Ερχονται επιθεωρητές για τα λιμάνια της Ρόδου

Στο Ρόδο θα βρίσκεται στο διάστημα από τις 23 έως τις 27 Αυγούστου κλιμάκιο επιθεωρητών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προκειμένου να επιθεωρήσει τις λιμενικές εγκαταστάσεις οι οποίες είναι σε χρήση.
Αντικείμενο της επίσκεψης του κλιμακίου, θα είναι ειδικότερα η διεξαγωγή ελέγχων για την εφαρμογή των μέτρων ασφαλείας, όπως αυτά ορίζονται από τον κώδικα ISPS. Οι επιθεωρητές θα περάσουν από το μικροσκόπιο τις υποδομές, που υπάρχουν στο εμπορικό λιμάνι, στην Ακαντιά και στην «Κολόνα», για να διαπιστώσουν αν ανταποκρίνονται στις επιταγές των διεθνών κανονισμών.
Το εμπορικό λιμάνι σύμφωνα με την απόφαση που έχει ληφθεί τοπικά έχει τουριστική χρήση, γεγονός που σημαίνει πως φιλοξενεί μόνο τα κρουαζιερόπλοια και τα πλοιάρια που κινούνται στις γραμμές που συνδέουν τη Ρόδο, με τα λιμάνια της γειτονικής Τουρκίας. Μέχρι και πριν από δύο χρόνια το λιμάνι, είχε μικτή χρήση. Το γεγονός όμως ότι φιλοξενούσε τουριστικά και εμπορικά πλοία, καθώς και τα σκάφη της γραμμής προς Πειραιά και Κρήτη, δημιουργούσε προβλήματα ως προς την εφαρμογή των κανόνων ασφαλείας που έθεταν επιτακτικά οι ξένες εταιρείες κρουζιεροπλοίων. Έτσι αποφασίστηκε να αποκλειστούν από το κεντρικό λιμάνι τα εμπορικά σκάφη και τα πλοία της ακτοπλοϊας που τώρα δένουν στην Ακαντιά. Το λιμάνι της «Κολόνας» φιλοξενεί θαλαμηγά σκάφη, γιώτ και τα καταμαράν της εταιρείας “Δωδεκάνησος Ναυτιλιακή”, που εκτελούν καθημερινά δρομολόγια προς τα νησιά του νομού. Παρά το γεγονός ότι η χρήση των τριών λιμένων είναι διαφορετική, δεν ισχύσει το ίδιο για τα μέτρα τα οποία επιβάλλεται να είναι αυστηρά παντού, όπως ορίζουν οι κανονισμοί. Για το λόγο αυτό η είσοδος στο κεντρικό λιμάνι, ελέγχεται από ιδιωτική εταιρεία σεκιούριτι. Στο χώρο εισέρχονται μόνο οι επιβάτες που ταξιδεύουν και τα τουριστικά λεωφορεία. Όσοι ασχολούνται με το θαλάσσιο τουρισμό ή εργάζονται το λιμάνι εισέρχονται μόνο με τη χρήση ειδικής κάρτας που τους έχει χορηγηθεί. Φύλαξη από ιδιωτική εταιρεία σεκιούριτι υπάρχει και στο λιμάνι της «Κολόνας». Τα μέτρα μάλιστα στο συγκεκριμένο χώρο, στον οποίο φιλοξενούνται πολυτελείς θαλαμηγοί ήταν τόσο αυστηρά, που καθημερινά δημιουργούνταν επεισόδια με τους επιβάτες των πλοίων της «Δωδεκάνησος Ναυτιλιακή» που δεν μπορούσαν να μπουν στο λιμάνι για να τσεκάρουν τα εισιτήρια τους και να αναχωρήσουν. Χρειάστηκε να φέρει το θέμα στην συνεδρίαση του Λιμενικού Ταμείου ο ιδιοκτήτης της εταιρείας κ. Χρήστος Σπανός προκειμένου να γίνει κατανοητό πως οι επιβάτες της «Δωδεκάνησος Ναυτιλιακή» δεν είναι … τρομοκράτες και ως εκ τούτου θα πρέπει να εισέρχονται ελεύθερα στο χώρο. Ωστόσο
όμως οι κανονισμοί πρέπει να είναι πράγματι αυστηροί.
Για να εφαρμοσθούν όμως πλήρως τα μέτρα που ορίζει ο κώδικας ISPS και να κλείνει η “Κολόνα”, όπως το εμπορικό λιμάνι, θα πρέπει να μην δένουν τα καταμαράν, στον συγκεκριμένο χώρο γεγονός που θα προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις και σύγχυση στο επιβατικό κοινό.
Από πλευράς λιμενικών εγκαταστάσεων μεταξύ των κύριων υποχρεώσεων των φορέων διαχείρισης και εκμετάλλευσης αυτών σύμφωνα με το ΥΕΝ είναι:
α) Η διενέργεια Αξιολόγησης της Ασφάλειας της υπόχρεης Λιμενικής Εγκατάστασης , σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του κώδικα ISPS. Η διενέργεια της αξιολόγησης αυτής έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς από αυτήν θα προκύψουν και θα προσδιορισθούν με βάση τις πιθανές απειλές εκτός των άλλων και οι τρωτότητες -αδυναμίες, αλλά και ο απαιτούμενος σχεδιασμός αντιμετώπισης απρόοπτων καταστάσεων και ο προσδιορισμός τρόπων εξάλειψης ή μετριασμού αυτών των αδυναμιών.
β) Η κατάρτιση Σχεδίου Ασφάλειας Λιμενικής Εγκατάστασης, με βάση την αξιολόγηση όπως αυτή προβλέπεται από τον κώδικα. Επισημαίνεται ότι το σχέδιο προβλέπει τρία επίπεδα ασφάλειας σύμφωνα με τις νέες απαιτήσεις του ISPS . Η επιλογή του επιπέδου εξαρτάται, από την εθνικότητα των πλοίων που καταπλέουν.
γ) Η ενεργοποίηση σύμφωνα με το Σχέδιο Ασφάλειας Λιμενικής Εγκατάστασης του ελέγχου πρόσβασης στην Λιμενική Εγκατάσταση, παρακολούθησης της Λιμενικής Εγκατάστασης, εποπτείας των απαγορευμένων περιοχών, των εφοδίων και του φορτίου του εκάστοτε πλοίου καθώς και την εξασφάλιση ότι οι κάθε είδους επικοινωνίες για την ασφάλεια, είναι σε ετοιμότητα.
Δ) εφαρμογή και πρόσθετων μέτρων όπου απαιτείται.