ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Φορολογικές δηλώσεις: Τι ισχύει εφέτος για αγρότες, ενοίκια, μερίσματα

news room 1 λεπτό ανάγνωση
εφορία
Το κα­θα­ρό ει­σό­δη­μα που απο­κτά­ται από αγρο­τι­κή δρα­στη­ριό­τη­τα θε­ω­ρεί­ται πλέον ει­σό­δη­μα από επι­χει­ρη­μα­τι­κή δρα­στη­ριό­τη­τα, δη­λα­δή κα­θα­ρό κέρ­δος, και φο­ρο­λο­γεί­ται με συ­ντε­λε­στή 13% από το πρώτο ευρώ. Το ει­σό­δη­μα από ατο­μι­κή αγρο­τι­κή επι­χει­ρη­μα­τι­κή δρα­στη­ριό­τη­τα προσ­διο­ρί­ζε­ται πλέον με λο­γι­στι­κό τρόπο (έσοδα μείον έξοδα) ανε­ξάρ­τη­τα από την υπο­χρέ­ω­ση τή­ρη­σης βι­βλί­ων ή όχι. Οι μη υπό­χρε­οι σε έκ­δο­ση φο­ρο­λο­γι­κών στοι­χεί­ων που έχουν πραγ­μα­το­ποι­ή­σει και λια­νι­κές πω­λή­σεις αγρο­τι­κών προ­ϊ­ό­ντων προ­σθέ­τουν στα ακα­θά­ρι­στα έσοδά τους και τις πω­λή­σεις αυτές που απο­δει­κνύ­ο­νται είτε με απλές απο­δεί­ξεις εί­σπρα­ξης είτε με οποιο­δή­πο­τε άλλο πρό­σφο­ρο μέσο.

Προ­κει­μέ­νου να δη­λω­θεί ει­σό­δη­μα από αγρο­τι­κή επι­χει­ρη­μα­τι­κή δρα­στη­ριό­τη­τα για το φο­ρο­λο­γι­κό έτος 2015 είναι απα­ραί­τη­τη η συ­μπλή­ρω­ση του εντύ­που Ε3. Το Ε3 πρέ­πει υπο­χρε­ω­τι­κά να υπο­βλη­θεί πριν από το Ε1.

Το κα­θα­ρό ει­σό­δη­μα από επι­χει­ρη­μα­τι­κή δρα­στη­ριό­τη­τα όσων έχουν την ιδιό­τη­τα του επι­τη­δευ­μα­τία, ανε­ξαρ­τή­τως της τή­ρη­σης απλο­γρα­φι­κών ή δι­πλο­γρα­φι­κών βι­βλί­ων, προ­κύ­πτει με λο­γι­στι­κό προσ­διο­ρι­σμό (με τη συ­μπλή­ρω­ση και υπο­βο­λή του εντύ­που Ε3), ενώ για τους μη επι­τη­δευ­μα­τί­ες φο­ρο­λο­γεί­ται εξ ολο­κλή­ρου καθ’ όσον δεν ανα­γνω­ρί­ζο­νται δα­πά­νες.

Απα­ραί­τη­τη προ­ϋ­πό­θε­ση για την υπο­βο­λή της φο­ρο­λο­γι­κής δή­λω­σης από επι­τη­δευ­μα­τία είναι να συ­μπλη­ρω­θεί και να υπο­βλη­θεί πρώτα το έντυ­πο Ε3.

Ει­σο­δή­μα­τα από κε­φά­λαιο

 

Σύμ­φω­να με τις δια­τά­ξεις του Ν. 4172/2013 (Κώ­δι­κας Φο­ρο­λο­γί­ας Ει­σο­δή­μα­τος), τα ει­σο­δή­μα­τα από με­ρί­σμα­τα, τό­κους, δι­καιώ­μα­τα και ακί­νη­τη πε­ριου­σία απο­τε­λούν ει­σό­δη­μα από κε­φά­λαιο και θα πρέ­πει να δη­λώ­νο­νται σε ξε­χω­ρι­στό πί­να­κα του έντυ­που Ε1, στον Πί­να­κα 4Δ1. Στον πί­να­κα αυτόν δη­λώ­νο­νται όχι μόνο τα ει­σο­δή­μα­τα αυτής της κα­τη­γο­ρί­ας που απο­κτή­θη­καν κατά το φο­ρο­λο­γι­κό έτος 2015 αλλά και ο φόρος που πα­ρα­κρα­τή­θη­κε στην Ελ­λά­δα όπου προ­βλε­πό­ταν ή ο φόρος που αυ­το­α­πο­δό­θη­κε ή ο φόρος που πα­ρα­κρα­τή­θη­κε στην αλ­λο­δα­πή εφό­σον η αλ­λο­δα­πή είχε δι­καί­ω­μα φο­ρο­λό­γη­σης.

