Ειδήσεις

Η Τουρκία «απειλεί» και την Ελλάδα στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων

Αγώνα για να περιοριστεί η προβλεπομένη για φέτος ύφεση στην ελληνική κρουαζιέρα αλλά και για να χτιστούν γερά θεμέλια για το 2018 θα δώσουν τις αμέσως επόμενες ημέρες Ελληνες επιχειρηματίες του κλάδου, αλλά και οι διαχειριστές των ελληνικών λιμανιών, συμπεριλαμβανομένης της Cosco. Το πλαίσιο της προσπάθειας αυτής είναι στο μεγαλύτερο ετήσιο ραντεβού της παγκόσμιας βιομηχανίας της κρουαζιέρας, στην Seatrade Cruise Global 2017, που ξεκινά αύριο στο Fort Lauderdale στο Μαϊάμι.

Καθοριστικός παράγοντας για τις προοπτικές της αγοράς κρίνεται και η δυνατότητα του ΟΛΠ, αλλά και εταιρειών, όπως η Celestyal, να ανοίξουν την αγορά της Κίνας, φέρνοντας επιβάτες στον Πειραιά για την πραγματοποίηση κυκλικών δρομολογίων στην Ελλάδα και δυτικότερα. Οπως επίσης και η δρομολογούμενη αναβάθμιση των υποδομών και των υπηρεσιών του λιμανιού του Πειραιά.

H αστάθεια

Η αγορά της Ανατολικής Μεσογείου έχει πληγεί από την κατάσταση στην Τουρκία, αλλά και την αστάθεια στην ευρύτερη περιφέρεια, με αποτέλεσμα οι ελληνικοί προορισμοί, αν και ασφαλείς, να μην βρίσκουν στήριξη από την πραγματοποίηση ευρύτερων συνδυαστικών δρομολογίων με άλλους προορισμούς στην περιοχή. Είναι χαρακτηριστικό πως οι τρομοκρατικές επιθέσεις και η πολιτική αστάθεια στην Τουρκία έχουν πλήξει καίρια το λιμάνι της Κωνσταντινούπολης, όπου πλέον πιάνει μόνον μία εταιρεία κρουαζιέρας.

Στην Ελλάδα, φέτος, αναμένεται πτώση της τάξης του 30% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ευρωπαϊκού βραχίονα της Διεθνούς Ενωσης Κρουαζιέρας (Cruise Lines International Association), Κυριάκο Αναστασιάδη. Από την πλευρά του ο υπεύθυνος κρουαζιέρας του ΟΛΠ, Σταύρος Χατζάκος, μιλώντας στην «Κ» εκτιμά ότι ο Πειραιάς θα έχει μικρότερη μείωση αφίξεων πλοίων, της τάξης του 10%, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία, αλλά πιθανολογεί αυξημένες πληρότητες.

Η κινεζική αγορά

Η Celestyal Cruises, που χρησιμοποιεί ως έδρα της τον Πειραιά αλλά και το Λαύριο, πραγματοποιεί επαφές με την Cosco αλλά και άλλες κινεζικές εταιρείες, επιδιώκοντας να ανοίξει την ασιατική αγορά στην ελληνική κρουαζιέρα. Το ελπιδοφόρο είναι, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, πως το υπουργείο Εξωτερικών προωθεί ήδη την ενίσχυση της δυνατότητας των ελληνικών προξενείων στην Κίνα να χορηγούν γρήγορα visa.

Η Celestyal έχει –σύμφωνα με πληροφορίες– ήδη σχεδιάσει ενδελεχή πλάνα για θεματικές κρουαζιέρες tailor made για αυτή την αγορά. Oμως είναι άγνωστο το κατά πόσον θα μπορέσουν να ξεκινήσουν φέτος τέτοια δρομολόγια.

Την όλη προσπάθεια εκτιμάται ότι θα διευκολύνει κυρίως η έναρξη πολλών αεροπορικών δρομολογίων που συνδέουν την Αθήνα με την Κίνα, όπως της Emirates και της Scoot. Ομως ουσιαστική ενδυνάμωση του άξονα αυτού θα έλθει μόνον από την έναρξη απευθείας πτήσεων, κάτι που αναμένεται να γίνει από την Air China αργότερα φέτος. Διάχυτη είναι, ωστόσο, η αίσθηση ότι η Ελλάδα δεν θα προλάβει να δει σημαντική δραστηριότητα από την αγορά αυτή στη σεζόν του 2017.

Παράλληλα με τις επαφές της Cosco, του ΟΛΠ και της Clestyal (της οποίας σημειωτέων οι βασικοί μέτοχοι Louis Plc και DVB Bank βρίσκονται σε προχωρημένες συζητήσεις με κινεζικό όμιλο για πώληση ποσοστού της) και η Ενωση Λιμένων Κρουαζιέρας Μεσογείου (MedCruise ) επιδιώκει το άνοιγμα της ασιατικής αγοράς επιβατών.

Οπως εξηγεί στην «Κ» ο Κροάτης πρόεδρος της MedCruise, Kristijan Pavic, οι προσπάθειες αναμένεται να καρποφορήσουν από το 2018 και μετά, καθώς απαιτείται χρόνος τόσο για το marketing όσο και για τη λειτουργία κρουαζιερόπλοιων στη Μεσόγειο, που θα είναι προετοιμασμένα κατάλληλα να φιλοξενήσουν Ασιάτες επιβάτες, όπως για παράδειγμα από πλευράς γλώσσας του πληρώματος.

Μεικτή εικόνα

Το 2016 έκλεισε, σύμφωνα με στοιχεία της MedCruise, με μεικτή εικόνα για την Ελλάδα, όπου υπήρξαν σημαντικές πτώσεις στην περιφέρεια, αλλά ο Πειραιάς κατάφερε να καταγράψει άνοδο της τάξης του 10% στις αφίξεις επιβατών, ξεπερνώντας το ένα εκατομμύριο άτομα. Αυτό του επέτρεψε να εμφανίσει για την περυσινή χρήση έσοδα από την κρουαζιέρα αυξημένα κατά 1,0 εκατ. (+8,2%).

Αλλά η κακή εικόνα που άφησαν σε μεγάλο αριθμό επιβατών και κυρίως στελεχών μεγάλων ξένων εταιρειών οι περυσινές απεργίες στον Πειραιά –κατά τις οποίες η εξυπηρέτηση των πλοίων μετατράπηκε σε περιπέτεια– δεν περιποιεί τιμές στη χώρα, θυμίζουν κύκλοι της αγοράς.

Το κλίμα αναμένεται να βελτιώσουν πάντως και οι δρομολογούμενες επενδύσεις της Cosco στον ΟΛΠ και ειδικότερα η επέκταση, μεσοπρόθεσμα, του επιβατικού λιμένα (Νότια Ζώνη Φάση Α΄) αξίας 136 εκατ. ευρώ και, άμεσα, η μετατροπή της Πενταγωνικής Αποθήκης σε επιβατικό σταθμό κρουαζιέρας αξίας 1,5 εκατ. ευρώ.

Καθημερινή

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου