Λιγότερα είδη περιέχει τώρα το «καλάθι της νοικοκυράς»

Ρεπορτάζ:
Γεωργία Γαλιάτσου

Η οικονομική κρίση, την οποία βιώνει η χώρα μας κατά τα τελευταία έτη, έχει πλήξει το μεγαλύτερο ποσοστό των ελληνικών νοικοκυριών με αποτέλεσμα να παρατηρείται μείωση των χρημάτων που δαπανούνται ακόμη και για την αγορά των απολύτως βασικών προϊόντων που απαρτίζουν το λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς».
Βεβαίως, παρά τα όλο και αυξανόμενα ποσοστά ανεργίας, τις μειώσεις μισθών και την οικονομική δυσπραγία, το «καλάθι» των βασικών αγαθών έχει δυσβάσταχτο, για τους Έλληνες, κόστος.
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του ΟΟΣΑ, στην Ελλάδα το βασικό «καλάθι» προϊόντων κοστίζει 100 ευρώ. Στη Γερμανία αντίστοιχα, το κόστος είναι 110 ευρώ, με τη διαφορά ότι το εισόδημα είναι υπερδιπλάσιο, έναντι του ελληνικού. Το κόστος στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι 111 ευρώ, στην Αυστρία 114 ευρώ και στο Λουξεμβούργο 132 ευρώ. Από την άλλη πλευρά, τα ίδια αγαθά στην Τουρκία στοιχίζουν 76 ευρώ, στη Σλοβενία 92 ευρώ και στην Πορτογαλία 93 ευρώ.
Ενδεικτικά, σε τοπικό επίπεδο οι τιμές δύο βασικών προϊόντων που περιλαμβάνονται σχεδόν σε όλες τις λίστες αγαθών των νοικοκυριών παρουσιάζονται στον κάτωθι πίνακα:
Δηλώσεις για το πώς έχει επηρεάσει η οικονομική ύφεση το λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς» έκανε στη «δ», ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου και ιδιοκτήτης του Καταστήματος «ΠΑΠΠΟΥ» κ. Πάππου Ιωάννης, υπογραμμίζοντας ότι “από μελέτες που πραγματοποιήθηκαν σε πανελλήνια κλίμακα και εμβέλεια, προέκυψε το συμπέρασμα ότι έχουν σημειωθεί μειώσεις στις αγορές διαφόρων προϊόντων. Σαφώς, τα βασικά ήδη, που περιέχει το «καλάθι της νοικοκυράς» παραμένουν ίδια, αλλά έχουν αλλάξει οι καταναλωτικές συνήθειες. Πιο αναλυτικά, ο καταναλωτής πλέον ψωνίζει τις καθημερινές του ανάγκες βάσει προσφορών. Επιπλέον, πολλές εταιρίες έχουν προχωρήσει σε καθεστώς προσφορών και κατ΄αυτόν τον τρόπο ο καταναλωτής μπορεί να προχωρήσει στην αγορά αγαθών σε πολύ καλές τιμές. Γενικότερα, όλοι οι καταστηματάρχες διεκδικούν από τη βιομηχανία την παροχή περισσότερων προσφορών που διοχετεύονται στον καταναλωτή. Βέβαια, στην εποχή που διανύουμε βασική επιδίωξη αποτελεί η διατήρηση του ήδη υπάρχοντος πελατολογίου και όχι η αύξηση των κερδών”.
Ο διευθυντής του καταστήματος «ΣΠΑΝΟΣ» κ. Διακογεωργίου Ιωάννης δήλωσε σχετικά: “Εξαιτίας της οικονομικής κρίσης έχει μειωθεί σημαντικά και η ποσότητα των αγορών αλλά και ο τύπος αγοράς. Συγκεκριμένα, είναι πλέον πολλοί οι καταναλωτές που προτιμούν τα μη επώνυμα προϊόντα, τα οποία διατίθενται σε χαμηλότερες τιμές. Επιπλέον, τα βασικά είδη, που περιέχει το «καλάθι της νοικοκυράς», έχουν περιοριστεί σε μεγάλο βαθμό και αποτελούνται κυρίως από τρόφιμα. Θα πρέπει επίσης, να τονιστεί πως σε παλαιότερα έτη, ο καταναλωτής με 100 ευρώ, όπως ορίστηκε από τον ΟΟΣΑ ότι κοστίζει το βασικό «καλάθι» αγαθών, είχε τη δυνατότητα να αγοράσει πολλά περισσότερα προϊόντα συγκριτικά με το τρεχούμενο έτος, καθώς οι βιομηχανίες έχουν προχωρήσει σε αύξηση τιμών. Μειώσεις τιμών από τις βιομηχανίες παρατηρούνται μόνο στην περίπτωση μείωσης και της ποσότητας του προϊόντος και αυτό ο καταναλωτής πρέπει να το λαμβάνει υπ’ όψιν του. Εμείς, από την πλευρά μας, προσπαθούμε να ενισχύσουμε την αγορά προβαίνοντας διαρκώς σε προσφορές, συμφέρουσες για τον αγοραστή”.
Στέλεχος του καταστήματος «ΑΒ Βασιλόπουλος» Ρόδου, του οποίου τα στοιχεία είναι στη διάθεση της εφημερίδας, καθώς προτίμησε να διατηρήσει την ανωνυμία του, δήλωσε: “Τα περισσότερα προϊόντα, τα οποία επιλέγει το πλείστον των καταναλωτών τώρα πια είναι κατά κύριο λόγο ανώνυμα και σε χαμηλότερες τιμές και οι αγορές έχουν μειωθεί στα απολύτως απαραίτητα. Όλα τα super market προσπαθούν να αντεπεξέλθουν στην κρίση συγκεντρώνοντας πελάτες μέσω διαφόρων προσφορών σε προϊόντα. Το ΑΒ Βασιλόπουλος, ωστόσο στοχεύει και στην όσο κατά το δυνατόν καλύτερη εξυπηρέτηση και ποιότητα”.
Ο Διευθυντής του Καταστήματος «Παναγιωτάς» Αρχαγγέλου Ρόδου, δήλωσε: “Εχει σημειωθεί κατακόρυφη πτώση της αξίας του καλαθιού, αφού το ποσό των χρημάτων που ξοδεύονται για την αγορά των προϊόντων έχει μειωθεί σε ποσοστό της τάξης του 20%, καθώς οι καταναλωτές τώρα πια περιορίζονται στην αγορά των απολύτως απαραίτητων. Οι κινήσεις στις οποίες έχουμε προβεί για την αντιμετώπιση του φαινομένου αφορούν σε προσφορές προς τον καταναλωτή και σε μειώσεις τιμών από 10% έως 50%”.
Καταστήματα
Γάλα ΅ΝΟΥΝΟΥ’
εβαπορέ 410γρ
Μακαρόνια ΅MISKO’
no:6 500γρ
Σπανός
0,74¤
0,60¤
Carrefour Μαρινόπουλος
0,92¤
0,80¤
Βερόπουλος
0,89¤
0,86¤
ΑΒ Βασιλόπουλος
0,79¤
0,74¤
Παναγιωτάς
0.96¤
0.93¤
Πάππου
0.93¤
0.95¤
Bazaar
0.81¤
0.84¤