«Mπορούμε να είμαστε βάσιμα αισιόδοξοι για μια αυξημένη τουριστική ζήτηση της χώρας μας το 2013.Μια αύξηση, το 2013, των αφίξεων στη Ρόδο κατά 15%, σε σχέση με το 2012 δεν είναι ένας εξωπραγματικός στόχος. Βέβαια από αυτά που ακούστηκαν στο Βερολίνο, το 2013 θα εξελιχθεί για μια ακόμη φορά σε μια σαιζόν με έντονη εποχικότητα και ελάχιστη διασπορά της ζήτησης».
Την πρόβλεψη αυτή κάνει σε συνέντευξή του στη «δ», ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Γιώργος Τσακίρης και παραθέτει σημαντικά στοιχεία που δείχνουν πώς εξελίσσεται η κατάσταση στις σημαντικότερες αγορές που τροφοδοτούν τη Ρόδο με τουρίστες.
«H προτροπή της κ. Μέρκελ προς τους Γερμανούς ώστε να επισκεφθούν τη χώρα μας συνιστά μια σημαντική παρότρυνση και παράλληλα ένα καλό νέο για τη χώρα μας και τον τουρισμό», δηλώνει ο κ. Γιώργος Τσακίρης.
«Γενικά στις περισσότερες κλασικές αγορές παρουσιάζεται σημαντική αύξηση της ζήτησης για την Ελλάδα. Κατά την γνώμη μου, ερωτηματικό παραμένει η συμπεριφορά αγορών, των χωρών που βρίσκονται ήδη σε κρίση ή παρουσιάζουν ενδείξεις ότι σύντομα θα αντιμετωπίσουν. Συγκεκριμένα μη προβλέψιμη, κατά την γνώμη μου, θα εξελιχθεί η ζήτηση από τις αγορές της Γαλλίας, της Ιταλίας, της Ισπανίας και κάποιες άλλες μικρότερης δυναμικής», υπογραμμίζει ο κ. Τσακίρης.
Αναφορά κάνει ο πρόεδρος του ΞΕΕ και στην ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων και τονίζει πως θα πρέπει να αποφευχθούν πρακτικές υψηλών χρεώσεων χρήσης των υπηρεσιών και θέσπισης φόρων τύπου «σπατόσημο» που θα κάνουν το τουριστικό προϊόν μας, στο «τέλος της ημέρας», απρόσιτο για τους επισκέπτες μας.
Η συνέντευξη του κ. Γιώργου Τσακίρη, αναλυτικά:
• Ποια είναι τα συμπεράσματά σας από τη συμμετοχή στην τουριστική έκθεση ΙΤΒ που διεξήχθη στο Βερολίνο στο διάστημα από τις 6 έως τις 10 Μαρτίου;
Κοινή διαπίστωση όλων των επισκεπτών της έκθεσης ήταν, ότι η φετινή ΙΤΒ ήταν μια πιο «ήσυχη» έκθεση σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, με λιγότερους επαγγελματίες επισκέπτες. Πιστεύω ότι η ησυχία αυτή είναι αποτέλεσμα της αύξησης της σημαντικότητας του διαδικτύου στη διαδικασία επιλογής του τρόπου διακοπών, οργάνωσης και κλεισίματος.
Συγχρόνως εντυπωσιακή ήταν η παρουσία χωρών που δεν έχουν καταξιωθεί στη συνείδησή μας ως τουριστικοί προορισμοί όπως το Ιράκ, το Ιράν, η Αλβανία, το Βιετνάμ κ.α. , γεγονός που δείχνει ότι μπορεί οι διεθνείς τουριστικές μετακινήσεις να αυξάνονται χρόνο με τον χρόνο, συγχρόνως όμως αυξάνονται με εξίσου γρήγορο ρυθμό και οι διεκδικητές μεριδίου από την παγκόσμια τουριστική πίτα.
• Θα λειτουργήσει θετικά η προτροπή της κ. Μέρκελ στους Γερμανούς, να προτιμήσουν την Ελλάδα για τις διακοπές τους;
H προτροπή της κ. Μέρκελ προς τους Γερμανούς ώστε να επισκεφθούν τη χώρα μας συνιστά μια σημαντική παρότρυνση και παράλληλα ένα καλό νέο για τη χώρα μας και τον τουρισμό.
Ιδιαίτερα εάν αναλογισθούμε ότι πέρυσι η Γερμανική αγορά, εξελίχθηκε στον μεγάλο ασθενή για τον Ελληνικό τουρισμό, υστερώντας σημαντικά σε επισκέπτες σε σχέση με το 2011, αποτέλεσμα που αποτυπώθηκε και στις υστερήσεις που διαπιστώσαμε στις τουριστικές επιδόσεις μας για το 2012.
• Είναι πιθανό προορισμοί, όπως για παράδειγμα η Ρόδος, να έχουν το καλοκαίρι αύξηση στις αφίξεις μεγαλύτερη του 15% και με ποιο τρόπο θα επιτευχθεί αυτός ο στόχος;
Μια αύξηση, το 2013, των αφίξεων στη Ρόδο κατά 15%, σε σχέση με το 2012 δεν είναι ένας εξωπραγματικός στόχος. Βέβαια από αυτά που ακούσαμε στο Βερολίνο, το 2013 θα εξελιχθεί για μια ακόμη φορά σε μια σαιζόν με έντονη εποχικότητα και ελάχιστη διασπορά της ζήτησης εκτός τριμήνου της υψηλής περιόδου. Όπως άλλωστε επανειλημμένα έχει τονίσει το ΞΕΕ, η υψηλή εποχικότητα διαχρονικά αποτελεί την μεγαλύτερη παθογένεια του Ελληνικού τουρισμού, καθόσον σε διάστημα 3 μηνών συσσωρεύουμε το 52% και πλέον της ζήτησής μας, εξωθώντας τους ανθρώπινους πόρους και υποδομές σε υπερεκμετάλλευση, ενώ συγχρόνως λειτουργούμε στην βάση ενός αντιοικονομικού μοντέλου που με 3 μήνες δουλειάς πρέπει να επιβιώσουμε 12.
• Πώς εξελίσσεται τώρα η κατάσταση με τις υπόλοιπες αγορές; Θα είναι πραγματικά καλή η φετινή τουριστική σεζόν;
Γενικά στις περισσότερες κλασικές αγορές παρουσιάζεται σημαντική αύξηση της ζήτησης για την Ελλάδα. Κατά την γνώμη μου, ερωτηματικό παραμένει η συμπεριφορά αγορών, των χωρών που βρίσκονται ήδη σε κρίση ή παρουσιάζουν ενδείξεις ότι σύντομα θα αντιμετωπίσουν. Συγκεκριμένα μη προβλέψιμη, κατά την γνώμη μου, θα εξελιχθεί η ζήτηση από τις αγορές της Γαλλίας, της Ιταλίας, της Ισπανίας και κάποιες άλλες μικρότερης δυναμικής.
Μεγαλύτερη βεβαιότητα για μια ανοδική εξέλιξη της ζήτησης δείχνουν τα μηνύματα από την Μ. Βρεττανία, τη Γερμανία, τη Ρωσία, την Ουκρανία, Αυστρία, Ολλανδία, την Σερβία κλπ. Γενικά μπορούμε να είμαστε βάσιμα αισιόδοξοι για μια αυξημένη τουριστική ζήτηση της χώρας μας το 2013. • Τη θέση του επίσημου παρατηρητή στην Hotelstars Union έλαβε το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδος, όπως ανακοινώθηκε σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε η Hotelstars Union σε συνεργασία με την Hotrec (Ευρωπαϊκή Οργάνωση της Ξενοδοχίας και της Εστίασης) στα πλαίσια της τουριστικής έκθεσης ΙΤΒ, που πραγματοποιήθηκε στο Βερολίνο 6-10 Μαρτίου 2013. Τι σημαίνει αυτό για το ΞΕΕ;
Επανειλημμένα έχουμε αναφερθεί στην ανάγκη αλλαγής του μοντέλου αξιολόγησης των παρεχομένων ξενοδοχειακών υπηρεσιών στη χώρα μας και συγχρόνως αλλαγής των όρων κατάταξης των ελληνικών Ξενοδοχείων σε αστέρια. Το εφαρμοζόμενο σήμερα, βάσει του ΠΔ 43 του 2002 σύστημα τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών, είναι ένα σύνολο κριτηρίων με έμφαση στις τεχνικές προδιαγραφές και λιγότερο βάρος στις υπηρεσίες. Συγχρόνως είναι ένα σύστημα καθαρά Ελληνικό με ελάχιστες επιρροές και σύνδεση με την διεθνή τουριστική αγορά, με αποτέλεσμα να λαμβάνεται ελάχιστα υπόψη από τους συνεργάτες μας tour operators και μηχανές διαδικτυακών κρατήσεων, οι οποίες συνήθως προχωρούν σε δική τους αξιολόγηση. Θεωρήσαμε λοιπόν ότι θα έπρεπε η χώρα μας να υιοθετήσει και να εφαρμόσει ένα νέο σύστημα, αναγνωρισμένο και αναγνωρίσιμο διεθνώς, που θα δίνει προτεραιότητα στις υπηρεσίες αλλά και κίνητρα αναβάθμισης των παρεχομένων υπηρεσιών στους επαγγελματίες του κλάδου. Το πλέον πρόσφορο που συγχρόνως πληροί τα παραπάνω χαρακτηριστικά σύστημα πιστοποίησης, είναι το HOTEL STARS UNION, το οποίο εφαρμόζεται ήδη σε 13 χώρες της Ευρώπης και αφορά 200 εκ. καταναλωτές. Προχωρήσαμε σε μια μελέτη συμβατότητας των κριτηρίων μεταξύ των δύο συστημάτων, του HSU και του ΠΔ 43/2002. Μέσα από μια πιλοτική εφαρμογή του HSU σε 220 Ελληνικά ξενοδοχεία, διαπιστώσαμε ότι η συμβατότητα προσέγγιζε το 75% των κριτηρίων. Με βάση αυτό το εξαιρετικά ενθαρρυντικό εύρημα της έρευνάς μας προχωρήσαμε σε έναν πρώτο κύκλο διαβουλεύσεων με την HSU και την HOTREC που έχει και την ευθύνη του συστήματος και αφού διαπιστώσαμε ότι υπάρχει δυνατότητα προσαρμογής κάποιων απαιτήσεων του HSU στην Ελληνική πρακτική και επιχειρηματικότητα, υποβάλαμε αίτηση ως Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο για την ένταξη μας στο HSU, ως πλήρες μέλος. Στην ITB ανακοινώθηκε η αποδοχή της αίτησής μας και μας δόθηκε σε πρώτη φάση, η ιδιότητα του επίσημου παρατηρητή στο HSU. Το εξαιρετικά ενθαρρυντικό είναι ότι αίτηση υπέβαλαν, σε χρόνο παράλληλο με εμάς, η Γαλλία, η Ισπανία και η Ιταλία και έτσι πλέον η δυναμική του HSU αυξάνεται σημαντικά, γεγονός που θα το καταστήσει το ισχυρότερο σύστημα πιστοποίησης και παράλληλα ένα brand που θα διευκολύνει το marketing των Ελληνικών ξενοδοχειακών επιχειρήσεων.
• Ο χρόνος μετράει αντίστροφα για τη διεξαγωγή των διαγωνισμών για την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων. Είναι στη σωστή κατεύθυνση η απόφαση για την θέσπιση “σπατοσήμου” και στα αεροδρόμια της περιφέρειας;
Είναι γεγονός ότι όλος ο τουριστικός κλάδος, επανειλημμένα έχει τονίσει την ανάγκη αναβάθμισης των παρεχομένων υπηρεσιών και υποδομών, σε αεροδρόμια και λιμάνια, ενέργεια που θα τονώσει την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Βέβαια θα πρέπει να κινηθούμε συνετά και ισορροπημένα και η κυβέρνηση θα πρέπει να εξασφαλίσει μέσω της παραχώρησης αεροδρομίων και λιμανιών , την αναβάθμιση του λειτουργικού επιπέδου των, σε συνδυασμό με την διατήρηση των τελών χρήσης και φόρων των αεροδρομίων σε ανταγωνιστικό επίπεδο. Θα πρέπει να διασφαλιστεί, στην σύμβαση παραχώρησης, ότι οι ανάδοχοι θα επιδιώξουν την αύξηση των εσόδων τους μέσα από τον εξορθολογισμό της λειτουργίας των υποδομών και της αύξησης των εμπορικών εκμεταλλεύσεών των και όχι μέσα από την εκμετάλλευση της μονοπωλιακής δεσπόζουσας θέσης που θα αποκτήσουν στην αγορά. Θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να αποφύγουμε πρακτικές, υψηλών χρεώσεων χρήσης των υπηρεσιών των αεροδρομίων και θέσπισης φόρων τύπου «σπατόσημο» που θα κάνουν το τουριστικό προϊόν μας, στο «τέλος της ημέρας», απρόσιτο για τους επισκέπτες μας.
• Το ενδιαφέρον της Ιαπωνίας για την Ελλάδα, ως προορισμού και τουριστικών επενδύσεων, επιβεβαιώθηκε, κατά τη διάρκεια της συνάντησης του κ. Shinichi Yokoyama, προέδρου της Επιτροπής για την Ευρώπη και τον Τουρισμό του Συνδέσμου Βιομηχανιών της Ιαπωνίας, με την υπουργό υπουργού Τουρισμού κυρία Όλγα Κεφαλογιάννη η οποία πραγματοποιεί επίσημη επίσκεψη στην Ιαπωνία. Ποια είναι η άποψή σας;
Η Ιαπωνία στο παρελθόν, αναφέρομαι πριν 20-25 χρόνια, ήταν ένας σημαντικός τουριστικός εταίρος της χώρας μας. Οι Ιάπωνες τουρίστες αντιπροσώπευαν μεγάλο μερίδιο της πελατείας μας. Η Ολυμπιακή πετούσε για Τόκιο και η Japan airlines προς Αθήνα. Επιπλέον οι Ιάπωνες τουρίστες δεν χρειάζονταν VISA για να επισκεφθούν τη χώρα μας. Η κρίση στην Ιαπωνία την δεκαετία του 1990 σε συνδυασμό με την κρίση αξιοπιστίας της χώρας μας την ίδια περίοδο, φρενάρισε σημαντικά την τουριστική κίνηση, ενώ στο μεταξύ οι αεροπορικές συνδέσεις διακόπηκαν, με αποτέλεσμα ο αριθμός των Ιαπώνων τουριστών προς τη χώρα μας να ελαχιστοποιηθεί. Στη συνείδηση των Ιαπώνων, η Ελλάδα είναι σημαντικός προορισμός διακοπών, έχοντας δε ζήσει και το κύμα Ιαπώνων επισκεπτών της περιόδου 1980-2000, πιστεύω ότι μπορούμε με συγκεκριμένη στρατηγική και προσπάθεια να αναζωογονήσουμε αυτή την σχέση και να κάνουμε ξανά την Ελλάδα αγαπημένο τουρισμό των Ιαπώνων. Σε αυτό το πλαίσιο, την επίσκεψη της κυρίας Κεφαλογιάννη στην Ιαπωνία, θα την αξιολογούσα σαν μια σημαντική επίσκεψη και με ιδιαίτερο τουριστικό συμβολισμό. Βέβαια για να μπορέσουμε να απολαύσουμε τουριστικά οφέλη εκ νέου από την Ιαπωνία, δεν θα πρέπει να αρκεστούμε σε μια επίσκεψη, όσο σημαντική είναι, της υπουργού Τουρισμού αλλά απαιτείται και μια αναθέρμανση του ενδιαφέροντος της ιαπωνικής αγοράς με ενέργειες δημοσίων σχέσεων, επαγγελματικές προσεγγίσεις και γενικά την στην συνέχεια παρακολούθηση της αρχικής εκδήλωσης Ιαπωνικού ενδιαφέροντος για την χώρα μας. Αλλωστε είναι γνωστό ότι το κομμάτι που υστερούμε ως κράτος και διοίκηση είναι το follow up.
• Στο “κόκκινο” είναι πέντε ξενοδοχεία της Ρόδου εξαιτίας οφειλών που αναγκάζουν τους ιδιοκτήτες τους να παραδώσουν το μάνατζμεντ στις τράπεζες. Θα αντέξει στα δύσκολα ο κλάδος τελικά καθώς δεν φαίνεται να υπάρχει ένα τέλος σε ό,τι αφορά τα μέτρα;
Είναι μια αναμφισβήτητη πραγματικότητα, ότι ως χώρα βιώνουμε την δυσκολότερη οικονομική συγκυρία, στην μεταπολεμική περίοδο. Τα μέτρα που λαμβάνονται σχεδόν καθημερινά από την κυβέρνηση για την ανάταξη των δημόσιων οικονομικών, η ύφεση στην οικονομία μας για πέμπτη χρονιά, η μείωση της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία, έχουν διαμορφώσει ένα ασφυκτικό περιβάλλον επιχειρηματικότητας, μέσα στο οποίο καλούνται να επιχειρήσουν οι Ελληνες ξενοδόχοι.
