Με στόχο να συγκρατηθούν κατά το δυνατόν οι απώλειες στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, ξεκινά η σεζόν του 2018 για τον θαλάσσιο τουρισμό στη Ρόδο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «δημοκρατική», οι προσεγγίσεις το 2018 θα κυμανθούν στα ίδια περίπου επίπεδα με πέρυσι. Το 2017 έκλεισε με μείωση της τάξης του 9% με προσεγγίσεις αλλά και επιβάτες αισθητά λιγότερους από το έτος 2016, ακολουθώντας την γενικότερη τάση που ακολουθεί η κρουαζιέρα πανελλαδικά.
Την τουριστική περίοδο του 2018 αναμένεται να καταπλεύσουν στη Ρόδο περίπου 260 κρουαζιερόπλοια -με μικρές διαφοροποιήσεις να αναμένονται εντός της σεζόν- ωστόσο αυτό που θα καθορίσει την τόνωση της αγοράς, πέρα από τις προσεγγίσεις, είναι οι πληρότητες των κρουαζιερόπλοιων και η αγοραστική δύναμη των επιβατών.

“Ποδαρικό” τον Μάρτιο
Όπως προκύπτει από τα μέχρι τώρα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «δ», το «ποδαρικό» θα γίνει τον Μάρτιο, όπου μέχρι στιγμής έχουν προγραμματιστεί πέντε προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, με δύο εξ αυτών μάλιστα (GOLDEN IRIS) να παραμένουν στο λιμάνι της Ρόδου για μια ολόκληρη ημέρα.
Όπως είναι εύλογο, οι περισσότερες προσεγγίσεις έχουν προγραμματιστεί μεταξύ Μαΐου και Οκτωβρίου, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι τον Νοέμβριο του 2018 είναι προγραμματισμένες μέχρι στιγμής 12 προσεγγίσεις και τρεις τον Δεκέμβριο.
Το γενικότερο κλίμα πάντως δεν είναι αισιόδοξο για την πορεία της κρουαζιέρας, όπου οι απώλειες που καταγράφονται στα τελευταία χρόνια είναι τεράστιες.
Η πορεία είναι συνεχώς φθίνουσα και όπως διαφαίνεται, πολύ δύσκολα θα μπει φρένο. Σε αυτό συντελούν και οι γεωπολιτικές εξελίξεις αλλά και η αλλαγή πολιτικής των εταιρειών κρουαζιέρας. Η επιλογή των προορισμών γίνεται πια με βάση τον αριθμό των εκδρομών που θα πουλήσουν στους επιβάτες και η Ρόδος δεν τα πάει καλά σε αυτόν τον τομέα.
Μέχρι πρότινος έβγαιναν από το κρουαζιερόπλοιο 800, 900 και 1.000 επιβάτες για εκδρομή στη Ρόδο και σήμερα είναι ζήτημα αν από κάθε πλοίο 200 ή 300 άτομα επιλέξουν να δουν τις ομορφιές του νησιού. Οι περισσότεροι αρκούνται σε έναν περίπατο γύρω από το λιμάνι, που δεν έχει επιπλέον κόστος και επιστρέφουν στο πλοίο. Αυτό όμως δεν αποφέρει κέρδος στις εταιρείες κρουαζιερόπλοιων κι αυτός είναι ένας βασικός παράγοντας που σε συνδυασμό με τις γεωπολιτικές εξελίξεις στη Μεσόγειο, έχει ως αποτέλεσμα τις συνεχείς μειώσεις στον αριθμό των προσεγγίσεων.
Πλήγμα για την Παλιά Πόλη
Η μείωση των προσεγγίσεων των κρουαζιερόπλοιων και τα προβλήματα με τις προσεγγίσεις των τουρκικών γουλετών τη σεζόν του 2017, είχαν άμεσες επιπτώσεις και στους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στην Παλιά Πόλη και εξαρτώνται άμεσα από τον τουρισμό, οι οποίοι, ως φαίνεται, θα έχουν να αντιμετωπίσουν μια εξίσου δύσκολη νέα τουριστική περίοδο.
Πέρυσι, για πρώτη φορά στα χρονικά, στη διάρκεια της σεζόν έμειναν καταστήματα ξενοίκιαστα ακόμα και σε κεντρικούς δρόμους, όπως η Σωκράτους, ενδεικτικό παράδειγμα της μεταστροφής που σημειώνεται στην – εντός των τειχών- αγορά. Ακόμα χειρότερα, από τους καταστηματάρχες που τόλμησαν να κάνουν μια νέα αρχή πέρυσι μισθώνοντας ακίνητα εντός της Μ. Πόλης, λίγοι είναι εκείνοι που θα λειτουργήσουν και την νέα τουριστική περίοδο.
Ο προβληματισμός ωστόσο για την πορεία της κρουαζιέρας είναι διάχυτος, αφού πλέον δεν υπάρχει ουσιαστικό κέρδος στην τοπική αγορά, από τις προσεγγίσεις των κρουαζιερόπλοιων.
Η αγορά της Μεσαιωνικής Πόλης, έχει δεχθεί τεράστιο πλήγμα από τις αγορές που λειτουργούν μέσα στα κρουαζιερόπλοια, καθώς πριν οι επιβάτες αποβιβαστούν στο λιμάνι, έχει προηγηθεί «στενό marketing» εντός του πλοίου για την αγορά σουβενίρς του εκάστοτε προορισμού (!). Σε πολλές μάλιστα περιπτώσεις, οι υπεύθυνοι του κρουαζιερόπλοιου προτρέπουν τους επιβάτες να μην πάρουν μαζί τους χρήματα ή πιστωτικές κάρτες κάνοντας λόγο για υψηλή εγκληματικότητα, ακόμα και στη Ρόδο, που θεωρείται ασφαλής προορισμός με απώτερο σκοπό, να ξοδέψουν οι επιβάτες τα χρήματά τους εντός του πλοίου.
Όπως είπε στην «δ», καταστηματάρχης της Παλιάς Πόλης που δραστηριοποιείται στην αργυροχρυσοχοΐα, ήρθε μέρα που κατέπλευσαν στη Ρόδο χιλιάδες επιβάτες με πέντε κρουαζιερόπλοια και την ημέρα εκείνη έκανε μηδενικό τζίρο!
Το κεφάλαιο της κρουαζιέρας πάντως, θα πρέπει να απασχολήσει επισταμένως τους τοπικούς φορείς και ανεξάρτητα από την γενική τουριστική πολιτική που ακολουθείται για την προσέλκυση τουριστών που καταλύουν σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια, προκειμένου να εντοπιστούν οι παράγοντες εκείνοι που ευθύνονται για την σημερινή κατάσταση και να δρομολογηθούν λύσεις, ώστε να μπορεί η τοπική αγορά να επωφεληθεί από την σύντομη παραμονή των επιβατών στο νησί.
Σε ό,τι αφορά πάντως τους προορισμούς κρουαζιερόπλοιων στην Ελλάδα, με βάση τα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα πρώτο είναι το λιμάνι του Πειραιά για το 2017, δεύτερη η Μύκονος, στην τρίτη θέση είναι η Κέρκυρα, στην τέταρτη η Σαντορίνη και ακολουθούν το Κατάκολο, η Ρόδος, το Ηράκλειο, τα Χανιά, η Πάτμος και η Κεφαλονιά-Ιθάκη στη 10η θέση.
Όπως δείχνουν και τα στοιχεία της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων η Ρόδος είχε 248 προσεγγίσεις το 2017, 299 προσεγγίσεις το 2016, 340 προσεγγίσεις το 2015 και 314 προσεγγίσεις το 2014.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