ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Τουρισμός: Πώς θα φορολογηθεί η ενοικίαση μέσω Airbnb

news room 1 λεπτό ανάγνωση
εξοχική κατοικία

Απαλ­λα­γή από ΦΠΑ αλλά κα­θιέ­ρω­ση φόρου «Βρα­χυ­χρό­νιας Δια­μο­νής» προ­βλέ­πει το νο­μο­σχέ­διο για την οι­κο­νο­μία του δια­μοι­ρα­σμού. Ποια ακί­νη­τα και για πόσο διά­στη­μα θα μπο­ρούν να μι­σθώ­νο­νται. Τι προ­βλέ­πε­ται για ιδιο­κτή­τες και ηλε­κτρο­νι­κές πλατ­φόρ­μες.

Αντί­στρο­φα με­τρά­ει πλέον ο χρό­νος για την κα­τά­θε­ση στη Βουλή του νο­μο­σχε­δί­ου για τη λε­γό­με­νη οι­κο­νο­μία του δια­μοι­ρα­σμού (sharing economy)στον χώρο του του­ρι­σμού.

Πρό­κει­ται για πλαί­σιο με το οποίο η κυ­βέρ­νη­ση επι­χει­ρεί να ορί­σει τους κα­νό­νες του παι­χνι­διού στη ρα­γδαία ανα­πτυσ­σό­με­νη αγορά μι­σθώ­σε­ων ιδιω­τι­κών κα­τοι­κιών σε του­ρί­στες, οι οποί­ες πραγ­μα­το­ποιού­νται μέσω δια­δι­κτύ­ου.

Κί­νη­ση με την οποία η κυ­βέρ­νη­ση επι­διώ­κει να φέρει στο φως και να φο­ρο­λο­γή­σει ση­μα­ντι­κό μέρος της γκρί­ζας οι­κο­νο­μί­ας στον του­ρι­σμό.

Για την ορι­στι­κο­ποί­η­ση των δια­τά­ξε­ων που θα πε­ρι­λαμ­βά­νο­νται στο νο­μο­σχέ­διο εξε­λί­χθη­κε ένα χρο­νο­βό­ρο «πινγκ πονγκ» με­τα­ξύ κυ­βέρ­νη­σης και δα­νει­στών. Το εν­δια­φέ­ρον του ΔΝΤ για το θέμα απο­δί­δε­ται από πα­ρά­γο­ντες του του­ρι­σμού στο γε­γο­νός ότι η με­γα­λύ­τε­ρη εται­ρεία του εί­δους πα­γκο­σμί­ως, η Airbnb, είναι αμε­ρι­κα­νι­κή.

Ταυ­τό­χρο­να, οι ευ­ρω­παϊ­κοί θε­σμοί εν­δια­φέ­ρο­νται άμεσα για το θέμα, καθώς δεν υπάρ­χει προη­γού­με­νο θε­σμι­κού πλαι­σί­ου στην Ε.Ε. και ο ελ­λη­νι­κός νόμος θα απο­τε­λέ­σει ένα είδος «πι­λό­του» και για άλλες χώρες.

Η Ε.Ε. ασχο­λή­θη­κε με το θέμα στο πλαί­σιο της Στρα­τη­γι­κής για την Ψη­φια­κή Ενιαία Αγορά, αλλά δεν έχουν υιο­θε­τη­θεί συ­γκε­κρι­μέ­νες ρυθ­μί­σεις. Υπάρ­χουν μόνο βα­σι­κές κα­τευ­θύν­σεις που έχουν δοθεί από το Συμ­βού­λιο Αντα­γω­νι­στι­κό­τη­τας.

Σύμ­φω­να με τις προ­ω­θού­με­νες δια­τά­ξεις, βρα­χυ­πρό­θε­σμη μί­σθω­ση μπο­ρεί να γίνει μόνο σε ακί­νη­το που είναι δια­μέ­ρι­σμα ή μο­νο­κα­τοι­κία, δια­θέ­τει όλες τις νό­μι­μες άδειες, έχει εμ­βα­δόν του­λά­χι­στον 9 τ.μ. και δια­θέ­τει φυ­σι­κό φω­τι­σμό, αε­ρι­σμό και θέρ­μαν­ση.

Για να μπο­ρεί να πραγ­μα­το­ποι­η­θεί νό­μι­μα μια βρα­χυ­πρό­θε­σμη μί­σθω­ση ενός δια­με­ρί­σμα­τος ή μο­νο­κα­τοι­κί­ας θα πρέ­πει ο εκ­μι­σθω­τής ή υπεκ­μι­σθω­τής να είναι φυ­σι­κό πρό­σω­πο και να είναι εγ­γε­γραμ­μέ­νος στο «Μη­τρώο Βρα­χυ­χρό­νιας Μί­σθω­σης Ακι­νή­των», το οποίο θα τη­ρεί­ται στη Γε­νι­κή Γραμ­μα­τεία Πλη­ρο­φο­ρια­κών Συ­στη­μά­των (ΓΓΠΣ) του υπουρ­γεί­ου Οι­κο­νο­μι­κών.

Ορί­ζε­ται, ταυ­τό­χρο­να, πως δεν θα επι­τρέ­πε­ται η εκ­μί­σθω­ση πε­ρισ­σό­τε­ρων από δύο ακί­νη­τα ανά ΑΦΜ δι­καιού­χου ει­σο­δή­μα­τος.

Η διάρ­κεια της μί­σθω­σης του ακι­νή­του δεν μπο­ρεί να ξε­περ­νά συ­νο­λι­κά τις 90 μέρες κάθε χρόνο, ενώ στα νησιά κάτω των 100.000 κα­τοί­κων η μέ­γι­στη διάρ­κεια μί­σθω­σης δεν μπο­ρεί να υπερ­βαί­νει τις 40 μέρες τον χρόνο.

Τα δια­με­ρί­σμα­τα ή μο­νο­κα­τοι­κί­ες πρέ­πει να μι­σθώ­νο­νται επι­πλω­μέ­να, αλλά χωρίς πρό­σθε­τες υπη­ρε­σί­ες εκτός από την πα­ρο­χή κλι­νο­σκε­πα­σμά­των.

Σε πε­ρί­πτω­ση που ο εκ­μι­σθω­τής ή ο υπεκ­μι­σθω­τής (μια ψη­φια­κή πλατ­φόρ­μα για πα­ρά­δειγ­μα) δεν είναι εγ­γε­γραμ­μέ­νοι στο ει­δι­κό Μη­τρώο Βρα­χυ­χρό­νιας Μί­σθω­σης Ακι­νή­των ή μι­σθώ­σουν πε­ρισ­σό­τε­ρα από 2 ακί­νη­τα, προ­βλέ­πε­ται η επι­βο­λή διοι­κη­τι­κού προ­στί­μου ύψους 50.000 ευρώ. Το πρό­στι­μο επι­βάλ­λε­ται από τον υπουρ­γό Οι­κο­νο­μί­ας, Ανά­πτυ­ξης και Του­ρι­σμού, βε­βαιώ­νε­ται από την αρ­μό­δια Δ.Ο.Υ. και ει­σπράτ­τε­ται σύμ­φω­να με τις ισχύ­ου­σες δια­τά­ξεις του Κώ­δι­κα Εί­σπρα­ξης Δη­μο­σί­ων Εσό­δων (ΚΕΔΕ).

Με αυτό τον τρόπο επι­διώ­κε­ται να υπο­χρε­ω­θούν με­τα­ξύ άλλων οι ψη­φια­κές πλατ­φόρ­μες να συ­νά­πτουν συμ­φω­νί­ες συ­νερ­γα­σί­ας με το Ελ­λη­νι­κό Δη­μό­σιο, αλ­λιώς θα απει­λού­νται σω­ρευ­τι­κά με απα­γο­ρευ­τι­κά πρό­στι­μα. Κυ­ρώ­σεις προ­βλέ­πο­νται και για τις πε­ρι­πτώ­σεις πα­ρα­βί­α­σης και των άλλων προ­ϋ­πο­θέ­σε­ων που ορί­ζο­νται για τις βρα­χυ­πρό­θε­σμες μι­σθώ­σεις.

Η βρα­χυ­πρό­θε­σμη μί­σθω­ση ακι­νή­του θα απαλ­λάσ­σε­ται από ΦΠΑ. Κα­θιε­ρώ­νε­ται, ωστό­σο, ει­δι­κός φόρος υπέρ του Δη­μο­σί­ου για τις βρα­χυ­πρό­θε­σμες μι­σθώ­σεις ακι­νή­των αυτού του εί­δους, με την ονο­μα­σία «Φόρος Βρα­χυ­χρό­νιας Δια­μο­νής». Ο ει­δι­κός φόρος θα επι­βάλ­λε­ται ανά δια­νυ­κτέ­ρευ­ση και θα ανέρ­χε­ται στο 5% της αξίας της.

Ο ει­δι­κός φόρος θα πα­ρα­κρα­τεί­ται από τα φυ­σι­κά πρό­σω­πα ή τις ηλε­κτρο­νι­κές πλατ­φόρ­μες κατά την πραγ­μα­το­ποί­η­ση της συ­ναλ­λα­γής. Προ­βλέ­πε­ται, μά­λι­στα, πως θα απο­δί­δε­ται στις αρ­μό­διες φο­ρο­λο­γι­κές αρχές με πα­νο­μοιό­τυ­πο τρόπο που γί­νε­ται η από­δο­ση του ΦΠΑ. Προ­βλέ­πε­ται πως η από­δο­ση θα γί­νε­ται ανά τρί­μη­νο κατά τους μήνες Απρί­λιο, Ιού­λιο, Οκτώ­βριο και Ια­νουά­ριο και όχι αρ­γό­τε­ρα από την 16η των συ­γκε­κρι­μέ­νων μηνών.

Η δια­δι­κα­σία επι­βο­λής και εί­σπρα­ξης όπως και ο τύπος και το πε­ριε­χό­με­νο της δή­λω­σης από­δο­σής του θα κα­θο­ρί­ζο­νται με από­φα­ση του Γε­νι­κού Γραμ­μα­τέα Δη­μο­σί­ων Εσό­δων.

Τα έσοδα από τη βρα­χυ­πρό­θε­σμη μί­σθω­ση ακι­νή­των θα θε­ω­ρού­νται ει­σό­δη­μα από ακί­νη­τη πε­ριου­σία και οι ιδιο­κτή­τες ή υπεκ­μι­σθω­τές θα είναι υπο­χρε­ω­μέ­νοι να υπο­βάλ­λουν «Δή­λω­ση Πλη­ρο­φο­ρια­κών Στοι­χεί­ων Μί­σθω­σης Ακί­νη­της Πε­ριου­σί­ας».

Τέλος, προ­βλέ­πε­ται η διε­νέρ­γεια ελέγ­χων στα ακί­νη­τα από μει­κτά κλι­μά­κια που θα συ­γκρο­τού­νται από υπαλ­λή­λους των υπουρ­γεί­ων Οι­κο­νο­μι­κών και Οι­κο­νο­μί­ας, Ανά­πτυ­ξης και Του­ρι­σμού.

Οι ηλε­κτρο­νι­κές πλατ­φόρ­μες θα είναι, επι­πλέ­ον, υπο­χρε­ω­μέ­νες να πα­ρέ­χουν στο υπ. Οι­κο­νο­μι­κών όλες τις απα­ραί­τη­τες πλη­ρο­φο­ρί­ες για την ταυ­το­ποί­η­ση του εκ­μι­σθω­τή ή υπεκ­μι­σθω­τή του ακι­νή­του.

euro2day.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Προσθέστε ένα σχόλιο

Το E-mail δεν θα δημοσιευτεί.
Πρέπει να συμπληρωθούν όλα τα πεδία για την υποβολή του σχολίου.