Δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα μετά την παραίτηση του εκκαθαριστή

Mείζον θέμα έχει ανακύψει στο Δήμο Ρόδου μετά την απόφαση του δημοτικού συμβούλου, εκκαθαριστή της «Α.ΔΕ.ΚΑ.Μ Α.Ε.». κ. Μ. Μαραβέλια να παραιτηθεί όπως απεκάλυψε η «δ» από τη θέση ευθύνης που του εμπιστεύθηκε ο δήμαρχος Ρόδου κ. Στάθης Κουσουρνάς προκειμένου να αποφύγει ενδεχόμενη εμπλοκή με τη δικαιοσύνη αλλά και από το γεγονός ότι επιδιώκεται η αποπληρωμή υποχρεώσεων πέραν της διαδικασίας εκκαθάρισης σε 33 υπαλλήλους της «ΑΔ.Ε.ΚΤ. ΑΕ» και της «Α.ΔΕ.ΚΑ.Μ Α.Ε.»..
Χθες ο προϊστάμενος της νομικής υπηρεσίας κ. Θ. Παπαγεωργίου απέστειλε στο γραφείο δημάρχου και στον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου νέα γνωμοδότηση – εισήγηση στο δημοτικό συμβούλιο σχετικά με την αποδοχή της παραίτησης του δημοτικού συμβούλου κ. Μάριου Μαραβέλια από κατεχόμενες θέσεις εκκαθαριστή και τον ορισμό αντικαταστάτη εκκαθαριστή – Οικονομικές υποχρεώσεις και εκκαθάριση δημοτικών επιχειρήσεων «ΔΗ.ΤΟΥΡ.ΞΕ Α.Ε.» («ΡΟΔΩΝ Α.Ε.») και «Α.ΔΕ.ΚΑ.Μ Α.Ε.».
Στη γνωμοδότηση αναφέρονται τα εξής:
«Κατόπιν της από 26-4-2013 παραίτησης του δημοτικού συμβούλου κ. Μάριου Μαραβέλια από τη θέση του εκκαθαριστή της υπό εκκαθάριση δημοτικής επιχείρησης «Α.ΔΕ.ΚΑ.Μ. Α.Ε.» και της από 21-1-2013 παραίτησης του ίδιου από τις θέσεις του εκκαθαριστή των υπό εκκαθάριση αμιγών δημοτικών επιχειρήσεων «Δημοτική Επιχείρηση Ιαλυσού», «Δημοτική Επιχείρηση Τουρισμού, Αθλητισμού, Πολιτισμού Κοινωνικής Πρόνοιας και Ανάπτυξης Δήμου Αρχαγγέλου» και «Δημοτική Αναπτυξιακή Τεχνική Επιχείρηση Αφάντου (Δ.Α.Τ.Ε.Α) και σε συνέχεια της αρ. πρωτ. 2/3/624/28-3-2013 γνωμοδότησής μας, που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παρούσας, υποβάλλουμε την παρούσα εισήγηση, ύστερα από αποδοχή και εντολή του κ. δημάρχου να εισαχθεί ως θέμα στο δημοτικό συμβούλιο:
A) Aναπλήρωση θέσεων δημοτικού συμβούλου κ. Μ. Μαραβέλια
Αφού το δημοτικό συμβούλιο αποδεχθεί τις ως άνω παραιτήσεις του δημοτικού συμβούλου κ. Μάριου Μαραβέλια από τις παραπάνω θέσεις, εισηγούμαστε όπως:
Για τις κενές θέσεις του εκκαθαριστή των υπό εκκαθάριση δημοτικών επιχειρήσεων «Α.ΔΕ.ΚΑ.Μ. Α.Ε», «Δημοτική Επιχείρηση Ιαλυσού», «Δημοτική Επιχείρηση Τουρισμού, Αθλητισμού, Πολιτισμού Κοινωνικής Πρόνοιας και Ανάπτυξης Δήμου Αρχαγγέλου» και «Δημοτική Αναπτυξιακή Τεχνική Επιχείρηση Αφάντου (Δ.Α.Τ.Ε.Α)», λαμβάνοντας υπόψη την αρνητική διάθεση αποδοχής πλήρωσης της θέσης τόσο από τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου, όσο και από τα μέλη του Τμήματος Δωδεκανήσου του Οικονομικού Επιμελητηρίου, στο προεδρείο του οποίου εγγράφως απευθύνθηκε η δημοτική αρχή, με υπόδειξη του κ. δημάρχου, προτείνεται να ορισθεί ελεγκτική εταιρεία του σώματος ορκωτών λογιστών ελεγκτών ανωνύμων εταιρειών, η οποία θα προκύψει από δημόσια προκήρυξη, με έργο του εκκαθαριστή την σύνταξη ισολογισμού και την εκκαθάριση, καθώς επίσης την διεξαγωγή διαχειριστικού ελέγχου. Την υλοποίηση της διαδικασίας δημόσιας προκήρυξης για την επιλογή της εταιρείας ορκωτών λογιστών – ελεγκτών θα διενεργήσει η Οικονομική Επιτροπή, σύμφωνα με όμοιους όρους με αυτούς που με δημόσια προκήρυξη επιλέχθηκε η εταιρεία που συμπράττει στο έργο της εκκαθάρισης και που διενεργεί τον διαχειριστικό έλεγχο στην έτερη υπό εκκαθάριση εταιρεία «ΔΗ.ΤΟΥΡ.ΞΕ Α.Ε.» («ΡΟΔΩΝ Α.Ε.»). Οι κατά προσαρμογή των παραπάνω όρων με το πρόσθετο έργο της εκκαθάρισης όροι της προκήρυξης, μετά των σχετικών προς διάθεση πιστώσεων, ως εισήγηση της Δ/νσης Οικονομικών Υπηρεσιών, θα έλθουν προς έγκριση προς το Δημοτικό Συμβούλιο και την Οικονομική Επιτροπή.
