Από το 2026, πολίτες και επιχειρήσεις θα χρειάζεται να εκδίδουν μόνο ένα πιστοποιητικό για να είναι καλυμμένοι τόσο φορολογικά όσο και ασφαλιστικά. Το νέο «Πιστοποιητικό Οικονομικής Ενημερότητας» έρχεται να απλοποιήσει σημαντικά τις διαδικασίες, βάζοντας οριστικό τέλος στην ανάγκη για δύο ξεχωριστά έγγραφα.
Η διαδικασία θα γίνεται ψηφιακά, μέσα από μια ειδική πλατφόρμα που αναπτύσσει η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων. Οι ενδιαφερόμενοι θα υποβάλλουν την αίτησή τους ηλεκτρονικά και το σύστημα θα προχωρά αυτόματα σε έλεγχο των στοιχείων. Αν όλα είναι εντάξει, το πιστοποιητικό θα εκδίδεται άμεσα , χωρίς πολύπλοκες διαδικασίες, χωρίς περιττές καθυστερήσεις.
Παρότι η εφαρμογή του είχε αρχικά προγραμματιστεί για τον Σεπτέμβριο του 2024, το νέο σύστημα αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία μέσα στο 2026. Και το σημαντικότερος; Θα έχει ισχύ για κάθε χρήση και θα γίνεται υποχρεωτικά αποδεκτό τόσο από δημόσιους όσο και από ιδιωτικούς φορείς.
Πώς θα εκδίδεται το ενιαίο πιστοποιητικό οικονομικής ενημερότητας
Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα δύναται να αιτηθεί, μέσω ειδικής πλατφόρμας προσβάσιμης μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ), την έκδοση ενιαίου πιστοποιητικού οικονομικής ενημερότητας. Το πιστοποιητικό περιλαμβάνει τα στοιχεία του αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας και του αποδεικτικού ασφαλιστικής ενημερότητας και εκδίδεται σε ψηφιακή μορφή.
Το πιστοποιητικό οικονομικής ενημερότητας θεωρείται έγκυρο για κάθε νόμιμη χρήση και γίνεται υποχρεωτικά αποδεκτό από όλους τους φορείς του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, καθώς και από φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες, τα δικαστήρια όλων των βαθμών και τις εισαγγελίες όλης της χώρας όταν είναι κατά νόμο υποχρεωτική η προσκόμιση των ανωτέρω αποδεικτικών ενημερότητας.
Για την έκδοση του πιστοποιητικού οικονομικής ενημερότητας η πλατφόρμα αντλεί μέσω διαλειτουργικότητας τα αναγκαία δεδομένα από το πληροφοριακό σύστημα φορολογικού μητρώου της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και το πληροφοριακό σύστημα του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης. Οι απαιτούμενες διαλειτουργικότητες διασφαλίζονται μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Προς το παρόν πάντως η διαδικασία για την έκδοση φορολογικής ενημερότητας έχει γίνει ευκολότερη για τους φορολογούμενους ακόμα και για αυτούς με αρρύθμιστες οφειλές όταν θέλουν για παράδειγμα να μεταβιβάσουν ακίνητα ή να εισπράξουν χρηματικά ποσά από το δημόσιο.
Συγκεκριμένα οι διαδικασίες για την έκδοση φορολογικής ενημερότητας είναι πλέον ταχύτερη καθώς έχει υιοθετηθεί η διαλειτουργικότητα μεταξύ των φορέων του Δημοσίου. Η ΑΑΔΕ ενημερώνεται άμεσα για την ύπαρξη ή μη ληξιπρόθεσμων οφειλών του πολίτη και αντίστοιχα χορηγεί ή μη το πιστοποιητικό φορολογικής ενημερότητας.
Με τη ρύθμιση αυτή κυρίως οι ΟΤΑ αλλά και άλλοι φορείς του Δημοσίου επικοινωνούν με την ΑΑΔΕ μόνο ηλεκτρονικά (αντί των επιστολών που ανταλλάσσουν σήμερα), είτε για την απαγόρευση απόδοσης της ενημερότητας είτε για την άρση της απαγόρευσης αυτή. Με τη νέα διαδικασία αντιμετωπίζονται περιπτώσεις που ο φορολογούμενος έχει εξοφλήσει οφειλές προς το Δήμο αλλά δεν μπορεί να πάρει φορολογική ενημερότητα επειδή η ΑΑΔΕ δεν έχει ενημερωθεί για την εξόφληση.
Πηγή: powergame.gr