Στις προσφορές θα κριθεί φέτος η «μάχη» των Χριστουγέννων

Κορυφώνεται ο πόλεμος τιμών στα σούπερ μάρκετ, όσο πλησιάζει η εορταστική περίοδος των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, με τις εκτιμήσεις των στελεχών του κλάδου να αναφέρουν ότι «η κίνηση του Δεκεμβρίου και δη των εορταστικών ημερών αναμένεται να κυμανθεί σε αντίστοιχα περυσινά επίπεδα, δεδομένου ότι γενικά στους τελευταίους μήνες του έτους καταγράφεται μια σταθεροποίηση της πώλησης, σε αντίθεση με το πτωτικό πρώτο εξάμηνο».
Η γενική αίσθηση είναι ότι το γιορτινό καλάθι της νοικοκυράς θα διατηρήσει τη συγκρατημένη τάση της αντίστοιχης περυσινής περιόδου όσον αφορά στις πωλήσεις, ενώ θα χαρακτηριστεί και από την αντικατάσταση σε αρκετές περιπτώσεις «προϊόντων» με φθηνότερες επιλογές, κυρίως στην κατηγορία του κρέατος.
Οσον αφορά στο κόστος για το εορταστικό τραπέζι του 2013, διαμορφώνεται στο ράφι από 45 έως 70 ευρώ.
«Βαρόμετρο» για την πορεία των εορταστικών ημερών θα αποτελέσουν σίγουρα οι πωλήσεις στο κρέας, όπως κάθε φορά, ενώ έντονος είναι ο προβληματισμός για το πώς θα κινηθεί φέτος η κατηγορία των αλκοολούχων ποτών και των premium προϊόντων, καθώς το αντίστοιχο περσινό διάστημα δέχθηκε τα ισχυρότερα πλήγματα, καταγράφοντας απώλειες πέραν του 10%. Είναι αξιοσημείωτο πάντως ότι στην Αθήνα παρατηρούνται οι μεγαλύτερες πιέσεις στους τζίρους των καταστημάτων, συγκριτικά με άλλες περιοχές της περιφέρειας, παρά τον υψηλότερο αριθμό των καταναλωτών.
Οπως αναφέρουν εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ, «τις μέρες των εορτών υπάρχει μια μικρή βελτίωση της πορείας των πωλήσεων, η οποία ωστόσο δεν είναι πάντα ικανή να γυρίσει σε θετικό πρόσημο την εικόνα του Δεκεμβρίου», συμπληρώνοντας επίσης ότι «δυστυχώς και φέτος οι γιορτές συνδυάζονται με ιδιαίτερα επιθετικές πολιτικές τιμών που σε αρκετές περιπτώσεις-κατηγορίες, θα έχουν ως αποτέλεσμα την καταγραφή ζημίας».
Το βέβαιο είναι ωστόσο ότι από πλευράς λιανέμπορων αλλά και προμηθευτών, οι προσφορές εντείνονται σημαντικά αυτήν την περίοδο και θα κορυφωθούν τις τελευταίες ημέρες του μήνα.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, το τελευταίο τρίμηνο του έτους οι ισχυροί παίκτες επιδίδονται σε σκληρή μάχη προσφορών, σε ποσοστό που ξεπερνά αντίστοιχα ευρωπαϊκά μοντέλα.
Συνολικά, οι δέκα ισχυροί λιανέμποροι έχουν επενδύσει σημαντικά κεφάλαια φέτος -ενδεχομένως και τα περισσότερα των τελευταίων ετών- σε στοχευμένες εμπορικές ενέργειες διαφόρων μορφών όπως κουπόνια, απευθείας μείωση τιμής στο ράφι, επιστροφή έως και 50% του κόστους κ.λπ., μέχρι και διάθεση «προπληρωμένων επιταγών» το οποίο χαρακτηρίζεται και ως χρήσιμο δώρο για τις γιορτές, προκειμένου να ενισχύσουν τους τζίρους τους.
Μολονότι είναι δύσκολο να υπολογιστεί το ακριβές ποσό που συνολικά έχει επενδύσει εφέτος η αγορά στις προσφορές, εκτιμάται ότι συνολικά αγγίζει τα 150 εκατ. ευρώ.
Στο βαθμό που οι υπολογισμοί της αγοράς επιβεβαιωθούν και διατηρηθεί η σταθερότητα στην εορταστική κατανάλωση, τότε εκτιμάται ότι συνολικά ο κλάδος των σούπερ μάρκετ θα κλείσει το έτος εμφανίζοντας κατά τι βελτιωμένη εικόνα έναντι του 2012, με τις απώλειες να περιορίζονται στο 4%, έναντι 5-6% που κατεγράφησαν την περσινή χρονιά.
Προβλέψεις για το νέο έτος
Οσον αφορά στην πορεία της νέας χρονιάς, οι προβλέψεις είναι πολύ συγκρατημένες.
«Η πολιτική των έντονων προσφορών» θα αποτελέσει σημείο αναφοράς και το 2014 για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, δεδομένου ότι η καταναλωτική συμπεριφορά έχει πλέον διαφοροποιηθεί, με την επισκεψιμότητα να εμφανίζει αύξηση της τάξεως του 10%-15% με μικρότερη ωστόσο δαπάνη, ενώ ταυτόχρονα καταγράφεται και η τάση του καταναλωτή να αγοράζει ορισμένα προϊόντα μόνο σε προσφορές», επισημαίνουν εκπρόσωποι των αλυσίδων.
Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, ότι από την αγορά δεν εκλείπουν και οι αισιόδοξες φωνές που κάνουν λόγο ακόμα και για δυνατότητα επίτευξης θετικού πρόσημου από το νέο έτος στην εικόνα των πωλήσεων, στο βαθμό που δεν υπάρξει κάποια σημαντική ανατροπή σε οικονομικο-πολιτικό επίπεδο.