Μάχη των εστιατόρων του νησιού για πρωτιά στο tripadvisor.com

Μια μεγάλη μάχη, ίσως από τις πιο εποικοδομητικές που θα μπορούσαν να γίνουν, διαδραματίσθηκε έντονα φέτος και ήταν εκείνη μεταξύ εστιατόρων της Ρόδου που έχουν καταγραφεί στο διεθνή ιστότοπο αξιολόγησης τουριστικών υπηρεσιών και υποδομών «tripadvisor».
Τα εστιατόρια που φέτος βρέθηκαν στην πρώτη πεντάδα των θετικότερων σχολίων των πελατών τους, ήταν κι εκείνα που εν τέλει ήταν συνεχώς γεμάτα σε όλη τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου. Μάλιστα, μεταξύ των εστιατόρων υπήρχε «μάχη» για το ποιος θα παρέμενε περισσότερες ημέρες στην κορυφή, ως πρώτος των πρώτων.
Ποια ήταν τα εστιατόρια της πρώτης πεντάδας δεν είναι δημοσιεύσιμο, καθώς το tripadvisor μεταβάλλεται διαρκώς, ανάλογα με τα σχόλια. Εκείνο που είναι, ωστόσο, άξιο αναφοράς είναι πως στην πρώτη πεντάδα και αρκετές φορές στην πρώτη θέση βρέθηκαν για μεγάλο χρονικό διάστημα μικρές ταβέρνες σε χωριά της Ρόδου, που έδιναν έμφαση στην ευγένεια, στην καθαριότητα και στο προσεγμένο φαγητό.
«Τα οφέλη από την κατάταξη αυτή ήταν πραγματικά» δηλώθηκε χαρακτηριστικά προς τη «Δημοκρατική» από την εστιάτορα που επί πολλές ημέρες ήταν στην κορυφή όλων. «Κερδίσαμε πολλούς πελάτες, κυρίως από την Ιταλία, οι οποίοι δίνουν πολλή μεγάλη έμφαση στα σχόλια που γράφονται στο site».
Στη διάρκεια του περασμένου καλοκαιριού, σύμφωνα με τις αναφορές που έγιναν προς τη «Δημοκρατική», εμφανίσθηκαν πρόσωπα που υποσχόντουσαν βελτίωση της θέσεως των εστιατορίων τους στο tripadvisor. Πρέπει να σημειωθεί ότι η κατάταξη γίνεται κάθε φορά από τα χιλιάδες σχόλια και τις αξιολογήσεις που γράφονται καθημερινά στον ιστότοπο, ο οποίος ως διεθνής πια «δύναμη» δεν έχει αφήσει περιθώρια για «μαγειρέματα».
Συνεπώς, οποιοσδήποτε υποστηρίζει ότι μπορεί να επιτύχει κάτι τέτοιο για μια μικρή, επαρχιακή επιχείρηση (και ζητάει χρηματική αμοιβή) είναι τουλάχιστον άσχετος, αν όχι απατεώνας.
Στον αντίποδα όλης αυτής της εικόνας, δεν είναι λίγοι εκείνοι οι εστιάτορες, αλλά και οι Ρόδιοι ξενοδόχοι, που εκτιμούν δημοσίως ότι «το tripadvisor αποτελεί ένα εργαλείο που είναι εντελώς ανεξέλεγκτο και η κάθε επιχείρηση είναι έρμαιο στα κακόβουλα σχόλια οποιουδήποτε». Για το λόγο αυτό έχουν συμπαραταχθεί απόλυτα με την πρωτοβουλία του ευρωβουλευτή Σπύρου Δανέλλη, που έχει ζητήσει από τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ενωσης να σχεδιάσουν μέτρα που να ενισχύουν την προστασία των τουριστικών επιχειρήσεων και των καταναλωτών από τον αντίκτυπο των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών που τυχόν αναπτύσσονται στο πλαίσιο των ιστοσελίδων έκθεσης εντυπώσεων, όπως το Tripadvisor.

Ο κ. Σπύρος Δανέλλης περιγράφει στην ερώτηση που έθεσε προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μία σειρά κρίσιμων ζητημάτων που έχουν ανακύψει για την τουριστική αγορά της ΕΕ από την άνοδο της σημασίας ιστοσελίδων όπως το Tripadvisor, όπου ο επισκέπτης ενός ξενοδοχείου έχει τη δυνατότητα να δημοσιεύσει τις εντυπώσεις του: φαινόμενα απάτης (ψευδείς κριτικές υπέρ ή εις βάρος επιχειρήσεων), αθέμιτες εμπορικές πρακτικές (τουριστικοί πράκτορες που εκβιάζουν ξενοδόχους κατά τη διαπραγμάτευση των συμβολαίων, επικαλούμενοι κακές κριτικές), νέες αυξημένες απαιτήσεις για τους ξενοδόχους, ειδικά για τους μικρομεσαίους, οι οποίοι καλούνται να προσλάβουν ή να εκπαιδεύσουν προσωπικό, προκειμένου να είναι σε θέση να προλαμβάνουν και να απαντούν στα σχόλια των επισκεπτών.
Η ερώτηση αυτή προκάλεσε σχετική διαβούλευση σε επίπεδο Ε.Ε. η οποία και κατέληξε στην απόφαση να προταθεί προς τους διαχειριστές των ιστοσελίδων έκθεσης εντυπώσεων να λάβουν μέτρα που να διασφαλίζουν τη γνησιότητα των σχολίων και της βαθμολογίας των χρηστών.
Τον Ιούλιο του 2014 αναμένεται η δημοσίευση διεξοδικής μελέτης σχετικά με τα επιχειρηματικά μοντέλα και την επίδραση των εργαλείων αξιολόγησης στους καταναλωτές στο πλαίσιο της ΕΕ.