Αρκετοί συνάδελφοι, οι οποίοι βρέθηκαν στην αρχή της κρίσης «εκτεθειμένοι» από πλευράς δανειοδότησης ή ακόμη άλλοι που είχαν λαμβάνειν από το ελληνικό κράτος , πραγματικά βρέθηκαν σε αδιέξοδο και σε πραγματική αδυναμία να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους.
Παρότι ο τουρισμός είναι η κατ’ εξοχή εξωστρεφής οικονομική δραστηριότητα και η δραστηριότητα που θα πληγεί αναλογικά λιγότερο στην παρούσα κρίση, τα ελληνικά ξενοδοχεία παράγουν το προϊόν τους στην Ελλάδα , επιβαρυνόμενες κατ’ αυτόν τον τρόπο με όλες τις δυσκολίες, δυσλειτουργίες και προβλήματα που ταλανίζουν την ελληνική κοινωνία. Διότι πέρα από τα εγγενή προβλήματα της συγκυρίας, πρέπει ως ξενοδόχοι να αντιμετωπίσουμε και τις διαχρονικές παραλείψεις και την ανεπάρκεια πολιτικών που βιώσαμε τα τελευταία χρόνια, με κορυφαίο παράδειγμα αυτό της εγκατάλειψης και στην συνέχεια γκετοποίησης του κέντρου της Αθήνας, που είχε σαν αποτέλεσμα 40 ξενοδοχεία του κέντρου να υποχρεωθούν να διακόψουν τη λειτουργία τους.
• Ποιο είναι το μήνυμά σας προς τους ξενοδόχους σε ό,τι αφορά και την τιμολογιακή πολιτική που θα πρέπει να ακολουθήσουν φέτος;
Από τις σημαντικότερες κουβέντες που μπορούν να περιγράψουν εύγλωττα το αδιέξοδο που αντιμετωπίζουν οι Ελληνες ξενοδόχοι με το θέμα τιμών, είναι η άποψη Ρόδιου ξενοδόχου, όταν τον ρώτησα πέρυσι πώς πάει η δουλειά του : «Δυστυχώς» μου απάντησε «θα φαλιρίσω ενώ το ξενοδοχείο μου θα είναι γεμάτο». Καίτοι είναι μια γλαφυρή προσέγγιση δεν είναι αστεία. Όλα τα τελευταία χρόνια, ίσως και πριν από αυτά, το βασικό εργαλείο marketing του ελληνικού τουρισμού ήταν οι τιμές των ξενοδοχείων. Όμως με συσσωρευμένη πλέον την πίεση στις τιμές, οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις κινούνται οριακά όσον αφορά την βιωσιμότητά τους. Όσον αφορά την τιμολογιακή πολιτική των συναδέλφων μου, δεν πιστεύω ότι κάποιος, οποιοσδήποτε είναι αυτός, θα μπορούσε να συστήσει μια τακτική στους ξενοδόχους και αυτή να εισακουσθεί από αυτούς. Είναι δεδομένο ότι οι περισσότεροι ξενοδόχοι, εφόσον βλέπουν το ξενοδοχείο τους άδειο, με τις υποχρεώσεις να τους «κυνηγούν», στην πρώτη όχληση θα μειώσουν τις τιμές τους, αδιαφορώντας για την μεσομακροπρόθεσμες συνέπειες στην ίδια την επιχείρησή τους και την προοπτική της. Ίσως φανεί κοινότυπο ή και ακόμη εξωπραγματικό, αλλά πιστεύω ότι η εμμονή στις δηλωμένες και συμφωνημένες τιμές, ειδικά στην υψηλή περίοδο και με δεδομένη την εποχικότητα και ανελαστικότητα ζήτησης που παρουσιάζει το τουριστικό προϊόν μας την συγκεκριμένη περίοδο, είναι η καλύτερη άμυνα για την επιβίωση των επιχειρήσεων. Ίσως και ένα δεύτερο μέτρο που θα έπρεπε να ξεκινήσουν να εξετάζουν οι έλληνες ξενοδόχοι είναι και το clustering. Δηλαδή ο συνασπισμός τους σε ομάδες με στόχο την μαζικότερη και δυναμικότερη εκπροσώπηση των συμφερόντων τους, απέναντι σε αυτούς με τους οποίους συναλλάσσονται, διαδικασία που βέβαια προϋποθέτει την αλλαγή νοοτροπίας των ξενοδόχων και την υιοθέτηση ενός διαφορετικού μοντέλου διαχείρισης και management.















