Συνεντεύξεις

Θ. Kικινής: «Πώς θα ανοίξουν τα δημοτικά την Δευτέρα 1η Ιουνίου»

Τις απόψεις της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας για το άνοιγμα των δημοτικών σχολείων την Δευτέρα 1η Ιουνίου 2020 καθώς και μια σειρά από καυτά ζητήματα που έχουν να κάνουν με την διασφάλιση της υγείας αλλά και της συνέχισης των μαθημάτων των παιδιών, εκφράζει σήμερα σε συνέντευξή του στην «δ» ο πρόεδρός της κ. Θανάσης Κικινής. «Τα σχολεία ΠΡΕΠΕΙ να ανοίξουν – Μαθησιακά όλες οι μέρες χρειάζονται στην εκπαίδευση…», αναφέρει μεταξύ άλλων.
• Κύριε Κικινή, πόσο επιφυλακτικός είστε σχετικά με το άνοιγμα των δημοτικών σχολείων την Δευτέρα; Πόσο δύσκολο είναι να τηρηθούν τα υγειονομικά μέτρα προστασίας στα δημοτικά με τα μικρά παιδιά;
Η Διδασκαλική Ομοσπονδία δήλωσε εξ αρχής –όπως άλλωστε και όλη η κοινωνία- ότι ακολουθεί πιστά τις οδηγίες των ειδικών. Το ίδιο συμβαίνει με την αναστολή τη λειτουργίας των σχολικών μονάδων και φυσικά, τώρα με την επανέναρξη. Συνεπώς, από την στιγμή που η ομάδα των ειδικών απεφάνθη ότι πρέπει να ξεκινήσουν, δεν έχουμε κανέναν λόγο να το αμφισβητήσουμε. Επιπλέον, είμαστε θετικοί για το γεγονός πως για παιδαγωγικούς και ψυχολογικούς λόγους, τα παιδιά πρέπει να βρεθούν στα σχολεία τους –για μαθησιακούς λόγους. Είναι σημαντικό ότι επανέρχονται οι μαθητές στις αίθουσες διότι χρειάζονται μια επαφή με την σχολική πραγματικότητα.
Από εκεί και πέρα όμως, είμαστε επιφυλακτικοί, όχι ως προς το πώς θα λειτουργήσει στην πράξη το μάθημα με την επιστροφή των παιδιών αλλά ως προς το κατά πόσο θα εφαρμοστούν τα υγειονομικά μέτρα προστασίας, για την ασφάλεια των μαθητών. Η βασική μας επιφύλαξη εδράζεται στο ζήτημα της καθαριότητας. Μέχρι και τις τελευταίες ώρες πριν την έναρξη των μαθημάτων, δυστυχώς δεν έχουν γίνει όλα όσα απαιτούνται. Ούτε το προσωπικό της καθαριότητας που είχε μεταφερθεί στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, ήρθε στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, ούτε οι σχολικές μονάδες είναι εφοδιασμένες με τα απαιτούμενα υλικά για να καθαρίζονται και να απολυμαίνονται οι χώροι, επαρκώς για τα μαθήματα. Επίσης, το προσωπικό της καθαριότητας πρέπει να αυξηθεί κι εκεί βρίσκεται η βασική μας επιφύλαξη.
Τα υπόλοιπα είναι καθαρά εκπαιδευτικά ζητήματα. Η αλήθεια είναι ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν να φέρουν εις πέρας ένα πολύ μεγάλο έργο, το οποίο σε πολλά σημεία ξεπερνάει και τα όρια των καθηκόντων τους.
• Μήπως θα έπρεπε να ανοίξουν τον Σεπτέμβριο τα σχολεία; Πολλοί γονείς λένε, ότι για δέκα μέρες δεν θέλουν να ρισκάρουν αν και οι περισσότεροι θέλουν να επανέλθουν τα παιδιά στα σχολεία.
Κοιτάξτε, ακούσαμε διάφορες απόψεις σχετικά με την επιθυμία των γονέων να επιστρέψουν ή όχι τα παιδιά τους στα σχολεία. Οι γονείς είναι επιφυλακτικοί και φοβούνται. Όλα αυτά που ζήσαμε το τελευταίο δίμηνο, ήταν πραγματικά πρωτόγνωρα.
Το αν είναι λύση ο Σεπτέμβριος, δεν νομίζω ότι είναι η σωστή. Δεν αποκλείεται και δεύτερο κύμα κορωνοϊού και όλοι φοβούνται μήπως έχουμε άλλα προβλήματα. Εμείς λέμε ότι τα σχολεία ΠΡΕΠΕΙ να ανοίξουν –για όσες ημέρες- για τους λόγους που προανέφερα. Συνεπώς, δεν έχει να κάνει με… δίλημμα. Μαθησιακά όλες οι μέρες χρειάζονται στην εκπαίδευση. Το βασικό είναι ο τρόπος με τον οποίο θα λειτουργήσει το σχολείο (είτε τώρα, είτε τον Σεπτέμβριο). Δηλαδή θα πρέπει και η πολιτεία να αναλάβει τις ευθύνες της για την προάσπιση της υγείας των μαθητών, των εκπαιδευτικών, των εργαζομένων κ.λπ.

• Έχετε ως Διδασκαλική Ομοσπονδία συναντηθεί με τους εκπροσώπους των υπουργείων, με τους λοιμωξιολόγους και του ΕΟΔΔΥ;
Έχουμε ζητήσει εξ αρχής συναντήσεις τόσο με τον ΕΟΔΔΥ, όσο και με τα υπουργεία Εσωτερικών και Παιδείας. Δεν είχαμε καμία ειδοποίηση για συνάντηση με τον ΕΟΔΔΥ και το υπουργείο Εσωτερικών. Με το υπουργείο Παιδείας μιλήσαμε πριν λίγες μέρες αλλά όχι όπως εννοούμε τον διάλογο. Δηλαδή μόλις πέντε λεπτά μίλησα με την υπουργό Παιδείας η οποία περιορίστηκε να με ενημερώσει για την απόφασή της να ανοίξει τα σχολεία. Υπάρχουν ένα σωρό ζητήματα και λεπτομέρειες που έπρεπε να συζητηθούν, αλλά τελικώς η συνάντηση δεν έγινε.
Είχε γίνει πολύς λόγος για την τοποθέτηση καμερών στις αίθουσες. Θα ήθελα το σχόλιό σας.
Δεν υπάρχει κάτι νεώτερο. Το δεδομένο είναι η σχετική τροπολογία που ψηφίστηκε στις 8 Μαΐου 2020 και η υπουργική απόφαση που ορίζει ότι αυτό είναι ‘προαιρετικό’ –αλλά αυτό δεν σημαίνει κάτι. Δυστυχώς η υπουργός Παιδείας σε δηλώσεις της, κατέστησε υπεύθυνους τους εκπαιδευτικούς για το εάν λειτουργήσει το σύστημα ή όχι. Προσωπικά, πιστεύω ότι δεν θα λειτουργήσει. Θα σας εξηγήσω γιατί το λέμε αυτό: εμείς ως Διδασκαλική Ομοσπονδία είχαμε έρθει σε επαφή με την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων και ζητήσαμε οδηγίες. Υπάρχουν πάρα πολλά κενά σε αυτό το σημείο. Αλλά εμείς στεκόμαστε στο παραγωγικό κομμάτι.
Δεν είναι δυνατόν, ένας εκπαιδευτικός που πρέπει να κάνει μάθημα σε μια τάξη, να είναι καθισμένος σε έναν υπολογιστή με τους μαθητές του. Αυτό, καταργεί στην ουσία, όλη την μαθησιακή διαδικασία μέσα στην τάξη. Όλο αυτό, γίνεται ένα παιχνίδι ερωταποκρίσεων και δεν είναι ένα μάθημα ζωντανό με την φυσική παρουσία των παιδιών και των εκπαιδευτικών. Βέβαια, όλο αυτό το διάστημα της καραντίνας, κάνουμε μάθημα με υπολογιστή. Εάν η κάμερα είναι στον τοίχο ή στον υπολογιστή… δεν αλλάζει την κατάσταση. Ο εκπαιδευτικός, θα αναγκαστεί να παίξει έναν ρόλο που δεν είναι αυτός που του αρμόζει –και κατ’ επέκταση, ολόκληρη η τάξη θα μπει σε έναν ρυθμό τέτοιο, που δεν είναι μαθησιακός. Όσον αφορά το τι θα γίνει με τα παιδιά που θα μείνουν στο σπίτι, επιτρέψτε μου να σχολιάσω ότι το έχουν χρησιμοποιήσει πολύ ως … προπαγάνδα.
Δεν ξέρουμε πόσα παιδιά θα είναι στο σπίτι από τώρα, αν και προσωπικά εκτιμώ ότι τα περισσότερα θα έρθουν στα σχολεία τους. Τα παιδιά που θα μείνουν σπίτι, τόσο καιρό που υπάρχουν ιώσεις, γρίπες κ.λπ. εποχικές ασθένειες, τα παιδιά που βρίσκονται στο σπίτι, καλύπτονται με την επικοινωνία του εκπαιδευτικού με τις οικογένειες τους και δεν χάνουν τα μαθήματά τους. Τώρα υπάρχει κι ένα επιπλέον όπλο. Η εκπαίδευση εξ αποστάσεως. Το υλικό θα δίδεται και στους μαθητές που θα λείπουν. Δεν τίθεται θέμα.
Είναι άλλο πράγμα η σύγχρονη εκπαίδευση εξ αποστάσεως –όπου ο εκπαιδευτικός συνδέεται με τους μαθητές και κάνουν κάποια πράγματα, αλλά όχι τα μαθήματα και ολόκληρη η δουλειά που γίνεται μέσα στην τάξη- και άλλο να προσπαθώ να μεταφέρω με έναν τρόπο μέσα από άλλη, διαφορετική λειτουργία το μάθημα από το σπίτι.
Μιλήστε μας για την παράταση των συμβάσεων όσο και την πρόσληψη επιπλέον αναπληρωτών, προκειμένου να καλυφθούν τα κενά των εκπαιδευτικών που θα λάβουν άδεια ειδικού σκοπού.
Ίσως το υπουργείο Παιδείας να μην έχει σκεφτεί και αν συζητούσε μαζί μας όλο αυτό το χρονικό διάστημα να το είχε αντιληφθεί, ότι υπάρχουν κάποιες ιδιαιτερότητες σε σχέση με τα Δημοτικά. Δηλαδή δεν αρκεί να πούμε ότι εξασφαλίζεται μια άδεια για τον εκπαιδευτικό που θα πρέπει να λείπει για ιδιαίτερους λόγους, άδεια ειδικού σκοπού δηλαδή ή παρουσία ευπαθών ομάδων στο οικογενειακό του περιβάλλον.
Εδώ μιλάμε για δάσκαλο ή νηπιαγωγό που αντιστοιχεί σε ένα τμήμα κάποιες ώρες, πρέπει να δούμε πώς θα υπάρξει κάλυψη αυτών των εκπαιδευτικών. Όχι μόνο πρέπει να παραταθούν οι συμβάσεις των αναπληρωτών, αλλά πρέπει να βρεθούν και επιπλέον αναπληρωτές, οι οποίοι, για αυτές τις λίγες ημέρες, θα κληθούν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους.
• Τι θα γίνει με το «σπάσιμο» των τμημάτων;
Είναι ένα από τα ζητήματα το οποίο έχουμε θέσει πολύ έντονα, υπό την έννοια πως το ακούμε όλο αυτό το χρονικό διάστημα. Το ίδιο συμβαίνει και για τα γυμνάσια και τα λύκεια λόγω της αναγκαίας πλέον, απόστασης 1,5 μέτρου μεταξύ των μαθητών. Με αυτό το δεδομένο, υπολογίστηκε ότι η κάθε τάξη μπορεί να δεχτεί το ανώτερο 15 μαθητές. Ωστόσο, υπάρχει ένα πρόβλημα με τις μικρές αίθουσες ανά την χώρα που το καθιστούν αυτό, αδύνατο στην πράξη (ειδικά στα νηπιαγωγεία).
Η απάντηση που μας έδωσαν είναι ότι δεν έχει σημασία το 1,5 μέτρο απόστασης αλλά ο σχηματισμός ‘μικρών ομάδων’. Π.χ. κάποια σχολεία, ειδικά στο κέντρο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης αντιμετωπίζουν κτιριακά προβλήματα με μικρές αίθουσες. Ένα μέσο σχολείο της Αθήνας – αν τηρηθούν τα μέτρα απόστασης που πρέπει με τα νέα δεδομένα της πανδημίας – θα μπορεί να φιλοξενεί ανά τάξη 10 μαθητές. Εδώ, ειλικρινά, μπερδευόμαστε. Θα ακολουθήσουμε τις οδηγίες αλλά από εκεί και πέρα, υπάρχουν αμφιβολίες για τις αποστάσεις ανάλογα με τα τετραγωνικά κ.λπ.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου