«Πρέπει να αποκτήσουμε τουριστική συνείδηση»

«Είναι ανάγκη να βελτιώσουμε ακόμη περισσότερο τις υπηρεσίες μας και να αγκαλιάσουμε όλοι μας τον τουρισμό. Να δώσουμε το μήνυμα στους νέους μας για το πόσο σημαντικός είναι ο τομέας».
Αυτό δηλώνει ο πρόεδρος του ΗΑΤΤΑ κ. Γιώργος Τελώνης, σε συνέντευξή του προς την «δ», και προσθέτει πως έχει ξεκινήσει από τον Εν Ελλάδι Σύνδεσμο Τουριστικών Γραφείων προσπάθεια να δημιουργηθεί τουριστική συνείδηση.
«Ο ΗΑΤΤΑ σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας προσπαθεί να περάσει το μήνυμα μέσω των σχολείων μας ώστε να καταλάβουν τα παιδιά τη σημασία του τουρισμού. Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε τουριστική συνείδηση. Χάσαμε στο παρελθόν πολύτιμο χρόνο. Τώρα είναι καιρός να τον κερδίσουμε», δηλώνει ο κ. Γιώργος Τελώνης.
Σε ερώτηση σχετικά με τα μηνύματα που φθάνουν στη Ρόδο για την τουριστική σεζόν του 2014, ο κ. Τελώνης δηλώνει:
«Είναι θετικά. Δεν θέλω να είμαι υπεραισιόδοξος. Οι προκρατήσεις που έχουμε είναι σαφώς καλύτερες από αυτές που είχαμε το 2013. Η εποχή που συζητάμε όμως είναι πολύ καλύτερη. Δεν υπάρχουν δηλαδή τα αρνητικά σχόλια για την πολιτική ή οικονομική κατάσταση της χώρας μας».
Για την προβολή της χώρας μας στο εξωτερικό, ο κ. Γιώργος Τελώνης υπογραμμίζει ότι:
«Λαμβανομένης υπόψη της οικονομικής κατάστασης της χώρας μας γίνεται ό,τι καλύτερο μπορούμε σε αυτό τον τομέα. Γίνονται στοχευμένες ενέργειες. Νομίζω πως δεν γίνεται κατασπατάληση των πόρων. Εξαντλούμε πολύ το ίντερνετ και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που παίζουν μεγάλο ρόλο στον τουρισμό. Ένα μεγάλο κομμάτι κατευθύνεται από τα μέσα αυτά».
Η συνέντευξη του κ. Γιώργου Τελώνη, αναλυτικά:
• Είστε ικανοποιημένος από την έκβαση της τουριστικής περιόδου;
Είμαι ικανοποιημένος σε ό,τι αφορά τον αριθμό των αφιχθέντων. Δεν είμαι ικανοποιημένος από τα αριθμητικά μεγέθη που είχαμε το φετινό καλοκαίρι.
• Δεν ήταν στο αναμενόμενο επίπεδο τα έσοδα;
Η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη έχει μείνει στα επίπεδα του 2008. Τα έσοδα δηλαδή είναι τα ίδια. Η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη φθάνει τα 620 ευρώ και όχι τα 730 ευρώ, όπως θα έπρεπε.
• Τη στιγμή όμως που οι επισκέπτες είναι περισσότεροι δεν θα έπρεπε να σημειώσουν αύξηση και τα έσοδα;
Τα έσοδα είναι στο επίπεδο της σεζόν του 2008, που είχαμε μικρότερο αριθμό επισκεπτών. Αυτό είναι το στοιχείο στο οποίο θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή από όσους ασχολούνται με τον τουριστικό τομέα.
• Ποιες ήταν οι αγορές που πήγαν καλύτερα φέτος;
Οι βασικές αγορές Βρετανία και Γερμανία φαίνεται να πήγαν σχετικά καλά. Σώθηκε, αν θέλετε, η κατάσταση με τις αφίξεις από τη Ρωσία και την Τουρκία. Οι επισκέπτες από αυτές τις αγορές σημείωσαν σημαντική αύξηση. Θα μπορούσα να πω ότι πήγε πιο καλά η ρώσικη αγορά και ακολούθησε και η τουρκική.
• Ποιοι ήταν οι παράγοντες που συνέβαλαν στην αύξηση των αφίξεων από την ρωσική αγορά;
Ο βασικός παράγοντας για την αύξηση που σημείωσαν οι αφίξεις από τη Ρωσία είναι η διευκόλυνση που υπάρχει στο θέμα της χορήγησης βίζας. Φαίνεται να έχει περιοριστεί η γραφειοκρατία και να αντιμετωπίστηκαν αρκετά προβλήματα. Η χώρα μας είναι πολύ κοντά στις προτιμήσεις των Ρώσων. Μπορεί να εφαρμοσθεί για αυτούς ο θρησκευτικός – προσκυνηματικός τουρισμός.
• Ποιος ήταν ο λόγος αύξησης των επισκεπτών από τη γειτονική χώρα Τουρκία;
Οι αφίξεις των τουριστών από την Τουρκία αυξήθηκαν γιατί λειτούργησε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά το πιλοτικό πρόγραμμα χορήγησης θεωρήσεων εισόδου. Παράλληλα έχουν βελτιωθεί οι σχέσεις της γειτονικής χώρας με τη Ελλάδα. Η χώρα μας είναι ένας προορισμός φιλικός για τους Τούρκους. Πολλοί έρχονται και οδικώς από τα βόρεια σύνορα. Η Κωνσταντινούπολη είναι από μόνη της μια αγορά που μπορεί να δώσει πολλούς τουρίστες στη χώρα μας.
• Πώς μπορούν να αυξηθούν περαιτέρω οι επισκέπτες από τις αγορές αυτές;
Θα υπάρξει αύξηση αν οι επισκέπτες που έρχονται στη χώρα μας αναχωρούν μετά τις διακοπές τους ευχαριστημένοι από τις υπηρεσίες που τους παρασχέθηκαν. Αυτή είναι η καλύτερη διαφήμιση της χώρας μας. Προβολή της χώρας μας είναι και τα θετικά σχόλια που κάνουν οι επισκέπτες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό λειτουργεί πολλαπλασιαστικά και για τους υπόλοιπους Ευρωπαίους. Για το λόγο αυτό εκτιμώ πως και το επόμενο έτος θα έχουμε αύξηση των αφίξεων από τις δύο χώρες.
• Θεωρούνται καλοί τουρίστες οι επισκέπτες από τη Ρωσία και την Τουρκία;
Ναι, θεωρούνται καλοί πελάτες γιατί η μέση κατανάλωση είναι σε υψηλότερο επίπεδο. Αυτό είναι το ζητούμενο για μας . Έτσι θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και θα υπάρχει ανάπτυξη.
• Είναι θετικά τα μηνύματα που φθάνουν στη χώρα μας για την επόμενη τουριστική περίοδο;
Είναι θετικά. Δεν θέλω να είμαι υπεραισιόδοξος. Οι προκρατήσεις που έχουμε είναι σαφώς καλύτερες από αυτές που είχαμε το 2013. Η εποχή που συζητάμε όμως είναι πολύ καλύτερη. Δεν υπάρχουν δηλαδή τα αρνητικά σχόλια για την πολιτική ή οικονομική κατάσταση της χώρας μας. Μην ξεχνάμε πως το φθινόπωρο του 2012 που γίνονταν οι κρατήσεις για το καλοκαίρι του 2013 υπήρχαν πολλά ερωτηματικά που αφορούσαν την παραμονή της χώρας μας στο ευρώ και άλλα θέματα. Για το λόγο αυτό η σύγκριση των δύο περιόδων δεν είναι ομοειδής. Πέρσι υπήρχαν αντιξοότητες που φρέναραν την κατάσταση. Φέτος όλα φαίνεται να λειτουργούν αβίαστα και για αυτό υπάρχει αύξηση αφίξεων που σε ορισμένες περιπτώσεις φθάνει στο 20%. Δεν μπορώ από τώρα να υποστηρίξω πώς θα πετύχουμε ακριβώς αυτή την αύξηση στις αφίξεις δεδομένου ότι δεν έχουμε δυνατότητες τους μήνες αιχμής να δεχθούμε περισσότερους επισκέπτες από αυτούς που φιλοξενούμε ως τώρα.
• Είστε ικανοποιημένος από τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η προβολή της χώρας μας στο εξωτερικό;
Λαμβανομένης υπόψη της οικονομικής κατάστασης της χώρας μας γίνεται ό,τι καλύτερο μπορούμε σε αυτό τον τομέα. Γίνονται στοχευμένες ενέργειες. Νομίζω πως δεν γίνεται κατασπατάληση των πόρων. Εξαντλούμε πολύ το ίντερνετ και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που παίζουν μεγάλο ρόλο στον τουρισμό. Ένα μεγάλο κομμάτι κατευθύνεται από τα μέσα αυτά.
• Ποιο είναι το μήνυμά σας προς τους τουριστικούς παράγοντες;
Είναι ανάγκη να βελτιώσουμε ακόμη περισσότερο τις υπηρεσίες μας και να αγκαλιάσουμε όλοι μας τον τουρισμό. Να δώσουμε το μήνυμα στους νέους μας για το πόσο σημαντικός είναι ο τομέας. Ο ΗΑΤΤΑ σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας προσπαθεί να περάσει το μήνυμα μέσω των σχολείων μας ώστε να καταλάβουν τα παιδιά τη σημασία του τουρισμού. Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε τουριστική συνείδηση. Χάσαμε στο παρελθόν πολύτιμο χρόνο. Τώρα είναι καιρός να τον κερδίσουμε. Κάθε χρόνο θα πρέπει να βελτιώνουμε τις υπηρεσίες που παρέχουμε. Ο κόσμος το αναγνωρίζει και θα το εισπράττουμε προσεχώς όσο δίνουμε στο θέμα αυτό την απαιτούμενη προσοχή.
• Θα είναι καλύτερο εκτιμάτε το νέο έτος και για τον τουρισμό;
Το 2014 θα είναι καλύτερο. Μακάρι να λειτουργήσει θετικά και για την οικονομία μας που δοκιμάστηκε αρκετά και θα πρέπει να αρχίσει να λαμβάνει τα καλύτερα. Για τον τουρισμό οι φορείς του κλάδου θα κάνουν αγώνα για να πετύχουν το καλύτερο αποτέλεσμα.