Μέτρα για την κατάργηση της «φωτογραφικής διάταξης»

Tη λήψη άμεσων μέτρων για την κατάργηση της “φωτογραφικής διάταξης” με την οποία διεγράφησαν οφειλές από την εισφορά γης σε χρήμα ξενοδόχων στην Ιαλυσό και στο Φαληράκι, εντός περιοχών που ισχύουν αυξημένοι συντελεστές δόμησης, αλλά και την είσπραξη των οφειλών από το σύνολο των υπόχρεων, ζήτησε χθες με γραπτή εντολή του προς τη Νομική Υπηρεσία του Δήμου Ρόδου και τη Διεύθυνση Υπηρεσίας Δόμησης της Πολεοδομίας, ο αντιδήμαρχος Ρόδου κ. Στράτος Καρίκης.
Στο έγγραφο του κ. Καρίκη, που κοινοποιήθηκε στο δήμαρχο Ρόδου κ. Στάθη Κουσουρνά και τον αντιδήμαρχο Οικονομικών κ. Ν. Τσουκαλά, αναφέρονται συγκεκριμένα τα εξής:
“Σε σχέση με τη ψήφιση πρόσφατα διάταξης (παρ. 8 άρθρο 51 του Ν.4178/2013) που αφορά τη νομοθετική αφαίρεση του δικαιώματος του Δήμου μας για την είσπραξη εισφοράς σε γη ή σε χρήμα για συγκεκριμένες ανεγερθείσες ή προς ανέγερση-τουριστικές εγκαταστάσεις, παρακαλώ για τις άμεσες ενέργειές σας, σε συνεργασία και με τις υπόλοιπες υπηρεσίες του Δήμου μας και συγκεκριμένα:
1.Να γίνουν άμεσα όλες οι προβλεπόμενες νόμιμες ενέργειες για τις περιπτώσεις που δεν απαλλάσσονται από το νόμο ώστε να υπάρξει βεβαίωση και να διασφαλισθούν τα νόμιμα δικαιώματα του Δήμου μας.
2.Να υπάρξει άμεση εισήγηση για την κρίση της συνταγματικότητας της διάταξης και άμεσες ενέργειες ακόμη και δικαστικές μετά από έγκριση των αρμοδίων οργάνων του Δήμου μας, για τη διεκδίκηση των νομίμων δικαιωμάτων του Δήμου μας και την επίτευξη δικαστικής κρίσης για τις περιπτώσεις που ευνοούνται και απαλλάσσονται από το νόμο.
3.Να διερευνηθεί το σύνολο των φακέλων αυτών των υποθέσεων (απαλασσόμενοι και μη) και να γίνει οποιαδήποτε ενέργεια είναι απαραίτητη για τη διασφάλιση των νομίμων δικαιωμάτων του Δήμου ακόμη και άσκηση όλων των ενδίκων μέσων και αγωγών μετά από έγκριση των αρμοδίων οργάνων του Δήμου.
4.Να γίνει εισήγηση από τη νομική υπηρεσία προς τα αρμόδια όργανα του Δήμου μας και για οποιαδήποτε άλλη ενέργεια είναι επιβεβλημένη να γίνει για την πλήρη εφαρμογή της νομιμότητας”.
Η υπόθεση, όπως έγραψε η “δ”, έχει προσλάβει διαστάσεις ενώ το “μέτωπο” που έχει ανοίξει ο δήμαρχος κ. Στάθης Κουσουρνάς έχει επεκταθεί μετά και την επίθεση που δέχτηκε από τον επικεφαλής της μειοψηφίας κ. Γ. Χατζημάρκο, ο οποίος επεδίωξε να τον βάλει στο “κάδρο” των υπευθύνων για τη μη είσπραξη του εσόδου μέχρι σήμερα, αφήνοντας σαφή υπονοούμενα σε βάρος του, παρότι ο ίδιος τάχθηκε δημοσίως υπέρ της διαγραφής της εισφοράς γης σε χρήμα με τη φωτογραφική διάταξη στο νέο νόμο για τη ρύθμιση των αυθαιρέτων.
Στο μεταξύ εξαιρετικό ενδιαφέρον έχουν οι εισηγήσεις της νομικής υπηρεσίας του Δήμου που οδήγησαν το δημοτικό συμβούλιο να λάβει απόφαση για τη διαγραφή, με σκοπό τον επανυπολογισμό και την επαναβεβαίωση, οφειλών εισφοράς γης σε χρήμα σε 4 ξενοδοχειακές μονάδες της Νότιας Ρόδου.
Παρότι στην πρόσφατη συνέντευξή του ο κ. Χατζημάρκος άφησε σαφή υπονοούμενα σε βάρος της δημοτικής αρχής για την απόφαση της αυτή, νομικοί σύμβουλοι του Δήμου και αρμόδιοι μηχανικοί, κρίνουν όχι μόνο επιβεβλημένη την απόφαση που ελήφθη αλλά και δίκαιη.
Σύμφωνα συγκεκριμένα με την κείμενη νομοθεσία, η υποχρέωση καταβολής προς τον οικείο Δήμο ή κοινότητα χρηματικού ποσού από την εισφορά σε γή ξενοδόχων γίνεται με τιμή μονάδας που ορίζεται σύμφωνα με τις περί απαλλοτριώσεως διατάξεις.
Η μετατροπή αυτή πραγματοποιείται με απόφαση του Νομάρχη ύστερα από γνωμοδότηση του οικείου Δήμου ή κοινότητας και από εισήγηση των αρμοδίων υπηρεσιών του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων (Δ/νσεις Πολεοδομίας και ΤΠ και ΠΕ Νομαρχιών).
Η γνωμοδότηση του οικείου Δήμου ή της κοινότητας εκδίδεται εντός προθεσμίας δύο μηνών, αφ’ ότου ζητηθεί τούτο από τη Νομαρχία, στην περίπτωση δε που η προθεσμία αυτή παρέλθει άπρακτη η συναίνεση του Δήμου ή της κοινότητας θεωρείται δεδομένη.
Η απόφαση του Νομάρχη εκδίδεται εντός συνολικής προθεσμίας τεσσάρων μηνών από την υποβολή της σχετικής αίτησης του ενδιαφερομένου. Σε περίπτωση που η προθεσμία αυτή παρέλθει άπρακτη το αίτημα της μετατροπής θεωρείται ότι γίνεται αποδεκτό.
Η κατά τα ανωτέρω γνώμη των Υπηρεσιών του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων βασίζεται στον πολεοδομικό σχεδιασμό, που έχει πραγματοποιηθεί για τις αντίστοιχες περιοχές (τυχόν μελέτες ή αποφάσεις Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων, ΖΟΕ ή ζωνών ειδικών χρήσεων κλπ.), αλλά και γενικά στην εκτίμηση αναγκών, κοινωνικής και τεχνικής υποδομής ή σε περιβαλλοντικά δεδομένα.
Τα περιεχόμενα στο Δήμο ή κοινότητα χρηματικά ποσά κατατίθενται σε ειδικό λογαριασμό και διατίθενται υποχρεωτικά για τις ανάγκες καθαριότητας, φωτισμού, για τη δημιουργία έργων κοινωνικής-τεχνικής υποδομής ή κοινωνικού εξοπλισμού καθώς και για έργα τουριστικής ανάπτυξης της περιοχής.
Στην ανωτέρω απόφαση του Νομάρχη ορίζονται, μετά από σχετική αίτηση του ενδιαφερομένου οι δόσεις στις οποίες κατανέμεται η οφειλόμενη εισφορά σε χρήμα, σε τρόπο, ώστε να εξασφαλίζεται η αποπληρωμή του συνόλου της εισφοράς μέσα στα πρώτα τρία χρόνια από την έκδοση της προσωρινής ή οριστικής άδειας λειτουργίας της μονάδας.
Η αναστροφή της παραχώρησης της έκτασης και η μετατροπή της αντίστοιχης υποχρέωσης σε χρηματική είναι δυνατή οποτεδήποτε, ακόμα και μετά την αποπεράτωση της τουριστικής εγκατάστασης εφόσον συντρέχουν οι ίδιες προϋποθέσεις μετά από σχετική αίτηση του ενδιαφερομένου και έκδοση απόφασης του Νομάρχη μετά από τήρηση της παραπάνω αναφερομένης διαδικασίας.
Μετά τη θέση σε ισχύ του ν. 3852/2010 και τη μεταφορά στους Δήμους της αρμοδιότητας για έκδοση οικοδομικών αδειών και συναφούς χαρακτήρα πολεοδομικές αρμοδιότητες η απόφαση πλέον της αποδοχής ή μη της αίτησης του ενδιαφερόμενου για μετατροπή σε χρηματικό ποσό της υποχρέωσης παραχώρησης τμήματος του ακινήτου, εκδίδεται από το οικείο δημοτικό συμβούλιο στην περιφέρεια του οποίου βρίσκεται το ακίνητο, το οποίο έχει τη γενική αρμοδιότητα και το οποίο αποφασίζει με τα παραπάνω κριτήρια με τα οποία αποφάσιζε και ο Νομάρχης.
Το χρηματικό ποσό που καταβάλλεται στο Δήμο, αντί της παραχωρούμενης έκτασης, είναι ίσο με το ποσό που θα καταβαλλόταν αν αυτή η έκταση απαλλοτριωνόταν, η αξία δε αυτής θα προσδιοριστεί με βάση την αξία που είχε η έκταση κατά την ημέρα λήψης της παραπάνω απόφασης του δημοτικού Συμβουλίου. Έτσι για τον προσδιορισμό του ποσού αυτού λαμβάνεται υπόψη η αξία παρακείμενων και ομοειδών ακινήτων, που προσδιορίζεται κυρίως και όχι αποκλειστικώς από την αντικειμενική αξία, τα τιμήματα σε συμβόλαια μεταβίβασης κυριότητας ακινήτων, εφόσον φυσικά είναι πάνω από την αντικειμενική αξία, αλλά και η πρόσοδος του ακινήτου, λαμβανομένου υπόψη και του προορισμού που θα είχε το τμήμα του ακινήτου που θα παραχωρείτο.
Ο Νομάρχης δεν μπορούσε μονομερώς να καθορίσει την τιμή μονάδας, έπρεπε να ακολουθηθεί η διαδικασία της απαλλοτρίωσης.
Ο πρώην αντινομάρχης κ. Χριστοφάκης είχε υπολογίσει το μέγεθος της εισφοράς γης των συγκεκριμένων ξενοδοχείων και ο Δήμος Νότιας Ρόδου είχε ζητήσει από την Κτηματική Υπηρεσία Δωδ/σου τον καθορισμό της αντικειμενικής αξίας των τιμημάτων των ακινήτων των παραπάνω εταιρειών που παραχωρούντο υποχρεωτικά σ’ αυτόν, η δε τελευταία προέβη στον καθορισμό της αντικειμενικής αξίας αυτών.
Στη συνέχεια το δημοτικό συμβούλιο του πρώην Δήμου Νότιας Ρόδου με την απόφασή του, καθόρισε την τιμή ανά τμ. που θα πρότεινε στον αντινομάρχη Δωδ/σου για να καθορίσει το χρηματικό ποσό της μετατροπής στο ποσό της αντικειμενικής αξίας προσαυξημένο κατά 30%.
Ο κ. Ιωάννης Χριστοφάκης ενέκρινε και πάλι τη μετατροπή σε χρήμα της εισφοράς σε γη και καθόρισε το ανάλογο χρηματικό ποσό με βάση την αντικειμενική αξία προσαυξημένη κατά 30%.
Όμως προέβη στον καθορισμό του χρηματικού ποσού στο οποίο μετατράπηκε η υποχρέωση χωρίς να προηγηθεί ο καθορισμός του με βάση τις διατάξεις περί απαλλοτρίωσης και χωρίς να έχουν συναινέσει οι εταιρείες, ήτοι προέβη μονομερώς σε καθορισμό του χρηματικού ποσού, με αποτέλεσμα να είναι επικουρικά μη νόμιμες οι αποφάσεις του.

Η δημοτική αρχή αποφάσισε έτσι την ακύρωσή τους προκειμένου να ακολουθηθεί η νόμιμη διαδικασία.