Τοπικές Ειδήσεις

Εγκρίθηκε από την Δημοτική Επιτροπή Ρόδου, η μελέτη προστασίας ακτής Κρεμαστής

Ομοφώνως εγκρίθηκε κατά την προχθεσινή συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής Ρόδου, η παραλαβή μελέτης με τίτλο «Μελέτη προστασίας ακτής Κρεμαστής» (μελέτη λιμενικών έργων και επικαιροποίηση ακτομηχανικής μελέτης).
Εισηγούμενος το θέμα ο κ. Μπεκιάρης (Τεχνικές Υπηρεσίες) επισήμανε μεταξύ άλλων πως προηγήθηκε η διαδικασία και παραδόθηκε κανονικά στην υπηρεσία. Πρόκειται για ένα έργο με προϋπολογισμό ύψους 3.560.000 ευρώ (+ΦΠΑ) και θα ακολουθήσουν οι ανάλογες μελέτες για Σορωνή και Καλαβάρδα.
Σύμφωνα με την τεχνική έκθεση του έργου:
Ο Δήμος Ρόδου στο πλαίσιο της πιλοτικής δράσης «Διχείριση Παράκτιων Κινδύνων και καταστροφών στη ΒΔ Ρόδου» του έργου «LIFE AdaptinGR» έχει αναθέσει στην εταιρεία «Υδροακτοτεχνική ΙΚΕ» με σχετική σύμβαση, την εκπόνηση οριστικής μελέτης των αντιδιαβρωτικών έργων στην περιοχή της ακτής Κρεμαστής, στα πλαίσιο υλοποίησης της σύμβασης, κρίθηκε σκόπιμη η επικαιροποίηση των στοιχείων και αποτελεσμάτων της πρότερης ακτομηχανικής μελέτης, αξιοποιώντας σύγχρονα και αντιπροσωπευτικά κλιματικά δεδομένα, με έμφαση στην προσαρμογή των προτεινόμενων έργων προστασίας έναντι των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.
Υφιστάμενη κατάσταση
Η υπό μελέτη διαβρούμενη ακτή εντοπίζεται στην βορειοδυτική παρειά της νήσου Ρόδου, 650m βόρεια του οικισμού Κρεμαστής και έχει προσανατολισμό Δ-Α με διεύθυνση βορειοανατολικά. Ο οικισμός της Κρεμαστής αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους οικισμούς του νησιού και συνθέτει σε συνδυασμό με τον οικισμό του Αερολιμένα, την Δημοτική Κοινότητα Κρεμαστής, η οποία υπάγεται διοικητικά στον Δήμο Ρόδου, της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Ο οικισμός της Κρεμαστής, χωροθετείται κατά μήκος του κύριου οδικού άξονα της δυτικής παρειάς του νησιού και δυτικά του Κρατικού Αερολιμένα Ρόδου «Διαγόρας» από τον οποίο απέχει λιγότερο από 3 m. Σύμφωνα με την απογραφή της ΕΛΣΤΑΤ του 2021, ο πληθυσμός της Κρεμαστής ανέρχεται στους 5.568 μόνιμους κατοίκους, οι οποίοι ασχολούνται κυρίως με τον τουρισμό και την γεωργία.
Υφιστάμενες υποδομές
Η εξεταζόμενη ακτή εκτείνεται σε μήκος περίπου 1.500m ανατολικά του υφιστάμενου μώλου που εντοπίζεται στην κατάληξη της Τοπικής Οδού Νηρηίδων και παρουσιάζει διαχρονικά πρόβλημα διάβρωσης. Με σκοπό την άμβλυνση των διαβρωτικών φαινομένων και την προστασία της παρακείμενης παραλιακής οδού, έχουν τοποθετηθεί πρόχειρα, σε τμήμα κατά μήκος της ακτής, φυσικοί ογκόλιθοι χωρίς κατάλληλη διαβάθμιση. Η εν λόγω πρόχειρη μέθοδος προστασίας αδυνατεί να ανακόψει την διαβρωτική τάση της ακτογραμμής με αποτέλεσμα την διακινδύνευση της παρακείμενης οδού.
Η σημαντική μείωση του πλάτους της ακτής, συντελεί ώστε η ακτογραμμή να έχει πλησιάσει στις υφιστάμενες ζώνες δεντροστοιχειών αποκαλύπτοντας σε ορισμένες περιοχές τα ριζώματα των δέντρων, με κίνδυνο καταστροφής τους. Η συνεχώς επιδεινούμενη ζώνη διάβρωσης εκτείνεται σε όλο το μήκος της ακτογραμμής, με δύο κύριες εστίες, ανατολικά του ιφιστάμενου μώλου σε κεντροβαρική απόσταση 400m και 1.000m περίπου, αντίστοιχα.
Οι φυσικές συνθήκες που επηρεάζουν την ισορροπία της ακτογραμής είναι οι άνεμοι, οι κυματισμοί και η παλίρροια.
Στην σχετική μελέτη παρουσιάζονται αναλυτικά μια σειρά από στοιχεία ενώ γίνεται αναφορά στην αναπλήρωση της ακτής η οποία θα εμπλουτιστεί σε συνολικό μήκος 740m (390m στην δυτική περιοχή και 350m στην ανατολική περιοχή) με άμμο, λατομικής προέλευσης, ελαφρώς μεγαλύτερη από την υφιστάμενη. Το ύψος του παραλιακού αναβαθμού και το τελικό πλάτος της ζώνης ανάπλασης μετά την λειτουργία των προτεινόμενων έργων προστασίας θα διαμορφωθεί στα 12m. Επισημαίνεται ότι ανάλογα με την εξέλιξη του φαινομένου της ανύψωσης της μέσης στάθμης θάλασσας, θα πρέπει να γίνεται πρόσθετη περιοδική αναπλήρωση της ακτής (π.χ. κάθε 10 έτη) ώστε να επανέρχεται η ακτογραμμή στην αρχικά διαμορφούμενη θέση (δηλ. πριν την ανύψωση της στάθμης και μετά τις επεμβάσεις της παρούσας μελέτης).
Συμπεράσματα
Η ανάλυση του ευρύτερου ακτομηχανικού καθεστώτος καθώς και της απόκρισης των προτεινόμενων τεχνικών έργων σε σχέση, τόσο με τις υφιστάμενες όσο και με τις μελλοντικές κλιματικές συνθήκες, πραγματοποιείται με βάση το ολοκληρωμένο μοντέλο CPIM. Από τους υπολογισμούς και τις μαθηματικές προσομοιώσεις και αναλύσεις προκύπτουν τα ακόλουθα συμπεράσματα για τα προτεινόμενα έργα προστασίας των ακτών της παραλιακής ζώνης της Κρεμαστής Ρόδου:
-Η κυματική δράση είναι πιο έντονη στους Δ και στους ΒΔ ανέμους οι οποίοι έχουν σχετικά μεγάλη ένταση και εμφανίζονται συχνότερα
-Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στο ανεμολογικό κλίμα της περιοχής προκύπτουν ηπιότερες, σε σχέση με την αναμενόμενη άνοδο της μέσης στάθμης θάλασσας η οποία επηρεάζει σημαντικά την λειτουργικότητα των προτεινόμενων έργων.
-Ο συνυπολογισμός της κλιματικής αλλαγής στον σχεδιασμό των προτεινόμενων έργων προστασίας οδηγεί στην τροποποίηση της διατομής τους ούτως ώστε να εξασφαλίζεται η αποτελεσματικότητά τους, σε όλη την διάρκεια του κύκλου ζωής τους.
-Η προσφερόμενη προστασία έναντι κυματικής δράσης είναι σημαντικότερη λόγω της έξαλλης διαμόρφωσης των έργων προστασίας.
-Ακτομηχανικά οι δύο λύσεις είναι περίπου ισοδύναμες, με την λύση να υπερτερεί λόγω της πλήρους προστασίας της εξεταζόμενης ακτογραμμής ακόμη και στο δυσμενέστερο σενάριο επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.
-Με βάση την συγκριτική αξιολόγηση και των δύο λύσεων και λαμβάνοντας υπόψη τα θέματα της κυματοπροστασίας και της εξασφάλισης της συγκράτησης του υλικού αναπλήρωσης της ακτής, προτείνεται η υιοθέτηση της λύσης για την κατασκευή τεσσάρων κυματοθραυστών χαμηλής στέψης (έξαλων), μήκους δύο των 180m και δύο των 160m σε απόσταση περίπου 100m από την ακτογραμμή καθώς ανταποκρίνονται καλύτερα απέναντι στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.
Καταλήγοντας, ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 3.560.000 ευρώ.
Το θέμα θα έρθει προς έγκριση και ψήφιση στο Δημοτικό Συμβούλιο Ρόδου.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου