Παρά τις δύσκολες σε οικονομικό επίπεδο, αλλά και τα μύρια όσα προβλήματα προκύπτουν λόγω της δυσκίνητης δημόσιας διοίκησης και των γραφειοκρατικών αγκυλώσεων, ο δήμαρχος Ροδίων, Χατζής Χατζηευθυμίου φέρεται αποφασισμένος να ολοκληρώσει το έργο της κατασκευής των δύο μαρίνων, στο Μαντράκι και στον Ζέφυρο.
Σε συνέντευξή του στο «Χ&Τ», στο πλαίσιο του αφιερώματος που πραγματοποιεί το περιοδικό στα Δωδεκάνησα, ο κ. Χατζηευθυμίου δηλώνει ευτυχής που, όπως λέει με νόημα, πλέον κανένας δεν μπορεί να εμποδίσει τη Ρόδο να αποκτήσει δύο μαρίνες, από τις καλύτερες της Μεσογείου, με όλα τα οφέλη για το νησί. Συμπληρώνει δε ότι με την κατασκευή των μαρίνων και των λοιπών λιμενικών εγκαταστάσεων, ο δήμος σχεδιάζει και δρομολογεί να καταστήσει τη Ρόδο τον ισχυρότερο κόμβο κατάπλου κρουαζιερόπλοιων στη Μεσόγειο.
Αναφερόμενος στη φετινή τουριστική περίοδο στο νησί της Ρόδου, υποστηρίζει ότι σε περίπτωση που υπάρξουν απώλειες, αυτές θα είναι περιορισμένης εμβέλειας και αποδίδει τη θετική αυτή εξέλιξη στην εντατικοποίηση της διαφήμισης και στην προσφορά δελεαστικών πακέτων διακοπών από την πλευρά των ξενοδόχων. Για τη συμμετοχή δε του δήμου, σημειώνει πως πέρα από τα έργα υποδομής, ο δήμος προχώρησε στο «πάγωμα» όλων των δημοτικών τελών στα επίπεδα του 2008.
Δήμαρχος όλων των Ροδίων, πέρα από κομματικές και χρωματικές προτιμήσεις, όπως ο ίδιος συνηθίζει να λέει, ο κ. Χατζηευθυμίου εμφανίζεται «ετοιμοπόλεμος» και ξεκαθαρίζει πως θα είναι και πάλι υποψήφιος δήμαρχος στο νησί.
• Ποια είναι η εκτίμησή σας για τη νέα τουριστική περίοδο στο νησί της Ρόδου και σε ποιο βαθμό το αρνητικό, οικονομικό περιβάλλον, αλλά και η δυσφήμιση της χώρας στο εξωτερικό με τις εκτενείς δημόσιες συζητήσεις που πραγματοποιούνται για την οικονομική κρίση, τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων, κλπ φαίνεται να έχουν επηρεάσει το ροδιακό τουρισμό;
Το δυσάρεστο κλίμα που έχει δημιουργηθεί στην Ευρώπη, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, αγγίζει ολόκληρη τη χώρα. Πιστεύω όμως ότι έχει ξεκινήσει ήδη μια τάση εκτόνωσης των δυσμενών σχολίων, που εν πολλοίς ήταν υπερβολικά και άδικα.
Αναμφίβολα, από την προβληματική αυτή κατάσταση επηρεάσθηκε και η Ρόδος, αλλά θέλω να επισημάνω ότι αυτός ο επηρεασμός είναι σημαντικά μικρότερος απ’ όσο ενδεχομένως σε άλλες περιοχές της χώρας μας.
Αυτό οφείλεται σε τρεις κυρίως παράγοντες τους οποίους φροντίζουμε διαχρονικά να κρατάμε ζωντανούς, μια και ο τουρισμός είναι ιδιαίτερα ευαίσθητο «προϊόν»:
Α) Στις στενές σχέσεις που δημιουργήσαμε με εκατομμύρια ευρωπαίων πολιτών εδώ και πενήντα χρόνια. Αποδείχθηκε ότι οι σχέσεις αυτές είναι βαθιά ριζωμένες και μεταδίδονται από γενιά σε γενιά, με θεμέλια τον πολιτισμό, τη φιλοξενία, την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και τις πολύ καλά οργανωμένες υποδομές μας.
Β) Στο γεγονός ότι η Ρόδος είναι ένας εκτεταμένα αναγνωρισμένος διεθνώς τουριστικός προορισμός, χωρίς διαδηλώσεις, χωρίς ακρότητες και με παραβατικότητα που κινείται σε πολύ χαμηλά επίπεδα.
