Συνεντεύξεις

Μιχάλης Ροδίτης: «Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα, όπου δεν εφαρμόζονται οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί στα σκάφη για το Yachting»

Ο συμπολίτης μας ναυτιλιακός πράκτορας, κ. Μιχάλης Ροδίτης, εκλέχθηκε Leader της Επιτροπής External Relations / Image of Yachting της European Committee for Professional Yachting.
Η συγκεκριμένη επιτροπή είναι επιφορτισμένη με την ανάπτυξη και ενίσχυση των εξωτερικών σχέσεων της ECPY με άλλους φορείς του ναυτιλιακού τομέα και του Yachting, τις επαφές με κυβερνητικούς και πολιτικούς οργανισμούς, καθώς και με την υλοποίηση δράσεων που αποσκοπούν στην προώθηση και βελτίωση της δημόσιας εικόνας του Yachting σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ενώ παράλληλα προωθεί τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού Yachting cluster.
Ο κ. Μιχάλης Ροδίτης θα έχει ενεργό και ηγετικό ρόλο σε επιμέρους δράσεις της επιτροπής αυτής, και συγκεκριμένα:
• Σχέσεις με οργανισμούς Yachting στην Ανατολική Μεσόγειο.
• Σχέσεις με κυβερνητικούς και πολιτικούς φορείς στην Ανατολική Μεσόγειο
• Δημιουργία και προώθηση της εικόνας του Yachting καθώς και την ανάπτυξη ευρωπαϊκού Yachting cluster.
Η συμμετοχή του κ. Ροδίτη σε αυτήν την υψηλού κύρους επιτροπή αποτελεί αναγνώριση της επαγγελματικής του πορείας, της τεχνογνωσίας του και της πολύχρονης εμπειρίας του στον χώρο του θαλάσσιου τουρισμού.
Στην συνέντευξη που παραχώρησε προς τη “δ” εξηγεί για ποιους λόγους, το Yachting στην Ελλάδα, όχι μόνον δεν προχωράει αλλά η πολιτεία και οι θεσμοί, θέτουν… αδιανόητα, πολλά εμπόδια στην ανάπτυξή του με βασικότερο, ότι τον πρώτο λόγο διατηρεί το Λιμενικό Σώμα.
• Κύριε Ροδίτη, πρόσφατα εκλεγήκατε Leader της Επιτροπής External Relations / Image of Yachting της European Committee for Professional Yachting. Μιλήστε μας γι’ αυτό.
Τον Μάιο είχα εκλεγεί στο δ.σ. της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το επαγγελματικό Yachting. Αφού έγιναν οι αρχαιρεσίες, η Επιτροπή αναλαμβάνει κάποιες δράσεις σε χρονοδιάγραμμα ενός έως δύο ετών με τις υποεπιτροπές. Μία από τις κυριότερες επιτροπές είναι αυτή που έχει να κάνει με τη νομοθεσία (με τους κυβερνητικούς και πολιτικούς φορείς, γενικότερα στη Μεσόγειο, με τις υπηρεσίες, με τη νομοθεσία, με την εφαρμογή των ευρωπαϊκών οδηγιών και στον θαλάσσιο τουρισμό). Φέτος επειδή είναι πολύ μεγάλο το πρόγραμμα, έχει χωριστεί στα δύο: στην ανατολική και στη δυτική Μεσόγειο. Προσωπικά, ανέλαβα την ανατολική Μεσόγειο.


