• Οι επιχειρηματίες και επαγγελματίες δηλώνουν στη “δ” ότι οι αριθμοί ευημερούν, αλλά τα έσοδα είναι μειωμένα • Η φετινή σεζόν χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερα αυξημένη μείωση των εσόδων στον εμπορικό κόσμο • Οι επισκέπτες δεν ξοδεύουν, το εμπόριο περνάει μεγάλη κρίση
Αποχαιρετώντας τον Ιούλιο και ευρισκόμενοι στην καρδιά της φετινής τουριστικής περιόδου, οι επιχειρηματίες και επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στη Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου, βλέπουν τους αριθμούς να ευημερούν, όχι όμως και τα έσοδά τους.
Προγράφοντας την κατάσταση όπως αυτή διαμορφώνεται μέχρι σήμερα προς τη “δ” η υπεύθυνη Τύπου και Δημοσίων Σχέσεων του Σωματείου Επιχειρηματιών και Επαγγελματιών Μεσαιωνικής Πόλης Ρόδου (ΣΕΕΜΠ) (και επιχειρηματίας), κα Μαρία Αγγέλου, υπογράμμισε τα εξής:
«Διανύουμε μια πολύ ιδιαίτερη σεζόν η οποία δεν χαρακτηρίζεται από μείωση των αφίξεων αλλά από ιδιαίτερα αυξημένη μείωση των εσόδων στον εμπορικό κόσμο. Από τη μία, είναι η ανθρωπογεωγραφία που έχει αλλάξει: οι επισκέπτες μας δεν είναι από τις χώρες της κεντρικής Ευρώπης, κατά πλειοψηφία όπως άλλοτε, καθώς έρχονται πολλοί από το πρώην ανατολικό μπλοκ και βαλκάνιοι με χαμηλό εισοδηματικό επίπεδο και δεν έχουν τη δυνατότητα να ξοδέψουν. Από την άλλη, είναι οι πόλεμοι στην ευρύτερη περιοχή και οι γεωπολιτικές εξελίξεις γενικότερα που τους επηρεάζουν και κάνουν τους επισκέπτες μας να είναι συγκρατημένοι χωρίς να έχουν οικονομική ευχέρεια για περαιτέρω έξοδα. Κυριαρχεί μία νέα τάση του ‘δεν θα ξοδέψω σε περιττή κατανάλωση και θα κάνω οικονομίες για μία ώρα ανάγκης’ που μαζί με το κλίμα φόβου που κυριαρχεί σε όλη την Ευρώπη για το τι μέλλει γενέσθαι τον χειμώνα, έχει αυτά τα αποτελέσματα. Το εμπόριο περνάει μεγάλη κρίση. Κι ακόμη και στην εστίαση όπου υπάρχει κίνηση, θα δείτε ότι οι καταναλώσεις είναι χαμηλότερες από ό,τι συνήθως. Το εντυπωσιακό είναι ότι ακόμη και στο αλκοόλ, η κατανάλωση κινείται σε χαμηλά επίπεδα. Θα έλεγα ότι μέχρι τώρα, δεν είναι μια τουριστική σεζόν όπως την περιμέναμε. Πολύ συχνά, ο Σεπτέμβριος και ο Οκτώβριος σώζουν την παρτίδα την τελευταία στιγμή. Φέτος θα είναι όλα μια έκπληξη».
Οι επιχειρηματίες της εστίασης αλλά και του ρουχισμού ανέφεραν στη “δ” ότι δεν έχει κλείσει ακόμη η σεζόν αφού έχουμε μπροστά μας ένα δυναμικό –όπως αναμένεται- δίμηνο του Αυγούστου – Σεπτεμβρίου. Οι εκτιμήσεις λένε όμως ότι επειδή τα βλέμματα των τουριστικών παραγόντων είναι στραμμένα στις last minute κρατήσεις, ίσως δεν πρέπει να καλλιεργούνται μεγάλες προσδοκίες.
Δύσκολη η επιστροφή στην “κανονικότητα” από την εποχή του κορωνοϊού
Ο εμπορικός κόσμος της Μεσαιωνικής Πόλης, μαζί με την εστίαση, είναι σε ανησυχία. Από την εποχή του κορωνοϊού κι έπειτα, δεν μπορεί να επανέλθει σε μια “κανονικότητα” όπως σε άλλες εποχές.
«Δεν μπορούμε να πούμε ότι έχουμε ησυχάσει από την εποχή της πανδημίας covid κι έπειτα. Όταν τελείωσε η πανδημική κρίση, είχαμε πει ότι εάν διατηρηθεί το επίπεδο των επόμενων δύο σεζόν θα μπορούσαμε να ανακάμψουμε σε μια τετραετία ή πενταετία. Τελικά, αυτό ήταν το πολύ αισιόδοξο σενάριο, το οποίο δεν επετεύχθη. Βλέπουμε ότι οι δύο τελευταίες τουριστικές σεζόν –τουλάχιστον εμπορικά- αποφέρουν μειωμένα έσοδα. Πώς μπορεί λοιπόν να ανακάμψει κάποιος ο οποίος βγήκε από μια τεράστια κρίση όπως αυτή που περάσαμε με τον κορωνοϊό και πρέπει να προσαρμοστεί σε νέα δεδομένα –τα οποία, δεν έχουν δείξει ακόμη και προς τα πού κατευθύνονται. Ποιες είναι οι νέες προτιμήσεις των καταναλωτών; Τι επιθυμούν να βρουν σε έναν προορισμό; Ακόμη δεν μπορούμε να το αντιληφθούμε…», αναφέρει η κα Αγγέλου.
Οι επισκέπτες μας άλλαξαν συνήθειες
Το δύσκολο… σταυρόλεξο αφορά στην αλλαγή των συνηθειών των επισκεπτών μας. Οι αριθμοί ευημερούν, η κίνηση στο αεροδρόμιο είναι τεράστια, οι αφίξεις κινούνται σε ικανοποιητικά επίπεδα, αλλά ο κόσμος δεν φαίνεται πουθενά!
«Αναρωτιόμαστε πού είναι όλος αυτός ο κόσμος που δείχνουν οι αφίξεις. Το νησί είναι γεμάτο, το αεροδρόμιο έχει πολύ κίνηση, τα κρουαζιερόπλοια έρχονται συνεχώς και με πολύ καλές πληρότητες αλλά ο κόσμος… δεν βγαίνει έξω. Ούτε για ψώνια, ούτε για εκδρομές, ούτε και για φαγητό. Προτιμούν να μένουν μέσα στα ξενοδοχεία λόγω του all inclusive και είτε δεν βγαίνουν καθόλου, είτε βγαίνουν μία ή δύο φορές να κάνουν μια βόλτα στο κέντρο –χωρίς όμως να ξοδέψουν για αγορές ούτε για σουβενίρ» -ανέφερε γνωστός επιχειρηματίας της εστίασης.
Μήπως λοιπόν, θα πρέπει να αλλάξουν οι προσφερόμενες υπηρεσίες και το προϊόν; Τα είδη ένδυσης είναι σε καλύτερες τιμές στη Μεσαιωνική Πόλη αν και οι πελάτες δείχνουν περισσότερο ενδιαφέρον για τα είδη σουβενίρ. Στην εστίαση, προτιμούν το γρήγορο φαγητό παρά το εστιατόριο κ.λπ.
Συνεπώς, η συμπεριφορά και οι επιλογές των ξένων επισκεπτών μας έχουν αλλάξει. Βλέπουν την τιμή και όχι την ποιότητα. Προτιμούν να μην ψωνίζουν για να μην βγαίνουν από τον προϋπολογισμό τους. Αυτά που κινούνται περισσότερο είναι τα μικροπράγματα.
«Οι συνέπειες αυτής της κατάστασης θα φανούν τον χειμώνα. Δεν θα υπάρχει στο νησί το ανάλογο χρήμα για να κυκλοφορήσει στην αγορά. Σε συνδυασμό με τα γεωπολιτικά γεγονότα, με την ακρίβεια, με τις απαιτήσεις κ.λπ. θα μας απασχολήσει πλέον σοβαρά η οικονομική κατάσταση όπως θα διαμορφωθεί όταν κάνουμε “ταμείο” μετά το πέρας της σεζόν» -κατέληξε η κ. Αγγέλου.