Β) Οικονομικές υποχρεώσεις και εκκαθάριση «ΔΗ.ΤΟΥΡ.ΞΕ. Α.Ε. και Α.ΔΕ.ΚΑΜ. Α.Ε.
Στη συνέχεια της αρ. πρωτ. 2/31624/28-3-2013 γνωμοδότησής μας και ύστερα από την ήδη εγκατάσταση εταιρείας ορκωτών λογιστών ελεγκτών που συνδράμει το έργο της εκκαθάρισης και διενεργεί διαχειριστικό έλεγχο στην υπό εκκαθάριση δημοτική επιχείρηση «ΔΗ.ΤΟΥΡ.ΞΕ Α.Ε.» (ΡΟΔΩΝ Α.Ε.), κατά ακριβέστερη επεξήγηση και αναδιατύπωση της εισήγησης μας (που περιέχεται στο κεφάλαιο Ε, παράγραφος Β, της αρ. πρωτ. 2/31624/27-3-2013 συνημμένης γνωμοδότησής μας) και λαμβάνοντας συγκεκριμένα υπόψη τις διατάξεις των παραγρ. 4 και 6 του Ν. 2190/1920 διευκρινίζουμε και εισηγούμαστε, να ισχύσουν τα εξής:
1) Καθώς από το νόμο έργο των εκκαθαριστών είναι να περατώσουν, χωρίς καθυστέρηση, τις εκκρεμείς υποθέσεις της εταιρείας, να μετατρέψουν σε χρήμα την εταιρική περιουσία, να εξοφλήσουν τα χρέη, να εισπράξουν τις απαιτήσεις, να ενεργήσουν νέες πράξεις εφόσον με αυτές εξυπηρετούνται η εκκαθάριση και τα συμφέροντα της εταιρείας και να εκποιήσουν (ιδιόκτητα) ακίνητα και μεμονωμένα πάγια στοιχεία, συνάγεται ότι:
Ο εκκαθαριστής της «ΔΗ.ΤΟΥΡ.ΞΕ Α.Ε.» («ΡΟΔΩΝ Α.Ε.») μεταξύ των παραπάνω εκκαθαριστικών υποχρεώσεών του, σε κάθε περίπτωση, όπου κατά την καθημερινή εξέλιξη του διενεργούμενου διαχειριστικού ελέγχου από την εταιρεία ορκωτών λογιστών, που επιλέχθηκε και συνεβλήθη, με συνεργασία ως προς την άσκηση ενδίκων μέσων, συμβιβασμό κ.λ.π. με τη Νομική Υπηρεσία της «Δημοτικής Επιχειρήσεις Ρόδου Μ.Α.Ε» (πρ. Πηγές Καλλιθέας Α.Ε.), διαπιστώνεται νόμιμο και ληξιπρόθεσμο προς πληρωμή χρέος από το ταμείο και τα έσοδα της εταιρείας (από τις διατηρηθείσες υπέρ αυτής μισθώσεις παραχωρηθέντων ακινήτων του Δήμου Ρόδου), θα προβαίνει σε άμεση πληρωμή, με συνυπογραφή της εταιρείας ορκωτών λογιστών, κατά τη σειρά της χρονικής και εκ του νόμου προτεραιότητας, που η εταιρεία ορκωτών λογιστών θα του υποβάλει.
2) Καθώς από το νόμο αρμοδιότητα των γενικών συνελεύσεων της υπό εκκαθάριση ανώνυμης εταιρείας (και στην προκειμένη περίπτωση ουσιαστικά του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ρόδου, διότι ουσιαστικά η εταιρεία είναι μονομετοχική του Δήμου Ρόδου) είναι η έγκριση των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων, καθώς και των οικονομικών καταστάσεων πέρατος της εκκαθάρισης, των ετήσιων αποτελεσμάτων εκκαθάρισης, με έκθεση των αιτίων που παρεμπόδισαν το τέλος της εκκαθάρισης και μετά το πέρας της εκκαθάρισης της τελικής οικονομικής κατάστασης, με όσα ο νόμος προβλέπει αυτή να περιέχει, συνάγεται ότι:
Το Δημοτικό Συμβούλιο, ως το αρμόδιο όργανο διοίκησης και έκφρασης της δηλώσεως βουλήσεως του ουσιαστικά μονομέτοχου της εταιρείας, θα προβαίνει αρχικά στις παραπάνω εγκρίσεις και θα επακολουθήσουν τυπικώς αυτόκλητες γενικές συνελεύσεις στις οποίες θα επαναλαμβάνονται οι ίδιες εγκρίσεις από τον εκπρόσωπο του Δήμου (Δημοτικός Σύμβουλος κ. Γ. Περδίκης) στις γενικές συνελεύσεις.
3) Σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγρ. 7 του άρθρου 109 του Ν. 3852/2010, όπως τροποποιήθηκαν με τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 43 του Ν. 3979/2011 και της παρ. 15 του άρθρου 10 του Ν. 4071/2012, ορίζεται ότι πλέον των οφειλών αμιγών επιχειρήσεων του π.δ. 410/1995 που λύθηκαν και οφειλές ανώνυμων και αναπτυξιακών εταιρειών, των οποίων εταίροι είναι αποκλειστικά Ο.Τ.Α ή και νομικά τους πρόσωπα, εφόσον τελούν υπό εκκαθάριση ή λυθούν και τεθούν υπό εκκαθάριση μέχρι τις 31-12-2012 και οι οποίες οφειλές είναι προς το Ελληνικό Δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία και προς τρίτους, περιλαμβανομένων και δεδουλευμένων αποδοχών μεταφερόμενου προσωπικού, μπορούν να καταβάλλονται από τον οικείο Δήμο μετά από αιτιολογημένη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών.
Οι παραπάνω διατάξεις ισχύουν για τις περιπτώσεις που η εκκαθάριση δεν μπορεί ν’ αντιμετωπίσει από τα ίδια ταμεία, έσοδα και ρευστοποιήσεις των υπό εκκαθάριση εταιρειών νόμιμα ληξιπρόθεσμες ως άνω οφειλές.
Όμως λαμβάνοντας υπόψη ότι σε αντίθεση με το ίδιο ζήτημα που για τις οφειλές στις λυθείσες και υπό εκκαθάριση αμιγείς δημοτικές επιχειρήσεις, «η εξόφλησή τους γίνεται υποχρεωτικά από τους Ο.Τ.Α που τις έχουν συστήσει» (άρθρο 10 παρ. 1 του Ν. 4071/2012), στις υπό εκκαθάριση ανώνυμες εταιρείες, η ανάληψη των οφειλών από τους Ο.Τ.Α που ανήκουν δεν είναι υποχρεωτική, αλλά δυνητική («μπορούν») και μάλιστα απαιτείται και αιτιολόγηση της απόφασης κατ’ απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου, σύμφωνα με τις παραπάνω διατάξεις του άρθρου 109 παραγρ. 7 του Ν. 3852/2010.
Για το λόγο αυτό στην αρ. πρωτ. 2/31624/28-03-2012 γνωμοδότησή μας, αναφέρουμε ότι προκειμένου το Δημοτικό Συμβούλιο να λάβει την ανωτέρω απόφαση απαιτείται αιτιολογημένη εισήγηση της Δ/νσης Οικονομικών Υπηρεσιών προκειμένου να εξετασθεί αν πρέπει και είναι δυνατόν ν’ αντιμετωπισθούν και να πληρωθούν από το Ταμείο του Δήμου Ρόδου σύμφωνα με την δυνητική ευχέρεια που ως άνω παρέχει ο νόμος. Χωρίς δηλαδή αυτό να συνεπάγεται την οικονομική κατάρρευση και την οικονομική δυσλειτουργία του Δήμου Ρόδου, σε σχέση ιδιαίτερα με τις δικές του ανελαστικές αλλά και μη λοιπές υποχρεώσεις, πράγμα που επίσης θα συνιστούσε τα αδικήματα της απιστίας και της παράβασης καθήκοντος προς όφελος τρίτων, καθώς η πληρωμή των παραπάνω υποχρεώσεων των υπό εκκαθάριση ανώνυμων εταιρειών δεν συνιστά άμεση και εκ του νόμου αναγκαστική υποχρέωση του Δήμου.

Για τη Νομική Υπηρεσία
Θεόδωρος Παπαγεωργίου».