Συνεντεύξεις

Κ. Κατσαφάδος: «Διαμόρφωση εθνικής στρατηγικής για ολοκληρωμένη πολιτική στο νησιωτικό χώρο»

Την ατζέντα του Υπουργείου Ναυτιλίας για το 2022 παρουσιάζει σήμερα στη «δημοκρατική», ο υφυπουργός Ναυτιλίας κ. Κώτσας Κατσαφάδος ο οποίος κάνει και τον απολογισμό έργου του 2021.
Ο κ. Κ. Κατσαφάδος, αναφέρει ότι εντός του νέου έτους θα προκηρυχθεί με χρηματοδότηση από την ΕΕ, η δημόσια θαλάσσια συγκοινωνία, για μικρές άγονες γραμμές, με πολυετείς συμβάσεις και μέχρι το τέλος του ΕΣΠΑ 2021-2027 θα έχουν διατεθεί συνολικά 370 εκ ευρώ για το σκοπό αυτό.
Παράλληλα, γνωστοποιεί ότι το 2022 εκκινεί το μεγαλύτερο πρόγραμμα στην ιστορία του Υπ. Ναυτιλίας και του Λιμενικού Σώματος, με πόρους άνω των 340 εκ ευρώ από το Ταμείο Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Συνόρων και το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας, υπογραμμίζοντας ότι για πρώτη φορά το Υπουργείο αξιοποιεί πόρους του Εθνικού ΠΔΕ, του ΕΣΠΑ 21-27, των Ταμείων Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΕ και του Ταμείου Ανάκαμψης, για το μεταφορικό ισοδύναμο, τις άγονες γραμμές, για παρεμβάσεις στον τομέα της ναυτιλίας, της νησιωτικότητας και των λιμένων.

• Κύριε υπουργέ, οδεύοντας προς την ολοκλήρωση μιας απαιτητικής χρονιάς, θα ήταν χρήσιμος ένας πρώτος απολογισμός για την πορεία της ναυτιλίας, εν μέσω της λαίλαπας του κορωνοϊού.
Πράγματι ο κορωνοϊός άλλαξε την καθημερινότητα όλων μας και μας υποχρέωσε να επανασχεδιάσουμε τις στρατηγικές μας σε πολλά πράγματα. Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής από τη μεριά του συμμετέχει στη μεγάλη κυβερνητική προσπάθεια, υπηρετώντας αποτελεσματικά, πολλούς, παράλληλους στόχους. Την προστασία των θαλάσσιων συνόρων μας.
Την ασφάλεια στις θάλασσες.
Τη στήριξη των ναυτικών και της ακτοπλοΐας, ώστε να ξεπεράσουν τις αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας.
Τη διασφάλιση και διεύρυνση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών μας με την ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά και μεταξύ τους.
Την αξιοποίηση των λιμανιών της πατρίδας μας. Την προστασία της υγείας επιβατών και πληρωμάτων.
Σε όλα αυτά, ήρθε το 2021 να προστεθεί, μία πολύ σημαντική, νέα διάσταση.
Για πρώτη φορά, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει ενεργό ρόλο στην αναπτυξιακή προσπάθεια των νησιών και των νησιωτών μας. Με τη διαμόρφωση Εθνικής Στρατηγικής για ολοκληρωμένη πολιτική στο νησιωτικό χώρο και συγκεκριμένα χρηματοδοτικά εργαλεία για τη στήριξη έργων υποδομής και επιχειρηματικότητας, δημιουργούμε αυξημένες προοπτικές ανάπτυξης για τα νησιά μας και αυξημένες ευκαιρίες για πρόοδο και προκοπή στις νησιωτικές επιχειρήσεις και τους νησιώτες.
Το 2021, η εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου για τους ναυαγοσώστες, οδήγησε σε αύξηση της ναυαγοσωστικής κάλυψης στο 87% και σε μείωση στα θανάσιμα ατυχήματα σε ποσοστό 10,2%.
Το Λιμενικό Σώμα δρώντας με απόλυτο σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα και την ανθρώπινη ζωή, περιόρισε εντυπωσιακά τον αριθμό ατόμων που εισήλθαν παράνομα στη χώρα μας. Από 64.576, το 2019, σε 9.699 το 2020 (μείωση 85%) και 3.777 το 2021 (πρόσθετη μείωση 60%). Την ίδια στιγμή, σε 1.165 επιχειρήσεις έρευνας, διασώσαμε χιλιάδες ανθρώπινες ζωές.
Τη ίδια στιγμή, το Λιμενικό σώμα ανέλαβε την ευθύνη της αποκλειστικής εφαρμογής των υγειονομικών κανόνων σε κάθε γωνία της Ελλάδας, στην ακτοπλοΐα, την κρουαζιέρα, τα σκάφη αναψυχής. Πραγματοποιήθηκαν συνολικά 168.640 έλεγχοι και αποτρέψαμε την επιβίβαση δεκάδων χιλιάδων ατόμων που δεν διέθεταν τα απαραίτητα πιστοποιητικά.
• Και στον τομέα της ναυτιλίας κ. υπουργέ;
Στον τομέα της ναυτιλίας, προχωρήσαμε σημαντικές θεσμικές και λειτουργικές πρωτοβουλίες με στόχο την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και την αναβάθμιση της ελληνικής σημαίας, την προώθηση της ψηφιοποίησης, την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης και φυσικά την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας. Η αντίδραση της ναυτιλιακής μας κοινότητας στα νέα μέτρα ανταγωνιστικότητας ήταν θετική. Οι αιτήσεις για εγγραφή νέων πλοίων στη σημαία μας το 2021 είναι 62% περισσότερες σε σχέση με το 2020, ενώ η ελληνική πλοιοδιαχείριση έφτασε τον Οκτώβριο 2021 στο ιστορικό υψηλό των 4.900 πλοίων!
Σημαντικά ήταν και τα μέτρα στήριξης της ναυτικής εργασίας με επιδότηση εργοδοτικών εισφορών για τους εργαζόμενους ναυτικούς και χρηματοδότηση εισφορών για τις αναστολές συμβάσεων εργασίας. Η σκληρή δουλειά αποδίδει ήδη καρπούς και το 2022 αποδεικνύεται έτος αιχμή του αναπτυξιακού «δόρατος» της θαλάσσιας οικονομίας και των νησιών μας.
Επιλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη, επιλογή της κυβέρνησης, επιλογή της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, είναι η υλοποίηση του συνολικού σχεδιασμού μας για τη Ναυτιλία και τη Νησιωτικότητα.
Προστατεύουμε αποτελεσματικά τα θαλάσσια σύνορά μας.
Σώζουμε ζωές στο Αιγαίο.
Στηρίζουμε τους ναυτικούς και τη ναυτιλία.
Ενισχύουμε το Λιμενικό Σώμα και τα στελέχη του.
Εφαρμόζουμε μεταρρυθμίσεις, σε όλα τα επίπεδα.
Προχωράμε την αξιοποίηση των λιμανιών μας.
Δίνουμε ουσία και νόημα στη νησιωτικότητα.
Δημιουργούμε το ολοκληρωμένο, σύγχρονο, λειτουργικό πλαίσιο, μέσα στο οποίο θα αναπτυχθεί ακόμα περισσότερο το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας στα χρόνια που έρχονται.
Όσοι γνωρίζουν έστω και ελάχιστα τη ναυτιλία, αντιλαμβάνονται ότι ο στόχος αυτός πέρα από εφικτός, είναι και πέρα για πέρα αναγκαίος. Η ατζέντα που σας ανέπτυξα θα είναι και ο οδηγός μας για το 2022.
