Ρεπορτάζ

Ποινικές διώξεις στη διοίκηση της ΔΕΗ για το εργοστάσιο στη Νότια Ρόδο!!

Ποινική δίωξη σε βαθμό κακουργήματος για απιστία, άσκησε χθες η Αντεισαγγελέας Πλημμελειοδικών Ρόδου κ. Μαρία – Σοφία Βαΐτση, σε βάρος του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΔΕΗ ΑΕ κ. Αρθούρου Ζερβού, του πρώην προέδρου κ. Τάκη Αθανασόπουλου (που υπηρετεί σήμερα ως πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ) και σε βάρος ακόμη 4 μελών του συμβουλίου διεύθυνσης της επιχείρησης, που ενεπλάκησαν στις διαδικασίες κατασκευής και λειτουργίας θερμοηλεκτρικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στη Νότια Ρόδο, τη διετία 2009 – 2010!
Η κ. Εισαγγελέας σε 9σέλιδo χειρόγραφο υπόμνημά της εκτίμησε ότι η συνολική ζημία, που υπέστη η επιχείρηση, από τις ενέργειες των κατηγορούμενων ανέρχεται στο ποσό των 74.450.000 ευρώ περίπου!!

Θυμίζουμε ότι η έρευνα ξεκίνησε όταν ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πλημμελειοδικών Ρόδου ζήτησε τον έλεγχο των διαλαμβανομένων σε ερώτηση που υπέβαλαν με τη διαδικασία του κοινοβουλευτικού ελέγχου οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ κ.κ. Δημήτρης Γάκης, Δημήτρης Στρατούλης, Αθανάσιος Πετράκος, Δημήτριος Γελαλής, Ευάγγελος Διαμαντόπουλος, Χαρά Καφαντάρη, Βασίλης Κυριακάκης, Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, Νίκος Μιχαλάκης, Ευγενία Ουζουνίδου, Ιωάννης Σταθάς, Νίκος Συρμαλένιος και Δημήτριος Τσουκαλάς για το θέμα.
Εξαιτίας της διάστασης, που προσέλαβε η υπόθεση στα ΜΜΕ πανελληνίως, είχε σημειωθεί και παρέμβαση του οικονομικού Εισαγγελέα.
Η ΔΕΗ προχώρησε σε διακήρυξη διαγωνισμού για την κατασκευή και εγκατάσταση ενός σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στη Ρόδο. Το έργο δημοπρατήθηκε, ο ανάδοχος επιλέχθηκε, η σύμβαση υπεγράφη, ωστόσο έλειπε μία σημαντική λεπτομέρεια:
Το οικόπεδο που επρόκειτο να κατασκευαστεί η μονάδα!

Το ιστορικό της υπόθεσης φέρεται να έχει ως εξής:
Στις 30 Ιουλίου 2009 υπεγράφη σύμβαση με αριθμό ΔΜΚΘ – 11 47 201 μεταξύ της ΔΕΗ και της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ για «την προμήθεια και εγκατάσταση ενός σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με ντηζελοηλεκτρικές μονάδες συνολικής καθαρής ηλεκτρικής ισχύος σε συνθήκες επί τόπου του έργου 110 – 120 MW, αποτελούμενου από 6-8 ίδια Η/Ζ με δίχρονους ή τετράχρονους κινητήρες ντήζελ, καύσιμο μαζούτ χαμηλού θείου και δυνατότητα καύσης φυσικού αερίου, μετά των βοηθητικών κτηρίων και εγκαταστάσεων, στη θέση Πίσω Κάμπος και Πλάκα Στενή του Δήμου Νότιας Ρόδου, συνολικού ενδεικτικού προϋπολογισμού επένδυσης κατά τη μελέτη της Επιχείρησης 120 εκατομμυρίων ευρώ».

Ο διαγωνισμός που είχε προηγηθεί προέβλεπε εναλλακτική δυνατότητα προσφοράς είτε με χρήση υψηλής απόδοσης και κατά συνέπεια ακριβότερων δίχρονων μηχανών είτε με χρήση τετράχρονων μηχανών χαμηλής απόδοσης και χαμηλότερου κόστους αγοράς.
Τελικά η σύμβαση υπεγράφη με τίμημα 182,7 εκατ. ευρώ δηλαδή ακριβότερα κατά 62,7 εκατ. ευρώ ή 52% από τον αρχικό προϋπολογισμό του έργου (120 εκατ. ευρώ) για την κατασκευή σταθμού με τετράχρονες μηχανές χαμηλής απόδοσης που θα κατασκεύαζε η εταιρεία Wartsila Φινλανδίας.
Ένα χρόνο μετά, στις 31/03/2010, η ΔΕΗ προχώρησε στην υπογραφή μισθώτριας σύμβασης με την ΚΕΔ με την οποία εκμισθώνει για διάστημα 50 ετών έκταση 88.992,00 τμ. για την κατασκευή του ΑΗΣ Νότιας Ρόδου.

Στις 21/12/2010 το διοικητικό συμβούλιο αποδέχθηκε την αγορά του οικοπέδου έναντι τιμήματος 3.239.000 ευρώ. Η μεταγραφή και έκδοση πιστοποιητικού ιδιοκτησίας ολοκληρώθηκε στις 11/10/2011 και στις 13/10/2011 κοινοποιήθηκε στον ανάδοχο.
Ωστόσο 38 μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης και 8 μήνες μετά την συμβατική ημερομηνία λειτουργίας, η κατασκευή του έργου δεν ξεκίνησε γιατί η ΔΕΗ δεν είχε ολοκληρώσει την αγορά του οικοπέδου επί του οποίου, υποτίθεται, θα κατασκεύαζε την μονάδα.

