Ειδήσεις

Αριστα στο κινητό, «μετεξεταστέοι» στις ψηφιακές δεξιότητες

Η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την παρακολούθηση της Εκπαίδευσης διαπιστώνει ότι μόλις το 3% των μαθητών εγκαταλείπουν πρόωρα την Εκπαίδευση στην Ελλάδα ενώ ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 9%. Αυτό σημαίνει ότι στην πράξη δεν υπάρχει διαρροή μαθητών από τα σχολεία μας.
Εδώ τελειώνουν τα καλά νέα για την Εκπαίδευση στην Ελλάδα. Η έκθεση για το 2025 (με στοιχεία του 2023) αναφέρει: “Η Ελλάδα υστερεί επίσης σημαντικά όσον αφορά τις ψηφιακές δεξιότητες, καθώς το 60% των μαθητών του όγδοου έτους σχολικής φοίτησης δεν επιτυγχάνει το βασικό επίπεδο επάρκειας (έναντι 43% στην ΕΕ και του στόχου 15% σε επίπεδο ΕΕ για το 2030)”. Αυτή η αναφορά ίσως βοηθήσει κάποιους να καταλάβουν ότι τα παιδιά τους, που ξέρουν να χειρίζονται τέλεια το κινητό τους, στερούνται ψηφιακών δεξιοτήτων.

Η περιήγηση στα social media δεν σημαίνει ότι κατέχουν ψηφιακές δεξιότητες. Δεν μπορούν να γράψουν και να αποθηκεύσουν ένα κείμενο, δεν μπορούν να φτιάξουν μία παρουσίαση, δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν έναν υπολογιστή. Αρκετοί μάλιστα (πολλοί ενήλικες ανάμεσά τους) έχουν φόβο απέναντι στο μηχάνημα, ενώ στο κινητό τους όχι. Αναμενόμενο είναι αν δούμε τι υπολογιστές υπάρχουν στα σχολεία μας και πόσες ώρες διατίθενται για την εκμάθησή τους από τους μαθητές. Θα έπρεπε στο τέλος της Γ’ Γυμνασίου να έχουν κατακτήσει τις βασικές ψηφιακές δεξιότητες, αλλά αυτό δεν συμβαίνει. Καλό και χρήσιμο είναι να καταρρίπτονται οι βολικοί μύθοι, ότι τα παιδιά μας είναι ξεφτέρια στην τεχνολογία, διότι αν δεν κοιτάξουμε την πραγματικότητα κατάματα δεν μπορούμε να λύσουμε τα προβλήματα, που δυστυχώς δεν είναι μόνο αυτά.

Αναφέρει επίσης η έκθεση: “Σχεδόν οι μισοί μαθητές στα μαθηματικά (47 % έναντι 29,5 % στην ΕΕ) δεν επιτυγχάνουν το ελάχιστο επίπεδο επάρκειας, γεγονός που δυσχεραίνει την πλήρη συμμετοχή τους στην κοινωνία και την επιτυχή ένταξή τους στην αγορά εργασίας.” Πρόκειται, δηλαδή, γι’ αυτό που λέμε λειτουργικά αναλφάβητοι. Τα στοιχεία προέρχονται από τον διαγωνισμό PISA του ΟΟΣΑ του 2022. Σε κάθε αντικείμενο οι μαθητές κατατάσσονται σε 6 επίπεδα. Οι μισοί μαθητές μας δεν μπορούν να περάσουν ούτε στο 2ο επίπεδο στα μαθηματικά.

Το πρόβλημα δεν βρίσκεται μόνο στις χαμηλές επιδόσεις, όπου είμαστε πρωταθλητές Ευρώπης. Και στις υψηλές επιδόσεις η κατάσταση χειροτερεύει. Η χειροτέρευση των επιδόσεων δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο. Και στο μέσο όρο της ΕΕ, όπως βλέπουμε στο σχήμα έχουμε χειρότερες επιδόσεις των μαθητών στα Μαθηματικά.

Στη σύγκριση μεταξύ του 2015 και του 2022 στην ΕΕ το ποσοστό των μαθητών με χαμηλές επιδόσεις στα Μαθηματικά από το 22,2% πήγε στο 29,5% σημειώνοντας άνοδο κατά 7,3 ποσοστιαίες μονάδες ενώ στην Ελλάδα από το 35,8% πήγε στο 47,2%, σημειώνοντας άνοδο 11,4 ποσοστιαίων μονάδων. Το εντυπωσιακό είναι ότι από το 2012 έως το 2018, τα χρόνια που περνούσαμε τη μεγάλη κρίση δεν είχαμε αισθητή διαφορά. Από το 2018 έως το 2022 η χειροτέρευση ήταν πολύ μεγαλύτερη. Φάνηκαν αφενός τα αποτελέσματα της οικονομικής κρίσης και η υποχρηματοδότηση της Εκπαίδευσης που ισχύει μέχρι σήμερα και αφετέρου η πανδημία έπαιξε καθοριστικό ρόλο σ’ αυτό. Η τηλεκπαίδευση απέτυχε παντού, αλλά στην Ελλάδα περισσότερο, όπως δείχνουν οι αριθμοί. Οι αιτίες είναι προφανώς πολλές. Τα σχολεία είχαν αργή σύνδεση στο internet. Αν οι εκπαιδευτικοί πήγαιναν στο σχολείο για την τηλεκπαίδευση θα ήταν αδύνατο να πραγματοποιηθεί, διότι εκτός από τη σύνδεση στο internet δεν υπήρχαν και υπολογιστές στις αίθουσες. Οι καθηγητές, όπως πάρα πολλοί στη χώρα μας, δεν είχαν ευχέρεια στη χρήση υπολογιστών, αλλά το πάλεψαν όπως μπορούσαν από τα σπίτια τους και με τους δικούς τους υπολογιστές. Αν δεν γινόταν αυτό δεν θα υπήρχε καθόλου τηλεκπαίδευση.

Στα Πανεπιστήμιά μας έχουμε σημαντικό αριθμό φοιτητών που φοιτούν σε σχολές STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics ), ποσοστό 33,7% έναντι 26,9% στην ΕΕ, χρειαζόμαστε, όμως, περισσότερους για να αντιμετωπιστεί η διαρροή μηχανικών προς το εξωτερικό. Υπάρχει αυξανόμενη ζήτηση για ειδικούς στον τομέα ΤΠΕ (Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών), ωστόσο οι εγγραφές σε προγράμματα ΤΠΕ παραμένουν χαμηλές σε ποσοστό 12,1% (έναντι 20,3% στην ΕΕ), αναφέρει η έκθεση. Πρόκειται γι’ αυτό που γράφουμε χρόνια τώρα ότι ο χάρτης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης έχει μείνει στη δεκαετία του 90. Δεν υπάρχει ούτε η τόλμη, ούτε η απαραίτητη συναίνεση για τον εκσυγχρονισμό του. Ευτυχώς, όπως διαπιστώνει η έκθεση, η συμμετοχή των γυναικών στους τομείς STEM σε επίπεδο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης βρίσκεται στον μέσο όρο της ΕΕ, αλλά υπολείπεται των προτεινόμενων στόχων σε επίπεδο ΕΕ για το 2030.

Μόλις το 52% των φοιτητών που είναι εγγεγραμμένοι στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θεωρούνται ενεργοί φοιτητές εντός του μέγιστου ορίου φοίτησης που ορίζει ο νόμος (ν+2 ή ν+3), αναφέρει μελέτη της ΕΘΑΑΕ. Οι κύριοι λόγοι µη συμμετοχής στη φοίτηση των φοιτητών είναι η ανεπαρκής προετοιμασία σε σχολικό επίπεδο σε ένα πλαίσιο υψηλών προσδοκιών, η απουσία συνεκτικού επαγγελματικού προσανατολισμού στα σχολεία, το υπό συζήτηση σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια και η έλλειψη εκπαιδευτικής υποστήριξης και η υποστελέχωση των πανεπιστημίων, αναφέρει η έκθεση.

Και στην εκπαίδευση ενηλίκων δεν πηγαίνουμε καλά, όπως επισημαίνει η έκθεση: Η Ελλάδα εξακολουθεί να καταγράφει χαμηλά ποσοστά συμμετοχής στην εκπαίδευση και την κατάρτιση ενηλίκων, τα οποία την κατατάσσουν μεταξύ των χωρών µε τις χαμηλότερες επιδόσεις στην ΕΕ (15,1 % έναντι 39,5 % το 2022).

Η Εκπαίδευση στην Ελλάδα δεν μένει στάσιμη ενώ οι άλλες χώρες προοδεύουν. Το πρόβλημα είναι ότι τα πράγματα χειροτερεύουν κάθε χρόνο, κάνοντας το κάθε πέρυσι και καλύτερα να είναι το βασικό συμπέρασμα για την Εκπαίδευση στην Ελλάδα εδώ και πολλά χρόνια.

Πηγή: naftemporiki.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου