«Ο ΣΥΡΙΖΑ, μάχεται μαζί με όλους τους πολίτες της Δωδεκανήσου για ουσιαστική τοπική αυτοδιοίκηση, που θα βασίζεται στην κατοχύρωση της ιδιαίτερης φυσιογνωμίας των νησιωτικών ΟΤΑ. Για μια πολιτική που θα σέβεται τα ιδιαίτερα τοπικά δεδομένα, την ευρωπαϊκή και εθνική συνταγματική επιταγή της “νησιωτικότητας”».
Τους στόχους του ΣΥΡΙΖΑ καταθέτει σε συνέντευξή του στη “δ”, με αφορμή τις εκλογές της ΤΑ, ο βουλευτής κ. Δημήτρης Γάκης και τονίζει πως στόχος του κόμματος είναι η υλοποίηση προγραμμάτων που να συναρτώνται με τις γεωοικονομικές, κοινωνικές και συγκοινωνιακές συνθήκες των νησιωτικών περιοχών.

“Στις εκλογές του Μαΐου, η μάχη θα είναι μάχη αξιών και εποχών. Οι δύο αντίθετοι πόλοι θα είναι το παλιό και το καινούργιο. Το καινούργιο ταυτίζεται, ανεξαρτήτως ηλικίας, με τη νέα πολιτική συνείδηση που αργά και σταθερά αποκτούν οι Ελληνίδες και οι Έλληνες. Οι 13+1 υποψηφιότητες που ανακοινώθηκαν αφορούν σε μια πολιτική – αυτοδιοικητική μάχη για την ελπίδα και την ανατροπή, τη δημοκρατία, την κοινωνική δικαιοσύνη και την αλληλεγγύη”, δηλώνει ο κ. Γάκης και προσθέτει πως οι περιφέρειες θα πρέπει να σχεδιάσουν ένα άλλο μοντέλο διοίκησης, ανάπτυξης και παραγωγικής ανασυγκρότησης.
Ο κ. Γάκης δηλώνει πως σε λίγες ημερες θα γίνουν ανακοινώσεις για τις υποψηφιότητες που θα στηρίξει ο ΣΥΡΙΖΑ στους υπόλοιπους νησιωτικούς ΟΤΑ.
Σε ερώτηση σχετικά με το πρόβλημα που ανέκυψε στη ΔΕΥΑΡ, ο κ. Γάκης δηλώνει πως πρόκειται για μια υπόθεση που αφορά όλη την κοινωνία γεγονός που απαιτεί ενότητα από όλους.

Η συνέντευξη του κ. Δημήτρη Γάκη, αναλυτικά:
• Με τις αποφάσεις που ελήφθησαν από την Κεντρική Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ κλείδωσαν οι υποψηφιότητες για τους Δήμους και την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Ποια ήταν τα κριτήρια που μέτρησαν περισσότερο στους υποψήφιους που θα υποστηριχθούν;
Στις εκλογές του Μαΐου, η μάχη θα είναι μάχη αξιών και εποχών. Οι δύο αντίθετοι πόλοι θα είναι το παλιό και το καινούργιο. Το καινούργιο ταυτίζεται, ανεξαρτήτως ηλικίας, με τη νέα πολιτική συνείδηση, που αργά και σταθερά αποκτούν οι Ελληνίδες και οι Ελληνες. Οι 13+1 υποψηφιότητες που ανακοινώθηκαν αφορούν σε μια πολιτική – αυτοδιοικητική μάχη για την ελπίδα και την ανατροπή, τη δημοκρατία, την κοινωνική δικαιοσύνη και την αλληλεγγύη. Φέρνουν το καινούργιο.
Οι Περιφέρειες, θα πρέπει να σχεδιάσουν ένα άλλο μοντέλο διοίκησης, ανάπτυξης και παραγωγικής ανασυγκρότησης για τον τόπο τους, στη βάση της συμμετοχής, του κοινωνικού ελέγχου, της αειφόρου και περιφερειακής ανάπτυξης.

Με αυτά τα κριτήρια επιλέξαμε τους επικεφαλής των ψηφοδελτίων. Είχαμε βέβαια και κάποιες αστοχίες. Ακούσαμε την κοινωνία, σεβαστήκαμε την αντίθεσή της και βαθιά προσηλωμένοι στις δημοκρατικές μας αρχές ανακαλέσαμε την υποστήριξή μας στον υποψήφιο Δυτικής Μακεδονίας, στον κ. Καρυπίδη. Από εδώ και πέρα, προετοιμάζουμε μαζί με τις τοπικές κοινωνίες την καλύτερη δυνατή ομάδα που θα στελεχώσει τον κάθε συνδυασμό, συνδυάζοντας την εμπειρία, τη σταθερότητα, την προοπτική, αλλά και τη νεανική ορμή. Κάποιοι θέλουν να διοικήσουν την χώρα, εμείς να τη διαμορφώσουμε! Για όλα τα παραπάνω θα παλέψουμε και στην Περιφέρεια Ν. Αιγαίου.

• Ποια πρόσωπα θα στηριχθούν από το ΣΥΡΙΖΑ στους υπόλοιπους νησιωτικούς Δήμους της Δωδεκανήσου; Θα συγκροτηθούν συνδυασμοί ή θα υπάρξουν ευρύτερες συνεργασίες με άλλα κόμματα;
Θα ανακοινωθούν έγκαιρα. Οι οργανώσεις μας, συζητούν και διαμορφώνουν τα τοπικά προγράμματα και τις «τοπικές στρατηγικές», πυρετωδώς. Αυτές έχουν την ευθύνη επιλογής. Το σημαντικότερο είναι, ότι εργαζόμαστε μαζί με τις τοπικές κοινωνίες, δίνοντας έμφαση σε δύο κυρίως κριτήρια: Στην εμπειρία σε αυτοδιοικητικά ζητήματα και στα μηνύματα που δεχόμαστε από τις ίδιες τις νησιωτικές κοινωνίες.Ο ΣΥΡΙΖΑ, μάχεται μαζί με όλους τους πολίτες της Δωδεκανήσου για ουσιαστική τοπική αυτοδιοίκηση που θα βασίζεται στην κατοχύρωση της ιδιαίτερης φυσιογνωμίας των νησιωτικών ΟΤΑ. Για μια πολιτική που σέβεται τα ιδιαίτερα τοπικά δεδομένα, την ευρωπαϊκή και εθνική συνταγματική επιταγή της «νησιωτικότητας». Με στόχο την υλοποίηση προγραμμάτων που να συναρτώνται με τις γεωοικονομικές, κοινωνικές και συγκοινωνιακές συνθήκες των νησιωτικών περιοχών. Για ένα νέο μοντέλο αυτοδιοίκησης, που θα προβάλλει τα αναπτυξιακά συγκριτικά πλεονεκτήματα του κάθε τόπου και θα στηρίζεται στη συμμετοχή των πολιτών στις τοπικές κοινότητες, των πόλεων και των χωριών των νησιών μας. Αυτή είναι η βασική αρχή. Αυτή την υπεύθυνη τακτική στην επιλογή μας θα ακολουθήσουμε σε κάθε νησιωτικό Δήμο. Το ξεκίνημα έγινε στη Ρόδο. Και το ίδιο αποφασιστικά και ελπιδοφόρα θα συνεχίσουμε.

• Θα διεξαχθούν σε ήπιο κλίμα οι εκλογές; Θεωρείτε πως οι πολίτες θα θελήσουν να δείξουν την αντίθεση και τη δυσαρέσκειά τους για τις πολιτικές που εφαρμόσθηκαν;
Παλιότερα, σε κάθε εκλογική αναμέτρηση, κάθε υποψήφιος των μεγάλων κομμάτων εξουσίας υπολόγιζε σε μηχανισμούς, που ξυπνούσαν από τη χειμερία νάρκη, και σε λίγο χρόνο κατάφερνε να μαζέψει σταυρούς, να βολέψει κόσμο σε επί τούτου δημιουργηθείσες θέσεις, να πουλήσει και να αγοράσει πολιτική συνείδηση. Σίγουρα τα φαντάσματα του παρελθόντος ακόμη σέρνονται σε κρυφές γωνιές της Δημοκρατίας μας και ανασύρονται, άλλοτε για να βρυχηθούν και να εκφοβίσουν κι άλλοτε για να υπενθυμίσουν την αρνητικά καταλυτική παρουσία τους.
Ομως οι Ελληνες δεν φοβούνται πια και είναι έτοιμοι για ένα σημαντικό βήμα μπροστά, το βήμα αυτό που θα διαχωρίσει το στάρι από την ήρα, που θα δημιουργήσει νέους πολίτες, όχι νέους ηλικιακά, αλλά με νέα πολιτική νοημοσύνη.

• Χρήζει αλλαγών ο Καλλικράτης τελικά και σε ποια σημεία του προκειμένου να είναι απόλυτα λειτουργικός και ουσιαστικός για την αυτοδιοίκηση;
Ενόψει της συζήτησης που έχει ανοίξει στη Βουλή, αλλά και δημόσια, για την διάσπαση κάποιων νησιωτικών δήμων μεταξύ των οποίων και η Ρόδος, σας υπενθυμίζουμε τα εξής:
1. Ως ΣΥΡΙΖΑ διαφωνήσαμε εξαρχής τόσο με το θεσμικό όσο και με το χωροταξικό πλαίσιο που διαμορφώθηκε από τον «Καλλικράτη».
2. Ήμαστε εξ αρχής κάθετα αντίθετοι με την αρχή «ένα νησί, ένας Δήμος» που καθιέρωσε ο «Καλλικράτης».
3. Είμαστε υπέρ της ριζικής ανατροπής του «Καλλικράτη» και της διαμόρφωσης ενός νέου θεσμικού και χωροταξικού πλαισίου από μία κυβέρνηση της ριζοσπαστικής Αριστεράς.

4. Ειδικά ως προς τη χωροταξική διάρθρωση των Δήμων έχουμε προτείνει την αντικατάσταση του αμιγώς ποσοτικού και πληθυσμιακού κριτηρίου, από μία δέσμη λειτουργικών κριτηρίων/προϋποθέσεων βιωσιμότητας ενός Δήμου: (α) τη διευκόλυνση της ουσιαστικής συμμετοχής των πολιτών στα δημοτικά δρώμενα, (β) την οικονομική ευρωστία και την επιχειρησιακή ικανότητα του Δήμου, (γ) το σεβασμό σε πολιτιστικές/ιστορικές ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής και (δ) τις γεωμορφολογικές συνθήκες κάθε περιοχής (ιδίως σε σχέση με τη νησιωτικότητα, ορεινότητα κ.λπ.).
5. Είμαστε κάθετα αντίθετοι με τις άρον-άρον, μεμονωμένες και απολύτως εμβαλωματικές μεταβολές, οι οποίες έχουν ευθέως ρουσφετολογικό και παλαιοκομματικό χαρακτήρα, όπως αυτές που προωθεί ο Υπουργός Εσωτερικών, εξαγγέλλοντας μεταβολές τρεις μόνο μήνες πριν τις εκλογές σε συγκεκριμένους Δήμους επιλεκτικά.
Και είμαι σίγουρος, ότι στο νέο – καινοτόμο «Καλλικράτη», θα έχουμε έμπρακτη αναγνώριση της «νησιωτικότητας», με κριτήρια και εξειδικευμένες θεσμικού χαρακτήρα παρεμβάσεις που θα στηρίζουν διαλειτουργικά την Τοπική Αυτοδιοίκηση στη νησιωτική χώρα.

• Έξαρση παρουσιάζει στα Δωδεκάνησα το φαινόμενο της παράνομης μετανάστευσης. Πώς θα πρέπει να αντιμετωπιστεί;
Το πρώτο που θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε είναι ότι το πρόβλημα δεν είναι Δωδεκανησιακό, ούτε εθνικό, αλλά πανευρωπαϊκό. Δυστυχώς μετά από τραγικά σωρευτικά λάθη των ελληνικών κυβερνήσεων, τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με την αποδοχή συμφωνιών, όπως αυτών του Δουβλίνου Ι και ΙΙ, έχουμε φτάσει σε ένα τέλμα. Χρειάζεται ριζική αναθεώρηση σε ευρωπαϊκό επίπεδο του τρόπου αντιμετώπισης του ζητήματος αυτού, όπου ο ανθρώπινος παράγοντας να είναι κυρίαρχος. Οι λύσεις τύπου Αμυγδαλέζας είναι ντροπή για την Ελλάδα. Δεν μπορούμε να στοιβάζουμε ανθρώπινες ψυχές. Πρέπει να υπάρχει ένας κεντρικός πανευρωπαϊκός σχεδιασμός, και κατά συνέπεια οι ανάλογοι πόροι, στήριξης αυτών των ανθρώπων.
Όσο για τα σημεία εισόδου των μεταναστών χωρίς χαρτιά, όπως είναι τα Δωδεκάνησα, θα πρέπει να δημιουργήσουμε κέντρα υποδοχής και προσωρινής φιλοξενίας, και όχι κράτησης τύπου Αμυγδαλέζας, το τονίζω αυτό. Αυτά θα δέχονται, περιθάλπουν και φιλοξενούν τους μετανάστες για τις 2-3 μέρες που απαιτούνται μέχρι να προωθηθούν στην Αθήνα, σε ένα ελεγχόμενο χώρο με ουσιαστική και ανθρώπινη φροντίδα. Ταυτόχρονα, καθώς οι περισσότεροι είναι πολιτικοί πρόσφυγες, θα διεκπεραιώνονται και τα απαραίτητα γραφειοκρατικά. Έτσι, θα σταματήσουμε να έχουμε την τραγική εικόνα που βιώνουμε σήμερα κάθε φορά που εισέρχονται μετανάστες, και θα δώσουμε λύση στα καθημερινά προβλήματα των ντόπιων.

• Πώς εξελίσσεται η προσπάθειά σας για την επίλυση του προβλήματος που ανέκυψε με τους 57 εργαζόμενους της πρώην ΔΕΥΑΙ;
Είναι ένα ζήτημα που το παρακολουθούμε και το χειριζόμαστε με μεγάλη προσοχή. Όπως ήδη γνωρίζετε, την περασμένη Τρίτη έγινε η συνάντηση με τον Υπουργό κ. Μιχελάκη για το θέμα αυτό, και οι τελευταίες εξελίξεις δείχνουν ότι το θέμα θα πρέπει να επανεξεταστεί από την αρχή, ώστε να αρθεί το υποτιθέμενο αδιέξοδο. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να βρεθεί μια λύση η οποία να σέβεται τα δικαιώματα των εργαζομένων, και να διασφαλιστεί πως η ΔΕΥΑΡ θα συνεχίσει να λειτουργεί και να παρέχει απρόσκοπτα το πολύ σημαντικό έργο της στο Δήμο Ρόδου, διατηρώντας τον αποκλειστικά δημόσιο και κοινωφελή χαρακτήρα της. Προφανώς, ο διωγμός των εν λόγω υπαλλήλων δεν είναι προς αυτή την κατεύθυνση, αφού κάτι τέτοιο θα οδηγήσει την υπηρεσία σε αδυναμία λειτουργίας, απαξίωση και τελικά στο ξεπούλημά της σε ιδιωτικά κερδοσκοπικά συμφέροντα. Η υπόθεση της ΔΕΥΑΡ είναι υπόθεση όλης της κοινωνίας, όχι μόνο των 57 ή των εργαζομένων σ´ αυτή. Απαιτείται ενότητα απο όλους. Κανείς δεν ξέρει αύριο πόσοι θα γίνουν οι 57, ποιός θα βρεθεί στη θέση τους. Αυτή τη αδίστακτη ανθρωποκτόνα πολιτική πρέπει ΤΩΡΑ να τη σταματήσουμε.

• Ποιος ωφελείται από την πώληση του ΑΔΜΗΕ;
Η πώληση του ΑΔΜΗΕ θα στερήσει την εθνική οικονομία από μια σταθερή και σημαντικού μεγέθους δημόσια επένδυση και το ελληνικό δημόσιο από ένα σταθερό και σίγουρο έσοδο. Η κυβέρνηση ψεύδεται για τα «οφέλη» που δήθεν θα έχει το κράτος από την ιδιωτικοποίηση.
Αδιαφορώντας για τις συνέπειες, ξεπουλάει επιχειρήσεις & δίκτυα εθνικής σημασίας, υπονομεύοντας το ίδιο το μέλλον της χώρας. Μια επιχείρηση αξίας 6 δις ευρώ την ξεπουλάνε για 500 εκατ. Ε, αυτοί πρέπει να μείνουν ατιμώρητοι; Με την εκποίηση του ΑΔΜΗΕ, η κυβέρνηση ξεπουλά μια κερδοφόρα επιχείρηση, μια επιχείρηση που επενδύει στο σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, δίνοντας στονέο ιδιοκτήτη του ΑΔΜΗΕ, εξασφαλισμένο και εγγυημένο κέρδος, χωρίς κανένα επενδυτικό ρίσκο, το οποίο θα εισπράττει επί της ουσίας από τα ελληνικά νοικοκυριάκαι το σημαντικότερο: εκτός από τους καταναλωτές, η βιομηχανία και η χώρα ολόκληρη θα βρίσκεται ουσιαστικά σε ενεργειακή- οικονομική «ομηρία».
Το ρεύμα, ένα κοινωνικό αγαθό, θα δίνεται σύμφωνα με τις «ορέξεις» των ιδιωτικών συμφερόντων που θα κατέχουν και θα εκμεταλλεύονται το μονοπώλιο των δικτύων μεταφοράς, τη στρατηγικότερη ενεργειακή – εθνική υποδομή μας.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