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF). Με τους Κανονισμούς αυτούς η Ε.Ε.   στοχεύει στην ολοκλήρωση των αναγκαίων υποδομών χερσαίων και θαλασσίων μεταφορών.
«Οι υποδομές των δικτύων μεταφορών αποτελούν ακρογωνιαίο λίθο για την ομαλή λειτουργία της εσωτερικής αγοράς,  τη διασφάλιση της συνεχούς κινητικότητας για τα πρόσωπα και τα αγαθά, καθώς και την εξασφάλιση οικονομικής, κοινωνικής και εδαφικής συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Υπό την έννοια αυτή, αποτελούν και θεμελιώδες προαπαιτούμενο για την ανάπτυξη των θαλασσίων μεταφορών στο σύνολό τους -ποντοπόρος ναυτιλία, επιβατηγός ναυτιλία,   μικρών αποστάσεων- ως χρήστες των λιμενικών υποδομών» επισημαίνουν ευρωπαϊκοί  κύκλοι.
Η χρηματοδότηση
Στο νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο για τις μεταφορές , κυρίαρχο ρόλο καλούνται να διαδραματίσουν τα λιμάνια αναπτύσσοντας τον στρατηγικό σχεδιασμό τους κατά τρόπο ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη δυνατή απορρόφηση των διατιθέμενων χρηματοδοτικών πόρων της Ε.Ε. τα επόμενα χρόνια.
Η Ελλάδα διεκδικεί 26,2 δισ. ευρώ έως το 2020 . Για να λειτουργήσει το διευρωπαϊκό  δίκτυο  πρέπει να υποβληθεί πρόταση από κοινοπραξία χωρών η οποία θα προβλέπει διασύνδεση μεταξύ δύο τουλάχιστον χωρών. Για παράδειγμα το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ή του Πειραιά με  σιδηρόδρομο για απευθείας διασύνδεση με Βουλγαρία ή Ιταλία και προώθηση προϊόντων στη Βόρεια Ευρώπη.
«Η ένταξη των ελληνικών λιμένων στο νέο μοντέλο ανάπτυξης του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών δίνει την ευκαιρία ανάπτυξης όλων εκείνων των επενδυτικών πρωτοβουλιών που θα τους καταστήσουν ανταγωνιστικούς σε συνάρτηση με την παροχή αναβαθμισμένων λιμενικών υπηρεσιών και προσέλκυση μεταφορικών ροών» τονίζουν  στο «b.s.» ναυτιλιακά στελέχη με εξειδίκευση στη λιμενική πολιτική:
«Παράλληλα, στο πλαίσιο του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (Τrans-European transport network (TEN-T)),  προβλέπεται η χρηματοδότηση έργων κοινού ενδιαφέροντος για υπηρεσίες και δράσεις αναφορικά με την υποστήριξη της κινητικότητας προσώπων και εμπορευμάτων, τις δραστηριότητες βελτίωσης των περιβαλλοντικών επιδόσεων των λιμένων, την προώθηση εναλλακτικών καυσίμων, την ανάπτυξη συστημάτων διαχείρισης της θαλάσσιας κυκλοφορίας και την απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών μέσω της ανάπτυξης της «ενιαίας ναυτιλιακής θυρίδας» (maritime single window)».
Η ελληνική κυβέρνηση μέσω και του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη έχουν θέσει ως κεντρικό στόχο την ανάπτυξη και την ανάδειξη των ελληνικών λιμανιών  σε διαμετακομιστικά κέντρα και πύλες εισόδου για τα προϊόντα από την Ασία προς την Ευρώπη. Είναι από τις ελάχιστες σημαντικές  ευκαιρίες που έχει η ελληνική οικονομία να πάρει ανάσες, σε μία δύσκολη εποχή.
Προς αυτή   την κατεύθυνση ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου «έτρεξε» τον Φιλικό Διακανονισμό ΟΛΠ – COSCO με στόχο την αναβάθμιση των δυνατοτήτων του Πειραιά και την  υλοποίηση νέων επενδύσεων ύψους 230 εκατομμυρίων ευρώ από την πλευρά του κινέζικου κολοσσού. Το διοικητικό συμβούλιο της ΟΛΠ ΑΕ  αποφάσισε τη σύγκλιση Έκτακτης Γενικής Συνέλευσης των Μετόχων για τις 11 Νοεμβρίου, την προσεχή Τρίτη,   προκειμένου να εγκρίνει το συμβατικό κείμενο του έργου «Φιλικός Διακανονισμός μεταξύ ΟΛΠ Α.Ε. και ΣΕΠ Α.Ε.-Cosco  για την κατασκευή του  δυτικού τμήματος της  Προβλήτας ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων».
Μετά την έγκρισή του από τη Γενική Συνέλευση, θα αποσταλεί στον Υ.Ν.Α., Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη  προκειμένου να κατατεθεί ως σχέδιο νόμου στη Βουλή των Ελλήνων για επικύρωση.  Η  συμφωνία θα ισχύει από τη δημοσίευση σε ΦΕΚ του νόμου, τον οποίο θα ψηφίσει η Βουλή.

newmoney.gr

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