ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Ολες οι ανατροπές με το «πλαστικό» χρήμα – Πώς θα ψωνίζουμε, τι θα ισχύει για το αφορολόγητο

news room 1 λεπτό ανάγνωση
Πιστωτικές κάρτες

Μια με­γά­λη αλ­λα­γή στην κα­θη­με­ρι­νό­τη­τά μας και σε όλες τις συ­ναλ­λα­γλες θα φέρει το νο­μο­σχέ­διο για το «πλα­στι­κό χρήμα» που προ­ω­θεί η κυ­βέρ­νη­ση. Πρό­κει­ται ου­σια­στι­κά για την επέ­κτα­ση της χρή­σης χρε­ω­στι­κών και πι­στω­τι­κών καρ­τών αλλά και την υπο­χρέ­ω­ση των επι­χει­ρή­σε­ων να έχουν τα γνω­στά μη­χα­νή­μα­τα POS

Το νο­μο­σχέ­διο που φέρ­νει στο φως το Εθνος της Κυ­ρια­κής προ­βλέ­πει αφο­ρο­λό­γη­το μόνο με κάρ­τες ή ηλε­κτρο­νι­κό χρήμα, έξτρα φόρος 22% σε όσους δεν συ­μπλη­ρώ­νουν το απαι­τού­με­νο ποσό των δα­πα­νών με κάρ­τες, συλ­λο­γή απο­δεί­ξε­ων ανά­λο­γα με το ύψος του ει­σο­δή­μα­τός τους και για όσους εξαι­ρε­θούν από τις ηλε­κτρο­νι­κές συ­ναλ­λα­γές, υπο­χρε­ω­τι­κά POS σε όλες τις επι­χει­ρή­σεις και τους επαγ­γελ­μα­τί­ες αλλά και κα­θιέ­ρω­ση ενός ει­δι­κού τρα­πε­ζι­κού επαγ­γελ­μα­τι­κού λο­γα­ρια­σμού ο οποί­ος θα προ­στα­τεύ­ε­ται σε πο­σο­στό 80% από κα­τα­σχέ­σεις είναι ορι­σμέ­να από τα μέτρα που προ­βλέ­πουν τα 15 άρθρα του νο­μο­σχε­δί­ου.

Τα βα­σι­κό­τε­ρα ση­μεία του νο­μο­σχε­δί­ου είναι:

1) Αφο­ρο­λό­γη­το μόνο με “πλα­στι­κό” χρήμα”

Η έκ­πτω­ση φόρου που οδη­γεί σε έμ­με­σο αφο­ρο­λό­γη­το όριο ει­σο­δή­μα­τος το οποίο δι­καιού­νται μι­σθω­τοί, συ­ντα­ξιού­χοι και αγρό­τες θα εξα­σφα­λί­ζε­ται μόνο με δα­πά­νες για αγορά προ­ϊ­ό­ντων και υπη­ρε­σιών που πραγ­μα­το­ποιού­νται στην Ελ­λά­δα ή το εξω­τε­ρι­κό με πι­στω­τι­κές ή χρε­ω­στι­κές ή προ­πλη­ρω­μέ­νες κάρ­τες ή με τη χρήση άλλου ηλε­κτρο­νι­κού μέσου πλη­ρω­μής (π.χ. τρα­πε­ζι­κό έμ­βα­σμα, πλη­ρω­μή μέσω λο­γα­ρια­σμού πλη­ρω­μών, χρήση ηλε­κτρο­νι­κού πορ­το­φο­λιού κλπ).

Οι πλη­ρω­μές που θα πρέ­πει να γί­νο­νται μέσω πλα­στι­κού ή ηλε­κτρο­νι­κού χρή­μα­τος θα υπο­λο­γί­ζο­νται ως πο­σο­στό επί του ει­σο­δή­μα­τος.

Τέσ­σε­ρις κλί­μα­κες

Όσο με­γα­λύ­τε­ρο το ει­σό­δη­μα, τόσο υψη­λό­τε­ρο και το πο­σο­στό πλη­ρω­μών που θα πρέ­πει να απο­δει­κνύ­ε­ται ότι πλη­ρώ­θη­καν με κάρ­τες ή τρα­πε­ζι­κή συ­ναλ­λα­γή.