Γ) Στην έντονη και μεθοδική διαφημιστική καμπάνια που κάνουμε κάθε χρόνο σ’ όλες τις μεγάλες τουριστικές αγορές της Ευρώπης. Παρά τις δύσκολες οικονομικές συγκυρίες, ο δήμος και οι τουριστικοί φορείς της Ρόδου κινήθηκαν έγκαιρα και πιστεύω, αποτελεσματικά. Η φετινή τουριστική σεζόν φαίνεται μέχρι στιγμής να έχει απώλειες, σε σύγκριση με το 2009, αλλά όχι στο βαθμό που να μπορούμε να κάνουμε λόγο για κρίση, ή μη αναστρέψιμη κατάσταση. Η εκτίμηση που έχουμε, είναι ότι στο τέλος της σεζόν θα φανεί ότι η Ρόδος αντέχει.
Ομως, το πρόβλημα δεν είναι οι αριθμός των αφίξεων ξένων τουριστών. Το πρόβλημα βρίσκεται στον μειωμένο αριθμό διανυκτερεύσεων και στις περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες των επισκεπτών μας, γεγονός που έχει σοβαρές επιπτώσεις στην κίνηση της αγοράς στο σύνολό της, ασφαλώς δε και στους εργαζομένους.
• Ποιες είναι οι πρωτοβουλίες στις οποίες έχετε προχωρήσει ως Τοπική Αυτοδιοίκηση για τον περιορισμό των όποιων απωλειών στην τουριστική κίνηση, εφέτος, στο νησί;
Οταν υπάρχει μια γενικευμένη και απροσδιόριστης χρονικής διάρκειας οικονομική κρίση σχεδόν σε ολόκληρη την Ευρώπη, οι κινήσεις που μπορεί να γίνουν είναι περιορισμένες. Παρ’ όλα αυτά η Ρόδος έδρασε χωρίς καθυστερήσεις. Πέρα από την εντατικοποίηση της διαφήμισης, οι ξενοδόχοι μείωσαν τις τιμές, προσφέροντας δελεαστικά πακέτα διακοπών. Εμείς σαν δήμος «παγώσαμε» όλα τα δημοτικά τέλη στα επίπεδα του 2008 (ύδρευση, αποχέτευση, δημοτικός φωτισμός, τέλη καθαριότητας) γιατί διακρίναμε από το 2009 ότι η οικονομική κρίση θα είναι σοβαρή και θα έχει διάρκεια.
Αλλά η πλέον σημαντική, κατά τη γνώμη μου, παρέμβαση του δήμου ήταν να βελτιώσει ριζικά τις ξεχασμένες λιμενικές εγκαταστάσεις, για την προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων, γεγονός που απέδωσε σημαντικά αποτελέσματα.
Σκοπεύουμε, με πρόσθετες παρεμβάσεις, να καταστήσουμε τη Ρόδο τον ισχυρότερο κόμβο κατάπλου κρουαζιερόπλοιων σε ολόκληρη τη Μεσόγειο.
• Ποια είναι τα έργα υποδομής που ολοκληρώθηκαν τελευταία στο νησί, με άξονα τον τουρισμό και ποιο το αναπτυξιακό σας πλάνο για τον τομέα του τουρισμού;
Εκτός από τις λιμενικές υποδομές προχωρήσαμε (και προχωρούμε) σε πολλά έργα βελτίωσης της εικόνας της Ρόδου, κυρίως στα έργα που αφορούν στις παραλίες, το πράσινο, το οδικό δίκτυο, τα πεζοδρόμια, τους πεζόδρομους, τους χώρους αναψυχής και πολλά άλλα.
Δυστυχώς όμως μετά την περικοπή των δημόσιων επενδύσεων και θεσμοθετημένων πάγιων πόρων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, το πρόγραμμα που είχαμε εκπονήσει το 2009 δεν μπορεί να προχωρήσει όσο θα θέλαμε. Ωστόσο, δεν μένουμε με σταυρωμένα χέρια. Κάνουμε ό,τι μπορούμε, παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε σε οικονομικό επίπεδο. αλλά και εξαιτίας της δυσκίνητης δημόσιας διοίκησης και της γραφειοκρατίας.
Δυστυχώς η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν είναι καθόλου αυτοδιοικούμενη. Αγκομαχεί από τα πολλά κρατικά βαρίδια. Παλεύουμε με μια άσχημη συγκυρία, κυριολεκτικά μόνοι μας.
• Ποιες είναι οι εξελίξεις στο «μέτωπο» των μαρίνων, τί γίνεται με το λιμάνι και τα υπόλοιπα τουριστικά έργα;
Για τις λιμενικές υποδομές σας είπα προηγουμένως. Είναι όμως άξιο προσοχής να τονισθεί ότι προσπαθούμε να ολοκληρώσουμε έργα που ξεκίνησαν το 1964! Κι αυτό κυρίως με δικές μας δυνάμεις. Αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί. Εγκληματούμε σε βάρος του τόπου μας.
Σε ό,τι αφορά τις δύο μαρίνες της Ρόδου, στο Μαντράκι και στον Ζέφυρο, τα γραφειοκρατικά δεσμά μπορούν να διεκδικήσουν βραβείο Γκίνες. Χρόνια και χρόνια αγωνιζόμαστε και μόλις τώρα μπορούμε να υποστηρίξουμε ότι βρισκόμαστε σε ένα προχωρημένο στάδιο. Είμαι ευτυχής που πλέον κανένας δεν μπορεί να εμποδίσει τη Ρόδο να αποκτήσει δύο μαρίνες, από τις καλύτερες της Μεσογείου. Τα οφέλη θα είναι πολύ μεγάλα για ολόκληρο το νησί.
• Ενα από τα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μόνιμοι κάτοικοι στην Παλιά Πόλη της Ρόδου είναι η όχληση από τα νυκτερινά καταστήματα. Δεδομένου ότι η σεζόν έχει ξεκινήσει, πως σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε το θέμα αυτό;
Η Παλιά Πόλη της Ρόδου αποτελεί Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, ένα απέραντο μουσείο, που κατοικείται συνεχώς από τότε που κτίσθηκε.
Με την ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων και νυχτερινής διασκέδασης, μοιραία δημιουργήθηκαν και ζητήματα συνύπαρξης των δύο πόλων, με κύριο χαρακτηριστικό την διατάραξη της ήσυχης διαμονής των μονίμων κατοίκων. Ομως πάρθηκαν μέτρα, με αποτέλεσμα τα όποια προβλήματα να αμβλυνθούν.
Αυτή η συνύπαρξη (μόνιμων κατοίκων και τουριστών) είναι απαπόφευκτη και θα έλεγα αναγκαία. Η μια πλευρά συμπληρώνει την άλλη. Δεν μπορεί η Παλιά Πόλη να έχει σιγή νεκροταφείου, ούτε όμως και οι κάτοικοί της να μην μπορούν να ζήσουν στα σπίτια τους.
Τους μόνιμους κατοίκους τους θέλουμε στην Παλιά Πόλη, γιατί χωρίς αυτούς ο θησαυρός αυτός θα είναι μισός.
• Πώς σχολιάζετε τη συνένωση των δύο υπουργείων Πολιτισμού και Τουρισμού σε ένα, και τί περιμένετε από τη νέα ηγεσία του;
Το πρόβλημα δεν είναι η συνένωση των δύο υπουργείων σε ένα, αρκεί να γίνεται δουλειά, σε επίπεδο προβολής και διαφήμισης, να υπάρχει συγκεκριμένη στρατηγική για το άνοιγμα νέων τουριστικών αγορών και γενικά τη στήριξη του τουρισμού με πράξεις και έργα.
Τα ωραία λόγια και η επανάπαυση στις δάφνες του παρελθόντος δεν έχουν πια καμία αξία, ειδικά στα δύσκολα χρόνια που ζούμε και που δεν ξέρουμε πόσο θα διαρκέσουν.
Το να διακηρύσσεται συνεχώς ότι ο τουρισμός είναι η «βαριά βιομηχανία» της χώρας και από εκεί και πέρα να μην κάνουμε όσα πρέπει για την στήριξη και εξέλιξή του, δεν έχει καμία σημασία.
Οσα χρήματα κι αν επενδυθούν στον τουρισμό, το κράτος θα τα εισπράξει στο πολλαπλάσιο. Επιτέλους, ας το καταλάβουμε.
• Ποια είναι η άποψή σας για το σχέδιο “Καλλικράτης” και τη διοικητική μεταρρύθμιση που προωθεί η κυβέρνηση;
Σε θεωρητικό επίπεδο κάθε σχέδιο ακούγεται ωραία. Αλλο όμως θεωρία και άλλο πράξη. Προσωπικά είμαι πολύ επιφυλακτικός ακριβώς γιατί δεν έχουμε εμβαθύνει στην πράξη εφαρμογής του σχεδίου “Καλλικράτης”. Δεν χρειάζονται υπέρμετροι ενθουσιασμοί.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση σε επίπεδο δήμων, έχει ανάγκες και προβλήματα που δεν λύνονται επί χάρτου και με ρομαντικές προσεγγίσεις.
Τα πρώτα χρόνια του “Καλλικράτη” θα είναι πολύ δύσκολα, ίσως και με συνέπειες σε ό,τι αφορά τους πολίτες και την ανάπτυξη της κάθε περιοχής.
Παρά τις επιφυλάξεις μου έχω ξεκαθαρίσει προ πολλού ότι θα είμαι υποψήφιος δήμαρχος στο νησί της Ρόδου. Πιστεύω ότι κάθε νέο εγχείρημα υπηρετείται καλύτερα από εκείνους που είναι συγκρατημένοι και όχι από άλλους που υποκλίνονται προκαταβολικά και αβασάνιστα σε μια λαμπρή επιτυχία του.
https://www.dimokratiki.gr/arxeio/erga-ke-paremvasis-gia-na-gini-i-rodos-komvos-krouazieras/