Στις πε­ρι­πτώ­σεις που η φο­ρο­λο­γι­κή διοί­κη­ση έχει ηλε­κτρο­νι­κή πλη­ρο­φό­ρη­ση για αυτά τα ει­σο­δή­μα­τα, όπως για τους τό­κους κα­τα­θέ­σε­ων ημε­δα­πών τρα­πε­ζών, τα με­ρί­σμα­τα ει­σηγ­μέ­νων στο Ελ­λη­νι­κό Χρη­μα­τι­στή­ριο με­το­χών κ.τ.λ., θα εμ­φα­νί­ζε­ται σχε­τι­κό μή­νυ­μα στους φο­ρο­λο­γου­μέ­νους.

Στον Πί­να­κα 4Δ1 δη­λώ­νο­νται και τα κέρδη που δια­νέ­μουν οι εται­ρεί­ες όλων των νο­μι­κών μορ­φών, πε­ρι­λαμ­βα­νο­μέ­νων και των προ­σω­πι­κών εται­ρειών που τη­ρούν δι­πλο­γρα­φι­κά βι­βλία. Ομοί­ως δη­λώ­νο­νται και οι τόκοι που ει­σπράτ­το­νται από κάθε αιτία.

Ει­σό­δη­μα από ακί­νη­τα

 

Στον υπο­πί­να­κα Δ2 του Πί­να­κα 4 της φο­ρο­λο­γι­κής δή­λω­σης ανα­γρά­φο­νται τα πάσης φύ­σε­ως ει­σο­δή­μα­τα από ακί­νη­τα (από εκ­μί­σθω­ση ή υπεκ­μί­σθω­ση ή από ιδιο­χρη­σι­μο­ποί­η­ση ή δω­ρε­άν πα­ρα­χώ­ρη­ση κ.τ.λ.). Τα πεδία που πρέ­πει να συ­μπλη­ρω­θούν στους βα­σι­κούς κω­δι­κούς 101-108, 111-114, 129-134 και 141-150 του υπο­πί­να­κα Δ2 έχουν ροζ χρώμα. Τα ποσά που πρέ­πει να ανα­γρα­φούν στους κω­δι­κούς αυ­τούς είναι τα πάσης φύ­σε­ως ει­σο­δή­μα­τα από ακί­νη­τα. Τα συ­γκε­κρι­μέ­να ποσά με­τα­φέ­ρο­νται και συ­μπλη­ρώ­νο­νται αυ­τό­μα­τα από το σύ­στη­μα ΤΑΧΙSnet στους συ­γκε­κρι­μέ­νους κω­δι­κούς αμέ­σως μόλις ο φο­ρο­λο­γού­με­νος ολο­κλη­ρώ­σει την ηλε­κτρο­νι­κή υπο­βο­λή του εντύ­που Ε2 «Ανα­λυ­τι­κή κα­τά­στα­ση για τα μι­σθώ­μα­τα ακί­νη­της πε­ριου­σί­ας», η οποία πρέ­πει να προη­γη­θεί της υπο­βο­λής της δή­λω­σης Ε1.

Ανα­γνω­ρί­ζε­ται πο­σο­στό 5% επί του ακα­θά­ρι­στου ει­σο­δή­μα­τος ως δα­πά­νες επι­σκευ­ής, συ­ντή­ρη­σης, ανα­καί­νι­σης ή άλλες πά­γιες και λει­τουρ­γι­κές δα­πά­νες όσων ακι­νή­των απο­φέ­ρουν φο­ρο­λο­γη­τέο ει­σό­δη­μα, ανε­ξάρ­τη­τα από το είδος και τη χρήση αυτών. Ση­μειώ­νε­ται ότι οι δα­πά­νες για αντι­πλημ­μυ­ρι­κά έργα και έργα απο­ξή­ραν­σης (κωδ. 159-160) εκ­πί­πτουν σε πο­σο­στό 10% επί του ακα­θά­ρι­στου ει­σο­δή­μα­τος από εκ­μί­σθω­ση, υπεκ­μί­σθω­ση, δω­ρε­άν πα­ρα­χώ­ρη­ση και ιδιό­χρη­ση γαιών. Για την από­δει­ξη του ποσού της απο­ζη­μί­ω­σης που κα­τα­βάλ­λει, βάσει νόμου, ο εκ­μι­σθω­τής στον μι­σθω­τή (κωδ. 163-164) για τη λύση της μι­σθω­τι­κής σχέ­σης ακι­νή­του, καθώς και του ποσού για τις δα­πά­νες για αντι­πλημ­μυ­ρι­κά έργα και έργα απο­ξή­ραν­σης, τα δι­καιο­λο­γη­τι­κά εκ­δί­δο­νται σύμ­φω­να με τις δια­τά­ξεις του ΚΦΑΣ όπως αυτές ισχύ­ουν κάθε φορά.

