“Το όποιο θετικό αποτέλεσμα της σαιζόν του 2013 πρέπει να διαχυθεί και στην τοπική κοινωνία που υποφέρει και περνάει πολύ δύσκολα. Πρέπει να κρατήσουμε ισορροπίες και την κοινωνία όρθια”.
Αυτό υπογραμμίζει, μεταξύ άλλων, σε συνέντευξή του στη “δ”, ο αντιπρόεδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων κ. Σαράντος Μπακρυσιώρης και προσθέτει πως τώρα είναι η ιδανικότερη ευκαιρία για τον τουρισμό να πάρει τα ηνία και να σηκώσει την χώρα από την δυσκαμψία στην οποία βρίσκεται, λόγω της οικονομικής κρίσης.
“Η κυβέρνηση και κυρίως το υπουργείο Τουρισμού αλλά και το υπουργείο Ανάπτυξης θα πρέπει να στρέψουν την προσοχή τους και να θωρακίσουν το τουριστικό προϊόν της χώρας εάν πράγματι θέλουν να βγει από το αδιέξοδο της οικονομικής κρίσης. Ο Τουρισμός είναι ο κατεξοχήν τομέας που μπορεί να δώσει άμεσα θετικά αποτελέσματα στο ΑΕΠ και να συμβάλει στην καταπολέμηση της μάστιγας της ανεργίας”, δηλώνει ο αντιπρόεδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων.
Σε ερώτηση για τους λόγους για τους οποίους δεν επιτεύχθηκε ακόμη η επιμήκυνση της σεζόν, ο κ. Μπακρυσιώρης δηλώνει:
“Δεν υπάρχει πολιτική και κρατική βούληση και συντονισμένες ενέργειες στο βαθμό που απαιτείται.Το θέμα δεν είναι με ευχολόγια να λέμε ότι θέλουμε να αυξηθεί η διάρκεια της τουριστικής περιόδου”.
Η συνέντευξη του κ. Σαράντου Μπακρυσιώρη, αναλυτικά:
• Πώς εξελίσσεται η κίνηση στη Ρόδο και στην Κω καθώς τα προγνωστικά δεν φαίνεται να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα;
Τα πρώτα μηνύματα για την χρονιά του 2013 που διανύουμε είναι ανάμεικτα.
Ο Απρίλιος για την Κω ήταν σε θετική κατεύθυνση. Συγκεκριμένα είχαμε αύξηση σε ποσοστό 10,65% καθώς επισκέφθηκαν την Κω 1.860 τουρίστες περισσότεροι από τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Είχαμε 17.454 το 2012 και 19.318 το 2013. Από την καταγραφή των στοιχείων προκύπτει ότι η αγορά, που σημείωσε τη μεγαλύτερη αύξηση ήταν αυτή της Γαλλίας +284%, και της Ρωσίας 30% αλλά σε μικρότερο αριθμό πελατών και της Ολλανδίας 39,8%, και της Αγγλίας 18,90% σε πολύ μεγαλύτερα νούμερα αφίξεων. Σημαντική μείωση είχαμε από την Γερμανία -41,9% και από το Βέλγιο-51%.
Αντίθετα για τη Ρόδο ήταν σε πολύ αρνητική κατεύθυνση σύμφωνα με τα στοιχεία που κατέγραψε το αεροδρόμιο του νησιού. Συγκεκριμένα είχαμε μείωση σε ποσοστό – 23,95% καθώς επισκέφθηκαν την Ρόδο 15.112 τουρίστες λιγότεροι από τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Είχαμε 63.124 το 2012 και 48.012 το 2013. Από την καταγραφή των στοιχείων προκύπτει ότι η αγορά που σημείωσε τη μεγαλύτερη αύξηση ήταν αυτή της Ρωσίας 50% και της Ολλανδίας 13%. Σημαντική μείωση είχαμε από την Αγγλία -20,5%, την Γαλλία -20%, τις Σκανδιναβικές χώρες, (Σουηδία -20,5%, Δανία και Νορβηγία -30%, Φινλανδία -40%) και τη Γερμανία -1% . Ο Μάιος για την Κω κινείται σε θετική κατεύθυνση με πιθανό διψήφιο ποσοστό αύξησης. Αλλά και στη Ρόδο παρά το αρχικό μούδιασμα, οι τελευταίες αυξημένες πτήσεις αυτών των ημερών οδηγεί στο συμπέρασμα ότι θα κλείσει ο Μάιος με θετικό πρόσημο. Ειδικότερα σύμφωνα με την καταγραφή του αεροδρομίου το εικοσαήμερο του Μαΐου έφτασαν με πτήσεις τσάρτερ στη Ρόδο συνολικά 144.170 άτομα, ενώ στο ίδιο διάστημα πέρσι 132.549 άτομα. Σημειώθηκε δηλαδή μία αύξηση επιβατών που ανέρχεται στα 11.621 άτομα, αύξηση που μεταφράζεται σε ποσοστό 8,76%.
Η εκτίμηση είναι ότι ο μήνας που διανύουμε θα είναι αρκετά ικανοποιητικός από πλευράς κίνησης καθώς η αυξητική τάση στο τουριστικό ρεύμα θα συνεχιστεί και τις επόμενες μέρες. Ομως αυτό είναι σχετικό γιατί δεν υπάρχει καταμερισμός των κρατήσεων σε όλη την αγορά. Υπάρχει μεγάλη συγκέντρωση σε μερικές μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες που έχουν «ειδικά προϊόντα» και είναι «Partners» με τους μεγάλους Τour Operators. (TUI, Thomas Cook, REVE GROUP). Ετσι έχουμε πολύ γεμάτα ξενοδοχεία και άλλα με μέτρια ή χαμηλή πληρότητα.
Το όποιο θετικό αποτέλεσμα της σαιζόν του 2013 πρέπει να διαχυθεί και στην τοπική κοινωνία που υποφέρει και περνάει πολύ δύσκολα. Πρέπει να κρατήσουμε ισορροπίες και την κοινωνία όρθια. Δεν νομίζω ότι κανένας επιχειρηματίας θα ήθελε να έχει μια επιχείρηση σε μια κοινωνία τύπου Μπαγκλαντέζ να βγαίνουν οι τουρίστες από τα ξενοδοχεία και να βλέπουν «ζητιάνους» και «ρακένδυτους». Να προτιμήσουμε ανθρώπους από την τοπική κοινωνία, έτσι ώστε τα χρήματα που παίρνουν να γυρίζουν πάλι στην τοπική αγορά.
• Ποιες είναι οι αγορές που φαίνεται να ξεχωρίζουν και φέτος;
Σίγουρα η Ρωσική αγορά που από την αρχή δείχνει την δυναμική της με την μεγάλη αύξηση που παρουσιάζει από τον Απρίλιο και το Μάιο γύρω στο 30%. Και η οποία δυναμική φαίνεται ότι θα συνεχίσει για όλη την σαιζόν. Με αύξηση 35% (από 125 χιλ. το 2011 φθάσαμε τις 170 χιλ. το 2012) και δείχνει ότι θα συνεχίσει την ανοδική της πορεία και είναι πιθανόν να ξεπεράσει τις 210 -225 χιλ. Επίσης περιμένουμε οι Σκανδιναβικές χώρες που τα τελευταία χρόνια έχουν επανακάμψει να έχουν θετική εξέλιξη.Η Αγγλική και Γερμανική αγορά που αποτελούν τις κυριότερες χώρες που μας φέρνουν τουρίστες να έχουν θετική δυναμική και θετικά νούμερα.Επίσης οι χώρες της Benelux (Ολλανδία, Βέλγιο, Λουξεμβούργο) καθώς επίσης η Γαλλία (μεγάλη αγορά), θα παίξουν καθoριστικό ρόλο για την εξέλιξη της σαιζόν.
• Θα αυξηθεί, θεωρείτε η κίνηση από τις αγορές της Ρωσίας και της Τουρκίας;
Ναι, από την Ρωσία σίγουρα υπάρχει μεγάλη δυναμική και αύξηση, που αποτυπώνεται στην αγορά μας. Η ανοδική της πορεία είναι πιθανόν να ξεπεράσει τις 210 -225 χιλ. Οσον αφορά την Τουρκία υπάρχει μέχρι στιγμής θετικό κλίμα και ζήτηση, που αυτό πρέπει να εκφραστεί σε νούμερα. Δεν έχει ακόμη επιβεβαιωθεί η αεροπορική σύνδεση Κωνσταντινούπολης-Ρόδου, το περιμένουμε… Η μείωση της τιμής της Visas, η έκδοση περισσοτέρων multi visas και η βελτίωση των διαδικασιών στα τελωνεία και στα αεροδρόμια θα βοηθήσει τα μέγιστα στην αύξηση των Τoύρκων επισκεπτών.
• Το πρόσφατο ταξίδι του πρωθυπουργού στην Κίνα δημιούργησε προσδοκίες για την αύξηση των αφίξεων από τη συγκεκριμένη χώρα. Πώς θα γίνει αυτό καθώς καθοριστικός παράγοντας για τα νησιά μας είναι η συγκοινωνία;
Χρειάζεται πολύ συντονισμένη δουλειά για να μπορέσουμε μελλοντικά να έχουμε θετικά αποτελέσματα. Πιθανόν κάποιοι Κινέζοι να έρθουν στη κεντρική Ελλάδα – Αθήνα μέσω άλλων ευρωπαϊκών πρωτευουσών, που έχουν απευθείας πτήσεις με την Κίνα. Για μας στα νησιά είναι προς το παρόν αδύνατον. Ομως με συνέργειες και συνεργασίες διακρατικές και με την Τουρκία, που έχει απευθείας πτήσεις από την Κωνσταντινούπολη με την Κίνα, θα μπορούσαμε να πάρουμε κάποιο κομμάτι πελατών. Ο πρόεδρος της Κίνας είπε ότι 400 εκατομμύρια Κινέζοι θα ταξιδεύσουν εκτός Κίνας σε επτά χρόνια. Ειδικά για τον τομέα του τουρισμού η κυβέρνηση ξεκίνησε ήδη μία διαδικασία προβολής της Ελλάδας σε συνεργασία με κινεζικά κανάλια. Επιπλέον υπάρχει ενδιαφέρον για την παραθεριστική κατοικία στην Ελλάδα.
Παράλληλα δημιουργεί βίζα σέντερς για να ξεπεραστεί το πρόβλημα που υπάρχει με την έκδοση βίζας για τους Κινέζους, κάτι με το οποίο ασχολείται το υπουργείο των Εξωτερικών. Ολα αυτά όμως, προϋποθέτουν την συγκοινωνιακή κάλυψη και σύνδεση της Ελλάδας και της Κίνας.
• Γιατί δεν επιτεύχθηκε ακόμα η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου; Γιατί δεν υπάρχει πολιτική και κρατική βούληση και συντονισμένες ενέργειες στο βαθμό που απαιτείται.Το θέμα δεν είναι με ευχολόγια να λέμε ότι θέλουμε να αυξηθεί η διάρκεια της τουριστικής περιόδου.
Πολλά χρόνια κάνουμε ημερίδες, συναντήσεις, συνέδρια για το θέμα αυτό και καλούμε ειδικούς και άμεσα εμπλεκόμενους (Tour Operators, Airlines, πολιτικούς παράγοντες, αυτοδιοικητικούς), βγαίνουν συμπεράσματα, διαπιστώσεις και αποφάσεις, αλλά δεν υπάρχει καμιά ουσιαστική δέσμευση. Οι αεροπορικές εταιρείες για να αποφασίσουν να βάλουν πτήσεις επιπλέον στους περιφερειακούς μήνες, θέλουν κάποια κίνητρα. Το ίδιο και οι Tour operators. Είναι μία πολιτική που την εφαρμόζουν χρόνια οι ανταγωνιστές μας και ειδικά η Τουρκία. Θα βοηθούσε η μείωση των τελών προσγείωσης, παραμονής και εξυπηρέτησης των αεροσκαφών στα αεροδρόμια από Μάρτιο έως και Νοέμβριο. Επίσης η μεγάλη μείωση του σπατόσημου κατά το ίδιο διάστημα από Μάρτιο έως και Νοέμβριο. Αλλο θέμα θα μπορούσε να είναι η «επιδότηση των αεροπορικών θέσεων» με όρους συνδιαφήμισης και αξιοπιστίας. Όχι όπως στο παρελθόν, που ακόμη μας ψάχνουν. Και το κόστος στα καύσιμα των αεροσκαφών, να το διαχειριστούμε.
