Πολιτιστικά

Αυτό το Σάββατο “Ιστορίες Έρωτα και Σάτιρας από το Μεσαίωνα”

Μη χάσετε αυτό το Σάββατο, 9 Οκτωβρίου, στις 19:30
την τελευταία μας παράσταση:
“Ιστορίες Έρωτα και Σάτιρας από το Μεσαίωνα”.
Ένα σύντομο θεατρικό έργο: “Ο Πωρικολόγος” (12ος αι.)
Και δύο αναλόγια: “Βυζαντινά Ιπποτικά Μυθιστορήματα”
– ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΜΑΧΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΧΡΥΣΟΡΡΟΗΣ (12ος αι.)
– ΤΟΥ ΒΕΛΘΑΝΔΡΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΧΡΥΣΑΤΖΑΣ (13ος ή 14ος αι.)

Στον Ιπποτικό Ξενώνα της Αγίας Αικατερίνης.
(πλατεία Αγ. Παντελεήμονα – Μεσαιωνική Πόλη)

Σκηνοθεσία: Σουζάνα Καρδούλια
Απόδοση Πωρικολόγου στη Νέα Ελληνική: Κωνσταντίνος Τσουρέκης
Μουσική: Γιώργος Ξανθόπουλος

Αφηγήτριες:
Νεκταρία Σιδέρη
Ευαγγελία Δήμα

Συμμετέχουν:
Στάθης Ευαγγελινίδης
Δημήτρης Μπαλαντινας Βίκυ Μπουτα
Μιχάλης Τσίκκης
Θοδωρής Λεριάς
Δημήτρης Λεμονής
Σπύρος Ναυρόζογλου

 

Ενδυματολογική επιμέλεια: Άννα Αχιολά

 

Λίγα λόγια για τα έργα …

Τα Ιπποτικά Βυζαντινά Μυθιστορήματα
Από το 13ο ως το 15ο αι. γράφονται στο Βυζάντιο έμμετρα ερωτικά ιπποτικά μυθιστορήματα σε γλώσσα πιο λαϊκή, που αντιπροσωπεύουν μια λυρικότερη και πιο ρομαντική στροφή του νέου ελληνισμού. Μερικά από αυτά είναι διασκευές δυτικών προτύπων. Τα μυθιστορήματα της περιόδου αυτής καθρεφτίζουν, γράφει ο Εμμ. Κριαράς, «τον κόσμο που διαμορφώνεται στην Ανατολή με την εγκατάσταση των Φράγκων στις ελληνικές χώρες, έναν κόσμο που χωρίς να έχει πάψει να έχει τα χαρακτηριστικά της παλιότερης βυζαντινής κοινωνίας, μεταμορφώνεται, ως ένα βαθμό, με τη φραγκική κατάκτηση και τις φραγκικές επιδράσεις». Στα Βυζαντινά Μυθιστορήματα υπάρχουν ακόμα λόγιες επιδράσεις (με τις «εκφράσεις», τις εκτενείς δηλαδή περιγραφές κάστρων, κήπων, λουτρών κτλ), ανατολικές (ο κόσμος του παραμυθιού με τις μάγισσες, τους δράκους και τα μαγικά δαχτυλίδια) και λαϊκές νεοελληνικές (λαϊκή αίσθηση και παρεμβολή δημοτικών τραγουδιών της εποχής, όπως τα καταλόγια και τα μοιρολογήματα).

Όλα έχουν, λίγο πολύ, κοινή υπόθεση: ένα ζευγάρι ερωτευμένων νέων χωρίζει ξαφνικά και ύστερα από σκληρές δοκιμασίες και περιπέτειες κατορθώνει να ξανασμίξει

και να βρει την ευτυχία του …

Ο Πωρικολόγος

Πρόκειται για σύντομο σατιρικό και διδακτικό λαϊκό βυζαντινό έργο του 12ου ή 13ου αιώνα, στο οποίο περιγράφεται μία δίκη οπωρικών (φρούτων), στην οποία καταδικάζεται το σταφύλι. Στο έργο αυτό, γίνεται δίκη όπου όλα τα φρούτα έχουν τίτλους βυζαντινών αξιωματούχων. Γραμμένο σε δημώδη μεσαιωνική ελληνική γλώσσα, γνώρισε ευρύτατη διάδοση στα λαϊκά στρώματα, πολλές έντυπες εκδόσεις, μεταφράσεις σε ξένες γλώσσες (σέρβικα, ρουμάνικα, τούρκικα) και έχουν διασωθεί πολλές παραλλαγές του, κάποιες από τις οποίες ήταν ζωντανές ως προφορική παράδοση στην Ελλάδα, μέχρι την δεκαετία του 1960. Ο Πωρικολόγος είναι ένα από τα λίγα λαϊκά αφηγήματα σε πεζό λόγο που μας άφησε η βυζαντινή γραμματεία των τελευταίων βυζαντινών αιώνων.
Σκοπός: Η διήγηση είναι εύθυμη στην εισαγωγή και την περιγραφή της δίκης, μέχρι να καταλήξει ο συγγραφέας στον σκοπό του που είναι καταδίκη του μεθυσιού. Έτσι ο χαρακτήρας του έργου είναι διδακτικός, ειδικότερα “αντιοινικός”, δηλαδή η καταδίκη της οινοποσίας και η διακωμώδηση των εξευτελιστικών συνεπειών της. Όμως σε ένα δεύτερο επίπεδο είναι μιά συγκαλυμμένη σάτιρα του συγγραφέα, κατά των αξιωματούχων και της βυζαντινής τιτλομανίας, κατά της πολύπλοκης γραφειοκρατίας της εποχής του και κατά των ραδιουργιών και των αντιζηλιών του παλατιού.

Ώρα προσέλευσης 7μμ. Έναρξη: 7:30μμ
Κατά την προσέλευση θα τηρηθεί αυστηρά σειρά προτεραιότητας μέχρι του ορίου των 150 ατόμων.
Θα τηρηθούν όλα τα προβλεπόμενα μέτρα προστασίας για τη νόσο Covid19.
H χρήση μάσκας θα είναι υποχρεωτική κατά τη διάρκεια παραμονής στο χώρο.
Είσοδος Ελεύθερη

Συνδιοργάνωση:
Σύλλογος «Μεσαιωνικό Ρόδο»
Δημοτικός Οργανισμός Πολιτισμού & Αθλητισμού Ρόδου – ΔΟΠΑΡ
Τμήμα Πολιτισμού Δωδ/σου της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου
Με την Ευγενική Παραχώρηση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας Δωδ/σου

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου