Ημερίδα για την ανάπτυξη του γαστρονομικού τουρισμού

Ημερίδα με θέμα την ανάπτυξη του γαστρονομικού τουρισμού διοργάνωσε η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου χθες, στον συνεδριακό χώρο του ξενοδοχείου «Atrium Platinum», στα πλαίσια του Προγράμματος Διασυνοριακής Συνεργασίας «Ελλάδα – Κύπρος 2007-2013» και του εγκεκριμένου έργου με τίτλο “Gastronomy Net”.
Χαιρετισμό απηύθυνε ο περιφερειάρχης, Γιάννης Μαχαιρίδης, ο οποίος τόνισε την σημασία της γαστρονομίας λέγοντας χαρακτηριστικά: «είναι προϊόν με ταυτότητα που αποκτά διαβατήριο και ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο». Ο κ. Μαχαιρίδης ανέφερε ακόμα πως η τοπική γαστρονομία αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα των νησιών μας, σε σχέση με άλλους προορισμούς ανά τον κόσμο, και επιβεβαίωσε την προτεραιότητα που δίνει ο Στρατηγικός Σχεδιασμός της Περιφέρειας στην ανάπτυξη και την ανάδειξη της Αιγαιακής δίαιτας, ενώ επεσήμανε την ανάγκη σύνδεσης της τοπικής γαστρονομίας με τις υπηρεσίες που παρέχει ο ξενοδοχειακός κλάδος.
Το 1ο πάνελ με θέμα τον Γαστρονομικό Τουρισμό συντόνιζε η αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, Ελευθερία Φτακλάκη, και συμμετείχαν η κ. Μαριτάνα Ανθοπούλου-Αλακιώτου, μέλος του ΔΣ του Επιμελητηρίου Δωδ/σου, η κ. ¶ντα Καραγιάννη, αντιπρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου, ο κ.Παναγιώτης Τοκούζης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας ενοικιαζόμενων δωματίων και διαμερισμάτων Δωδ/σου, ο κ.Γιώργος Ματσίγκος, πρόεδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου και ο κ. Αλέξανδρος Κίρμπασης, αντιπρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων. Η κα Φτακλάκη παρουσίασε στους συνέδρους τις δράσεις της Περιφέρειας για την διασύνδεση του πρωτογενούς με τον τριτογενή τομέα παραγωγής, προτείνοντας στους ξενοδόχους να καλλιεργήσουν μέσα από τις υπηρεσίες τους, την ζήτηση για τα τοπικά παραδοσιακά προϊόντα, στα οποία η τοπική παραγωγή θα ανταποκριθεί άμεσα. Έδωσε έμφαση στα ζητήματα πιστοποίησης προϊόντων και υπηρεσιών μέσα από την πρωτοβουλία Aegean Cuisine και το Τοπικό Σύμφωνο Ποιότητας, ενώ ανέλυσε τους τρόπους με τους οποίους η γαστρονομία μπορεί να αξιοποιηθεί για την δημιουργία της Ταυτότητας Προορισμού (brand). Σύμφωνα με την αντιπεριφερειάρχη, η Ταυτότητα Προορισμού προωθείται και συντονίζεται από την Περιφέρεια, αλλά οι τοπικοί φορείς τουρισμού οφείλουν να συνεργαστούν προκειμένου να αναδεικνύονται οι τοπικές γεύσεις και τα εδέσματα για κάθε νησί ξεχωριστά.
«Το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου, με δραστηριότητα σε όλο τον Νομό, χαιρετίζει και υποστηρίζει έμπρακτα κάθε τέτοια πρωτοβουλία αλλά αναλαμβάνει και το ίδιο την υλοποίηση δράσεων, που σαν στόχο έχουν αφενός την εσωτερική-ποιοτική αναβάθμιση των επιχειρήσεων-μελών του και αφετέρου την επαφή επιχειρήσεων μεταξύ τους ή επιχειρήσεων με φορείς προκειμένου να προωθήσουν κοινούς στόχους, σε μια προσπάθεια να επιτευχθούν τα μέγιστα δυνατά αποτελέσματα.Οι επαφές αυτές δεν περιορίζονται στα σύνορα των νησιών ή του Νομού αλλά εκτείνονται σε επίπεδο περιφερειακό, εθνικό και διεθνές», τόνισε μεταξύ άλλων στην ομιλία της η κ. Μαριτάνα Ανθοπούλου.
Στις δράσεις που υλοποιούν οι ξενοδόχοι για να προβάλουν και να προωθήσουν τα τοπικά προϊόντα αναφέρθηκε η αντιπρόεδρος της ΕΞΡ κ. ¶ντα Καραγιάννη. «Τα τοπικά προϊόντα είναι θησαυρός στο πιάτο μας. Είναι η καθημερινότητά μας, η ταυτότητα και ο πολιτισμός μας. Μπορούν να γίνουν πηγή υπολογίσιμη», τόνισε η κ. Καραγιάννη και περιέγραψε τον τρόπο με τον οποίο προωθούνται πλέον από τα ξενοδοχεία τα τοπικά προϊόντα.

«Πιστεύω πως η ταύτιση πλέον των μικρών καταλυμάτων με τα τοπικά προϊόντα είναι μονόδρομος και ειδικά σε αυτές τις δύσκολες εποχές του τοπικού ανταγωνισμού. Τα μικρά καταλύματα έκαναν τη διαφορά με αυτό που γνώριζαν καλά οι επιχειρηματίες -μέλη μας. Δεν ήταν τίποτε άλλο από την ελληνική φιλοξενία και την προώθηση των τοπικών προϊόντων», τόνισε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Τουριστικών Καταλυμάτων Δωδεκανήσου κ. Π. Τοκούζης. «Βασικός σκοπός μας είναι να στηρίξουμε την τοπική οικονομία. Ήρθε η ώρα να δημιουργήσουμε το γαστρονομικό τουρισμό της Ρόδου που μπορεί να γίνει πόλος έλξης τουριστών. Η βασική επιδίωξη κάθε προορισμού είναι να τον ερωτευθεί ο τουρίστας. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να δημιουργηθούν γαστρονομικές εμπειρίες», τόνισε ο πρόεδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων κ. Γιώργος Ματσίγκος. στις προσπάθειες που έγιναν στο παρελθόν για την διασύνδεση του πρωτογενούς τομέα με τον τουρισμό αναφέρθηκε ο αντιπεριφερειάρχης κ. Φώτης Χατζηδιάκος.
Με θέμα «Γαστρονομία, επιχειρηματικότητα και πρώτη ύλη» στο 2ο πάνελ συμμετείχαν ο αντιπεριφερειάρχης Πρωτογενούς Τομέα, κ. Αντώνης Χατζηϊωάννου, ο κ. Μανώλης Πιτροπάκης, πρόεδρος της Ένωσης Αγροτικών Συναιτερισμών Δωδεκανήσου, ο κ. Κώστας Σαρρής, αντιπρόεδρος του Σωματείου Εστιατόρων Ρόδου, η κ. Χρύσα Καραγιάννη-Ρούσσου, πρόεδρος της Ένωσης Διαιτολόγων-Διατροφολόγων και ο κ. Νίκος Χριστοφόρου, πρόεδρος της Λέσχης Αρχιμαγείρων Δωδεκανήσου και Κυκλάδων. Ο κ. Χατζηϊωάννου παρουσίασε το παραγωγικό προφίλ του πρωτογενούς τομέα στο Ν. Αιγαίο, συγκρίνοντας με αριθμούς τους καρπούς του παραγωγικού ιστού των νησιών μας με τις εκ των πραγμάτων ανάγκες εντός και εκτός της τουριστικής περιόδου. Σύμφωνα με τον κ. Χατζηϊωάννου υπάρχει επείγουσα ανάγκη αποκέντρωσης των αρμοδιοτήτων ώστε η περιφέρεια να συναποφασίζει για την εκμετάλλευση των χερσαίων και υδάτινων πόρων της. Στα πλαίσια της υλοποίησης του έργου «Ολοκληρωμένες δράσεις για την ανάπτυξη του γαστρονομικού τουρισμού μέσω της ανάδειξης της τοπικής διατροφικής παράδοσης, της αξιοποίησης των τοπικών προϊόντων και της προώθησης της τοπικής κουζίνας της Δωδεκανήσου και της Κύπρου» θα πραγματοποιηθεί σήμερα Τετάρτη, 30 Οκτωβρίου, έκθεση αγροτικών προϊόντων, οίνου και γαστρονομίας.

Διημερίδα για τον τουρισμό από την Τουρκία
Με αφορμή την έναρξη σήμερα των εργασιών της διημερίδας, που οργανώνει η Περιφέρεια για την προσέλκυση τουριστών από την Τουρκία, σε συνέντευξη τύπου χθες, η κ. Φτακλάκη δήλωσε:
«Πήραμε την πρωτοβουλία να οργανώσουμε σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς μια διημερίδα για να βάλουμε σε ακόμη πιο γερές βάσεις τον τουρισμό από την γειτονική χώρα. Σήμερα το απόγευμα θα πραγματοποιήσει ομιλία ο πρόεδρος της Tursab κ. Μπασαράν. Θα συζητηθούν αρκετά θέματα. όπως η περαιτέρω απλοποίηση των διαδικασιών για την χορήγηση βίζας, η ακτοπλοϊκή και αεροπορική σύνδεση με τη γειτονική χώρα», δήλωσε η κ.Φτακλάκη.
«Για μας είναι σημαντικοί πελάτες οι Τούρκοι τουρίστες γιατί κινούν την αγορά και δεν περιορίζονται στα ξενοδοχεία τους. Είναι μια αγορά δυναμική που μας ενδιαφέρει. Στόχος μας πρέπει να είναι η ανάπτυξη ειδικών μορφών τουρισμού ειδικά για τους πελάτες αυτούς», δήλωσε η αντιπρόεδρος της ΕΞΡ κ. Α. Καραγιάννη.
«Φέτος αρκετοί Τούρκοι τουρίστες έμειναν σε μικρά καταλύματα της Ρόδου. Το ίδιο έκαναν και στη Λέρο τον περασμένο Αύγουστο. Η αύξηση των πελατών μέσα από τη συνεργασία της Περιφέρειας με την Tursab είναι κάτι που έχουν ανάγκη τα νησιά μας», δήλωσε ο κ. Π. Τοκούζης.
«Η Ρόδος διαθέτει άνω του 40% ξενοδοχεία πολυτελή με Spa και άλλες υποδομές που αρέσουν στους Τούρκους τουρίστες. Είμαστε έτοιμοι να υποδεχθούμε πελάτες που θέλουν την χαλάρωση και το ποιοτικό φαγητό. Η Ρόδος διαθέτει πράγματα που δεν έχει η Τουρκία. Στόχος μας είναι να προωθήσουμε και άλλες εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Θα συνεχίσουμε τις προσπάθειες για την αεροπορική σύνδεση της Ρόδου με την Κωνσταντινούπολη, που μπορεί να μας δώσει την ευκαιρία να κάνουμε άνοιγμα και σε άλλες αγορές, που αναπτύσσονται τώρα, όπως η Κίνα», δήλωσε ο κ. Ματσίγκος.