Στον Πειραιά η δίκη για το ναυάγιο του «Sea Diamond»

Στο εδώλιο του Tριμελούς Πλημμελειοδικείου Πειραιώς θα καθίσουν την Τρίτη, 19 Μαρτίου, 13 άτομα, μέλη του πληρώματος και στελέχη της πλοιοκτήτριας εταιρείας, Elona MARITIME, για το ναυάγιο του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond», το 2007, στη θαλάσσια περιοχή Αθηνιός της Σαντορίνης.
Μεταξύ των κατηγορούμενων συγκαταλέγεται και ο Ροδίτης πλοίαρχος του μοιραίου πλοίου Γ. Μ., καταγόμενος από την Κρεμαστή.
Aπό το ναυάγιο είχαν χάσει τη ζωή τους δύο Γάλλοι υπήκοοι, σε σύνολο 1.500 επιβατών.
Η δίκη, που είναι σε βαθμό πλημμελήματος, αναμένεται να διαρκέσει περισσότερο από ένα μήνα και έχουν κληθεί να καταθέσουν περισσότεροι από 60 μάρτυρες.
Το κρουαζιερόπλοιο, στις 5 Απριλίου 2007, στην προσπάθειά του να προσεγγίσει τον όρμο των Φηρών, προσέκρουσε σε ύφαλο με αποτέλεσμα να υποστεί τουλάχιστον τέσσερα ρήγματα και να υπάρξει εισροή υδάτων.
Το πλοίο, αφού αποβίβασε τους επιβάτες με ασφάλεια σε παραπλέοντα πλοία και σκάφη, οδηγήθηκε στο σημείο «παλαιά ορυχεία» της Σαντορίνης, προκειμένου να επιχειρηθεί η προσάραξή του, κάτι που δεν επετεύχθη, καθώς τα νερά που είχαν διεισδύσει στο πλοίο είχαν προκαλέσει αύξηση του βυθίσματός του στα 11 μέτρα, με αποτέλεσμα μετά από 13 ώρες να βυθιστεί.
Πιθανολογείται ότι οι δύο χαμένοι Γάλλοι υπήκοοι, που είναι δηλωμένοι ως αγνοούμενοι, βρίσκονταν σε καμπίνα του πλοίου, όπου έγινε η πρόσκρουση πάνω στον ύφαλο.
Εκ μέρους της πλοιοκτήτριας εταιρείας του «Sea Diamond» κατά τη διερεύνηση των αιτίων του δυστυχήματος, υποστηρίχθηκε ότι η πρόσκρουση και βύθιση του πλοίου προκλήθηκε λόγω λανθασμένης χαρτογράφησης της περιοχής.
Η υδρογραφική υπηρεσία του Πολεμικού Ναυτικού, σε έγγραφό της, που υπάρχει στην εισαγγελία, αποδέχθηκε την εσφαλμένη χαρτογράφηση. Στο έγγραφο αναφέρεται ότι η θέση της υδρογραφικής υπηρεσίας ταυτίζεται πλήρως με την άποψη των τεχνικών, στους οποίους η πλοιοκτήτρια εταιρεία είχε αναθέσει τη μελέτη της χαρτογράφησης της περιοχής, οπότε και διαπιστώθηκε το λάθος.
Σύμφωνα με στοιχεία που έχουν κατατεθεί στις εισαγγελικές Αρχές, ο ύφαλος στον οποίο χτύπησε το κρουαζιερόπλοιο βρισκόταν 131 μέτρα από την ακτή και όχι 58, όπως εμφανιζόταν στον χάρτη. Επιπλέον, το βάθος της θάλασσας παρουσιαζόταν από 18 έως 25 μέτρα και όχι στα 5 μέτρα, όπως ήταν στην πραγματικότητα.
Το Πειθαρχικό Συμβούλιο Εμπορικού Ναυτικού απάλλαξε όλους τους κατηγορουμένους από τις κατηγορίες.
Εκτός από την ποινική δίκη, στις 2 Απριλίου, στο Πρωτοδικείο Πειραιώς δικάζονται οι αγωγές του Δήμου Θήρας και του ελληνικού δημοσίου, με αίτημα την αποκατάσταση της ηθικής βλάβης και την ανέλκυση του ναυαγίου.
Το Διοικητικό Πρωτοδικείο Πειραιώς έχει κρίνει ότι ευθύνεται ο Ροδίτης πλοίαρχος (τιμωρήθηκε πειθαρχικά με προσωρινή παύση) για την πρόσκρουση, βύθιση του κρουαζιερόπλοιου και τη ρύπανση της θαλάσσιας περιοχής, καταλογίζοντας σωρεία λαθών και παραλείψεων στην πορεία του πλοίου, στην ελλιπέστατη ενημέρωση και συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές.
Το δικαστήριο δέχθηκε ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση αρμόζει το υψηλότερο πρόστιμο ύψους 1.173.881 ¤, λαμβάνοντας υπόψη την έκταση και δυσκολία αντιμετώπισης της ρύπανσης σε οικολογικά ευαίσθητες και εξαιρετικού φυσικού κάλλους περιοχές της Σαντορίνης, την υποβάθμισή τους, την επιβάρυνση του θαλάσσιου οικοσυστήματος, τον κίνδυνο νέας ρύπανσης από τα εγκλωβισμένα πετρελαιοειδή, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη δημόσια υγεία.
Το δικαστήριο δέχθηκε ότι ο Ροδίτης πλοίαρχος του «Sea Diamond», παρέλειψε να επικοινωνήσει με το Λιμεναρχείο για να υποδειχθεί κατάλληλο σημείο προσάραξης.
Το Διοικητικό Πρωτοδικείο Πειραιώς απέκρουσε τους ισχυρισμούς του πλοιάρχου και της εταιρείας ότι το ναυάγιο οφείλεται σε λόγους ανώτερης βίας, σε αιφνίδιο θαλάσσιο ρεύμα που το απομάκρυνε.
Βασιζόμενο σε μαρτυρικές καταθέσεις και πόρισμα του ΑΣΝΑ (Ανακριτικού Συμβουλίου Ναυτικών Ατυχημάτων), το δικαστήριο δέχθηκε ότι ο πλοίαρχος, ακολούθησε πορεία διαφορετική από τη συνηθισμένη για μεγάλα πλοία για να διευκολυνθεί στις μανούβρες, μολονότι ήταν επικίνδυνη, αφού γνώριζε ότι υπάρχουν διάσπαρτοι βράχοι, σκόπελοι, ύφαλοι, ενώ δεν λειτουργούσαν το βυθόμετρο και 2 από τα 3 ραντάρ, ώστε να αντιληφθεί έγκαιρα τον κίνδυνο. Κατά τον λιμενάρχη Θήρας, ουδέποτε ακολούθησε πλοίο τέτοια πορεία.
Το δικαστήριο (πρόεδρος Κ. Τασούλα, εισηγητής Αικ. Στρατή) δέχθηκε ότι ο πλοίαρχος παρέλειψε να επικοινωνήσει με το Λιμεναρχείο για να υποδειχθεί κατάλληλο σημείο προσάραξης. Κρίνοντας εσφαλμένη τη θέση του για προσάραξη στον όρμο των Φηρών, γιατί θα ήταν καταστροφική για το νησί, ενώ κρίθηκε ορθή η ρυμούλκηση του σε γειτονικό όρμο.