Κατά τη χθεσινή συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, με θέμα την ενημέρωση των μελών από τον Υπουργό Παιδείας κ. Κ. Αρβανιτόπουλο σχετικά με την επικείμενη πρόταση έκδοσης Προεδρικού Διατάγματος για την «Αναδιάρθρωση των Ιδρυμάτων Ανωτάτης Εκπαίδευσης – Σχέδιο ΑΘΗΝΑ», παρέστη και έλαβε τον λόγο ο Πρόεδρος της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής καθηγητής Δημήτρης Κρεμαστινός, ο οποίος είπε τα εξής:
“Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, θυμάμαι τον Γεώργιο Παπανδρέου, όταν ήμουν φοιτητής, μόλις μπήκα στο πανεπιστήμιο, να εξαγγέλλει στην κεντρική αίθουσα τη δωρεάν παιδεία και να λέει ότι «Θέλω εσείς να γίνεται τέτοιοι, που να σας διεκδικούν όλα τα πανεπιστήμια του κόσμου. Αντί να κάνουμε εξαγωγή εργατών, να κάνουμε εξαγωγή επιστημόνων, που να τους ζητούν στο εξωτερικό».
Σήμερα, δυστυχώς, έχουμε οδηγηθεί στην αντίθετη τελείως κατεύθυνση: Να αναζητούν δουλειά επιστήμονες όπου βρουν, χωρίς να τους αναζητά κανείς. Και τα παιδιά που βρίσκονται σήμερα στην πλατεία Συντάγματος και διαμαρτύρονται πρέπει να ξέρουν ότι διεκδικούν ένα πτυχίο που είναι όπως η μετοχή. Εάν η μετοχή είναι καλή, υπάρχει αγορά εργασίας. Εάν η μετοχή είναι μηδενική, είναι άνεργοι. Και μιλώ για τις σχολές τις μη παραγωγικές, που υπάρχουν σε όλη τη χώρα, και που έπρεπε να έχουν κλείσει από χθες.
Δηλαδή, ένας απόφοιτος π.χ. του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών, σε τι να ελπίζει; Σε τι να ελπίζει αυτό το παιδί που χάνει χρόνια από τη ζωή του για να λέει ότι είναι απόφοιτος ενός Α.Ε.Ι.; Διατηρείτε Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών στη Ρόδο και δεν έχετε Πανεπιστημιακή Τουριστική Σχολή, παρΆ ότι υπάρχουν οι υποδομές. Αυτά λοιπόν δεν πρέπει καν να συζητηθούν, πρέπει να κλείσουν τέτοιες σχολές και να αντικατασταθούν από παραγωγικές σχολές. ¶λλωστε, όλα τα μεγάλα πανεπιστήμια, εκείνο που θεωρούν πολύ σημαντικό είναι να έχουν αποφοίτους που να τους διεκδικούν και να καταλαμβάνουν θέσεις υψηλότατες. Για παράδειγμα, να καταλαμβάνουν θέσεις διευθυντών σε μεγάλες βιομηχανίες και ανεπτυγμένες επιχειρήσεις και αυτό κατά τη γνώμη μου πρέπει να υπηρετήσει το σχέδιο «ΑΘΗΝΑ» σήμερα. Και η συζήτησή μας εδώ δεν πρέπει να είναι κομματική, πρέπει να είναι υπερκομματική. Εγώ εισηγούμαι να αιτιολογείτε εγγράφως κάθε μεταβολή που κάνετε και να το ξέρει η Βουλή, οι Βουλευτές και ο κόσμος, ότι π.χ. θα κλείσει κάποιο τμήμα διότι έχει μηδέν απόδοση και μηδέν παραγωγικότητα ή δεν έχει καθηγητές. Διαφορετικά, ο κάθε Βουλευτής θα θέλει να βγει μπροστά και να διεκδικήσει. Να τον δείξει η τηλεόραση, να τον δουν στην περιφέρειά του, για λογαριασμό της οποίας διεκδικεί. Το κακό είναι ότι τα παιδιά που είναι αιχμάλωτοι αυτής της κατάστασης, δεν γνωρίζουν ότι φοιτούν σε σχολές οι οποίες είναι μηδενικής αποτελεσματικότητας, καθώς θα κατέχουν ένα πτυχίο μηδενικής αξίας. Αυτό πρέπει να κατοχυρώσει το σχέδιο «ΑΘΗΝΑ». Θα ήθελα, κ. Υπουργέ, όταν έρθετε ξανά στη Βουλή να απαντήσετε στα ερωτήματα αυτά που πραγματικά θα καθησυχάσουν πολλούς ενώ θα κάνουν άλλους να ντρέπονται που φωνάζουν για τις δικές τους περιοχές και μόνο.
Θα ήθελα επίσης να θίξω το γεγονός ότι αισθάνομαι ντροπή και ως πολίτης όταν ακούω Υπουργούς να λένε ότι έχουμε δημοπρατήσει το γήπεδο Ταε Κβον Ντο για να γίνει διεθνές συνεδριακό κέντρο, διότι πραγματικά αποδεικνύεται ότι ο Υπουργός δεν γνωρίζει τι είναι διεθνές συνεδριακό κέντρο. Ότι δηλαδή είναι σαν ένα ολυμπιακό χωριό, σαν μικρή πολιτεία. Όταν εγώ πάλι ως πολίτης ή ως επιστήμονας, ζητώ να διεκδικήσει η χώρα μου ένα μεγάλο συνέδριο 30.000 ατόμων, ντρέπομαι όταν μου απαντά η Ευρωπαϊκή Καρδιολογική Εταιρία ότι δεν γίνεται αυτό «γιατί η χώρα σας δεν έχει τις κατάλληλες εγκαταστάσεις», ενώ έχει η Τουρκία, η Ισπανία και τα λοιπά κράτη έχουν και διεκδικούν. Εμείς εδώ συζητάμε για διεθνές συνεδριακό κέντρο και νομίζουμε ότι είναι σαν το συνεδριακό κέντρο ενός μεγάλου ξενοδοχείου, δηλαδή, αγνοούμε τις βασικές έννοιες. Επίσης, μου λένε συνάδελφοί μου από το εξωτερικό ότι έχουμε ένα brand name, το οποίο λέγεται Ιπποκράτης. Όλοι οι γιατροί του κόσμου ορκίζονται στον Ιπποκράτη, Τι έχουμε κάνει με αυτό το brand name; Τίποτα. Όταν λοιπόν αυτή η χώρα ζητάει να ζήσει και έχει 1,5 εκ. ανέργους και μας λένε τέτοια πράγματα και εμείς τους κοιτάμε στα μάτια και δεν ξέρουμε τι να τους πούμε. Αυτές είναι οι προκλήσεις, αυτά είναι τα βασικά θέματα που πρέπει να αντιμετωπισθούν.
Όσον αφορά εμάς, τους καθηγητές: Eίμαι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας πολλά χρόνια. Έχω δεχθεί προσκλήσεις από φίλους μου καθηγητές και έδωσα διαλέξεις στα μεγαλύτερα Πανεπιστήμια του κόσμου. Όμως θα ήθελα να σας πω ότι εγώ αισθάνθηκα ότι είμαι πραγματικά καθηγητής πριν από ενάμιση χρόνο, όταν ήρθε ένας φοιτητής από το πανεπιστήμιο του Πεκίνου, ο οποίος με τις ανταλλαγές των φοιτητών είχε πάει εκεί και τον ρώτησε ο Πρύτανης αν με ήξερε. Με θαυμασμό ο φοιτητής μού είπε ότι έχω χαιρετίσματα από τον συγκεκριμένο Καθηγητή στην Κίνα, που γνώριζε το επιστημονικό μου έργο και τον οποίο εγώ ουδέποτε είχα συναντήσει. Νομίζω ότι έτσι πρέπει να είναι γνωστός ο καθηγητής στα Α.Ε.Ι. και στα Τ.Ε.Ι. Από το ερευνητικό του έργο, το οποίο να είναι αναγνωρίσιμο. Και όχι από τις δημόσιες σχέσεις του. Κατά τη γνώμη μου, το Υπουργείο Παιδείας πρέπει να προχωρήσει σε αυτή την κατεύθυνση. Ευχαριστώ.”
Προηγουμένως, ο κ. Κρεμαστινός μαζί με τους βουλευτές κ.κ. Υψηλάντη και Κόνσολα και τον Περιφερειάρχη Ν. Αιγαίου κ. Μαχαιρίδη είχαν ολιγόλεπτη συνομιλία με τον Υπουργό Παιδείας κ. Αρβανιτόπουλο, στον οποίον τόνισαν ότι η μη ανωτατοποίηση της Σχολής Τουριστικών Επαγγελμάτων Ρόδου και η μη ένταξή της σε κάποιο πανεπιστήμιο αποτελεί πρόκληση για τον Δωδεκανησιακό λαό γιατί και υποδομές υπάρχουν που δεν υπάρχουν πουθενά αλλού και διδακτικό προσωπικό. Ιδιαιτέρως μάλιστα τονίστηκε ότι θα πρέπει όλες οι ανώτατες σχολές να δίδουν ονομαστικό κατάλογο των αποφοίτων τους και τις θέσεις που καταλαμβάνουν στον δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα για να μπορεί να κριθεί ποια είναι η αξία του πτυχίου τους όπως αποτιμάται από τη διεθνή και την τοπική αγορά εργασίας. Έτσι κατά τον καλύτερο τρόπο θα αποδειχθεί ποιες σχολές είναι χρήσιμες και παραγωγικές και ποιες δίνουν πτυχία ανεργίας στους φοιτητές τους. Αυτό γίνεται από όλα τα Ανώτατα σοβαρά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα του εξωτερικού.













