Θετικά είναι τα μηνύματα που φθάνουν στη Ρόδο για τη σεζόν του 2011 αφού δείχνουν πως η τουριστική κίνηση θα είναι αυξημένη. Αυτή την πρόβλεψη έκανε σε συνέντευξη του στη «δ» ο γνωστός ξενοδόχος και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ένωσης Ξενοδόχων Γιάννης Χατζηλαζάρου. «Τα μηνύματα για την επόμενη σεζόν είναι πολύ θετικά. Φαίνεται ήδη από τα συμβόλαια που έχουν υπογραφεί έως τώρα πως το 2011 έχουν δοθεί περισσότερα δωμάτια από το 2010. Γενικά η ζήτηση φαίνεται πως θα είναι μεγαλύτερη για την επόμενη σαιζόν», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηλαζάρου.
Δεν είναι τυχαίο πάντως ότι ο όμιλος των επιχειρήσεων που διαθέτει όχι μόνο δεν αντιμετώπισε προβλήματα, από την κρίση αλλά προχωρά σε επενδύσεις γεγονός που γεννά ελπίδες για το μέλλον του τουρισμού, του νησιού μας. Οι επενδύσεις αφορούν τη δημιουργία δυο πολυτελών ξενοδοχειακών μονάδων με συνολικό προϋπολογισμό 55 εκατομμύρια ευρώ. Η μία από αυτές τις μονάδες θα λειτουργεί στα πρότυπα των boutique hotels ένα είδος δηλαδή έχει σημαντικά μεγάλη ζήτηση. Οι δύο νέες υπερπολυτελείς μονάδες θα είναι έτοιμες το 2012!
• Ποια είναι κατά τη δική σας άποψη η εξέλιξη της φετινής τουριστικής περιόδου;
Ανοδική ήταν η τουριστική κίνηση στο νησί μας. Η αρχική μου εκτίμηση ήταν πως η φετινή σαιζόν θα κλείσει στα ίδια επίπεδα με πέρυσι αλλά τα τελευταία στοιχεία είναι πού ικανοποιητικά και δείχνουν πως τελικά θα κλείσει καλύτερα από πέρυσι, με αύξηση 8-10%.
• Θεωρείτε πως θα διατηρηθεί η αύξηση που παρατηρήθηκε τις τελευταίες ημέρες στις αφίξεις των τουριστών;
Ναι, πιστεύω πως μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου θα διατηρηθεί αυτή η αύξηση που δείχνουν τα στοιχεία τα οποία έχουμε στη διάθεση μας .
• Ποιες ήταν κατά τη δική σας άποψη οι αγορές που φαίνεται να πήγαν καλύτερα φέτος;
Η Αγγλική, Γαλλική και Ρωσική αγορά, έκαναν την διαφορά στη φετινή σαιζόν και αντιστάθμισαν κάπως την μείωση σε μεγάλες αγορές όπως τη Γερμανική.
Σε ποια από τις αναπτυσσόμενες αγορές θα πρέπει κατά τη δική σας άποψη να δοθεί έμφαση;
Οι αγορές της Γαλλίας και της Ρωσίας που προανέφερα δείχνουν να έχουν καλές προοπτικές, για το μέλλον και αξίζει να δώσουμε έμφαση σε αυτές, χωρίς όμως να «ξεχάσουμε» τις μεγάλες και δυνατές αγορές της Γερμανίας και της Αγγλίας που έχουν μεγάλη βαρύτητα, για τον τουρισμό του νησιού μας. Θα πρέπει να φροντίσουμε για την καλή προβολή του νησιού σε όλες τις αγορές, παλιές και ανερχόμενες.
• Που οφείλεται, πιστεύετε εσείς, η μείωση κατά 18% που παρουσιάζουν φέτος οι αφίξεις των Ελλήνων τουριστών, όπως δείχνουν τα στοιχεία;
Δυστυχώς δεν είδαμε μεγάλη κίνηση από Έλληνες επισκέπτες, παρόλο που έγινε προσπάθεια από την Ένωση Ξενοδόχων, με ειδικές προφορές και τιμές για τους Έλληνες τουρίστες. Αυτό βέβαια οφείλεται και στο υψηλό κόστος μεταφοράς στο νησί το οποίο πολλές φορές είναι ασύμφορο σε σχέση με άλλους προορισμούς. Επίσης πρέπει να λάβουμε υπόψη μας, την δύσκολη οικονομική θέση του Έλληνα, αυτή τη περίοδο και ότι πολλές Ελληνικές οικογένειες θυσίασαν εντελώς τις διακοπές τους για λόγους οικονομίας ή προτίμησαν πλησιέστερους προορισμούς.
• Σύμφωνα με τα στοιχεία των αρμοδίων φορέων μείωση παρουσιάζουν παρά την αύξηση των πελατών τα έσοδα των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων. Μέχρι πόσο θα αντέξει όμως ο κλάδος;
Πολλοί παράγοντες όπως οι πολλές προσφορές και μειώσεις τιμών που έγιναν στην αρχή της σαιζόν, για την προσέλκυση κόσμου καθώς και η αύξηση του ΦΠΑ σε συνδυασμό με την όλη δυσμενή οικονομική κατάσταση έχουν ως αποτέλεσμα οι επιχειρηματίες να βλέπουν μείωση 10-15% στο τζίρο τους . Σαν όμιλος δεν παρατηρήσαμε μείωση ούτε στις διανυκτερεύσεις ούτε στα έσοδα, αλλά ως μέλος της του Δ.Σ της Ένωσης Ξενοδόχων ακούω πως πολλές επιχειρήσεις, ναι μεν είδαν αύξηση στις διανυκτερεύσεις, αλλά μείωση στα έσοδα. Γενικώς παρατηρείται το φαινόμενο, κάποια ξενοδοχεία να παρουσιάζουν ικανοποιητικά οικονομικά αποτελέσματα ενώ κάποια άλλα να αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα.
• Έχουν υπογραφεί σχεδόν τα συμβόλαια για τη σεζόν του 2011 αν και υπήρξαν τουρ οπερέιτορς που ζήτησαν εκ των υστέρων μειώσεις των τιμών. Πόσο καταστροφικό μπορεί να είναι αυτό για τις επιχειρήσεις του κλάδου;
Όσο για τις τιμές που συμφωνήθηκαν για το 2011, ακούγεται πως έμειναν στα ίδια επίπεδα με φέτος και ότι κάποιοι πέτυχαν ακόμη και αυξήσεις τιμών. Δεν έχει συμβεί σε μένα προσωπικά, αλλά αν όντως οι tour operators ζητάνε μείωση τιμών αφού έχουν ήδη υπογραφεί τα συμβόλαια, αυτό είναι σαφώς αρνητικό και καταστροφικό, για μία επιχείρηση. Καλό είναι να τηρούνται οι συμφωνίες.
• Μπορούν κατά τη δική σας άποψη να αντέξουν τα ξενοδοχεία ακόμη μια αύξηση του ΦΠΑ;
Όχι. Η αύξηση του ΦΠΑ αποτελεί πρόβλημα, και θεωρώ πως θα πρέπει να είχαν προβλεφθεί ειδικές ρυθμίσεις για τον κλάδο του τουρισμού. Δεν θα μπορέσουμε να αντέξουμε ακόμη μια αύξηση του ΦΠΑ.
• Ποιά είναι τα μηνύματα που φθάνουν στη Ρόδο για τη σεζόν του 2011;
Τα μηνύματα είναι πολύ θετικά. Φαίνεται ήδη από τα συμβόλαια που έχουν υπογραφεί έως τώρα πως για το 2011 έχουν δοθεί περισσότερα δωμάτια από το 2010. Γενικά η ζήτηση φαίνεται πως θα είναι μεγαλύτερη για την επόμενη σαιζόν.
• Παρά την οικονομική κρίση ο δικός σας όμιλος επιχειρήσεων προχώρησε σε επενδύσεις. Πως αποφασίσατε κάτι τέτοιο;
Κινητήριος δύναμη για την απόφαση μας αυτή ήταν το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις μας παρά την κρίση είχαν θετικά αποτελέσματα. Αυτός ήταν ο λόγος που μας ώθησε να κάνουμε τις δύο επενδύσεις που θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντικές. Συνεχίζουμε έχοντας πάντα ως γνώμονα την ποιότητα και την παροχή υπηρεσιών υψηλού επιπέδου στους πελάτες μας. Αυτοί άλλωστε είναι και οι καλύτεροι διαφημιστές όχι μόνο των δικών μας επιχειρήσεων αλλά και όλου του νησιού.
• Τι αφορούν νέες αυτές επενδύσεις που δημιουργεί ο όμιλος Χατζηλαζάρου;
Οι επενδύσεις αφορούν τη δημιουργία, δυο πολυτελών ξενοδοχειακών μονάδων με συνολικό προϋπολογισμό 55 εκατομμυρίων ευρώ. Η μία από αυτές τις μονάδες θα λειτουργεί στα πρότυπα, των boutique hotels. Η κατασκευή των ξενοδοχείων ξεκινά τώρα και θα ολοκληρωθεί το 2012.
• Έχουν ήδη κατατεθεί οι προτάσεις της κυβέρνησης για το νέο αναπτυξιακό νόμο . Ποια είναι η δική σας θέση σε αυτό το θέμα που αφορά όλους τους επιχειρηματίες του νησιού;
Πιστεύω ότι μέσω του αναπτυξιακού νόμου, δεν θα πρέπει να επιδοτείται η κατασκευή νέων τουριστικών κλινών. Το διεθνές οικονομικό περιβάλλον και οι συνθήκες που ίσως διαμορφώνονται και στη χώρα δεν αφήνουν και πολλά περιθώρια για κάτι τέτοιο. Δίνουμε ως όμιλος έμφαση στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πελάτες μας . Για το λόγο αυτό θεωρούμε, πως το καλύτερο, θα είναι να επιδοτούνται μέσω του αναπτυξιακού νόμου επενδύσεις που αφορούν ανακαινίσεις των υφιστάμενων ξενοδοχείων προκειμένου να βρίσκονται πάντα μπροστά και να καλύπτουν τις απαιτήσεις των πελατών τους. Ο τουρισμός είναι ένα εξαιρετικά ευαίσθητο προϊόν. Το μοναδικό αντίδοτο, για την στήριξη του είναι η ποιότητα.
• Πολύς θόρυβος έχει γίνει τελευταία για τις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους και ιδιαίτερα για την Ryanair . Πιστεύετε πως η δραστηριοποίηση τους συμβάλλει θετικά στον τουρισμό ή δημιουργεί ανταγωνισμό με τους τουρ οπερείτορς ;
Εγώ βλέπω την δραστηριοποίηση των εταιρειών χαμηλού κόστους πολύ θετική. Μεταφέρουν αρκετό κόσμο στο νησί μας προσφέροντας ελκυστικές τιμές. Οι tour operator μπορεί να το βλέπουν ανταγωνιστικά αλλά θεωρώ πως είναι καλό να καταφθάνουν στο αεροδρόμιο μας όσες περισσότερες εταιρείες γίνεται χωρίς διάκριση.
• Κατά την συνάντηση που είχε ο δήμαρχος Ροδίων Χ Χατζηευθυμίου με την ΕΞΡ εκφράσατε ανοικτά την αντίθεση σας στην κατασκευή του νέου εργοστασίου της ΔΕΗ στη Νότια Ρόδο, γιατί;
Η άποψη μου είναι ότι δεν χρειάζεται πλέον η κατασκευή εργοστασίου ΔΕΗ στη Νότια Ρόδο. Πιστεύω πως η ρύπανση του εργοστασίου θα έχει σοβαρές επιπτώσεις για το πλούσιο φυσικό περιβάλλον της περιοχής μας και ότι μακροπρόθεσμα θα το μετανιώσουμε. Επίσης το κόστος θα είναι πολύ υψηλό. Θεωρώ πως θα πρέπει να καταφύγουμε σε εναλλακτικές μορφές ενέργειας ιδιαίτερα την ηλιακή. ¶λλη λύση θεωρώ και την ηλεκτροδότηση του νησιού με υποθαλάσσια καλώδια από άλλη κεντρική περιοχή της Ελλάδας
• Ποια πιστεύετε ότι θα πρέπει να είναι η λειτουργία του νέου δημάρχου Ρόδου σε σχέση με τον τουρισμό και τους επιχειρηματίες του κλάδου;
Θεωρώ πως θα χρειαστεί μεγάλο νοικοκύρεμα από πλευράς οργάνωσης, υποδομών και καθαριότητας. Θα πρέπει να υπάρχει ανοιχτή επικοινωνία ανάμεσα στον Κύριο Δήμαρχο και τους επιχειρηματίες ώστε να λύνονται άμεσα τα προβλήματα της κάθε περιοχής. Να υπάρχει μια καλή και ουσιαστική συνεργασία, να βάλουμε μπροστά τον καλύτερο μας εαυτό για την καλύτερη εικόνα του τόπου μας.













