Πολιτιστικά

Κωνσταντίνος Στουραΐτης – Μια πολυμηχανή της μουσικής

Τον ξέραμε σαν έναν καλό jazz κιθαρίστα, αλλά ο Κωσταντίνος παίζει εξαιρετικό κοντραμπάσο, ενώ μαθαίνει και τρομπέτα. Μια «πολυμηχανή» της μουσικής δηλαδή!
Του αρέσει ο ήχος της «Blue Note» αλλά και το hip-hop των ’90s. Ο άνθρωπος που τον ξέρει πιο καλά κι από τον εαυτό του είναι ο «Φούρης». Ο σπουδαίος πιανίστας, οργανίστας και δάσκαλος της νέας γενιάς τζαζ μουσικών, o Γιώργος Κοντραφούρης. Τον ξεχώρισε στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, όπου τού δίδασκε jazz piano, σύνολα και αρμονία. Ο Κωνσταντίνος ήταν μόνο 19 ετών.

Πάνε ήδη 10 χρόνια από τότε που ο μέντοράς του τον κάλεσε να πάρει μέρος στη μαγική τριάδα του «Baby Trio», η οποία συμπληρώνεται αποκλειστικά από ταλαντούχους μουσικούς, που δεν έχουν ακόμα κλείσει τα 25.  Ένα «κρυφό σχολειό» της τζαζ.

Σύντομα θα κυκλοφορήσει από αυτό το magic 3 το «The Big 4».  Ένας δίσκος του οποίου οι συνθέσεις ανήκουν στο «αφεντικό» και στον «Στούρα» -όπως τον λένε μόνο οι φίλοι- που ηχογραφήθηκαν στο στούντιο Sierra, με τον Γιάννη Παπαδούλη στα τύμπανα και τον Γιώργο Καριώτη «επί των ήχων», για την Puzzlemuzik.

Από την αρχή

Γεννήθηκε το 1991 στη Ρόδο από έναν Καστελλοριζιό γιατρό πατέρα ο οποίος υπηρετούσε στο εκεί νοσοκομείο. Από αυτόν άκουσε τα πρώτα τζαζ δισκάκια: το ιστορικό «Kind of Blue» του Miles ήταν το άλμπουμ που ξεχώρισε από την αρχή. Ο Κωσταντίνος όμως ήταν «ροκάς»! Μετά τους Beatles και τον Michael Jackson των πρώτων χρόνων, ήρθαν οι Αυστραλοί hard rock AC/DC. Αυτοί τον έκαναν να πιάσει τα χέρια του την πρώτη του ηλεκτρική κιθάρα.

Ο δάσκαλός του, ο Emil Polimenov, ένας Βούλγαρος ερωτικός μετανάστης στη Ρόδο, ήταν ο μόνος που τότε ήξερε και έπαιζε καλά τζαζ. Συνεργάτης κάποτε του αείμνηστου τζαζ πιανίστα, συνθέτη και ενορχηστρωτή Milcho Leviev, είχε διακριθεί στην πατρίδα του πριν φτάσει στο νησί και αναλάβει τον 14χρονο μαθητή του.

Αρχικά, του μάθαινε αυτά που ο μαθητής του ήθελε να μάθει: Black Sabbath και Rainbow. Σιγά – σιγά τον εισήγαγε στην τζαζ διδάσκοντάς του τα ακόρντα και την αρμονία της. Είχε σκοπό να τον «εξοπλίσει» κατάλληλα, πριν εκτεθεί στον ήχο της.

Η πρώτη του κιθάρα ήταν μια μπλε «Godin», απομίμηση μιας Telecaster. Αυτή όμως που παίζει συχνά μέχρι και σήμερα στις εμφανίσεις του είναι μια μαύρη Les Paul, ήδη 16 ετών. Στις πιο «επίσημες» στιγμές, ο «Στούρα» βγάζει από το οπλοστάσιό του μια Gibson ES165 – μοντέλο Herb Ellis.

Από τη Ρόδο, ο Κωνσταντίνος βρέθηκε στο «αντιδιαγώνιο» νησί: την Κέρκυρα. Στο τμήμα τζαζ σπουδών του Ιόνιου Πανεπιστημίου, οι δάσκαλοί του τού μετέδωσαν τις γνώσεις τους και την αγάπη τους για τη μουσική. Εκτός από τον Κοντραφούρη ήταν οι: Ρακόπουλος, Ανδρεάδης, Καλαντζής, Δημητριάδης και Κτιστάκης -συχνά απλήρωτοι για το έργο τους.

Για πρώτη φορά στην Κέρκυρα το 2010 -για ένα σεμινάριο- και αργότερα στην Αθήνα, ο Γιώτης Σαμαράς του έκανε ιδιαίτερα μαθήματα. «Με έκανε ικανό να αξιοποιήσω τις ελάχιστες τότε γνώσεις μου. Σπουδαίος δάσκαλος και μουσικός!» θυμάται ο Κ. Στουραΐτης.

Από την Κέρκυρα στη Νέα Υόρκη

Μια νύχτα Δευτέρας με το τρίο του Κοντραφούρη, στο «Αλάβαστρον» της οδού Δαμάρεως, στη διάρκεια του soundcheck, ο δάσκαλος του είπε: «Σήμερα είναι τα γενέθλια του Thelonious Monk». Kι έπαιξαν τη μουσική του το ίδιο βράδυ. Ο Κωνσταντίνος ήξερε απ’ έξω τις περισσότερες συνθέσεις του πρωτοπόρου πιανίστα του bebop.  Όταν όμως ο «αρχηγός» τον κάλεσε να παίξει με το αυτί το Monk’s Dream, αυτό ήταν «βάπτισμα του πυρός» για τον νέο κιθαρίστα, που για κάτι τέτοιες στιγμές νιώθει ευλογημένος. Επειδή πήρε την «εκπαίδευση του δρόμου»!

Με ένα διάλειμμα 2-3 ετών στην Αθήνα, για τις πρώτες δημόσιες εμφανίσεις με το «Baby Trio» ή στα jam sessions που οργάνωνε ο Σεραφείμ Μπέλλος στο Party Bar και τις Κυριακές στο Urban, στου Ζωγράφου, ο Κ. Στουραΐτης βρέθηκε στο Queens College της Νέας Υόρκης.

Εκεί συνάντησε σπουδαίους δασκάλους. Τον Antonio Hart, τον πιανίστα Jeff Patton, τον τρομπετίστα Michael Mossman και στην τζαζ κιθάρα τους Paul Bollenback και Peter Bernstein. Στα jam sessions στο Χάρλεμ ή στο West Village, που διαρκούσαν έως το ξημέρωμα, έπαιξε δίπλα στον Roy Hargrove, τον Ku-umba Frank Lacy και τον Winard Harper από τους Harper Brothers.

Επιστρέφοντας στην Αθήνα, το κλίμα που βρήκε ήταν ευχάριστο. Η μικρή αλλά ανερχόμενη τζαζ σκηνή της πρωτεύουσας τον υποδέχτηκε με θετικά συναισθήματα. Εκτός από τον «Φούρη», έπαιξε με φίλους από το Ιόνιο, αλλά και καταξιωμένους ήδη μουσικούς σαν τον ντράμερ Σπύρο Παναγιωτόπουλο, τους σαξοφωνίστες Τάκη Πατερέλη, Δημήτρη Τσάκα, Βασίλη Ξενόπουλο ή τον τρομπονίστα Αντώνη Ανδρέου.

Συνεργασίες και ηχογραφήσεις

Το άλμπουμ «Urban Jazz» του «Baby Trio», με τον Βασίλη Ποδαρά δίπλα στο όργανο του Κοντραφούρη και τη δική του κιθάρα, υπήρξε η πρώτη του studio εμπειρία. Καλεσμένοι τους ήταν ο Dean Bowman (η φωνή των Screaming Headless Torsos), ο Αντώνης Ανδρέου (τρομπόνι) και ο  Άγγελος Πολυχρόνου στα «εθνικά» κρουστά.  Ήταν ένας δίσκος εκρηκτικός, βασισμένος στις original συνθέσεις του Γιώργου Κοντραφούρη, που ακούγονται «φρέσκες» και σήμερα.

Το καλοκαίρι του 2021 συναντήθηκε με τον «προπάτορα» της ελληνικής τζαζ, τον ντράμερ Γιώργο Τρανταλίδη. Συμμετείχε στην ηχογράφηση του θαυμάσιου νέου δίσκου του, ο οποίος κινείται ανάμεσα στη mainstream τζαζ με την latin.

«Mr K»

O Quincy Jones, o Snoop Dogg και ο John Coltrane συναντήθηκαν -άθελά τους- στις συνθέσεις του «Mr K», πρώτου προσωπικού του δίσκου, τον οποίο μπορεί να ακούσει κανείς στο Soundcloud πληκτρολογώντας τ’ όνομά του.

Με αρχή το καλοκαίρι του 2017 στη Νέα Υόρκη, και τέλος στην Αθήνα του 2019, ο Κωνσταντίνος ηχογράφησε ένα άλμπουμ που είναι το καταστάλαγμα των εμπειριών του και των ακουσμάτων του από τα παιδικά του χρόνια μέχρι και σήμερα. Περιέχει οκτώ τραγούδια σε ύφος soul – funk – jazz – hip-hop και δύο ακόμα ορχηστρικές συνθέσεις του.

Στους συμμετέχοντες, πέραν του Γιώργου Κοντραφούρη και του ράπερ MC Yinka, ο φάνκι ντράμερ Mike Clark -μέλος των ”Headhunters” του Herbie Hancock- o Jason Marshall, βαρύτονο σαξόφωνο με τον Roy Hargrove και ο «παγκόσμιος» πολυπνευστός Gilad Atzmon, ο οποίος ζει και δημιουργεί τα δύο τελευταία χρόνια στην Αθήνα.

Ο δεύτερος αναμενόμενος δίσκος του Κωνσταντίνου Στουραΐτη ηχογραφήθηκε το 2018 στη Νέα Υόρκη με ένα διεθνές τρίο: ο David Wong στο μπάσο και ο Γιώργος Μανιάτης (drums) παίζουν μαζί του σε εννέα συνθέσεις σε ύφος hard bop, αλλά με τον ήχο ενός guitar trio. Πιθανός τίτλος του νέου δίσκου το «Washington Square Dog». Εν αναμονή λοιπόν.

Με τον Gilad Atzmon

Τον Κωνσταντίνο Στουραΐτη συνάντησα για πρώτη φορά να παίζει κοντραμπάσο, στο πλευρό του Gilad Atzmon, στο 10ο Φεστιβάλ «Jazz στο Πάρκο», στις αρχές του Σεπτέμβρη του 2021. Πέρα από τα τζαζ «live» τους, οι δύο συνεργάτες και φίλοι μουσικοί γράφουν και ηχογραφούν στο στούντιο του Atzmon, μουσικές για κινηματογραφικές ταινίες, παραγγελίες εταιριών παραγωγής από τις ΗΠΑ. Jazz, funk αλλά και world jazz ιδιώματα εναλλάσσονται, με τη συμμετοχή μουσικών σαν τον Αργεντίνο Roman Gomez στο bandoneon, τον Γρηγόρη Θεοδωρίδη στο κοντραμπάσο και τον Γιώργο Κωστελέτο, στα τύμπανα.

Ακροάσεις

Ο Κωνσταντίνος Στουραΐτης ακούει πολλή μουσική. Προτιμά τον ήχο της τζαζ της «Blue Note», το hip hop και τον ήχο της τζαζ κιθάρας του Grant Green, του Wes Montgomery και του Kenny Burrell, αλλά και από τους σύγχρονους, του Ed Cherry και του Bobby Broom. Σε κάποιες περιόδους της ζωής του, «ακούει» στ’ αυτιά του μουσικές που τον κάνουν να νιώθει όμορφα μ’ αυτές. Κάποιες τις καταγράφει στο κινητό, περπατώντας στον δρόμο, άλλες απ’ αυτές σε παρτιτούρες, και άλλες τις ηχογραφεί επιτόπου, στο home studio του.

Αυτή την εποχή έχει στα σκαριά ένα κουαρτέτο με πρωταγωνιστή τον εξαιρετικό τρομπετίστα και παλιό καλλιτεχνικό διευθυντή της Big Band του Δήμου Αθηναίων Μάνο Θεοδοσάκη. Γι’ αυτό ακούει πολύ τις τρομπέτες του Kenny Dorham και του Lee Morgan και μουσικές του Benny Golson και του Hank Mobley. Το κουαρτέτο εμφανίζεται ήδη στις αθηναϊκές σκηνές με τους Γρηγόρη Θεοδωρίδη στο κοντραμπάσο και Γιάννη Παπαδούλη στα τύμπανα.

Καλύτερες μέρες;

Ο Κ. Στουραΐτης περιμένει ότι, μετά το τέλος της πανδημίας, ο κόσμος θα δείξει ενεργά την προτίμησή του στις μουσικές των μελών της αθηναϊκής τζαζ σκηνής. «Έχω την αίσθηση πως, μετά το lockdown, η ζωντανή μουσική έχει λείψει πολύ από τον κόσμο. Με λίγη τύχη, τη χρονιά που έχει μόλις αρχίσει, θα δούμε όλο και περισσότερους χώρους να ενεργοποιούνται» μας λέει.

«Τα τελευταία τρία χρόνια συνεργάστηκα με μουσικούς τους οποίους θαυμάζω και εκτιμώ. Πρόσφατη γνωριμία μου -το καλοκαίρι του 2021, στη Μήλο- ήταν με τον Peter Elias. Καναδός στην καταγωγή, ο Elias ζει μόνιμα στο νησί των Κυκλάδων και είναι ένας εξαιρετικός κατασκευαστής κοντραμπάσων. Πελάτες του είναι μέλη της Chicago Symphony Orchestra και ο ίδιος είναι ένας πολύ καλός ερμηνευτής του ακουστικού μπάσου».

Ο Κωνσταντίνος Στουραΐτης θέλει μόνο να παίζει καλή μουσική, μακριά όμως από τη «νύχτα». Εστιάζει περισσότερο στη διδασκαλία και στις ηχογραφήσεις ήχων απολαυστικών και αισιοδοξεί ότι θα παίζει και θα συνθέτει όσο του το επιτρέπουν οι -συχνά αντίξοες- συνθήκες. Και οι δυνάμεις του.

Πηγή avgi.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου