Μετά τη “βόμβα” που έσκασε σαν κεραυνός εν αιθρία με τα λουκέτα σε πολλά καταστήματα των ΕΛΤΑ ανά την χώρα και τις αποκαλύψεις που ακολούθησαν για τις προθέσεις των ιθυνόντων, οι εργαζόμενοι παρακολουθούν τις εξελίξεις με κομμένη την ανάσα. Αν και η λειτουργία των ΕΛΤΑ σε Ιαλυσό και Αφάντου πήρε τρίμηνη παράταση μετά τις έντονες αντιδράσεις και τις παρεμβάσεις προς την κυβέρνηση και τη διοίκηση των ΕΛΤΑ, επικρατεί ανησυχία και προβληματισμός. Ούτως ή άλλως, το κατάστημα των ΕΛΤΑ στην οδό Χρήστου Τσιγάντε έκλεισε ενώ οι εργαζόμενοι δεν ξέρουν τι πρέπει να περιμένουν.
Σήμερα μιλάει στη “δ” ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΕΛΤΑ Δωδεκανήσου, κ. Χάρης Μιχαηλίδης για την κατάσταση όπως έχει διαμορφωθεί λέγοντας πως “η κουβέντα περί «οριστικής λήξης λειτουργίας» των ΕΛΤΑ, που ακούγεται πλέον ανοιχτά, δεν είναι υπερβολή· είναι η πραγματική μας ανησυχία…”.
• Η “βόμβα” με τα λουκέτα σε καταστήματα των ΕΛΤΑ σε όλη τη χώρα έσκασε ξαφνικά, δημιουργώντας τεράστια ανησυχία, αφενός στους εργαζόμενους, αφετέρου στους πολίτες που δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν. Την ίδια ώρα έρχονται στη δημοσιότητα μεγάλα σκάνδαλα διαφθοράς στα ΕΛΤΑ ενώ όλοι μιλούν για οριστική λήξη λειτουργίας. Πώς παρακολουθούν τις εξελίξεις οι εργαζόμενοι στη Ρόδο;
Οι εργαζόμενοι στη Ρόδο παρακολουθούμε τις εξελίξεις με ιδιαίτερη ανησυχία και έντονη επιφυλακτικότητα. Δυστυχώς, αυτό που συμβαίνει τις τελευταίες εβδομάδες, με τα αιφνίδια λουκέτα και τις αποκαλύψεις για κακοδιαχείριση και σκάνδαλα, δεν είναι μεμονωμένα περιστατικά, αλλά η κορύφωση μιας πορείας που ξεκίνησε εδώ και χρόνια. Το κλείσιμο καταστημάτων σε όλη τη χώρα αποκαλύπτει μια συνολική στρατηγική συρρίκνωσης, χωρίς σχέδιο, χωρίς διαβούλευση και χωρίς σεβασμό στους εργαζόμενους και στους πολίτες που εξυπηρετούνται από τα ΕΛΤΑ.
Στη Ρόδο, όπου ο ταχυδρομικός χάρτης εξυπηρετεί μια μεγάλη πόλη αλλά και δεκάδες χωριά και τουριστικές περιοχές, οι επιπτώσεις είναι ακόμη πιο οξύτατες. Υπάρχει διάχυτη η αίσθηση ότι τα πράγματα οδηγούνται σταδιακά σε μια κατάσταση μη αναστρέψιμη. Τα σκάνδαλα που βλέπουν το φως της δημοσιότητας επιβεβαιώνουν ότι υπήρξε έλλειψη ελέγχου και διαφάνειας σε ανώτατο επίπεδο. Οι εργαζόμενοι, οι οποίοι δίνουμε καθημερινά τη μάχη της εξυπηρέτησης με ελάχιστα μέσα, δεν έχουμε καμία ευθύνη για την κατάσταση που δημιουργήθηκε, αλλά καλούμαστε να σηκώσουμε το βάρος των αποφάσεων που άλλοι πήραν.
Η κουβέντα περί «οριστικής λήξης λειτουργίας» των ΕΛΤΑ, που ακούγεται πλέον ανοιχτά, δεν είναι υπερβολή· είναι η πραγματική μας ανησυχία. Υποψιαζόμαστε ότι πίσω από αυτές τις κινήσεις κρύβεται μια οργανωμένη προετοιμασία για πώληση ή παραχώρηση κρίσιμων υπηρεσιών των ΕΛΤΑ σε ιδιωτικά συμφέροντα. Παρακολουθούμε, λοιπόν, τις εξελίξεις με αγωνία αλλά και με την αποφασιστικότητα να υπερασπιστούμε τον δημόσιο και κοινωνικό χαρακτήρα του ταχυδρομείου, που αποτελεί βασική υποδομή για κάθε νησιωτική κοινωνία.
• Τα τελευταία χρόνια, παρακολουθούσαμε τη συνεχή υποβάθμιση των υπηρεσιών, την αδυναμία εξυπηρέτησης των πελατών, την υποστελέχωση των καταστημάτων. Πώς έχουν τα πράγματα στη Ρόδο και πού κλείνουν οριστικά;
Στη Ρόδο, η υποβάθμιση δεν είναι κάτι καινούργιο. Είναι μια πραγματικότητα που οι εργαζόμενοι έχουμε επισημάνει εδώ και καιρό. Τα καταστήματα λειτουργούσαν στα όριά τους, η υποστελέχωση ήταν δραματική και η διοίκηση επέλεξε να μην ενισχύσει μονάδες με αυξημένο φόρτο, ειδικά σε μια περιοχή όπως τα Δωδεκάνησα όπου η εποχικότητα και η τουριστική δραστηριότητα πολλαπλασιάζουν τις ανάγκες.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Μονάδα Διανομής της Ρόδου. Από τους εφτά ταχυδρόμους που είχαμε πριν λίγα χρόνια, φτάσαμε να λειτουργούμε με πέντε, και πολλές μέρες ουσιαστικά με ακόμη λιγότερους. Το αποτέλεσμα είναι καθυστερήσεις, πίεση στους εργαζόμενους, δυσφορία στους πολίτες και μια εικόνα απαξίωσης που δεν αντικατοπτρίζει το έργο μας αλλά τις επιλογές της διοίκησης.
Όσον αφορά στα καταστήματα που κλείνουν, ήδη έχουν παγώσει λειτουργίες σε σημεία που εξυπηρετούν μεγάλες περιοχές, ενώ υπάρχουν πληροφορίες –τις οποίες ακόμη δεν έχουν επίσημα ανακοινώσει– ότι σχεδιάζονται περαιτέρω κλεισίματα στη νησιωτική περιφέρεια. Πρόκειται για αποφάσεις που λαμβάνονται χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι γεωγραφικές ιδιαιτερότητες της Ρόδου και των Δωδεκανήσων. Δεν μπορεί η νησιωτική Ελλάδα να αντιμετωπίζεται σαν μια γειτονιά της Αθήνας. Οι αποστάσεις είναι μεγάλες, οι κοινότητες πολλές και η ανάγκη για καθολική ταχυδρομική υπηρεσία είναι απολύτως κρίσιμη.
Οι εργαζόμενοι δεν είμαστε αντίθετοι στις αλλαγές, όταν αυτές γίνονται με σχέδιο και στόχο τη βελτίωση. Είμαστε όμως αντίθετοι στη λογική της «σιωπηλής συρρίκνωσης», όπου κλείνουν γραφεία και μειώνονται προσωπικά χωρίς να υπάρχει συνολικό πλάνο. Αυτή δεν είναι μεταρρύθμιση – είναι αποδόμηση.
• Είστε… αισιόδοξος για το επόμενο βήμα; Υπάρχει φως στο τούνελ για τις υπηρεσίες εξυπηρέτησης που παρείχαν τα ΕΛΤΑ αλλά και για το μέλλον των εργαζομένων; Τι λένε οι συνάδελφοί σας;
Θα ήθελα να πω ότι είμαι αισιόδοξος, αλλά δυστυχώς η πραγματικότητα δεν μας επιτρέπει μια τέτοια πολυτέλεια. Η αλήθεια είναι ότι εγώ και οι συνάδελφοί μου βλέπουμε με πολύ μεγάλη ανησυχία το μέλλον. Δεν έχουμε καμία ένδειξη ότι οι αλλαγές που γίνονται σήμερα έχουν στόχο την ενίσχυση των ΕΛΤΑ. Αντίθετα, όλα δείχνουν πως οι κινήσεις αυτές οδηγούν σε συρρίκνωση, αποδυνάμωση και τελικά σε πλήρη αναδιάρθρωση που πιθανότατα ανοίγει το δρόμο για ιδιωτικοποίηση ή πώληση.
Το «φως στο τούνελ» μπορεί να υπάρξει μόνο εάν η Πολιτεία αποφασίσει ότι τα ΕΛΤΑ δεν είναι ένα περιττό κόστος, αλλά ένας πυλώνας κοινωνικής συνοχής. Ότι το ταχυδρομείο δεν είναι μια εταιρεία που απλώς «κοστολογούμε» σε πίνακες, αλλά μια υπηρεσία απαραίτητη για κάθε ηλικιωμένο, κάθε νησιώτη, κάθε μικρή επιχείρηση, κάθε πολίτη που χρειάζεται την καθημερινή στήριξη.
Οι συνάδελφοί μου είναι απογοητευμένοι, κουρασμένοι αλλά ταυτόχρονα αποφασισμένοι. Κανείς δεν θέλει να δει τα ΕΛΤΑ να διαλύονται. Όλοι θέλουμε να δούμε ένα σχέδιο πραγματικής αναδιοργάνωσης, με επενδύσεις, ψηφιοποίηση, στελέχωση και διαφάνεια. Θέλουμε ένα ταχυδρομείο σύγχρονο, αξιόπιστο, με προοπτική. Αυτό όμως δεν γίνεται με κλεισίματα, με ελλείψεις, με αποφάσεις που λαμβάνονται χωρίς διάλογο.
Σήμερα, το μόνο που μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα είναι ότι οι εργαζόμενοι δεν βλέπουμε θετική εξέλιξη. Είμαστε απαισιόδοξοι για το μέλλον και υποψιαζόμαστε ότι υπάρχει ένα ευρύτερο σχέδιο που, αντί να ενισχύει τα ΕΛΤΑ, τα οδηγεί σταδιακά σε πώληση. Κι αυτό δεν αφορά μόνο εμάς, τους εργαζόμενους· αφορά κάθε πολίτη που χρειάζεται μια αξιόπιστη, καθολική και δίκαιη ταχυδρομική υπηρεσία.