Τα ενοί­κια που δεν κα­τά­φε­ρε να ει­σπρά­ξει ο ιδιο­κτή­της από τον ενοι­κια­στή του κατά τη διάρ­κεια του 2015 μπο­ρεί να τα δη­λώ­σει εφέ­τος σε ξε­χω­ρι­στό κω­δι­κό και στο έντυ­πο Ε2 και στο έντυ­πο Ε1. Συ­γκε­κρι­μέ­να στο Ε2 τα ανεί­σπρα­κτα ενοί­κια πρέ­πει να δη­λω­θούν στη στήλη 16 της πρώ­της σε­λί­δας και στο Ε1 πρέ­πει να ανα­γρα­φούν στους κω­δι­κούς 125-126 του πί­να­κα 4Δ2 στην τρίτη σε­λί­δα. Η ξε­χω­ρι­στή ανα­γρα­φή των ποσών αυτών κρί­νε­ται ανα­γκαία προ­κει­μέ­νου οι ιδιο­κτή­τες ακι­νή­των να μην πλη­ρώ­σουν φόρο ει­σο­δή­μα­τος και για αυτά. Ωστό­σο, για να δη­λω­θούν τα ποσά αυτά εφέ­τος σε ξε­χω­ρι­στούς κω­δι­κούς και να μη φο­ρο­λο­γη­θούν θα πρέ­πει να πλη­ρού­νται και οι λοι­πές προ­ϋ­πο­θέ­σεις που προ­βλέ­πει ο νόμος. Θα πρέ­πει, δη­λα­δή, ως την προ­θε­σμία υπο­βο­λής της δή­λω­σης να έχει εκ­δο­θεί εις βάρος του ενοι­κια­στή δια­τα­γή πλη­ρω­μής ή δια­τα­γή από­δο­σης χρή­σης μι­σθί­ου ή δι­κα­στι­κή από­φα­ση απο­βο­λής ή επι­δί­κα­σης μι­σθω­μά­των ή να έχει ασκη­θεί ενα­ντί­ον του μι­σθω­τή αγωγή απο­βο­λής ή επι­δί­κα­σης μι­σθω­μά­των.

Το τεκ­μαρ­τό ει­σό­δη­μα από δω­ρε­άν πα­ρα­χώ­ρη­ση κα­τοι­κί­ας ως 200 τ.μ. προς τα τέκνα ή τους γο­νείς του φο­ρο­λο­γου­μέ­νου ή προς άλ­λους ανιό­ντες ή κα­τιό­ντες εξ αί­μα­τος ή εξ αγ­χι­στεί­ας συγ­γε­νείς προ­κει­μέ­νου να χρη­σι­μο­ποι­η­θεί ως κύρια κα­τοι­κία δεν υπά­γε­ται σε φόρο.
Ει­σό­δη­μα από υπε­ρα­ξία με­τα­βί­βα­σης κε­φα­λαί­ου 

Στον πί­να­κα 4 του εντύ­που Ε1 στους κω­δι­κούς 829-830 συ­μπλη­ρώ­νε­ται το κέρ­δος από την πώ­λη­ση τί­τλων όταν οι τί­τλοι έχουν εκ­δο­θεί από επι­χεί­ρη­ση που εδρεύ­ει στην Ελ­λά­δα, ενώ στους κω­δι­κούς 865-866 συ­μπλη­ρώ­νε­ται το κέρ­δος από την πώ­λη­ση τί­τλων όταν οι τί­τλοι έχουν εκ­δο­θεί από αλ­λο­δα­πή επι­χεί­ρη­ση.

– Στους κω­δι­κούς 867-868 συ­μπλη­ρώ­νε­ται ο φόρος που τυχόν κα­τα­βλή­θη­κε ή πα­ρα­κρα­τή­θη­κε για με­τα­βί­βα­ση τί­τλων στο εξω­τε­ρι­κό, σε χώρα που είχε δι­καί­ω­μα φο­ρο­λό­γη­σης.

– Στους κω­δι­κούς 871-872 συ­μπλη­ρώ­νε­ται η ζημιά από την πώ­λη­ση τί­τλων η οποία δύ­να­ται να με­τα­φέ­ρε­ται για πέντε έτη προ­κει­μέ­νου να συμ­ψη­φι­στεί με κέρδη από την ίδια αιτία.

Πρό­σθε­τες πλη­ρο­φο­ρί­ες

 

Στον πί­να­κα 6 στους κω­δι­κούς 657-658 και 659-660 συ­μπλη­ρώ­νο­νται τα ει­σο­δή­μα­τα που απαλ­λάσ­σο­νται του φόρου ή φο­ρο­λο­γού­νται με ει­δι­κό τρόπο και στους κω­δι­κούς 781-782 συ­μπλη­ρώ­νο­νται τα ποσά που δεν απο­τε­λούν ει­σό­δη­μα.
ΒΗΜΑ

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Προσθέστε ένα σχόλιο

Το E-mail δεν θα δημοσιευτεί.
Πρέπει να συμπληρωθούν όλα τα πεδία για την υποβολή του σχολίου.