• Ποια μπορεί να είναι τα οφέλη της Ρόδου, της Κω και άλλων νησιών από την συμφωνία που υπεγράφη στις Βαλεαρίδες από την Περιφέρεια;
Σε μελλοντικές αποφάσεις σε Ευρωπαϊκό επίπεδο που αφορά την Νησιωτική Ελλάδα και κυρίως τα Δωδεκάνησα θα μπορούσαν αυτές οι συγκλίσεις και συμφωνίες που υπεγράφηκαν στις Βαλεαρίδες από την Περιφέρεια, να αποτελέσουν μια νέα προοπτική εφόσον θα υπάρχει η ευρωπαϊκή πολιτική βούληση για βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των νησιωτών και της περαιτέρω χρηματοδότησης, με ειδικό πρόγραμμα για τον Τουρισμό.
Αυτό σημαίνει δημιουργία άμεσα, νέων Διαρθρωτικών Ταμείων σε καινούργια προγράμματα για θέματα που σχετίζονται με τη νησιωτικότητα καθώς επίσης και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα νησιά κοινού ενδιαφέροντος, όπως είναι ο τουρισμός, οι μεταφορές, οι ΑΠΕ, η ενέργεια, το περιβάλλον και η καινοτομία.
Είναι σημαντικό να πειστεί η Ευρωπαϊκή Ενωση στην αναγνώριση του Τουρισμού ως ξεχωριστού πυλώνα ανάπτυξης της οικονομίας.
Και να βοηθηθούν η Ρόδος, η Κως αλλά και τα άλλα νησιά από την τεχνογνωσία που μπορεί να πήραν από τις Βαλεαρίδες, στην αντιμετώπιση σημαντικών προβλημάτων της νησιωτικής καθημερινότητας.
• Ποια είναι η άποψή σας για τον τουρισμό της τρίτης ηλικίας; Ειδικά προγράμματα μπορούν να βρουν εφαρμογή στη Ρόδο και την Κω;
Ναι, θα μπορούσαν ο τουρισμός της τρίτης ηλικίας αλλά και τα ειδικά προγράμματα τουρισμού να βρουν εφαρμογή και να αμβλύνουν την εποχικότητα που υπάρχει και στην Ρόδο και στην Κω.
Υπάρχουν τα ειδικά προγράμματα για τους + 55 που χρημοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ενωση και η Ισπανία τα έχει αξιοποιήσει στον μέγιστο βαθμό. Στη σχετική μελέτη του ΙΤΕΠ επισημαίνεται ότι οι ηλικιωμένοι (55 ετών και άνω) ενδιαφέρονται λιγότερο για πραγματοποίηση διακοπών με σκοπό τα μπάνια και την ηλιοθεραπεία. Τα άτομα άνω των 55 ετών ταξιδεύουν συχνότερα από τις άλλες ηλικιακές ομάδες για πολιτιστικούς και θρησκευτικούς λόγους (18% έναντι 11-13% για τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες). Οι ηλικιωμένοι δεν εμφανίζουν μεγαλύτερη ροπή για ταξίδια αναψυχής σε μεγάλες πόλεις, συγκριτικά με τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες. Πάντως τόσο η κρουαζιέρα όσο και το yachting, αποτελούν πολυτελείς μορφές τουρισμού που θεωρούνται κατάλληλες για ηλικιωμένους τουρίστες υψηλού εισοδηματικού επιπέδου.
Ο ιατρικός τουρισμός αποτελεί όχημα προβολής και προώθησης του τουρισμού τρίτης ηλικίας. Στην Κω λόγω της ιστορίας του «Ιπποκράτη» ο «ιατρικός τουρισμός» μπορεί να λάβει άλλες διαστάσεις, εάν ληφθούν οι κατάληλες νομοθετικές αποφάσεις και γίνουν οι απαραίτητες επενδύσεις. Επίσης οι άνθωποι της τρίτης ηλικίας μπορούν να μπουν και σε προγράμματα περιπατητικού τουρισμού.
Είναι γνωστό ότι πανευρωπαϊκά θα έχουμε συνεχή αύξηση των ατόμων τρίτης ηλικίας με αποτέλεσμα να προσαρμόσουμε και νέα προγράμματα για αυτές τις ηλικίες.
• Το σχέδιο “Αθηνά” μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την τουριστική εκπαίδευση και τι σημαίνει αυτό για σχολές, όπως η ΑΣΤΕΡ;
Θέλω να πιστεύω ότι όχι, αλλά χρεάζεται εγρήγορση από όλους τους τοπικούς φορείς και ενώσεις, επιμελητήριο, κοινοβουλευτικούς και αυτοδιοικητικούς όλων των βαθμών για στήριξη και αναβάθμιση της Ανωτέρας Σχολής Τουριστικών Επαγγελμάτων Ρόδου (ΑΣΤΕΡ) σε σχολή πανεπιστημιακού επιπέδου, ώστε να γίνει πόλος έλξης φοιτητών από τις χώρες της Μέσης Ανατολής και της Μεσογείου και της Ανατολικής Ευρώπης, όπως υπήρξε κατά το παρελθόν. Ικανή χρηματοδότηση της σχολής για την εκπαίδευση και πρακτική άσκηση των φοιτητών και διατήρηση των οικοτροφείων (εστίας) τους. Σύνδεση της εκπαίδευσης με την παραγωγή: οι απόφοιτοι των σχολών να απορροφώνται από τοπικές -και όχι μόνο- ξενοδοχειακές μονάδες ώστε να εμπλουτίζουν την εμπειρία τους και να συμβάλλουν στην αναβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών στις μονάδες.
• Στην ακύρωση του τρέχοντος διαγωνισμού και στην έναρξη των διαδικασιών για την προκήρυξη νέου, για το ακίνητο του Δημοσίου στην περιοχή Αφάντου στη Ρόδο, προχώρησε το ΤΑΙΠΕΔ, μετά από τις παρατηρήσεις που υποβλήθηκαν από επενδυτές και τοπικούς φορείς. Αυτό έπρεπε να γίνει;
Νομίζω πως ναι, διότι ότι πρέπει οι όροι παραχώρησης της έκτασης και οι αναλογίες ποσοστών, νέων κατασκευών (παραθεριστικών τουριστικών κατοικιών και ξενοδοχειακών υποδομών γενικότερα) πρέπει να είναι συμβατές με την βέλτιστη αξιοποίηση της επένδυσης σε σχέση με τον σεβασμό στο περιβάλλον για λογαρισμό των Ροδίων. Και δεν ήταν στον αρχικό διαγωνισμό που έδινε μεγαλύτερο ποσοστό στις τουριστικές κατοικίες.
Η αξιοποίηση του golf πρέπει να γίνει για να δώσει στην Ρόδο ένα ακόμη συγκριτικό πλεονέκτημα. Στην «έκταση» δεν πρέπει να υπερτερούν οι τουριστικές κατοικίες. Είναι λυπηρό ότι για πολλά χρόνια έχει μείνει ένα αναξιοποίητο ερείπιο. Πρέπει να είμαστε σε εγρήγορση δεν πρέπει να λέμε Οχι σε ΟΛΑ, ούτε Ναι σε “ΟΛΑ”. Οφείλουμε να έχουμε Αριστοτελική μεσότητα για το βέλτιστο αποτέλεσμα.
https://www.dimokratiki.gr/arxeio/i-rodos-prepi-na-axiopiisi-ta-sigkritika-tis-pleonektimata/















