• Το Τριμελές Εφετείο Δωδεκανήσου επί κακουργημάτων (προεδρική διαδικασία) επέβαλε σε τρείς κατηγορούμενους ποινή κάθειρξης 1892 ετών (εκτιτέα τα 20) και χρηματική ποινή 19.000.500 ευρώ, έκρινε απαράδεκτη μια έφεση και ανυποστήρικτη ακόμη μια
Υπόθεση που εξελίχθηκε προχθές και χθες την αίθουσα του Εφετείου Δωδεκανήσου αποτελεί ένα από τα πιο χαρακτηριστικά στιγμιότυπα της σύγκρουσης ανάμεσα στα εγκληματικά κυκλώματα διακίνησης και το κράτος δικαίου.
Σε δεύτερο βαθμό, το Τριμελές Εφετείο Δωδεκανήσου επί κακουργημάτων αποτύπωσε με ακραία αυστηρότητα την ποινική απαξία πράξεων που συνδέονται με οργανωμένη μεταφορά πολιτών τρίτων χωρών, ενώ ταυτόχρονα ξεδίπλωσε το νήμα ενός πολύπλοκου ιστορικού που ξεκινά τον Οκτώβριο του 2021 στα νερά ανατολικά της Κρήτης και καταλήγει στα κρατητήρια της Κω και στις δικαστικές αίθουσες της Ρόδου.
Στις 29 Οκτωβρίου 2021 εντοπίστηκε πλωτό μέσο με το όνομα VATHA στη θαλάσσια περιοχή ανατολικά της Κρήτης με κατεύθυνση προς Κάρπαθο. Το σκάφος ρυμουλκήθηκε από τις λιμενικές αρχές μέχρι την Κω, όπου αποκαλύφθηκε ότι μετέφερε τριακόσιους εβδομήντα επτά ανθρώπους από τα παράλια της Σμύρνης με σκοπό να προωθηθούν στην Ιταλία και σε άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι μεταφερόμενοι κατάγονταν κυρίως από Μπαγκλαντές Πακιστάν και Αφγανιστάν, στοιχείο που κατέγραψε αναλυτικά η δικογραφία της πρώτης δίκης.
Οι λιμενικοί κατέθεσαν στο πρωτοβάθμιο δικαστήριο ότι κατά τη ρυμούλκηση και την κίνηση του πλοίου προς Ρόδο υπήρξαν αναφορές για πτώσεις στη θάλασσα. Καταγράφηκε σύγχυση στο κατάστρωμα με ανθρώπους να αναστατώνονται όταν αντιλήφθηκαν ότι το ταξίδι δεν εξελισσόταν σύμφωνα με όσα τους είχαν υποσχεθεί. Οι μαρτυρίες περιέγραψαν ακόμη συνθήκες ασφυκτικού συνωστισμού μέσα στα αμπάρια με περιορισμένη δυνατότητα κίνησης και έντονη ταλαιπωρία των επιβαινόντων.
Στις απολογίες τους οι κατηγορούμενοι αρνήθηκαν ότι άσκησαν κυβέρνηση στο σκάφος και απέδωσαν τον έλεγχο σε άτομα τουρκικής υπηκοότητας καθώς και σε επιβάτες από άλλες εθνικότητες.
Μαρτυρίες περιέγραψαν στιγμές έντασης ανάμεσα σε ομάδες επιβαινόντων και περιστατικά πτώσης στη θάλασσα, ενώ γίνεται λόγος για δύο πρόσωπα στη γέφυρα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού και για αυστηρό περιορισμό της κίνησης των επιβατών στα αμπάρια.
Ενας 36χρονος, ένας 30χρονος κι ένας 52χρονος Λιβανέζοι, καταδικάστηκαν σε συνολική κάθειρξη χιλίων οκτακοσίων ενενήντα δύο ετών με εκτιτέα τα είκοσι και σε χρηματική ποινή δεκαεννέα εκατομμυρίων πεντακοσίων χιλιάδων ευρώ. Η έφεση ενός 41χρονου Σύρου κρίθηκε απαράδεκτη και η έφεση ενός 31χρονου ομοεθνή του ανυποστήρικτη. Η απόφαση αποτελεί ηχηρό σήμα αποτροπής πρακτικών που εκθέτουν ανθρώπινες ζωές σε κίνδυνο και εργαλειοποιούν την ανάγκη για ασφάλεια και προοπτική.
Ως συνήγορος υπεράσπισης των κατηγορούμενων παρέστη ο κ. Σταύρος Σκάρος.
Mια αθώωση και μια οκταετής κάθειρξη σε υπόθεση μεταφοράς μεταναστών στη Ρόδο
Το Τριμελές Εφετείου Δωδεκανήσου επί κακουργημάτων (προεδρική διαδικασία) εκδίκασε μια υπόθεση που απασχόλησε έντονα τις αρχές της Ρόδου από τον Οκτώβριο του 2021.
Σε δεύτερο βαθμό το δικαστήριο αθώωσε τον δεύτερο κατηγορούμενο και έκρινε ένοχο τον πρώτο επιβάλλοντάς του ποινή κάθειρξης οκτώ ετών.
Ως συνήγοροι υπεράσπισης παρέστησαν οι δικηγόροι Χαράλαμπος Μαρινάκης και Μιχάλης Καντιδενός.
Το χρονικό της υπόθεσης
Το σκηνικό εκτυλίσσεται στις Φάνες και στην Κάμειρο τα ξημερώματα της 14ης Οκτωβρίου 2021. Ο πρώτος κατηγορούμενος 31 ετών αλβανικής υπηκοότητας εντοπίζεται περί ώρα 02.00 να έχει παραλάβει πέντε πολίτες τρίτων χωρών από εσωτερικά σημεία εισόδου με σκοπό τη μεταφορά τους στην πόλη της Ρόδου.
Η κίνηση συνδέεται με οδηγίες που λάμβανε από λογαριασμό μηνυμάτων με το ψευδώνυμο manos και με προηγούμενη θαλάσσια άφιξη από ταχύπλοο που οδηγούσε άγνωστος δράστης, ο οποίος διέφυγε της σύλληψης.
Η παραλαβή και η ενδοχώρια προώθηση τελέστηκαν με πράσινο επιβατικό όχημα μάρκας Hyundai Getz.
Το ίδιο πρωινό στα Καλαβάρδα περιπολικό σκάφος του Λιμενικού εντοπίζει φουσκωτό χωρίς όνομα με διακριτικά POWER BOAT μήκους περίπου οκτώ μέτρων πορτοκαλί χρώματος και εξωλέμβια μηχανή Mercury.
Το σκάφος προήλθε από τη Μαρμαρίδα και είχε αποβιβάσει ομάδες πολιτών τρίτων χωρών που στερούνταν ταξιδιωτικών εγγράφων.
Το πρωτόδικο δικαστήριο είχε κηρύξει ένοχο κατά πλειοψηφία τον πρώτο κατηγορούμενο για παράνομη παραλαβή κατά συρροή εκ κερδοσκοπίας και χωρίς συνδρομή εγκληματικής οργάνωσης, ενώ ομόφωνα ένοχο για οδήγηση χωρίς άδεια.
Η αιτιολογία στηρίζεται στον επ’ αυτοφώρω εντοπισμό του σε οδήγηση χωρίς δίπλωμα στο ίδιο όχημα και στην απόδειξη ότι είχε ήδη λάβει αμοιβή ύψους 970 ευρώ για τη μεταφορά ζητώντας επιπλέον εκατό ευρώ ανά άτομο, ποσά που συνδέονται με ευρύτερες ροές προς διακινητές της απέναντι ακτής.
Το Εφετείο επανεκτίμησε την αξιοπιστία των αναγνωρίσεων και τη συνάφεια των αντικειμενικών ευρημάτων με συγκεκριμένο ρόλο στη θαλάσσια πλεύση. Το δικαστήριο έκρινε ότι τα στοιχεία δεν αναιρούν τη λογική αμφιβολία για την ιδιότητα κυβερνήτη του δεύτερου και τον κήρυξε αθώο. Για τον πρώτο αντιθέτως οι ενδείξεις συγκλίνουν σε πλήρη απόδειξη ενεργού συμμετοχής στο χερσαίο σκέλος της μεταφοράς με σκοπό οικονομικού οφέλους, ενώ διατηρείται η καταδίκη για οδήγηση χωρίς άδεια.















