«Πολυχώρος πολιτισμού» το Εθνικό Θέατρο Ρόδου

Σε πολυχώρο πολιτισμού που θα είναι σε συνεχή λειτουργία επιδιώκεται να μετατραπεί με την επισκευή του, το Εθνικό Θέατρο Ρόδου.
Αυτό δείχνουν και οι μελέτες που εκπονήθηκαν και παρουσιάστηκαν προχθές το βράδυ στο «Ακταίον».
Στόχος της δημοτικής αρχής, όπως τόνισε μεταξύ άλλων στην ομιλία του ο δήμαρχος Ρόδου είναι, να σταλούν οι μελέτες στο Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων για έγκριση μέχρι τον Ιούνιο.
«Επιδιώκουμε επίσης να γίνει η δημοπράτηση του έργου τον ερχόμενο Αύγουστο δηλαδή στο τέλος της θητείας μας. Πιστεύω ότι ο στόχος αυτός είναι εφικτός και μπορούμε να τον πετύχουμε», τόνισε ο κ. Κουσουρνάς.
Για να εκτελεστεί το μεγάλο έργο, όπως το οραματίστηκαν οι μελετητές που εθελοντικά δούλεψαν ατελείωτες ώρες θα πρέπει να εξευρεθούν περισσότεροι πόροι. Παράλληλα ζητήθηκε από το δήμαρχο κ. Στάθη Κουσουρνά να διαθέσει τουλάχιστον τρεις μηχανικούς που θα ενισχύσουν την ομάδα των μελετητών.
Στο μεγάλο έργο που θα πρέπει να γίνει αναφέρθηκε και ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών κ. Μιχάλης Χριστοδούλου. Το «παρών» στην παρουσίαση έδωσε και ο πρόεδρος του Τμήματος του ΤΕΕ κ. Ιάκωβος Γρύλλης και άλλοι εκπρόσωποι φορέων της περιοχής μας.
Η παρουσίαση άνοιξε με την τοποθέτηση που έκανε ο πρόεδρος της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας Εθελοντές για το Περιβάλλον και τον Πολιτισμό κ. Μαρτίνος Κανελλάκης.
«Πρέπει να ευχαριστήσουμε το Δήμο και την Περιφέρεια για την προσπάθεια που έχουν καταβάλει μέχρι τώρα για να προχωρήσει το μεγάλο έργο. Να ευχαριστήσουμε και όσους μελετητές δούλεψαν για ατελείωτες ώρες προκειμένου σήμερα να βρισκόμαστε σε πολύ καλό δρόμο σε ό,τι αφορά το μεγάλο αυτό έργο. Χρειάζεται όμως πολλή δουλειά ακόμη για να γίνει το όνειρο όλων μας πράξη», τόνισε στην ομιλία του ο κ. Μαρτίνος Κανελλάκης.
Στην συνέχεια πήρε το λόγο ο μηχανικός και στέλεχος της Διεύθυνσης Μεσαιωνικής Πόλης κ. Κυριάκος Μάγος, που είναι και ο συντονιστής της ομάδας των μελετητών.
Με τη βοήθεια της σύγχρονης τεχνολογίας ο κ.Μάγος παρουσίασε εικόνες που έδειχναν πώς ήταν το κτήριο του Εθνικού Θεάτρου την εποχή που ολοκληρώθηκε η κατασκευή του δηλαδή το 1935. Στα χρόνια που πέρασαν όμως έγιναν παρεμβάσεις που αλλοίωσαν ορισμένα σημαντικά στοιχεία του ιστορικού κτηρίου, που ήρθαν ξανά στο φως με τις καθαιρέσεις που έγιναν τώρα.
Προσπάθεια των μελετητών, όπως τόνισε ο κ. Μάγος είναι, να συνδυάσουν το χθες με το σήμερα και να δημιουργήσουν ένα κόσμημα για την πόλη.
Το μέγεθος του ΕΘΡ όσο και ο ρόλος του, επιβάλλουν, όπως τόνισε ο κ. Μάγος, ένα πρότυπο «χωροταξικό του πολιτισμού». «Το Εθνικό Θέατρο θα πρέπει να λειτουργήσει σε απόλυτη συνάφεια τουλάχιστον με το Δημοτικό Θέατρο, με το κινηματοθέατρο «Ρόδον», με τους υπαίθριους χώρους του περιβάλλοντός του και με ένα κτήριο αποθηκών και εργαστηρίων. Η διαμόρφωση του συγκεκριμένου χώρου αποτελεί μέρος του αντικειμένου διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού τον οποίο συνέταξε ομάδα εργασίας του ΤΕΕ/Τμήμα Δωδεκανήσου σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Μεσαιωνικής Πόλης και Μνημείων. Απόλυτη ωστόσο είναι η ανάγκη να ληφθούν μόνιμα μέτρα πολεοδομικού- κυκλοφοριακού χαρακτήρα γύρω από το θέατρο, ώστε να εξασφαλίζεται η εξυπηρέτηση του Θεάτρου και η ασφάλεια των εισερχομένων – εξερχομένων θεατών και των εργαζομένων σ’ αυτό», τόνισε ο κ. Μάγος.
Με την πεζοδρόμηση των μικρών δρόμων που περιβάλλουν το κτήριο, επιτυγχάνεται :
• δυνατότητα ενοποίησης του υπαίθριου χώρου ώστε να είναι δυνατή η υλοποίηση πολύπλευρων δράσεων
• αξιοποίηση του πάρκου στο πίσω μέρος του κτηρίου.
• δυνατότητα ένταξης – ανάδειξης των αρχαιολογικών ευρημάτων βόρεια του ΕΘΡ
• δυνατότητα εκτόνωσης του κοινού του ΕΘΡ όχι απευθείας στο δρόμο
Η κύρια κατεύθυνση της μελέτης αποβλέπει στην ολοκληρωμένη αντιμετώπιση του κτηρίου και όχι στην αποσπασματική επίλυση επί μέρους προβλημάτων. Θεωρήθηκε αναγκαία η εκπόνηση μελέτης για την αντιμετώπιση του συνόλου των προβλημάτων του κτηρίου, ώστε αυτή να αποτελεί την πυξίδα για οποιαδήποτε μικρότερης κλίμακας επέμβαση, αλλά και για τμηματική υλοποίηση σε περίπτωση μη επαρκούς χρηματοδότησης.
Με την παρέμβαση θα καταστεί δυνατή:
• Η χρήση της κεντρικής πλατείας και του εξώστη δυναμικότητας 650 θεατών, με δυνατότητα παραστάσεων θεάτρου, όπερας, μουσικής και χoρού.
• Η κάλυψη των πολιτιστικών αναγκών του νησιού με μικρές αίθουσες 30 ατόμων (θεατρικές ομάδες, πρόβες, μικρές προβολές ή διαλέξεις-σεμινάρια), δημιουργία πειραματικής σκηνής δυναμικότητας έως 100 ατόμων (μαζί με το Δημοτικό Θέατρο δυναμικότητας 250 θεατών, το θερινό κινηματοθέατρο «Ρόδον» και το παρακείμενο πάρκο).
• Η δυνατότητα χρήσης χώρων για μόνιμες και περιοδικές εκθέσεις (λειτουργία σκηνής, κτήριο ΕΘΡ και θεατρική δραστηριότητα στη Ρόδο),
• Η λειτουργία πωλητηρίου αναμνηστικών ειδών (βιβλία, μουσική, δημιουργικά παιχνίδια κλπ) και χώρο αναψυχής ανοιχτό ανεξαρτήτως παραστάσεων.
• Η δυνατότητα προώθησης δράσεων μικρότερου βεληνεκούς στους χώρους του θεάτρου ώστε να προσελκύεται κόσμος καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.
Οι κύριοι άξονες της πρότασης επέμβασης:
• Αντιμετώπιση του κτηρίου ως μνημείου και αποκατάσταση του κατά το δυνατόν πλησιέστερα στην αρχική του μορφή. Αποκατάσταση των μορφολογικών χαρακτηριστικών και ανάδειξη του θεατρικού χώρου στο πνεύμα της αρχικής σύλληψης.
• Λειτουργική μετατροπή σε κέντρο πολιτισμού, ανοιχτό για το κοινό ανεξαρτήτως παραστάσεων, όπως περιγράφηκε παραπάνω. Μεταφορά των εργαστηρίων και των αποθηκών, πλην των απολύτως απαραίτητων, σε άλλο χώρο.
• Αξιοποίηση του αρχικού σχεδιασμού και του αυθεντικού υλικού με γνώμονα την αειφόρο λειτουργία του ΕΘΡ, τη χρήση ΑΠΕ, τη βιώσιμη λειτουργία και την ορθολογική χρήση.
Ακουστική μελέτη (ΑΠΘ)
• Για την ακουστική του χώρου έχουν καθοριστεί τα είδη, οι ποσότητες και οι θέσεις των επενδύσεων των εσωτερικών επιφανειών της.
• Για την χρήση της αίθουσας θεάτρου ως αίθουσας συναυλιών, σχεδιασμό των απαραίτητων ακουστικών διατάξεων κουβούκλιου ορχήστρας.
• για την ηχομόνωση – ηχοπροστασία της αίθουσας, πλήρη μελέτη με βάση τον κανονισμό ηχομόνωσης και την κατηγορία Α, υψηλής ακουστικής άνεσης.
◄ Στατικά
Η αξιολόγηση των δομικών χαρακτηριστικών, των αποτελεσμάτων των αναλύσεων και κυρίως της σημερινής κατάστασης του κτηρίου οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η διαθέσιμη αντοχή υπό στατικές και σεισμικές καταπονήσεις σύμφωνα με τους ισχύοντες κανονισμούς φορτίσεων, είναι επαρκής και ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις ασφάλειας για κτήρια συγκέντρωσης κοινού.
Σκηνική λειτουργία
Η σκηνική λειτουργία είναι μάρτυρας της εποχής στην οποία κατασκευάστηκε ενώ αποτελεί και σπάνιο πλέον δείγμα του είδους, η λειτουργία του δεν επηρεάστηκε σημαντικά από τις επεμβάσεις του ’70. Η σκηνή και η λειτουργία της αποτελεί αντικείμενο προστασίας και μπορεί να ανταποκριθεί πλήρως στις σύγχρονες θεατρικές ανάγκες.