Τα παραπάνω επιβεβαίωσε και ο ίδιος ο πρόεδρος της ΔΕΗ κ. Αρθούρος Ζερβός με την από 26-7-2012 εισήγησή του (ΔΜΚθ 4516 / 26-7-12) στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας. Ο ίδιος τότε ανέφερε ότι «στις 04/05/2012 εκκρεμεί η έκδοση οικοδομικής αδείας για το οικόπεδο των κυρίων εγκαταστάσεων, ενώ το οικόπεδο για τις παράκτιες δεν έχει ακόμη ΑΠΟΚΤΗΘΕΙ».
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η διοίκηση της επιχείρησης, πριν προχωρήσει στην αγορά του οικοπέδου δεν είχε εξασφαλίσει τις ελάχιστες προϋποθέσεις που είναι η ιδιοκτησία κατάλληλου οικοπέδου. Αυτό προκύπτει και από την 4/4/2012 προσωρινή διαταγή του Συμβουλίου της Επικρατείας με την οποία ανεστάλη η εκτέλεση των υλικών ενεργειών του νέου σταθμού.

Δύο ημέρες αργότερα η Υπηρεσία Δόμησης του Δήμου Ρόδου εξέδωσε την 2276/06.04.2012 αναστολή εκτέλεσης της 25/2012 οικοδομικής αδείας, με αποτέλεσμα το έργο να παραμένει σε εκκρεμότητα.
Η επιχείρηση, μετά και τα παραπάνω προχώρησε κανονικά στην προκαταβολή τιμήματος 18,2 εκατ. ευρώ για το β’ στάδιο του έργου, όταν δεν είχε καν ολοκληρωθεί η α’ φάση αυτού!
Το ζήτημα είναι ότι οι καθυστερήσεις που προκλήθηκαν από την αμελή συμπεριφορά της ΔΕΗ έχουν ήδη κοστίσει στην επιχείρηση περισσότερα από 37 εκατ. ευρώ σε πληρωμές και αποζημιώσεις προς την ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ.
Την ίδια στιγμή ένα ακόμη μέλος του διοικητικού συμβουλίου κατάγγειλε μεθοδεύσεις τόσο κατά τη δημοπράτηση του έργου όσο και την αναιτιολόγητη υπερτιμολογημένη ανάθεση στην εταιρεία του κ. Περιστέρη.

Μάλιστα και η ίδια η εταιρεία Wartsila σε επιστολή της προς την ΔΕΗ ανέφερε ότι ένας σταθμός με τετράχρονες μηχανές και πολυτελείς υποδομές και προδιαγραφές δεν θα κόστιζε πάνω από 820 ευρώ ανά εγκατεστημένο KW, όταν το έργο ανατέθηκε με τιμή 1.600 ευρώ ανά KW.
Στο μεταξύ την ίδια στιγμή η κατασκευαστική εταιρεία ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, ανάδοχος του έργου, δήλωσε ότι αμετάκλητα αποσύρεται από το έργο, ζητώντας επιπλέον 12 εκατ. ευρώ ως αντιστάθμισμα των διαφυγόντων κερδών της. Η εταιρεία δε, είχε επιλεγεί ως ανάδοχος του έργου με προσφορά υπερπολλαπλάσια (κατά 52% αυξημένη) της προσφοράς που έκανε για το ίδιο έργο φινλανδική εταιρεία η οποία είχε συνεργαστεί ξανά στο παρελθόν με τη ΔΕΗ.

Εν πάση περιπτώσει η κ. Εισαγγελέας ανέφερε στο υπόμνημά της ότι από τη μίσθωση του ακινήτου η ΔΕΗ κατέβαλε στην ΚΕΔ το ποσό των 98.400 ευρώ και το ποσό των 26.000 ευρώ για τη χρήση του για ένα έτος και τρεις μήνες χωρίς να υφίσταται Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και πολεοδομική άδεια. Ακολούθησε η αγορά του ακινήτου με μεγάλη καθυστέρηση έναντι 3,4 εκατ. ευρώ και ενώ περιήλθε στην ιδιοκτησία της το οικόπεδο η κατασκευή του εργοστασίου ναυάγισε στο ΣτΕ.

Μέχρι να εκδοθεί η τελευταία απόφαση είχε προηγηθεί η υπογραφή της σύμβασης με την ΓΕΚ- ΤΕΡΝΑ και έγιναν έξοδα για τη μεταφορά του εξοπλισμού, τη φύλαξή του για την κατασκευή αποθηκών κλπ συνολικής αξίας 66.756.000 ευρώ ενώ μετά τα προβλήματα που ανέκυψαν και την υπαναχώρηση της εταιρείας κατόπιν διακανονισμού η ρήτρα που της καταβλήθηκε περιορίστηκε από τα 10 στα 4.250.000 ευρώ περίπου.
Η συνολική ζημία που υπολογίζει η Εισαγγελική λειτουργός ότι υπέστη η επιχείρηση από το συγκεκριμένο έργο ανέρχεται στο ποσό των 74.450.000 ευρώ!!.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου