Ανυποχώρητοι εμφανίζονται οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, με το πεδίο συνεννόησης με το υπουργείο Μεταφορών να παραμένει ανύπαρκτο.
Όπως θυμίζει ρεπορτάζ της Καθημερινής, οι ελεγκτές από την περασμένη Πέμπτη αποφάσισαν αιφνιδιαστικά να περιορίσουν τον αριθμό των πτήσεων που διαχειρίζονται στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, επαναφέροντας τη λειτουργία στο κανονικό όριο της δυναμικότητας, όπως ισχυρίζονται, «κόβοντας» τις επιπλέον πτήσεις που εξυπηρετούσαν κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.
Η απόφαση αυτή έχει αποτέλεσμα να προκαλέσει σοβαρές αναταράξεις στο πρόγραμμα του «Ελευθέριος Βενιζέλος», όπου αυτή την περίοδο καταγράφονται περίπου 900 κινήσεις αεροσκαφών ημερησίως. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «Κ», το Σάββατο 27 Σεπτεμβρίου το 23% των αφίξεων στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας επηρεάστηκαν, με το 4% να καταγράφει καθυστερήσεις έως 15 λεπτών, το 7% να αντιμετωπίζει καθυστερήσεις 16 έως 30 λεπτών και το 12% να ξεπερνάει τα 31 λεπτά καθυστέρησης.
Αντιστοίχως, το 17,4% των αναχωρήσεων παρουσίασε προβλήματα, εκ των οποίων το 4,8% καθυστέρησε έως 15 λεπτά, το 1,6% μεταξύ 16 και 30 λεπτών, ενώ το 1% σημείωσε καθυστερήσεις άνω των 31 λεπτών.
Την Κυριακή 28/9 το 33% των αφίξεων παρουσίασε καθυστερήσεις. Συγκεκριμένα, το 9% καθυστέρησε έως 15 λεπτά, το 10% από 16 έως 30 λεπτά, ενώ το 14% ξεπέρασε τα 31 λεπτά. Παράλληλα, στις αναχωρήσεις καθυστερήσεις παρουσίασε το 21% των πτήσεων: το 15% είχε καθυστέρηση έως 15 λεπτά, το 5% μεταξύ 16 και 30 λεπτών και το 1% άνω των 31 λεπτών. Αρρυθμίες παρατηρήθηκαν και τη Δευτέρα, με πληροφορίες της «Κ» να αναφέρουν ότι σε ορισμένα διαστήματα της ημέρας οι ελεγκτές διαχειρίστηκαν έως και 31 πτήσεις την ώρα, έναντι 36 κατά τη θερινή περίοδο.
Με αυτόν τον τρόπο οι ελεγκτές εκφράζουν την έντονη αντίθεσή τους στο νέο νομοσχέδιο για τον διοικητικό μετασχηματισμό της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, το οποίο πρόσφατα τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση. Οι ίδιοι το χαρακτηρίζουν «έκτρωμα», υποστηρίζοντας ότι από την πρώτη ημέρα εφαρμογής του θα προκαλέσει οργανωτική παράλυση στον φορέα αντί για βελτίωση. Ωστόσο, δεν λείπουν και οι φωνές που αφήνουν υπόνοιες για οικονομικές σκοπιμότητες πίσω από τις αντιδράσεις των ελεγκτών, καθώς το νομοσχέδιο αναμένεται να θίξει ορισμένα κεκτημένα, συμπεριλαμβάνοντας στους δικαιούχους των ποσών από τα τέλη διαδρομής που καταβάλλονται από τον ευρωπαϊκό οργανισμό Eurocontrol και τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), καθώς και «τυχόν λοιπούς φορείς».
Μέχρι στιγμής πάντως δεν διαφαίνεται καμία αλλαγή της κατάστασης, καθώς όπως αναφέρουν στην «Κ» πηγές κοντά στους ελεγκτές, το αίτημά τους για συνάντηση με τον υπουργό Μεταφορών Χρίστο Δήμα, που κατατέθηκε πριν από τρεις εβδομάδες, παραμένει αναπάντητο. Από την άλλη, το υπουργείο φαίνεται να περιορίζεται σε ρόλο παρατηρητή, χωρίς σαφές σχέδιο αντιμετώπισης της κρίσης, ενώ το επιβατικό κοινό υφίσταται ταλαιπωρία, οι πτήσεις καθυστερούν, χάνονται έσοδα για τις αεροπορικές εταιρείες και η χώρα μας διασύρεται για ακόμη μια φορά, ευθυνόμενη για σημαντικό ποσοστό των καθυστερήσεων στο ευρωπαϊκό δίκτυο. Αρμόδιοι κύκλοι απλά αρκούνται να απαντήσουν ότι το υπουργείο δεν έχει τη δυνατότητα παρέμβασης, εφόσον οι ελεγκτές κινούνται τυπικά εντός «νομιμότητας».
Πάντως, όλα τα παραπάνω θα μπορούσαν να είχαν εν μέρει αποφευχθεί, αν είχαν πραγματοποιηθεί οι απαραίτητες επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων αεροναυτιλίας. Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις στο παρελθόν η Ελλάδα έχει αναγκαστεί να επιστρέψει κεφάλαια που έχει εισπράξει από το Eurocontrol, καθώς δεν προχώρησε στην προμήθεια των συγκεκριμένων συστημάτων.
Ενδεικτικό παράδειγμα είναι το μεγάλο έργο αντικατάστασης των ραντάρ του συστήματος ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, για το οποίο έχει αναδειχθεί ανάδοχος εδώ και περίπου ένα χρόνο, αλλά οι συμβάσεις δεν έχουν ακόμη υπογραφεί. Τα υπάρχοντα ραντάρ είχαν εγκατασταθεί αρχικά το 1999 και από τότε έχουν γίνει μόνο αναβαθμίσεις. Ακόμη κι αν η σύμβαση υπογραφεί αύριο, τα νέα συστήματα δεν αναμένεται να καταστούν επιχειρησιακά λειτουργικά πριν από το 2028.
Πηγή: moneyreview.gr