ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΣτΕ: Οι Εφορίες πρέπει να ειδοποιούν πριν να επιβάλουν πρόστιμα

news room 1 λεπτό ανάγνωση
Εφορία

Δι­χά­ζε­ται η Δι­καιο­σύ­νη γύρω από το πόσες φορές και πότε πρέ­πει να καλεί η Εφο­ρία τον ελεγ­χό­με­νο για εξη­γή­σεις, προ­κει­μέ­νου να μην πα­ρα­βιά­ζο­νται υπε­ρα­σπι­στι­κά του δι­καιώ­μα­τα και να μπο­ρεί να ορ­γα­νώ­σει με τον κα­λύ­τε­ρο τρόπο την άμυνά του, πριν οι εφο­ρια­κοί του «ρί­ξουν τα βι­βλία», του προσ­διο­ρί­σουν «τρελά» ει­σο­δή­μα­τα ή του επι­βά­λουν «τσου­χτε­ρά» πρό­στι­μα.

Μο­λο­νό­τι το νο­μι­κό ζή­τη­μα μοιά­ζει προς στιγ­μήν δια­δι­κα­στι­κό και τε­χνι­κό, στην πράξη έχει εξαι­ρε­τι­κή ση­μα­σία, καθώς θα κρί­νει τη νο­μι­μό­τη­τα χι­λιά­δων φο­ρο­λο­γι­κών ελέγ­χων και προ­στί­μων, με γνώ­μο­να και τη συ­νταγ­μα­τι­κή επι­τα­γή να ακού­γε­ται οπωσ­δή­πο­τε κάθε πο­λί­της εκ­θέ­το­ντας τις από­ψεις του, προ­τού του επι­βλη­θεί ένα δυ­σμε­νές μέτρο.

 Το Β’ (φο­ρο­λο­γι­κό) τμήμα ΣτΕ πα­ρέ­πεμ­ψε την υπό­θε­ση σε μεί­ζο­να σύν­θε­ση, λόγω σπου­δαιό­τη­τας (39/17), καθώς θα κρι­θεί η έκτα­ση της υπο­χρέ­ω­σης των φο­ρο­λο­γι­κών Αρχών να κα­λούν προη­γου­μέ­νως τους ελεύ­θε­ρους επαγ­γελ­μα­τί­ες, επι­τη­δευ­μα­τί­ες κ.λπ. για να ακού­γο­νται οι θέ­σεις τους, ενώ πα­ράλ­λη­λα θα κρι­θεί εμ­μέ­σως αν είναι νό­μι­μοι ή άκυ­ροι πολ­λοί φο­ρο­λο­γι­κοί έλεγ­χοι και αν κιν­δυ­νεύ­ουν να «πέ­σουν» χι­λιά­δες φόροι ή πρό­στι­μα.

Το ζή­τη­μα αφορά τις δύο πα­ράλ­λη­λες δια­δι­κα­σί­ες των φο­ρο­λο­γι­κών Αρχών, που σχε­τί­ζο­νται με την απόρ­ρι­ψη των βι­βλί­ων ως ανε­παρ­κών ή ανα­κρι­βών και με την επι­βο­λή προ­στί­μων για πα­ρά­βα­ση του ΚΒΣ (Κώ­δι­κα Βι­βλί­ων και Στοι­χεί­ων).

Κατά την άποψη μιας ομά­δας δι­κα­στών, στις συ­γκε­κρι­μέ­νες πε­ρι­πτώ­σεις αρκεί να στεί­λει η Εφο­ρία ένα ση­μεί­ω­μα στον φο­ρο­λο­γού­με­νο που να τον καλεί σε ακρό­α­ση (εξη­γή­σεις), πε­ρι­γρά­φο­ντας όμως εκεί ανα­λυ­τι­κά τις πα­ρα­βά­σεις που του κα­τα­λο­γί­ζει (αν δεν το κάνει, υπάρ­χει πρό­βλη­μα νο­μι­μό­τη­τας) και με αυτόν τον τρόπο κα­λύ­πτε­ται η συ­νταγ­μα­τι­κή υπο­χρέ­ω­ση για προη­γού­με­νη ακρό­α­ση.

Αντί­θε­τα, κατά την άποψη άλλων δι­κα­στών του ΣτΕ και του Διοι­κη­τι­κού Εφε­τεί­ου, ο φο­ρο­λο­γού­με­νος, προ­τού εκ­δο­θεί κα­τα­λο­γι­στι­κή πράξη σε βάρος του (πρό­στι­μο ΚΒΣ, φόρος ει­σο­δή­μα­τος, ΦΠΑ), πρέ­πει να κα­λεί­ται από την Εφο­ρία με ξε­χω­ρι­στό κάθε φορά ση­μεί­ω­μα, ώστε να έχει αυ­το­τε­λή και πλήρη επί­γνω­ση των δια­φο­ρε­τι­κών συ­νε­πειών που μπο­ρεί να έχουν τυχόν δια­πι­στού­με­νες πα­ρα­βά­σεις-πα­ρα­τυ­πί­ες, ανα­κρί­βειες ή ανε­πάρ­κειες των βι­βλί­ων και στοι­χεί­ων του. Κι αυτό για να μπο­ρεί να κα­τα­στρώ­σει την άμυνά του, εν όψει του ότι επί­κει­ται η έκ­δο­ση σε βάρος του του­λά­χι­στον δύο αυ­το­τε­λών πρά­ξε­ων, με δια­φο­ρε­τι­κό φο­ρο­λο­γι­κό αντι­κεί­με­νο (της απόρ­ρι­ψης των βι­βλί­ων με συ­νέ­πεια εξω­λο­γι­στι­κό προσ­διο­ρι­σμό εσό­δων και της επι­βο­λής προ­στί­μου).

Αν υιο­θε­τη­θεί η δεύ­τε­ρη άποψη, απει­λού­νται με ακύ­ρω­ση χι­λιά­δες έλεγ­χοι και πρό­στι­μα.

Στη συ­γκε­κρι­μέ­νη υπό­θε­ση η Εφο­ρία έβαλε πρό­στι­μο 493.015 ευρώ για κα­τα­χώ­ρι­ση ει­κο­νι­κών τι­μο­λο­γί­ων αξίας 83.997 ευρώ και ο φο­ρο­λο­γού­με­νος ζητεί να ακυ­ρω­θεί, επει­δή δεν κλή­θη­κε προη­γου­μέ­νως ξε­χω­ρι­στά για εξη­γή­σεις, ώστε να προ­σκο­μί­σει απο­δει­κτι­κά στοι­χεία ότι πραγ­μα­το­ποί­η­σε τις φε­ρό­με­νες ως ει­κο­νι­κές συ­ναλ­λα­γές.

Αλέ­ξαν­δρος Αυ­λω­νί­της-ΕΘΝΟΣ

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Προσθέστε ένα σχόλιο

Το E-mail δεν θα δημοσιευτεί.
Πρέπει να συμπληρωθούν όλα τα πεδία για την υποβολή του σχολίου.