Πολύ ενδιαφέρον άρθρο σχετικά με τις συνέπειες στους αθλητές από την παύση των ομαδικών προπονήσεων, από τον καθηγητή εργοφυσιολογίας Αντώνη Γρηγοριάδη.
Αναλυτικά:
Μετά από τη διακοπή των ομαδικών προπονήσεων ( Κ.Υ.Α ΦΕΚ. 34 Αριθμ. Δ1α/Γ.Π.οικ.: 71342) διερωτάται κανείς αν οι ομάδες διαθέτουν την αναμενόμενη απόδοση (φυσική και πνευματική) ώστε να μπορούν να ανταπεξέλθουν στο δύσκολο έργο τους και να τελειώσουν χωρίς κανένα τραυματισμό πετυχαίνοντας τους στόχους τους.
Δεδομένου ότι η αθλητική απόδοση σε αγωνίσματα που διαρκούν πάνω από δύο λεπτά και έχουν υψηλές αερόβιες απαιτήσεις, εξαρτάται από την μέγιστη ικανότητα του οργανισμού να μεταφέρει και να καταναλώνει οξυγόνο στους μύες, γίνεται άμεσα κατανοητή ότι η αποχή ή ο λάθος σχεδιασμός θα έχουν δυσμενή επίδραση πάνω στον αθλητή και συγκεκριμένα πάνω στην απόδοση του.
Η εξατομικευμένη προπόνηση προκαλεί αύξηση ερυθροποιητίνης (EPO) με αποτέλεσμα την αύξηση των ερυθρών κυττάρων(RBCs), αύξηση τριχοειδών αγγείων, αύξηση μιτοχονδρίων και των ένζυμων των μιτοχονδρίων, μείωση της καρδιακής συχνότητας και αρτηριακής πίεσης, αύξηση παραγωγής αυξητικής ορμόνης, αύξηση του μεταβολισμού του λίπους, και μείωση του οξειδωτικού στρες που έχουν σαν συνέπεια τη βελτίωση.
Δύο εβδομάδες αποχής από την εξατομικευμένη προπόνηση μπορούν να οδηγήσουν σε σημαντική μείωση της φυσικής κατάστασης. Έρευνα των Kim και συνεργατών το 2017 έδειξε ότι μια διακοπή δεκατεσσάρων ημερών (δυο βδομάδες) μειώνει σημαντικά την καρδιαγγειακή αντοχή, την άκαμπτη μυϊκή μάζα και την ευαισθησία στην ινσουλίνη. Σε μεγαλύτερο διάστημα αποχής, (τρείς με έξι βδομάδες) παρατηρείται μειωμένη μεταβολική λειτουργία και ανάπτυξη του κινδύνου των καρδιαγγειακών παθήσεων. Μια από τις προσαρμογές στην άσκηση αντοχής είναι η αύξηση του όγκου του αίματος και όταν σταματήσουμε την προπόνηση, αυτή η προσαρμογή χάνεται σχετικά γρήγορα. Ο όγκος του αίματός μας μειώνεται, λιγότερο αίμα επιστρέφει στην καρδιά για να αντληθεί με κάθε καρδιακό ρυθμό. Αυτό σημαίνει ότι ο όγκος παλμού (η ποσότητα του αίματος που αντλείται ανά καρδιακό ρυθμό) μειώνεται.
Ο καρδιακός μας ρυθμός πρέπει να αυξηθεί, για να μπορούμε να προπονούμαστε με τον ίδιο ρυθμό όπως πριν. Άλλες επιδράσεις της αποχής από την σωματική δραστηριότητα περιλαμβάνουν απώλεια ευελιξίας, μείωση του κατωφλιού γαλακτικού οξέος και μεγάλες μειώσεις στην συγκέντρωση γλυκογόνου μυών και στην αερόβια ενζυμική δραστηριότητα.
Σύμφωνα με των Slentz και συνεργατών το 2009 οι αθλητές τείνουν να βιώνουν πιο βαθμιαία πτώση κατά την διάρκεια της αποχής από ό,τι ο κανονικός μέσος ασκούμενος.
Όταν θα επιστρέψουμε στις ομαδικές προπονήσεις θα πρέπει να γίνει ένας καλός σχεδιασμός για να αποφύγουμε τους τραυματισμούς και να κρατήσουμε τους αθλητές σε ψηλά επίπεδα.
Η επιτυχία βασίζεται στο τρίπτυχο: αιματολογικές, αξιολόγηση και προγραμματισμός.
Μέσα από καθορισμένες αιματολογικές εξετάσεις θα δούμε την λειτουργία των βασικών ζωτικών οργάνων και θα προβλέψουμε το μυϊκό και ψυχικό στρες του κάθε αθλητή. Με την αξιολόγηση θα προσδιορίζουμε το επίπεδο φυσικής ή λειτουργικής κατάστασης. Με βάση τα παραπάνω θα κάνουμε τον προγραμματισμό για τις επόμενες τρείς βδομάδες μέχρι να ξεκινήσει το πρωτάθλημα.
Σε δυο μεγάλα πρωταθλήματα της Ευρώπης, Γερμανία και Αγγλία εφαρμόστηκε το παραπάνω πρωτόκολλο. Παρόλο που τα δυο αναπτυγμένα πρωταθλήματα έκανα αυστηρή χρήση του πρωτοκόλλου παρουσίασαν αύξηση των τραυματισμών, η Γερμανία κατά 42% και η Αγγλία κατά 38% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Όταν κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας είχαμε μια αύξηση τραυματισμών από την πρώτη διακοπή, τώρα που τα παιχνίδια θα είναι Κυριακή – Τετάρτη, διερωτώμαι τι θα συμβεί αν δεν εφαρμοστεί ένα παρόμοιο πρωτόκολλο.
Εύχομαι μέσα από την καρδιά μου σε όλους τους αθλητές να παραμείνουν υγιείς και να επιτύχουν τους στόχους τους.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