«Η φετινή είναι μια σεζόν όπως την περιμέναμε! Χωρίς εκπλήξεις ή διαφοροποιήσεις. Η σεζόν στηρίχθηκε στις δύο μεγάλες μας αγορές που παραμένουν η Αγγλία και η Γερμανία».
Αυτό υπογραμμίζει σε συνέντευξή του προς τη “δημοκρατική” ο τουριστικός πράκτορας, κ. Γιάννης Καμπούρης σχολιάζοντας την εξέλιξη της φετινής τουριστικής περιόδου, η οποία –σύμφωνα με όλες τις εκτιμήσεις- θα κρατήσει μέχρι και το τέλος του Νοεμβρίου, καθώς θα υπάρχουν ακόμη μερικές πτήσεις charters.
Ο κ. Καμπούρης, μιλάει για τις αγορές της Ρόδου και πώς κινήθηκαν φέτος, ενώ αναφορικά με τα “ρεκόρ” τονίζει πως το 2024 ήταν η χρονιά που κατέγραψε μεγάλες επιτυχίες, αλλά και η φετινή θα κλείσει με μία αύξηση από 2 – 3% (περίπου), κάτι που θεωρείται ικανοποιητικό.
Σε κάθε περίπτωση, η Ρόδος εξακολουθεί να διατηρεί την ισχύ και την αίγλη της ενώ παραμένει ένα πολύ δυνατό brand name λέγοντας πως «οι άνθρωποι που το διαχειρίζονται, είναι σοβαροί επαγγελματίες».
Αναφερόμενος στο all inclusive ο κ. Καμπούρης λέει ότι δεν πρέπει να “δαιμονοποιείται” καθώς οι προσφερόμενες υπηρεσίες είναι σε πολύ υψηλά επίπεδα και οι πελάτες όχι μόνον φεύγουν ικανοποιημένοι, αλλά σε μεγάλα ποσοστά προτιμούν την Ρόδο κι έρχονται ξανά.
• Κύριε Καμπούρη, έκλεισε και ο Σεπτέμβριος αλλά υπάρχει ακόμη μπροστά μας ένας μήνας για να πούμε ότι θα ρίξει “αυλαία” η φετινή τουριστική σεζόν. Θα ήθελα το σχόλιό σας για τα νούμερα και για τις αγορές.
Η φετινή είναι μια σεζόν όπως την περιμέναμε! Χωρίς εκπλήξεις ή διαφοροποιήσεις. Η σεζόν στηρίχθηκε στις δύο μεγάλες μας αγορές που παραμένουν η Αγγλία και η Γερμανία. Όχι ότι δεν κινήθηκαν οι άλλες αγορές, αλλά οι δύο παραδοσιακές μας αγορές έφεραν πάλι μεγάλα νούμερα –όπως κάθε χρόνο. Το πρόβλημα με την αγορά από το Ισραήλ διήρκησε μόνον δύο εβδομάδες τον Ιούνιο αλλά δεν είχε πολύ σοβαρές απώλειες, δεν επηρέασε πολύ την εξέλιξη της σεζόν και τα νούμερα, σημείωσαν ανάκαμψη. Άλλωστε, οι πελάτες μας από το Ισραήλ έρχονται συνεχώς. Άλλες αγορές που πήγαν καλά, ήταν η Σερβία, η Κύπρος, η Ελβετία, η Ουγγαρία, η Πολωνία, η Γαλλία που έκανε και την έκπληξη ενώ σημειώνονται απώλειες από τις σκανδιναβικές αγορές (Φινλανδία, Νορβηγία, Δανία, Σουηδία), το Λουξεμβούργο, την Αυστρία, την Ιταλία, την Ιρλανδία, την Τσεχία, τη Σλοβενία, τη Ρουμανία κ.ά.
Σε κάθε περίπτωση, αυτές είναι οι αγορές μας στη Ρόδο. Δεν μπορούμε να μιλάμε για νέες αγορές.
Αναφορικά με την Τουρκία, γενικώς πήγε καλά αν και περίμενα κάτι περισσότερο. Ωστόσο, επειδή φέτος ξεκίνησε δοκιμαστικά η απ’ ευθείας πτήση με την Κωνσταντινούπολη, είδαμε μια μικρή κίνηση. Δεν είναι αρνητικό το πρόσημο. Θα δούμε πώς θα εξελιχθεί υπό την προϋπόθεση ότι πρόκειται για νέους επισκέπτες που έρχονται από την Τουρκία, αεροπορικώς. Αν συνεχίσει καλά και ξεκινήσουν νωρίς οι πτήσεις, θα δούμε στη συνέχεια τα αποτελέσματα.
Πάντως, τα μέχρι τώρα στοιχεία δείχνουν ότι ο Σεπτέμβριος έκλεισε με αύξηση και ίσως να είναι ο καλύτερος των τελευταίων ετών.
• Συνεπώς, η σεζόν αναμένεται να κλείσει (συνολικά) με αύξηση 2-3% όπως είχε αρχικώς εκτιμηθεί;
Νομίζω ότι αυτά είναι τα ποσοστά στα οποία θα κινηθεί η αύξηση. Αυτό, ωστόσο, είναι από μόνο του μια επιτυχία καθώς το 2024 ήταν μια χρονιά ρεκόρ. Δεν μπορούσαμε λοιπόν να περιμένουμε μεγαλύτερα ρεκόρ για φέτος. Η αύξηση αυτή είναι ικανοποιητική αφού δεν έχουμε απώλειες –αν και μέχρι το κλείσιμο της σεζόν δεν περιμένουμε μεγάλες διαφοροποιήσεις. Το νησί δέχεται πάνω από τρία εκατομμύρια τουρίστες κάθε χρόνο –από τα οποία περίπου το 44% είναι οι δύο βασικές μας αγορές (Αγγλία και Γερμανία). Συνεπώς, να μην υπάρχει γκρίνια και παράπονα.
• Επειδή μαθαίνουμε ότι θα ανοίξουν κι άλλα ξενοδοχεία, θα ήθελα το σχόλιό σας. Είναι προς τη σωστή κατεύθυνση;
Κοιτάξτε, δεν περιμένουμε πολλές νέες κλίνες. Θα ανοίξουν κάποια νέα ξενοδοχεία στην επόμενη διετία, κάποια άλλα κάνουν ανακαινίσεις. Είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.
• Κατά την άποψή σας, η Ρόδος, παραμένει ένα ισχυρό brand name; Μήπως πρέπει να γίνουν αλλαγές και βελτιώσεις;
Η Ρόδος είναι ένα πολύ δυνατό brand name! Και αυτοί που το διαχειρίζονται, είναι σοβαροί επαγγελματίες. Άνθρωποι που γνωρίζουν καλά τον τουρισμό. Μιλάμε για επιχειρηματίες, ξενοδόχους, τουριστικούς πράκτορες, επαγγελματίες σε κλάδους του τουρισμού και βεβαίως, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου –η οποία έχει επιδείξει μέχρι σήμερα, πολύ ισχυρά αντανακλαστικά σε κάποια προβλήματα που δημιουργήθηκαν. Όλα αυτά παίζουν σημαντικό ρόλο. Θα πρέπει να είμαστε ικανοποιημένοι και να μην γκρινιάζουμε συνεχώς. Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν προβλήματα όπως οι υποδομές του νησιού που θέλουν βελτίωση. Εάν γίνει αυτό, θα βελτιωθεί πολύ η κατάσταση.
Αυτό που θέλω να σημειώσω είναι ότι η Ρόδος διδάσκει τουρισμό. Και πρέπει να το καταλάβουμε, να είμαστε περήφανοι γι’ αυτό και να είμαστε ευχαριστημένοι που ζούμε σε έναν ευλογημένο τόπο. Να σταματήσουμε να είμαστε μίζεροι!
Άλλωστε βλέπουμε ότι ο κόσμος που φεύγει είναι ικανοποιημένος. Οι πελάτες μας μένουν ευχαριστημένοι από τα ξενοδοχεία, από την φιλοξενία, από το φαγητό και από τις προσφερόμενες υπηρεσίες. Ακόμη και για τις τιμές μπορούμε να πούμε ότι είναι λογικές σε σχέση με άλλους ανταγωνιστές μας. γι’ αυτό και συνεχίζει να μας προτιμάει ο κόσμος. Και πολλοί πελάτες μας, έρχονται ξανά, κάθε χρόνο.
Το θαύμα του τουρισμού δεν έγινε από μόνο του. Κάποιοι δούλεψαν και δουλεύουν πολύ σκληρά εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Κι αυτό πρέπει να το έχουμε στο μυαλό μας. Η Ρόδος δέχεται τα τελευταία χρόνια πάνω από τρία εκατομμύρια τουρίστες. Δεν το λες και τυχαίο! Γι’ αυτό και πρέπει να τα εκτιμούμε όλα αυτά και να συνεχίσουμε το τουριστικό “θαύμα”.
Το ότι υπάρχουν προβλήματα στις υποδομές, είναι γεγονός και το γνωρίζουμε όλοι όσοι διαμένουμε στο νησί. Και πρέπει, κάποτε, να διορθωθούν αυτά.
• Είναι αλήθεια πάντως, ότι το προσφερόμενο τουριστικό προϊόν σε σχέση με άλλους πολύ δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, είναι σε πολύ υψηλό επίπεδο.
Κοιτάξτε, κάποτε είχαν δαιμονοποιήσει το all inclusive –κάποιοι ίσως και σήμερα. Όμως αυτό είναι ένας μύθος. Τα ξενοδοχεία προσπαθούν να έχουν ποιοτικό φαγητό και πολύ υψηλές προσφερόμενες υπηρεσίες. Και μην ξεχνάτε ότι μιλάμε για ξενοδοχεία πολλών αστέρων. Το γεγονός πως οι πελάτες μας επιστρέφουν στο νησί για τις διακοπές τους και οι αγορές μας είναι ισχυρές εδώ και χρόνια, αποδεικνύει από μόνο του το επίπεδο και την ποιότητα του τουριστικού προϊόντος της Ρόδου.