Για τον σχεδιασμό της φετινής τουριστικής σεζόν και για το πως θα στηριχθεί ο κλάδος ανοίγει τα χαρτιά του στο IN.gr ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης. Απαντά στο πόσο συχνά μιλά με τον πρωθυπουργό, τι σκεφτόταν όταν τα σενάρια στον ανασχηματισμό τον τοποθετούσαν εκτός χαρτοφυλακίου, αλλά και στα λάθη που τυχόν έγιναν το 2020.

Είναι δεδομένο, πως κυβέρνηση θέλει να κερδίσει το μεγάλο στοίχημα του τουρισμού, όπου μετά το σοκ της πανδημίας, οι επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι ελπίζουν το 2021 στην αναπλήρωση ενός μεγάλου μέρους των περσινών απωλειών υπό την προϋπόθεση φυσικά ο ρυθμός εμβολιασμού και η ύφεση της πανδημίας να έχει απελευθερώσει τα ταξίδια, με τον υπουργό να δηλώνει μεταξύ άλλων πως η κυβέρνηση είναι έτοιμη αλλά και ότι  “αφ’ ότου δοθεί το σύνθημα της εκκίνησης, η κούρσα θα είναι πολύ σκληρή”. Υπογραμμίζει πως ήδη «προετοιμαζόμαστε εντατικά, ώστε η Ελλάδα να διατηρήσει και να αξιοποιήσει τα μέγιστα το προβάδισμα που απέκτησε ως κορυφαίος προορισμός στη Νότια Ευρώπη, ακριβώς επειδή το 2020 αποσπάσαμε επαίνους για το πώς ανοίξαμε τον τουρισμό μας εν μέσω έξαρσης της υγειονομικής κρίσης».

Σύμφωνα με τον κ. Θεοχάρη,  το υπουργείο φέτος πήρε τη στρατηγική απόφαση ο ΕΟΤ να επιλέξει νωρίς, μετά από διαγωνισμό, το συνεργάτη  για την υλοποίηση και το δημιουργικό της καμπάνιας ενώ Ελλάδα θα έχει έντονη παρουσία στις αγορές από το πρώτο τρίμηνο του 2021. Επίσης, τονίζει ότι σε στενή και διαρκή συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία, σχεδιάζει τα μέτρα στήριξης για εργαζόμενους και επιχειρήσεις, καθώς και τα προγράμματα τόνωσης του κοινωνικού και εσωτερικού τουρισμού. «Η κυβέρνηση αξιοποιεί κάθε διαθέσιμο πόρο και κάθε εργαλείο, προκειμένου να στηρίξει τους εργαζομένους και τους επιχειρηματίες. Κάτι που έγινε, σε άνευ προηγουμένου έκταση μάλιστα, κατά τη διάρκεια του 2020», τονίζει ο κ. Θεοχάρης και προσθέτει πως «θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε τον κλάδο με κάθε τρόπο έως ότου να μην υπάρχει πλέον η ανάγκη να το κάνουμε. Ενώ, όπως έχουμε αποδείξει, τροποποιούμε τα προγράμματα ενίσχυσης αναλόγως των συνθηκών. Επομένως, για την έκτακτη ρευστότητα, τις ενδεχόμενες απαλλαγές φόρου κ.λπ., εάν κριθεί απαραίτητο, θα υπάρξουν τα κατάλληλα μέτρα με απόφαση των συναρμόδιων υπουργείων. Παράλληλα, εάν η υγειονομική κρίση παραταθεί, είναι βέβαιο ότι η ΕΕ θα προσαρμόσει την πολιτική της, ενισχύοντας εργαλεία όπως το Ταμείο Ανάκαμψης».

Επιπλέον είναι σε εξέλιξη οι διαπραγματεύσεις με διεθνείς οργανισμούς, κρατικούς και ιδιωτικούς, αλλά και την υλοποίηση των έργων υποδομής. Σε αυτά περιλαμβάνονται η αναβάθμιση εγκαταστάσεων, η βελτίωση της κείμενης νομοθεσίας ώστε να καταστεί φιλική προς νέες επενδύσεις στον τουριστικό κλάδο, καθώς και το έργο της ψηφιοποίησης των τουριστικών υπηρεσιών.

Ερωτηθείς για το πότε θα ανοίξουν τα χιονοδρομικά κέντρα τονίζει πως “όπως και σε κάθε άλλο τομέα της οικονομικής δραστηριότητας, η εξίσωση είναι πολύ δύσκολη, καθώς η πίεση για την επαναλειτουργία ολόκληρου του συστήματος είναι τεράστια. Προέχει όμως η δημόσια υγεία και η ασφάλεια όλων μας”.

Ολόκληρη η συνέντευξη

Το μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης είναι να ανοίξει ο τουρισμός φέτος. Πόσες φορές την ημέρα αλήθεια μιλάτε με τον πρωθυπουργό; Και ποια λάθη της περσινής σεζόν θα αποφύγει φέτος η ηγεσία του υπουργείου.

Το ενδιαφέρον του Πρωθυπουργού για τον Τουρισμό είναι έντονο και διαρκές, κατά συνέπεια και η μεταξύ μας συνεργασία. Κυρία Στεργίου, η περσινή χρονιά ήταν μια διαφορετική χρονιά καθώς  βρεθήκαμε όλοι αντιμέτωποι με μια πρωτόγνωρη κρίση. Tο μεγάλο στοίχημα είναι το επιτυχές και ασφαλές άνοιγμα του τουρισμού. Και αυτό επιτεύχθηκε, το αποδεικνύει η διεθνής αναγνώριση της προσπάθειας και τα βραβεία που αποσπάσαμε είτε ο ιδιωτικός τομέας είτε ως Υπουργείο Τουρισμού και ΕΟΤ. Αυτό δε σημαίνει ότι δεν έγιναν επιμέρους  λάθη ή αστοχίες. Σημασία έχει η μεγάλη εικόνα και το να αναγνωρίζει κανείς τα λάθη,  να τα διορθώνει όπου είναι εφικτό και να προχωράει. Η αντιμετώπιση της πανδημίας ήταν και είναι μια δυναμική διαδικασία και οι αποφάσεις που κληθήκαμε να πάρουμε σε κάποιες περιπτώσεις ήταν οριακές.

Στα σενάρια για τον ανασχηματισμό ήσασταν στα πρόσωπα που οι φήμες τοποθετούσαν εκτός χαρτοφυλακίου. Πως αισθάνεται ένας υπουργός όταν διαβάζει επί μήνες τέτοια δημοσιεύματα;

Καθήκον κάθε Υπουργού είναι να φέρει εις πέρας το έργο και την αποστολή που του έχει αναθέσει ο Πρωθυπουργός.  Έτσι και εγώ είχα μια πυξίδα που έδειχνε σταθερά το στόχο μου, και δεν ήταν άλλος από τη διατήρηση και την ενίσχυση του brand της χώρας κάτω από δύσκολες συνθήκες. Ο μόνος που μπορούσε και μπορεί να κρίνει κατά πόσο πέτυχα ή όχι αυτόν το στόχο είναι ο Πρωθυπουργός. Δεν παίρνονται οι αποφάσεις με βάση δημοσιεύματα ή φημολογίες.

Αξιολογούμαστε όλοι από τον Πρωθυπουργό που έχει και τον τελικό λόγο.

Τα «πιστοποιητικά εμβολιασμού» αποτελούν ζήτημα όλο και πιο έντονης αντιπαράθεσης, τόσο στην Ελλάδα όσο και την ΕΕ. Πιστεύετε ότι θα καθιερωθούν και, τελικά, θα ταξιδεύουν μόνον όσοι έχουν εμβολιαστεί;
Η ιδέα του πιστοποιητικού εμβολιασμού, όπως διατυπώθηκε από τον  Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη είναι πολύ σημαντική -και εξαιρετικά απλή στην εφαρμογή της. Λύνει μια σειρά από προβλήματα διατυπώσεων και ουσίας και ταυτόχρονα μπορεί να γίνει  πολύτιμο εργαλείο για το ταχύτερο και ασφαλές άνοιγμα του τουρισμού μεταξύ των χωρών της Ευρώπης. Γι’ αυτό άλλωστε έτυχε θετικής  υποδοχής, τόσο από Ευρωπαίους  ηγέτες όσο και από φορείς όπως ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού, η Ένωση Αεροπορικών Εταιρειών κ.α.  Να ξεκαθαρίσουμε ότι το πιστοποιητικό δεν είναι διαβατήριο εμβολιασμού. Σκοπός του δεν είναι να εμποδίσει ανθρώπους να ταξιδέψουν, αλλά το ακριβώς αντίθετο, να τους διευκολύνει και να τους ενθαρρύνει. Ούτε είναι σημείο έμμεσης διάκρισης των πολιτών σε κατηγορίες, «προνομιούχων» και μη. Κάθε άλλο: Το ψηφιακό πιστοποιητικό, με απόλυτο σεβασμό στα προσωπικά δεδομένα των πολιτών, θα ανοίξει έναν «διάδρομο ταχείας κυκλοφορίας» για όσους έχουν αποδεδειγμένα εμβολιαστεί, ώστε να αποφεύγουν καθυστερήσεις εξαιτίας διαδικασιών (τεστ, καραντίνα κ.λπ). Τονίζω  ότι η Ελλάδα θα δέχεται κάθε τουρίστα, είτε έχει εμβολιαστεί είτε όχι. Αλλά και πέραν της αμιγώς πρακτικής άποψης, υιοθετώντας τα πιστοποιητικά εμβολιασμού, η Ευρώπη θα αποδείκνυε ότι μπορεί να είναι Ενωμένη, μπορεί με ορθολογισμό και ομόνοια να λύνει ζωτικής σημασίας προβλήματα, τα οποία είναι κοινά για όλα τα κράτη-μέλη της.

Πότε θα ανοίξουν τα χιονοδρομικά κέντρα, ώστε να περιοριστεί η ζημία, έστω στον χειμερινό τουρισμό;
Όπως και σε κάθε άλλο τομέα της οικονομικής δραστηριότητας, η εξίσωση είναι πολύ δύσκολη, καθώς η πίεση για την επαναλειτουργία ολόκληρου του συστήματος είναι τεράστια. Προέχει όμως η δημόσια υγεία και η ασφάλεια όλων μας. Χρειάζεται προσοχή και αυτοσυγκράτηση από όλους μας, ο πόλεμος με τον κορονοϊό μαίνεται, δεν έχει τελειώσει. Όσο περισσότερο βιαζόμαστε και χαλαρώνουμε, τόσο πιο πολύ καθυστερούμε την ολοκληρωμένη επανεκκίνηση της οικονομίας.

Ποιος θα λέγατε ότι είναι ένας ρεαλιστικός στόχος για τον Ελληνικό Τουρισμό το 2021;
Πρωταρχικός μας στόχος είναι το άνοιγμα όλων των επιχειρήσεων -ξεκάθαρα και χωρίς δεύτερη σκέψη. Το να ποσοτικοποιήσουμε τις προσδοκίες μας δεν εξυπηρετεί  τίποτα. Το τοπίο παγκοσμίως, παραμένει θολό. Ωστόσο, η περσινή εμπειρία, με το υποδειγματικό άνοιγμα του Ελληνικού Τουρισμού, έχει δημιουργήσει ένα απόθεμα πολύτιμης τεχνογνωσίας. Και αν τα καταφέραμε το καλοκαίρι του 2020, γιατί να μην πάμε ακόμη καλύτερα εφέτος; Βεβαίως, αφ’ ότου δοθεί το σύνθημα της εκκίνησης, η κούρσα θα είναι πολύ σκληρή. Οι συσσωρευμένες ανάγκες, η πίεση για την ταχύτερη ανάκτηση του χαμένου εδάφους, θα δημιουργήσει συνθήκες έντονου ανταγωνισμού. Ήδη προετοιμαζόμαστε εντατικά, ώστε η Ελλάδα να διατηρήσει και να αξιοποιήσει τα μέγιστα το προβάδισμα που απέκτησε ως κορυφαίος προορισμός στη Νότια Ευρώπη, ακριβώς επειδή το 2020 αποσπάσαμε επαίνους για το πώς ανοίξαμε τον τουρισμό μας εν μέσω έξαρσης της υγειονομικής κρίσης. Σε αυτό το πλαίσιο, ένας ρεαλιστικός στόχος είναι να προσελκύσουμε τουρισμό αλλά και ουσιαστικά έσοδα από τις ευρωπαϊκές χώρες.

Σε δεύτερο στάδιο, να υποδεχτούμε ταξιδιώτες από τη Μέση Ανατολή και, αναλόγως των επιδημιολογικών δεδομένων, από την Αμερική και την Ασία. Σε κάθε περίπτωση, οι κεντρικοί στρατηγικοί στόχοι παραμένει η ενίσχυση του «brand name» της χώρας μας, η αλλαγή του τουριστικού μοντέλου με την μετατόπιση από την ποσότητα στην ποιότητα και, οπωσδήποτε, η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

Τι κάνει το Υπουργείο Τουρισμού σε μια περίοδο όπου, πρακτικά, δεν υπάρχει τουρισμός;
Σας διαβεβαιώ ότι δουλεύουμε πιο σκληρά και σε περισσότερα πεδία από ποτέ. Κατ’ αρχάς, ξεκινώντας από τα πιο άμεσα, έχουμε το σχεδιασμό και την υλοποίηση της καινούργιας προωθητικής καμπάνιας για τον Ελληνικό Τουρισμό. Φέτος πήραμε τη στρατηγική απόφαση ο ΕΟΤ να επιλέξει από πολύ νωρίς μετά από διαγωνισμό το συνεργάτη όχι μόνο για την υλοποίηση αλλά και για το δημιουργικό της καμπάνιας ενώ η πατρίδα μας θα έχει έντονη παρουσία στις αγορές από το πρώτο τρίμηνο του 2021. Πέραν αυτού, το Υπουργείο μας σε στενή και διαρκή συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία, σχεδιάζει τα μέτρα στήριξης για εργαζόμενους και επιχειρήσεις, καθώς και τα προγράμματα τόνωσης του κοινωνικού και εσωτερικού τουρισμού. Επιπλέον έχουμε τις διαπραγματεύσεις με διεθνείς οργανισμούς, κρατικούς και ιδιωτικούς, αλλά και την υλοποίηση των έργων υποδομής. Σε αυτά περιλαμβάνονται η αναβάθμιση εγκαταστάσεων, η βελτίωση της κείμενης νομοθεσίας ώστε να καταστεί φιλική προς νέες επενδύσεις στον τουριστικό κλάδο, καθώς και το έργο της ψηφιοποίησης των τουριστικών υπηρεσιών. Μαζί με πολλές άλλες πρωτοβουλίες και ενέργειες, προσπαθούμε να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για την απελευθέρωση των πραγματικών δυνατοτήτων του κλάδου. Αναμφίβολα, η πανδημία έχει επιφέρει απρόβλεπτες και δυσάρεστες -ακόμη και επώδυνες- ανατροπές. Όμως, η υγειονομική περιπέτεια θα τελειώσει. Γι’ αυτή την «επόμενη ημέρα», η κυβέρνησή μας είναι απολύτως έτοιμη, έχοντας λεπτομερές πλάνο με μακρόπνοο ορίζοντα, για την ολοκληρωμένη, βιώσιμη και σύγχρονη ανάπτυξη του Ελληνικού Τουρισμού.

Ποιες οι συνέπειες της πανδημίας στις επιχειρήσεις του κλάδου, θα συνεχίσουν τα μέτρα στήριξης και μετά το άνοιγμα της σεζόν; Εξετάζετε μέτρα ρευστότητας ή και μείωση του φόρου για τον κλάδο;
Η κυβέρνηση αξιοποιεί κάθε διαθέσιμο πόρο και κάθε εργαλείο, προκειμένου να στηρίξει τους εργαζομένους και τους επιχειρηματίες. Κάτι που έγινε, σε άνευ προηγουμένου έκταση μάλιστα, κατά τη διάρκεια του 2020. Θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε τον κλάδο με κάθε τρόπο έως ότου να μην υπάρχει πλέον η ανάγκη να το κάνουμε. Ενώ, όπως έχουμε αποδείξει, τροποποιούμε τα προγράμματα ενίσχυσης αναλόγως των συνθηκών. Επομένως, για την έκτακτη ρευστότητα, τις ενδεχόμενες απαλλαγές φόρου κ.λπ., εάν κριθεί απαραίτητο, θα υπάρξουν τα κατάλληλα μέτρα με απόφαση των συναρμόδιων υπουργείων. Παράλληλα, εάν η υγειονομική κρίση παραταθεί, είναι βέβαιο ότι η ΕΕ θα προσαρμόσει την πολιτική της, ενισχύοντας εργαλεία όπως το Ταμείο Ανάκαμψης. Εντούτοις, θέλω να ελπίζω ότι η υποχώρηση της πανδημίας είναι η πιο πιθανή εκδοχή.

Ποιες είναι οι προτεραιότητες του Υπουργείου Τουρισμού για το Ταμείο Ανάκαμψης όσον αφορά έργα και μεταρρυθμίσεις;
Σκοπός μας είναι να εκμεταλλευτούμε τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης με σκοπό να χρηματοδοτηθούν έργα  που θα   διαφοροποιήσουν το Ελληνικό Τουριστικό προϊόν και θα συμβάλλουν στον στρατηγικό μετασχηματισμό του.Στόχος μας είναι να ενισχύσουμε ειδικές μορφές Τουρισμού όπως ο Γαστρονομικός τουρισμός, ο τουρισμός υγείας και ευεξίας συμπεριλαμβανόμενων των ιαματικών πηγών, ο ορεινός τουρισμός επιδοτώντας κυρίως χιονοδρομικά κέντρα και ορεινά καταφύγια.  Σημαντική παράμετρος είναι επίσης η ανάπτυξη υποδομών και υπηρεσιών προσβασιμότητας σε χώρους τουριστικού ενδιαφέροντος, η ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού μέσα από την δημιουργία ενός δικτύου τουριστικών λιμένων και τέλος η χρηματοδότηση για  υποθαλάσσια πάρκα. Όλα τα παραπάνω προϋποθέτουν  νομοθετικές μεταρρυθμίσεις που θα κάνουν την προσέλκυση των επενδύσεων ευκολότερη.

Πηγή: in.gr

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