Η Τεχνητή Νοημοσύνη εξελίσσεται με ιλιγγιώδη ταχύτητα και μεταμορφώνει το τουριστικό οικοσύστημα πιο γρήγορα απ’ όσο οι επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι προλαβαίνουν να προσαρμοστούν.
Αυτό το «γκρι σημείο», όπως το περιέγραψε χαρακτηριστικά η Μάγδα Πειστικού, PR & Events Manager του ΙΝΣΕΤΕ, στην ομιλία της στο DIGI Hotel της έκθεσης XENIA, αφορά την ίδια τη δυναμική και εκρηκτική ανάπτυξη της AI.
Τα στοιχεία που παρουσίασε η κ. Πειστικού αποκαλύπτουν μια απαιτητική πραγματικότητα. Σύμφωνα με τη Cedefop (2024), το 24% των εργαζομένων δηλώνει ότι φοβάται πως η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να απειλήσει τη θέση εργασίας του. Το Digital Decade Report (2024) καταγράφει ότι το 52,4% διαθέτει μόνο βασικές ψηφιακές δεξιότητες, γεγονός που υποδηλώνει ότι το ανθρώπινο δυναμικό δεν είναι ακόμη επαρκώς προετοιμασμένο για τη νέα εποχή.
Το Accommodation Barometer (2023) δείχνει ότι μόλις το 13% των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων θεωρεί πως η AI είναι μια ευκαιρία για την Ευρώπη. Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΤΕΠ (2025), το 56,4% των επιχειρήσεων του κλάδου δηλώνει ότι πλέον αναγνωρίζει τη σημασία της ΑΙ για το ξενοδοχείο, ενώ μόλις το 19,6% δηλώνει ότι η ΑΙ έχει πραγματικά μεγάλη επίδραση. Επιπλέον, ένας στους δύο εργαζόμενους εξακολουθεί να μην χρησιμοποιεί κανένα απολύτως εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης.
Οι προβλέψεις δείχνουν ότι η συμβολή της AI στην παγκόσμια οικονομία θα είναι καταλυτική. Σύμφωνα με τη McKinsey, η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να φέρει από 2,6 έως 4,4 τρισ. δολάρια σε ετήσια αύξηση παραγωγικότητας, ενώ μέχρι το 2030 η συνεισφορά της στο ΑΕΠ μπορεί να φτάσει το 15% έως 40%. Το marketing, η ανάπτυξη λογισμικού, η έρευνα και ανάπτυξη, αλλά και το customer operations αναμένεται να είναι οι τομείς που θα απορροφήσουν το μεγαλύτερο όφελος.
Τα τμήματα HR, ανέφερε η κ. Πειστικού αντιλαμβάνονται την ανάγκη ενίσχυσης των δεξιοτήτων AI στους εργαζομένους, αλλά ακόμη δεν έχει οριστεί ένα ξεκάθαρο επίπεδο απαιτούμενης γνώσης. Το εύρος κινείται από βασικό μέχρι οριακά μέτριο επίπεδο, ενώ η δεξιότητα εξακολουθεί να θεωρείται “nice to have”. Ωστόσο, όσοι ήδη την κατέχουν αντιμετωπίζονται ως “υπερήρωες” στον χώρο εργασίας τους.
Οι ταξιδιώτες αγκαλιάζουν την τεχνητή νοημοσύνη
Η είσοδος της AI στην καθημερινότητα του ταξιδιώτη είναι πλέον καθολική. Από την άφιξη, όπου η κατανομή των δωματίων γίνεται αυτόματα χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, μέχρι τη διαμονή, όπου ακόμη και ο καφές μπορεί να παρασκευάζεται από έξυπνες συσκευές, η εμπειρία γίνεται πιο γρήγορη, ακριβής και εξατομικευμένη. Παράλληλα, ολόκληροι πίνακες λειτουργίας και συστήματα διαχείρισης έχουν ενσωματώσει αυτοματισμούς και τεχνολογίες machine learning.
Το 90% των ταξιδιωτών εκτίθεται καθημερινά σε περιεχόμενο που έχει διαμορφωθεί από αλγορίθμους, ενώ το 40% χρησιμοποιεί εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης για να σχεδιάσει ή να προγραμματίσει το ταξίδι του. Οι προοπτικές είναι ακόμη πιο εντυπωσιακές, καθώς μέχρι το 2026 το 95% της αλληλεπίδρασης μεταξύ τουριστικών επιχειρήσεων και επισκεπτών αναμένεται να πραγματοποιείται μέσω εφαρμογών AI.
Η κ. Πειστικού υπογράμμισε ότι αυτή η μετατόπιση δεν μειώνει την αξία του ανθρώπου. Αντίθετα, καθώς η AI αναλαμβάνει τα επαναλαμβανόμενα και διαδικαστικά καθήκοντα, ο εργαζόμενος έχει πλέον τη δυνατότητα να επικεντρωθεί περισσότερο στην ουσία της εμπειρίας του επισκέπτη: στο τι του αρέσει, στην ποιότητα εξυπηρέτησης, στη λεπτομερή κατανόηση των αναγκών του. Για αυτό και το προφίλ του σύγχρονου επαγγελματία του τουρισμού απαιτεί πιο ανεπτυγμένα soft skills, από ενσυναίσθηση και προσαρμοστικότητα μέχρι ηθική κρίση και δημιουργική σκέψη.
Στο κομμάτι των δεξιοτήτων, η κ. Πειστικού ανέλυσε ότι ο τουρισμός, η εστίαση, οι dmmo, τα ταξιδιωτικά γραφεία και ο κλάδος εκδηλώσεων χρειάζεται πλέον έναν συνδυασμό digital communication, σωστής διαχείρισης ψηφιακού απορρήτου και ηθικής, γνώσης εργαλείων όπως τα social networks, της ψηφιακής ασφάλειας και του MS Office, καθώς και βασική ευχέρεια στη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών και mobile συσκευών. Σε αρκετές περιπτώσεις, ακόμη και αυτές οι δεξιότητες δεν είναι δεδομένες, ειδικά σε συγκεκριμένα ηλικιακά γκρουπ εργαζομένων.
Ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία που παρουσίασε ήταν το Greek Tourism Analytics Dashboard του ΙΝΣΕΤΕ. Πρόκειται για ένα έξυπνο σύστημα οπτικοποιήσεων, dashboards και big data που δίνει στις επιχειρήσεις τη δυνατότητα να παρακολουθούν στατιστικά στοιχεία, τάσεις και δείκτες βιωσιμότητας του τουρισμού σε πραγματικό χρόνο, ενισχύοντας τον στρατηγικό σχεδιασμό τους.
Σε μια εποχή όπου η τεχνολογική εξειδίκευση εξελίσσεται ταχύτερα από ποτέ, «δεν πρέπει να περιμένουμε το μέλλον, πρέπει να το δημιουργούμε εμείς», υπογράμμισε η κ. Πειστικού.
Πηγή: tornosnews.gr
















