Διευρύνουν συνεχώς την παρουσία τους στην Ελλάδα οι μεγάλες ξένες αλυσίδες διαχείρισης ξενοδοχείων, διαπιστώνοντας ισχυρή ζήτηση για ταξίδια σε ελληνικούς προορισμούς αλλά και ευκαιρίες ανάπτυξης σε ένα τοπίο που χαρακτηρίζεται από περιορισμένη, σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, παρουσία τους. Επιπλέον, ο πρωταγωνιστικός ρόλος των μονάδων τεσσάρων αστέρων στην ελληνική ξενοδοχειακή αγορά και τα εύρωστα περιθώρια κερδοφορίας τους εκτιμάται ότι καθιστά ώριμο το έδαφος για την εξάπλωση αυτών των αλυσίδων. Επιχειρήσεις διαχείρισης ξενοδοχείων επιδιώκουν έτσι να εμπλουτίσουν το χαρτοφυλάκιό τους με προορισμούς οι οποίοι θεωρούνται ανερχόμενοι όπως η Ελλάδα σε αγορές όπως της Βόρειας Αμερικής.
Μεγάλες πολυτελείς αλυσίδες, όπως η Mandarin, η One & Only, η Hilton Worldwide, η Six Senses και άλλες, είτε έχουν ήδη κλείσει είτε εξετάζουν συμφωνίες προκειμένου να συνεργαστούν με ελληνικές μονάδες υψηλής αξιολόγησης.
στα-τετράστερα-στρέφονται-ξένοι-διαχ-563800216
Τουρίστες με μεγάλα πορτοφόλια προτιμούν ολοένα και περισσότερο την Ελλάδα
Με βάση στοιχεία της GBR Consulting που αφορούν τη χρήση του 2023, σε ποσοστό 20% τα ξενοδοχεία πέντε αστέρων είτε συνεργάζονται με διεθνείς αλυσίδες είτε και σε περιπτώσεις ελέγχονται κιόλας. Ωστόσο, μόλις το 5% των ξενοδοχείων τεσσάρων αστέρων έχει τέτοιες συνεργασίες. Ειδικότερα, σε σύνολο περίπου 10.000 ξενοδοχείων στα τέλη του 2023 μόνον 205 λειτουργούσαν υπό τη διαχείριση 39 συνολικά διεθνών ξενοδοχειακών αλυσίδων, σύμφωνα με στοιχεία της GBR Consulting και του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος.
Εκτοτε ο αριθμός αυτός έχει αυξηθεί και συνεχίζει να αυξάνεται όχι μόνο στην υψηλότερη κατηγορία αλλά και στην κατηγορία τεσσάρων αστέρων που εμφανίζει ιδιαίτερα ελκυστικά χαρακτηριστικά κερδοφορίας. Σύμφωνα με μελέτη της ICAP CRIF που δημοσιεύθηκε αυτή την εβδομάδα, οι μεγαλύτεροι ελληνικοί ξενοδοχειακοί όμιλοι και συγκεκριμένα 21 συνολικά όμιλοι ελέγχουν αθροιστικά 165 ξενοδοχεία με βάση στοιχεία του 2024. Την ίδια ώρα, οι μεγάλες ξένες ξενοδοχειακές επώνυμες αλυσίδες εκτιμάται ότι διαχειρίζονται πλέον 230 ξενοδοχεία, μερικά εκ των οποίων τους ανήκουν.
Νέα projects από InterContinental, Accor, Hilton, Marriott, Four Seasons.
Τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της GBR Consulting που αναφέρονται στα τέλη του 2023, δείχνουν πως η Marriott International κατείχε το μεγαλύτερο μερίδιο στην ελληνική αγορά διαχείρισης ξενοδοχείων, με το 19% να ελέγχεται από αυτήν και ακολουθούν με 9% ο όμιλος Sani/Ikos και η Wyndham Hotels & Resorts. Στην επόμενη θέση ήταν η Hilton Worldwide με μερίδιο 7%, ενώ από 5% μερίδιο έλεγχαν η Hyatt International, η Accor και η Domes Resorts. Ακόμα, με μερίδια αγοράς της τάξης του 4% εμφανίζονταν η ισπανική Melia Hotels International και η InterContinental Hotels Group (IHG). Μικρότερα μερίδια κατείχαν 29 ακόμα διεθνείς αλυσίδες που αθροιστικά αντιστοιχούσαν στο 28% των ξενοδοχείων με τέτοιες συνεργασίες στην Ελλάδα.
στα-τετράστερα-στρέφονται-ξένοι-διαχ-563795545
Υψηλή πληρότητα και άνοδος τιμών για τα ξενοδοχεία resort τον Ιούλιο
Ωστόσο ο αγώνας για την αύξηση των μεριδίων, σε μία αγορά όπου παράλληλα διευρύνεται, βρίσκεται ακόμα στα πρώτα του βήματα, εκτιμούν οι ειδικοί. Κατά τη διάρκεια του 2025 δρομολογήθηκαν νέες συμφωνίες μεγάλων ξένων brands με ελληνικά ξενοδοχεία, αυξάνοντας περαιτέρω τη διείσδυση των πολυεθνικών διαχείρισης στην ελληνική ξενοδοχειακή αγορά. Για παράδειγμα, Hilton και Marriott άνοιξαν ή ανοίγουν φέτος με κάποια από τα πολλά εμπορικά σήματα που διαχειρίζονται, όπως τα Small Luxury Hotels of the World, Curio και Conrad της πρώτης και Autograph Collection, Moxy και Westin της δεύτερης, από πέντε ξενοδοχεία η καθεμία στην Ελλάδα, φτάνοντας η μεν Hilton στα 50 ξενοδοχεία, η δε Marriott στα 42.
Επιπλέον, το InterContinental Hotels Group αυξάνει επίσης τις δραστηριότητές του στην ελληνική αγορά με δύο νέα ξενοδοχεία στην Κρήτη κάτω από τα brands Vignette Collection και Kimpton που ανοίγουν το 2025 και το 2026 και τα δύο ακόμη Six Senses που έχουν ήδη δρομολογηθεί σε Πόρτο Χέλι και Πεταλιούς, με προγραμματισμένη λειτουργία έως και το τέλος του 2027. Υπενθυμίζεται ότι λειτουργεί ήδη σήμερα πέντε μονάδες σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Κρήτη και συγκεκριμένα τα InterContinental Athenaeum Athens, Crowne Plaza Athens, Holiday Inn Athens, Holiday Inn Thessaloniki και ΙnterContinental Crete. Κάποια από αυτά είναι ξενοδοχεία τεσσάρων και όχι πέντε αστέρων, καθώς πλέον το ενδιαφέρον των αλυσίδων διευρύνεται και στην κατηγορία αυτή.
Σύμφωνα με την ICAP CRIF το 2024, τα ξενοδοχεία 4 αστέρων απέσπασαν το μεγαλύτερο μερίδιο στη συνολική αξία της ξενοδοχειακής αγοράς σε όρους κύκλου εργασιών, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 44% και ακολούθησαν τα ξενοδοχεία 5 αστέρων με μερίδιο 40% και τα 3 αστέρων με 16%.
Πηγή: kathimerini.gr