• Κύριε υπουργέ, μιας και αναφερθήκατε στη διάσωση μεταναστών και προσφύγων, βλέπουμε τις τελευταίες ημέρες, να πληθαίνουν τα περιστατικά με μετανάστες που χάνονται στα νερά του Αιγαίου. Φοβάστε ότι θα έχουμε επανάληψη της εργαλειοποίησης του μεταναστευτικού;
Πράγματι αυτές τις ημέρες έχει ενταθεί η εγκληματική δράση κυκλωμάτων διακινητών, που αδιαφορούν για την ανθρώπινη ζωή, στοιβάζοντας δεκάδες ταλαιπωρημένους ανθρώπους, χωρίς σωσίβια, σε σκάφη που δεν πληρούν ούτε τις στοιχειώδεις προδιαγραφές ασφαλείας. Το Λιμενικό Σώμα, με τη συνδρομή της Πολεμικής Αεροπορίας, του Πολεμικού Ναυτικού, αλλά και ιδιωτών, έχει διασώσει τις τελευταίες ημέρες περισσότερους από 160 συνανθρώπους μας. Εκφράζω τη βαθύτατη λύπη μου για την απώλεια όσων έχασαν τη ζωή τους, θύματα αδίστακτων δολοφόνων που αφήνονται να δρουν ανεξέλεγκτα στην Τουρκία. Η Ελλάδα θα συνεχίσει να σώζει ζωές, που άλλοι θέτουν σε κίνδυνο στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Συνολικά το 2021, έχουν πραγματοποιηθεί περισσότερες από 1.450 επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης και έχουν διασωθεί περισσότεροι από 29.000 άνθρωποι. Η καταδίκη των διακινητών, αλλά και όσων επιτρέπουν ή και διευκολύνουν τη δράση τους, είναι επιβεβλημένη και αυτονόητη και στην κατεύθυνση αυτή αναμένουμε την πρόσθετη κινητοποίηση και της διεθνούς κοινότητας. Παράλληλα και θέλω να είμαι ξεκάθαρος σε αυτό, θα συνεχίσουμε να φυλάμε τα σύνορά μας που είναι και σύνορα της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Και θέλω με την ευκαιρία που μου δίνετε να ευχαριστήσω τα στελέχη του Λιμενικού που ακόμη και τις ημέρες των εορτών συνέχισαν με αυταπάρνηση το έργο τους.
• Θα ήθελα να σας ρωτήσω για τον σχεδιασμό της νέας χρονιάς όσον αφορά στον ακτοπλοϊκό χάρτη του Αιγαίου.
H ενισχυμένη χρηματοδότηση που εξασφάλισε το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής τα δύο τελευταία χρόνια (από 90,7 εκ. ευρώ το 2019, 130 το 2020 και 138 το 2021), επέτρεψε την αύξηση των άγονων γραμμών κατά 26 (18 το 2020 και 6 το 2021).
Η αύξηση της χρηματοδότησης και η προσθήκη μεγάλου αριθμού άγονων γραμμών, σε συνδυασμό με τη θέσπιση ποιοτικότερων κριτηρίων και ρήτρας «πλοίου αντικατάστασης, έχει διασφαλίσει την ποιοτική βελτίωση του προσφερόμενου μεταφορικού έργου, αλλά και τη σύνδεση πολλών νησιών μεταξύ τους, διευκολύνοντας έτσι τη μετακίνηση, τη διακίνηση αγαθών καθώς και την επικοινωνία χιλιάδων νησιωτών.
Με τα πρόσθετα αυτά ακτοπλοϊκά δρομολόγια ανταποκρινόμαστε σε αιτήματα των τοπικών κοινωνιών των νησιών μας και παρέχουμε τις δυνατότητες για την ενίσχυση του τουρισμού και του εμπορίου. Με σωστό σχεδιασμό και εξασφάλιση αυξημένων πόρων, αλλάζουμε το τοπίο στην επικοινωνία των νησιών μας, δημιουργώντας αυξημένες αναπτυξιακές ευκαιρίες και δυνατότητες.
Οι 6 νέες γραμμές είναι:
1. Ρόδος-Χάλκη-Κάρπαθος-Κάσος-Σητεία, 3 φορές την εβδομάδα, από 19/04/2021 έως 03/10/2021.
2. Σύμη-Ρόδος, καθημερινό δρομολόγιο από 03/05/2021 έως 03/10/2021 (το πλοίο θα παραμένει το βράδυ στη Σύμη).
3. (Σκάλα Καμείρου)- Χάλκη- Τήλος (Μισθούμενο Τμήμα το Χάλκη-Τήλος), 3 φορές την εβδομάδα από 17/05/2021 έως 03/10/2021.
4. Κως-Αστυπάλαια, 2 φορές την εβδομάδα από τις 17/05/2021 έως τις 03/10/2021.
5. Πάτμος-Φούρνοι-Ικαρία (Άγιος Κήρυκος), 3 φορές την εβδομάδα από 17/05/2021 έως 03/10/2021.
6. Σαμοθράκη-Λήμνος, 3 φορές την εβδομάδα από 26/4/2021 έως 06/06/2021 και από 06/09/2021 έως 31/10/2021.
Συνολικά ενισχύουμε με 24 νέες ακτοπλοϊκές γραμμές τη νησιωτική Ελλάδα και τους νησιώτες μας, ενώ με Νόμο που ψηφίσαμε, δρομολογούμε τις πολυετείς συμβάσεις για τις άγονες γραμμές. μιλάμε για συμβάσεις 10-12 ετών, προκειμένου να είναι βιώσιμες οι άγονες γραμμές και αυτό να συνδεθεί με την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου
Τέλος, το 2022 προκηρύσσουμε με χρηματοδότηση από την ΕΕ, τη δημόσια θαλάσσια συγκοινωνία, για μικρές άγονες γραμμές, τη ραχοκοκαλιά της νησιωτικότητας, με πολυετείς συμβάσεις και μέχρι το τέλος του ΕΣΠΑ 2021-2027 θα έχουμε διαθέσει 370 εκ ευρώ για το σκοπό αυτό.
• Για τα λιμάνια τι προβλέπει ο σχεδιασμός;
Για τα λιμάνια που έχει ήδη εκδηλωθεί επενδυτικό ενδιαφέρον, θα ολοκληρωθεί η φάση επιλογής των πρώτων αναδόχων και θα συνεχίσουμε εντατικά με τους διεθνείς διαγωνισμούς και για τα υπόλοιπα λιμάνια.
Για πρώτη φορά το Υπουργείο αξιοποιεί πόρους του Εθνικού ΠΔΕ, του ΕΣΠΑ 21-27, των Ταμείων Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΕ και του Ταμείου Ανάκαμψης. Για το μεταφορικό ισοδύναμο, τις άγονες γραμμές, παρεμβάσεις στον τομέα της ναυτιλίας, της νησιωτικότητας και των λιμένων.
• Σε ό,τι αφορά το Λιμενικό Σώμα, υπάρχει σχεδιασμός για ενίσχυση με προσωπικό, μέσα, εξοπλισμό κλπ;
Σε ό,τι αφορά την ακόμα μεγαλύτερη ενίσχυση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του Λιμενικού Σώματος, το 2022 εκκινεί το μεγαλύτερο πρόγραμμα στην ιστορία του Υπ. Ναυτιλίας και του Λιμενικού Σώματος, με πόρους άνω των 340 εκ ευρώ από το Ταμείο Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Συνόρων και το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας της περιόδου 2021-2027.
• Να κλείσουμε με τις ευχές για το νέο έτος κ. υπουργέ.
Τρεις λέξεις, 2022 ευχές: Υγεία, Ευτυχία, Αλληλεγγύη! Καλή Χρονιά σε όλους!

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου