Χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα φαίνεται ότι κύλησε η πρώτη ημέρα της τελευταίας εβδομάδας των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
Σε ό,τι αφορά στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης, οι καθηγητές της ΟΕΦΕ ως πρώτη εικόνα έδωσαν ότι τα θέματα ήταν απαιτητικά με κλιμακούμενο βαθμό δυσκολίας.
Όπως εξήγησαν οι φροντιστές σε όλα τα προς εξέταση μαθήματα, τηρήθηκε φέτος ο κλιμακούμενος βαθμός δυσκολίας, προκειμένου μέσα από τη διαβάθμιση να φανεί ποιος έχει μελετήσει καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς. Πάντως αν και δύσκολα, τα θέματα κρίθηκαν ως κατανοητά (σημ: οι απαντήσεις στις ερωτήσεις των μαθηματικών δημοσιεύονται στη σελ 33).
Σχετικά με τα Αρχαία Ελληνικά οι καθηγητές της ΟΕΦΕ έκριναν ότι ήταν από τα δυσκολότερα μαθήματα που έδωσαν έως σήμερα οι υποψήφιοι της Θεωρητικής Κατεύθυνσης. Το διδαγμένο κείμενο ήταν από τα “Πολιτικά” του Αριστοτέλη και η διαφορά με άλλες χρονιές είναι ότι έδωσαν για μετάφραση τρία αποσπάσματα, ενώ συνήθως έδιναν δύο, οπότε και ο υποψήφιος έπρεπε να έχει διαβάσει πολύ. Οι καθηγητές θεωρούν ότι δεν πρέπει να δυσκόλεψε πολύ το γνωστό κείμενο καθώς έχει χρόνια να μπει, οπότε οι υποψήφιοι το θεωρούν ως ” SOS”.
Η ερώτηση για την εισαγωγή εμπεριείχε μία λεπτομέρεια, όπως είπαν οι καθηγητές της ΟΕΦΕ , οπότε κρίθηκε για καλά διαβασμένους, ενώ οι ερωτήσεις του γνωστού κειμένου, ήταν συνδυαστικές και απαιτούσαν προσοχή.
Στο άγνωστο κείμενο, το προς εξέταση θέμα ήταν από τον Θουκυδίδη και χαρακτηρίστηκε ως δυσκολότερο, από το αντίστοιχο περσινό. Οι ερωτήσεις της γραμματικής και του συντακτικού ήταν δύσκολες ενώ και αυτό το μάθημα «έκρυβε» διαβαθμισμένη δυσκολία.
Ομιλώντας στη “δ” ο πρόεδρος της Επιτροπής των Πανελληνίων Εξετάσεων κ. Δημήτρης Καβάλας, δήλωσε πως χθες μηδενίστηκε το γραπτό ενός υποψηφίου γιατί οι επιτηρητές εκπαιδευτικοί, διαπίστωσαν πως είχε εισέλθει στην αίθουσα για να εξετασθεί, έχοντας μαζί και το κινητό του τηλέφωνο σε πλήρη λειτουργία.
“Αναγκαστήκαμε να μηδενίσουμε το γραπτό του συγκεκριμένου υποψηφίου γιατί είχε μαζί του και το κινητό του τηλέφωνο. Όπως είναι γνωστό οι μαθητές δεν μπορούν, όταν γράφουν διαγώνισμα, να έχουν και τις συσκευές κινητής τηλεφωνίας σε λειτουργία”, δήλωσε ο κ. Δημήτρης Καβάλας.
Σε ερώτηση για την αποχή των υποψηφίων από τις εξετάσεις ο κ.Καβάλας δήλωσε πως ήταν πολύ μικρή.
“Οι απόντες και χθες δεν ξεπέρασαν τα τριάντα άτομα. Η μετάδοση των θεμάτων από το υπουργείο Παιδείας έγινε κανονικά και χωρίς προβλήματα”, δήλωσε ο κ. Καβάλας.
Για απαιτητικά θέματα που απευθύνονταν μόνο σε πολύ καλά διαβασμένους έκαναν λόγο υποψήφιοι λυκείων του νησιού μας.
“Διαγωνίστηκα στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών. Το γνωστό κείμενο ήταν από τον Αριστοτέλη, συγκεκριμένα από τα “Πολιτικά”. Μπορώ να πω ότι ήταν και επίκαιρο. Πιστεύω ότι όσοι είχαν μελετήσει έγραψαν καλά”, δήλωσε ο υποψήφιος του 1ου Λυκείου Ρόδου κ. Τόμυ Μ.
“Δεν ήταν εξαιρετικά δύσκολα τα θέματα που επελέγησαν για το διαγώνισμα των Αρχαίων Ελληνικών. Κάποιες δυσκολίες είχε μόνο το άγνωστο κείμενο. Για αυτό απαιτούνταν περισσότερες γνώσεις”, δήλωσε ο υποψήφιος του 1ου Λυκείου κ. Ρούσος Μακρής.
“Το κείμενο που επελέγη για το διαγώνισμα των Αρχαίων Ελληνικών ήταν από τα αναμενόμενα. Όσοι είχαν διαβάσει και δεν είχαν αφήσει κενά στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς μπόρεσαν να αποδώσουν πολύ καλά”, δήλωσε η υποψήφια του 1ου Λυκείου κ. Α. Καζαντζή.
Πολύ δύσκολα χαρακτήρισε τα θέματα που επελέγησαν για το διαγώνισμα των μαθηματικών ο υποψήφιος του 1ου Λυκείου κ. Αγγελος Γαμπιεράκης.
“Θεωρώ πως τα θέματα ήταν πολύ δύσκολα και αφορούσαν τους πολύ καλά διαβασμένους μαθητές. Όσοι δεν είχαν προετοιμαστεί δεν πιστεύω ότι έγραψαν όπως έπρεπε”, δήλωσε ο κ. ¶γγελος Γαμπιεράκης.
“Τα θέματα που επελέγησαν για το διαγώνισμα των μαθηματικών ήταν για τις διάνοιες και μόνο. Όσοι είχαν διαβάσει πάρα πολύ θα έχουν καλή απόδοση. Όσοι δεν έκαναν την προετοιμασία που έπρεπε δεν πιστεύω ότι έγραψαν καλά”, δήλωσε η υποψήφια του 1ου Λυκείου κ. Δέσποινα Καραμαρίτη, που ακολούθησε την τεχνολογική κατεύθυνση και θέλει να σπουδάσει παιδαγωγική ή οικονομικά.
“Θεωρώ ότι τα θέματα στο διαγώνισμα των Μαθηματικών ήταν μέτριας δυσκολίας. Δεν θα μπορούσαν να φέρουν σε δύσκολη θέση τους υποψηφίους που είχαν διαβάσει. Όσοι δεν είχαν διαβάσει όμως δεν θα μπορούσαν να γράψουν”, δήλωσε η υποψήφια του 1ου Λυκείου κ. Αλεξάνδρα Σισσαμωτού.
Την άποψη ότι τα θέματα που επελέγησαν για το διαγώνισμα των μαθηματικών ήταν για πολύ καλά διαβασμένους μαθητές, εξέφρασε η κ. ¶ννα Σκυριώτη.
“Ήταν πολύ δύσκολα τα θέματα που επελέγησαν για το διαγώνισμα των μαθηματικών. Πιστεύω ότι ακόμη και οι πολύ καλά διαβασμένοι δυσκολεύτηκαν να γράψουν καλά”, δήλωσε η υποψήφια του 1ου Λυκείου κ. ¶ννα Σκυριώτη.
“Υπήρχε ένας βαθμός δυσκολίας στα θέματα που επελέγησαν για το διαγώνισμα των μαθηματικών. Δεν πιστεύω ότι θα μπορούσαν να γράψουν καλά όσοι δεν είχαν διαβάσει και μάλιστα εντατικά”, δήλωσε ο υποψήφιος του 3ου Λυκείου κ. Στάθης Κοκορόγιαννης που ακολούθησε την τεχνολογική κατεύθυνση.
“Διαγωνίστηκα στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών. Το γνωστό κείμενο δεν ήταν εύκολο. Μέτριας δυσκολίας ήταν το άγνωστο κείμενο που μας έδωσαν για να μεταφράσουμε. Σε αυτό έγραψαν μόνο οι καλά διαβασμένοι”, δήλωσε η υποψήφια του 2ου Λυκείου κ. Αλάνα Μπέρν, που ακολούθησε την θεωρητική κατεύθυνση και θέλει να εισαχθεί στη Γυμναστική Ακαδημία.
“Τα θέματα που επελέγησαν για το διαγώνισμα των Αρχαίων Ελληνικών ήταν για καλά διαβασμένους. Όσοι είχαν αφήσει κενά δεν μπόρεσαν να γράψουν όσο καλά θα ήθελαν”, δήλωσε η υποψήφια του 2ου Λυκείου κ. Ελευθερία Γ.
Την Τετάρτη, 29 Μαΐου οι μαθητές θα διαγωνιστούν σε τέσσερα ακόμη μαθήματα κατεύθυνσης. Συγκεκριμένα σε Λατινικά Θεωρητικής Κατεύθυνσης, Χημεία Θετικής Κατεύθυνσης, Ηλεκτρολογία Τεχνολογικής Κατεύθυνσης (Κύκλος Τεχνολογίας και Παραγωγής) και Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον Τεχνολογικής Κατεύθυνσης (Κύκλος Πληροφορικής και Υπηρεσιών).
Οι εξετάσεις θα ολοκληρωθούν την Παρασκευή, 31 Μαΐου, με Αρχές Οικονομικής Θεωρίας -μάθημα επιλογής όλων των κατευθύνσεων.
Για τους μαθητές, ωστόσο, που εξετάζονται σε ειδικά μαθήματα και ανήκουν σε ειδικές κατηγορίες, οι εξετάσεις θα συνεχιστούν και τον Ιούνιο.
Ανακοίνωση της
Μαθηματικής Εταιρείας
Τα δυσκολότερα
των τελευταίων ετών
τα θέματα στα Μαθηματικά
Ως τα δυσκολότερα των τελευταίων ετών χαρακτηρίζονται τα θέματα που είχαν να αντιμετωπίσουν οι υποψήφιοι της Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης, που διαγωνίστηκαν στα Μαθηματικά.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της Ελληνικής Μαθηματικής Eταιρείας, τα ερωτήματα Β1, Β2 εξετάζουν βασικές γνώσεις.
Το ερώτημα Β3 είναι, ίσως, το πιο δύσκολο από όλα τα θέματα, καθότι η επιτυχής αντιμετώπισή του απαιτεί λεπτούς αλγεβρικούς χειρισμούς.
Θέμα Γ: Απευθύνεται σε καλά προετοιμασμένους υποψηφίους και κυρίως τα ερωτήματα Γ2 και Γ3.
Θέμα Δ: Το θέμα αναφέρεται σε ένα μεγάλο μέρος της ύλης του Διαφορικού και Ολοκληρωτικού Λογισμού. Η επίλυση του θέματος αυτού απαιτεί πολύ καλή προετοιμασία και βαθιά κατανόηση των εννοιών.
Γενικότερα, η ΕΜΕ σχολιάζει τα θέματα ως εξής:
Καλύπτεται μεγάλο μέρος της ύλης.
Υπάρχει κλιμάκωση των θεμάτων ως προς τη δυσκολία, με εξαίρεση το ερώτημα Β3.
Η καλή γνώση της ύλης προηγουμένων τάξεων ήταν απαραίτητη.
Τα θέματα ήταν εκτεταμένα και η σωστή διαχείριση του χρόνου από τους υποψηφίους ήταν σημαντικός παράγοντας για την επιτυχία, ειδικά με το ερώτημα Β3.
Τα θέματα είναι τα δυσκολότερα των τελευταίων ετών και απαιτούν ειδικές τεχνικές, που ίσως δεν προωθούν την έλξη και την αγάπη των μαθητών στα Μαθηματικά.
Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία προτίθεται να ανοίξει ουσιαστικό διάλογο με μελέτη και διερεύνηση, για το περιεχόμενο και τον τρόπο εξέτασης των Μαθηματικών στις Πανελλαδικές Εξετάσεις για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση.
«Μέσα στις δυνατότητες
των μαθητών»
Κατανοητά τα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών,
λέει η Πανελλήνια Ένωση
Φιλολόγων
Σαφή, κατανοητά και μέσα στις δυνατότητες των μαθητών, χαρακτηρίζει η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων τα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών στα οποία διαγωνίστηκαν τη Δευτέρα οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
Ειδικότερα, η Ένωση σε ανακοίνωσή της, αναφέρει: «Στα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών, το μεν διδαγμένο συνδυάζει την 11η ενότητα, τη 15η (απόσπασμα) και τη 16η ενότητα από τα Πολιτικά του Αριστοτέλη, το δε αδίδακτο προέρχεται από τις Ιστορίες του Θουκυδίδη, βιβλίο έκτο, κεφάλαιο 28 (από το επεισόδιο των Ερμοκοπιδών). Τα θέματα είναι σαφή στη διατύπωσή τους και ανταποκρίνονται στα ζητούμενα της σχολικής διδασκαλίας».
Η Ένωση Φιλολόγων αναφέρει ότι το διδαγμένο κείμενο αναφέρεται στις έννοιες της πόλης και του πολίτη. Όσον αφορά τις ερωτήσεις σημειώνονται τα εξής:
Β1. Ζητείται η δομή ενός συλλογισμού, ο οποίος σχολιάζεται στο σχολικό βιβλίο ως μετάβαση από μία γενική πρόταση στην εξέταση των επιμέρους περιπτώσεων.
Β2. Αξιοποιούνται, με τη συγκεκριμένη ερώτηση, η δεύτερη και η τρίτη παράγραφος του κειμένου. Η πόλη, ως σύνθετη έννοια, παραπέμπει στην έννοια του πολίτη, για την οποία υπάρχει ασάφεια, κατά τον Αριστοτέλη, και την οποία τελικά ο φιλόσοφος προσδιορίζει σε συνάρτηση με τη συμμετοχή του στη νομοθετική και δικαστική εξουσία.
Β3. Η ερώτηση με κεντρική έννοια την αυτάρκεια απαιτεί συνδυασμό ανάμεσα στο πρωτότυπο κείμενο και το μεταφρασμένο απόσπασμα. Έχει δύο σκέλη και η απάντηση μπορεί να στηριχθεί και σε σχόλια του σχολικού βιβλίου.
Β4. Η ερώτηση αποτελεί αναπαραγωγή σχετικής παραγράφου στην Εισαγωγή του σχολικού βιβλίου (σελ. 178-179).
Στο αδίδακτο κείμενο αναφέρεται ως ενδεικτική μετάφραση: «Δεν καταγγέλλεται λοιπόν από κάποιους μετοίκους και από υπηρέτες τίποτε μεν σχετικά με τις Ερμές, αλλά μόνον ότι από νεαρούς σε κατάσταση μέθης και χάριν αστεϊσμού είχαν γίνει πρωτύτερα κάποιοι ακρωτηριασμοί άλλων αγαλμάτων, και ακόμη ότι τα Ελευσίνια Μυστήρια τελούνται σε σπίτια για χλευασμό (προσβολή)· γι’ αυτά κατηγορούσαν και τον Αλκιβιάδη. Και αυτά αφού τα υιοθέτησαν (έλαβαν υπόψη) αυτοί που ήταν ιδιαίτερα εχθρικοί με τον Αλκιβιάδη, που τους εμπόδιζε να γίνουν οι ίδιοι με σιγουριά ηγέτες της δημοκρατικής παράταξης και επειδή νόμισαν ότι θα ήταν πρώτοι αν τον έδιωχναν, μεγαλοποιούσαν (το γεγονός) και φώναζαν ότι τάχα και τα μυστήρια και ο ακρωτηριασμός των Ερμών έγιναν με στόχο την κατάλυση της δημοκρατίας και ότι τίποτε από αυτά δεν συνέβη που να μην διαπράχθηκε με τη συμμετοχή του, παραθέτοντας, επιπλέον, ως αποδείξεις τη σύνολη αντιδημοκρατική συμπεριφορά του στις καθημερινές ενασχολήσεις (του)».