• Πού εντοπίζονται τα προβλήματα για το Yachting στην Ελλάδα;
Το Yachting είναι η μόνη δραστηριότητα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπου η Ελλάδα δεν έχει εναρμονιστεί με το ευρωπαϊκό δίκαιο. Δηλαδή, εάν φύγει ένα σκάφος από την Ισπανία, πάει στη Γαλλία, μετά στην Ιταλία, μόλις μπει στην Ελλάδα αρχίζουν τα προβλήματα. Κάποιοι δεν θέλουν να καταλάβουν ότι η ελεύθερη διακίνηση εφαρμόζεται παντού. Στα φορτηγά πλοία, στην ακτοπλοΐα κ.ο.κ.
Στο κομμάτι της διακίνησης σκαφών, η Ελλάδα παραβαίνει (συστηματικά) περί τις 18 βασικές κοινοτικές οδηγίες(!). Κι αυτό γιατί στο Yachting κάνει κουμάντο το Λιμενικό Σώμα, ενώ εκδηλώνεται μια ευθυνοφοβία και μια πολυνομία, την οποία το εκάστοτε Λιμεναρχείο ανά την Ελλάδα, την μεταφράζει όπως θέλει. Για να καταλάβετε, ο θαλάσσιος τουρισμός διέπεται από έναν νόμο του 1922 όπου έχει ενσωματωθεί ο μισός, ποινικός κώδικας.
Ωστόσο, ενώ το Yachting είναι μια πάρα πολύ σοβαρή παράμετρος της επιχειρηματικότητας και του τουρισμού, το έχουν βάλει στην τελευταία… μοίρα. Δεν προβάλλεται όπως πρέπει, οι υποδομές είναι μηδενικές, ενώ η γενική νομοθεσία δεν περιλαμβάνει τα αυτονόητα. Να σας δώσω ένα παράδειγμα: εκδόθηκε νόμος για τα ξένα σκάφη αναψυχής που ενώ ισχύει για όλη την Ελλάδα, δεν έχει την ίδια εφαρμογή σε όλα λιμάνια.
Ο νόμος 4926 που επιβάλλει μεγάλο φόρο στα επαγγελματικά σκάφη που έρχονται στη χώρα μας, δεν επηρεάζει την Κέρκυρα (επειδή βρίσκεται απέναντι από την… Αλβανία που είναι τελικώς η κερδισμένη). Η Λευκάδα έχει απέναντί της την Πελοπόννησο που δεν έχει μαρίνες, η Ρόδος έχει απέναντί της 6000 θαλαμηγούς, η Κως έχει απέναντί της 3500 θαλαμηγούς, η Κάλυμνος έχει 2000 θαλαμηγούς. Συνεπώς, όλο αυτό το κομμάτι που μπορούσαμε να κερδίσουμε από την τουρκική αγορά, λόγω αυτής της νομοθεσίας (και χωρίς να ληφθεί μέριμνα με γεωγραφικό προσδιορισμό και κάποιες παραμέτρους) το χάνουν τα νησιά. Κάποιες περιοχές της Ελλάδας είναι κερδισμένες χωρίς να έχουν τίποτα και κάποιες μετράνε απώλειες.
• Αυτή η νομοθεσία, δηλαδή, λειτουργεί ως τροχοπέδη για να χάνουμε τουρισμό και, μάλιστα, ποιοτικό.
Το Yachting αποτελεί ένα κομμάτι του τουρισμού, όπου ο τουρίστας θα επισκεφθεί και άλλους προορισμούς εκτός από τη Ρόδο (π.χ. θα πάει και στα γύρω νησιά) σε αντιδιαστολή με τον τουρίστα που ταξιδεύει με αεροπλάνο, ο οποίος θα μείνει στον ίδιο προορισμό. Και βέβαια, ξοδεύει χρήματα σε αυτούς τους προορισμούς.
Κάποτε πρέπει να καταλάβουν ότι ο τουρισμός δεν μπορεί να λειτουργεί κάτω από τα Σώματα Ασφαλείας. Θα σας δώσω ένα παράδειγμα: η Αίγυπτος που θέλει να ανοίξει και να ενισχύσει το Yachting, αποφάσισε να αφαιρέσει με σχετικό Προεδρικό Διάταγμα όλες τις αρμοδιότητες των πλοιαρίων από το Πολεμικό Ναυτικό (όπως ισχύει σε αυτή τη χώρα). Κάποιες χώρες έχουν καταλάβει το πρόβλημα και προχωρούν σε διορθωτικές κινήσεις, ενώ η Ελλάδα εξακολουθεί να κάνει τα ίδια λάθη.
• Είχατε δηλώσει ότι φέτος σημειώθηκε «βουτιά» στο yachting στη Ρόδο, λόγω των εξονυχιστικών ελέγχων από την ΑΑΔΕ. Τι συνέβη;
Τα σκάφη ελλιμενίζονται στην Κολόνα, στο Μανδράκι και στην νέα μαρίνα, ενώ πολλά βρίσκονται σε αγκυροβόλια όπως π.χ. στη Λίνδο. Ωστόσο, δεν υπάρχει ισχυρή αγοραστική δύναμη. Από τότε που η Ελλάδα έχασε τους Ρώσους επισκέπτες (στο yachting) δεν κατέστη δυνατή η αντικατάστασή τους από άλλες αγορές. Επιπρόσθετα, με την αλλαγή της νομοθεσίας για τα σκάφη αναψυχής οι έλεγχοι είναι εξονυχιστικοί. Δηλαδή, η ΑΑΔΕ απαιτεί πολλές πληροφορίες μέσω του ηλεκτρονικού δελτίου κίνησης σε σημείο να γίνεται λιγότερο ελκυστική η δραστηριότητα και η προσέγγιση στη χώρα μας. Βέβαια, είναι θέμα ελέγχων που απαιτείται να γίνονται για διάφορους λόγους. Ο έλεγχος διενεργείται εσωτερικά από τις υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, μέσω των διασυνδεδεμένων πληροφοριακών συστημάτων της.
Ωστόσο, ζητούνται πολλά στοιχεία όπως η υποβολή ΦΠΑ κ.λπ. σε σημείο που κάποιοι ιδιοκτήτες δυσανασχετούν, ενώ η Ελλάδα δίνει περιθώριο μόνον ενός μηνός για διακοπές και μετά δεν μπορεί να ξανάρθει. Όλα αυτά, αποδεικνύουν ότι το θέμα είναι σοβαρό αφού έχει πλέον δυσκολίες. Κι εμείς πρέπει να δίνουμε όλες τις πληροφορίες των πελατών μας. Νομίζω, πως απαιτείται μια πιο ευέλικτη νομοθεσία…

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου