«Ναι, στους ποδηλατοδρόμους υπό όρους και προϋποθέσεις»

«Η προσπάθεια για δημιουργία δικτύου Ποδηλατοδρόμων τόσο ενός της πόλης της Ρόδου όσο και εκτός, δεν πρέπει να εγκαταλειφθεί, αλλά να ενδυναμωθεί, κάτω όμως από όρους και προϋποθέσεις».
Αυτά αναφέρονται σε ανακοίνωση του ΤΕΕ-Τμήμα Δωδ/νήσου, στην οποίαν αναλυτικά αναφέρονται τα ακόλουθα:
Η μετακίνηση με ποδήλατο αποτελεί εναλλακτικό τρόπο μεταφοράς με πολλαπλά ευεργετήματα στο μεταφορικό έργο κάθε πόλης, στη μείωση της αντίστοιχης ρύπανσης αλλά και στο συνδυασμό άθλησης με αναγκαιότητα μετακίνησης. Σε πολλές πόλεις ιδίως του βορρά, παρότι οι κλιματολογικές συνθήκες δεν ευνοούν, το ποδήλατο αποτελεί κύριο μέσο μεταφοράς ιδίως στο κέντρο τους.
Ο φορέας μας τάσσεται υπέρ της χρήσης του ποδηλάτου και επομένως υπέρ της δημιουργίας αντίστοιχου δικτύου ποδηλατοδρόμων τόσο εντός των πόλεων όσο και εκτός, κάτω όμως από συγκεκριμένες συνθήκες και προϋποθέσεις.
Ειδικά για τη χώρα μας απαιτείται η εμπέδωση μιας άλλης κυκλοφοριακής συνείδησης και αγωγής που απαιτεί χρόνο, συγκεκριμένα και μεθοδικά σχεδιασμένα βήματα έτσι ώστε να γίνουν εύκολα αντιληπτά από τους πολίτες οι οποίοι παράλληλα πρέπει μέσα από συμμετοχικές διαδικασίες να συμβάλουν στη συνδιαμόρφωση των αντίστοιχων πολιτικών στον τομέα των μεταφορών και της βιώσιμης κινητικότητας εντός των πόλεων.
Τα βήματα αυτά, πολύ συνοπτικά είναι:
1. Οποιαδήποτε ενέργεια, πρέπει να γίνεται βάσει συγκεκριμένης κυκλοφοριακής μελέτης που θα αντιμετωπίζει το μεταφορικό έργο στο σύνολό του (αυτοκίνητο, δημόσιες συγκοινωνίες, εξασφάλιση χώρων στάθμευσης, εναλλακτικές μετακινήσεις, δημιουργία δικτύου πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων κλπ) και όχι αποσπασματικά.
2. Προσδιορισμός σημείων της πόλης όπου πρέπει να δίδεται έμφαση στη διευκόλυνση της κίνησης των πεζών.
3. Προσδιορισμός σημείων αναφοράς για τη δημιουργία του αντίστοιχου δικτύου πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων. Διερεύνηση δυνατοτήτων διασύνδεσής του με άλλους κοντινούς οικισμούς ή προορισμούς.
4. Προσδιορισμός παρόδιων χρήσεων που θα εξυπηρετούν τους τιθέμενους στόχους τουλάχιστον μεσοπρόθεσμα.
5. Ιεράρχηση στόχων και προτεραιοτήτων.
6. Παρουσίαση “καλών πρακτικών” από άλλες περιοχές της χώρας ή άλλες χώρες.
7. Εκπόνηση αντίστοιχου master plan και διαβούλευση με τους κατοίκους και τους φορείς.
8. Εφαρμογή των αντίστοιχων προβλέψεων κατά φάσεις.
Σε σχέση με τις υπόλοιπες περιοχές της χώρας μας, το νησί της Ρόδου έχει παράδοση στο ποδήλατο εδώ και 80 περίπου χρόνια, όταν η πόλη της Ρόδου αποτελούσε τη μοναδική πόλη που διέθετε ποδηλατοδρόμιο. Παράδοση που όμως άρχισε σταδιακά να φθίνει έως που στις μέρες μας έχει σχεδόν εξαλειφθεί, ενώ αντίστοιχα σε άλλες πόλεις της χώρας με μηδενική παράδοση, η χρήση ποδηλάτου βρίσκεται σε ανοδική πορεία.
Η πόλη της Ρόδου αλλά και το νησί έχει κάθε χρονιά χιλιάδες ξένων επισκεπτών που είναι εξοικειωμένοι με την έννοια των εναλλακτικών μεταφορών. Το κλίμα, το μέγεθος της πόλης αλλά και η μορφολογία της βοηθούν προς αυτή την κατεύθυνση.
Επομένως η δημιουργία αντίστοιχων υποδομών είναι όχι απλώς επιθυμητή αλλά κατά την κρίση μας επιβεβλημένη.
Ετσι, η προσπάθεια για δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων τόσο εντός της πόλης της Ρόδου όσο και εκτός, δεν πρέπει να εγκαταλειφθεί αλλά να ενδυναμωθεί, μέσα όμως από τα βήματα και τις προϋποθέσεις που παραπάνω πολύ συνοπτικά εκθέσαμε.
Είναι κρίμα, τέτοιες προσπάθειες να απαξιώνονται εξ’ αρχής λόγω λανθασμένων χειρισμών ιδίως στο κρίσιμο θέμα της δημόσιας διαβούλευσης, όπως έγινε ή τείνει να γίνει στη συγκεκριμένη περίπτωση.