Από την 1η ια­νουα­ρί­ου του 2017 λοι­πόν:

– Για ει­σό­δη­μα έως 10.000 ευρώ το πο­σο­στό ελά­χι­στης δα­πά­νης με πλα­στι­κό χρήμα θα είναι10%
– Για ει­σό­δη­μα από 10.001 έως 20.000 ευρώ το πο­σο­στό ελά­χι­στης δα­πά­νης με κάρτα θα είναι 15%
– Για ει­σό­δη­μα από 20.001 ευρώ έως 40.000 ευρώ το πο­σο­στό ελά­χι­στης δα­πά­νης με κάρτα θα είναι 20%
– Για ει­σό­δη­μα από 40.001 ευρώ και πάνω η ελά­χι­στη δα­πά­ντη με πλα­στι­κό χρήμα θα είναι
30%

Μεί­ω­ση ελά­χι­στης δα­πά­νης κατά 30%

Το νο­μο­σχέ­διο προ­βλέ­πει ότι εξαι­ρε­τι­κά για το φο­ρο­λο­γι­κό έτος 2016, δη­λα­δή για τα φε­τι­νά ει­σο­δή­μα­τα, το πο­σο­στό ελά­χι­στης δα­πά­νης μειώ­νε­ται κατά 30%. Έτσι, για ει­σό­δη­μα έως 10.000 ευρώ οι φο­ρο­λο­γού­με­νοι θα πρέ­πει να έχουν απο­δεί­ξεις με πλα­στι­κό χρήμα ίσες με το 7% του ει­σο­δή­μα­τός τους, για ετή­σιο ει­σό­δη­μα από 10.001 έωs 20.000 ευρώ απαι­τού­νται δα­πά­νεs ίσες με το 10,5% του ει­σο­δή­μα­τος, για ετή­σιο ει­σό­δη­μα από 20.001 έωs 40.000 ευρώ θα πρέ­πει οι απο­δεί­ξεις με πλα­στι­κό χρήμα να ανέρ­χο­νται στο 14% του ει­σο­δή­μα­τος και για ετή­σιο ει­σό­δη­μα άνω των 40.000 ευρώ οι απο­δεί­ξεις θα πρέ­πει να ανέρ­χο­νται στο 21% του ει­σο­δή­μα­τος.

Ωστό­σο, λόγω της νέας ανα­βο­λής που πήρε η κα­τά­θε­ση του νο­μο­σχε­δί­ου στη Βουλή είναι πολύ πι­θα­νόν το μέτρο να μην ισχύ­σει για τα φε­τι­νά ει­σο­δή­μα­τα και για το «χτί­σι­μο» του αφο­ρο­λο­γή­του να μη λη­φθούν υπόψη οι απο­δεί­ξεις πον έχουν συ­γκε­ντρώ­σει ή θα συ­γκε­ντρώ­σουν μέχρι το τέλος του έτους οι φο­ρο­λο­γού­με­νοι, ανε­ξάρ­τη­τα αν αυτές αφο­ρούν συ­ναλ­λα­γές που έχουν γίνει με με­τρη­τά ή πλα­στι­κό χρήμα.

Μά­λι­στα, όπως ανα­φέ­ρει αρ­μό­διος κυ­βερ­νη­τι­κόs πα­ρά­γο­ντας, «δεν είναι δυ­να­τόν να ζη­τή­σου­με από τους φο­ρο­λο­γου­μέ­νους να συ­γκε­ντρώ­σουν απο­δεί­ξεις με πλα­στι­κό χρήμα, τη στιγ­μή που ως σή­με­ρα δεν γνώ­ρι­ζαν αν θα με­τρά­νε οι απο­δεί­ξεις με με­τρη­τά ή μόνο με πλα­στι­κό χρήμα».

2) Πέ­ναλ­τι φόρου 22% για λι­γό­τε­ρες απο­δεί­ξεις

Σε πε­ρί­πτω­ση που δεν προ­σκο­μί­ζε­ται το απαι­τού­με­νο ποσό απο­δεί­ξε­ων με πλα­στι­κό χρήμα, τότε ο φόρος προ­σαυ­ξά­νε­ται κατά τη θε­τι­κή δια­φο­ρά με­τα­ξύ του απαι­τού­με­νου ποσού απο­δεί­ξε­ων και του δη­λω­θέ­ντοs ποσού απο­δεί­ξε­ων, η οποία πολ­λα­πλα­σιά­ζε­ται με συ­ντε­λε­στή 22%.

Δη­λα­δή ο συ­ντε­λε­στής 22% θα επι­βάλ­λε­ται επί της δια­φο­ράς με­τα­ξύ του απαι­τού­με­νου ποσού απο­δεί­ξε­ων και του ποσού των απο­δεί­ξε­ων που θα έχει δη­λώ­σει ο φο­ρο­λο­γού­με­νοs. Για πα­ρά­δειγ­μα, ένας μι­σθω­τός χωρίς παι­διά με ετή­σιο ει­σό­δη­μα 30.000 ευρώ θα πρέ­πει να έχει δα­πά­νες που έχου­ςν πραγ­μα­το­ποι­η­θεί με πλα­στι­κό χρήμα του­λά­χι­στον το ποσό των 6.000 ευρώ. Αν ο φο­ρο­λο­γού­με­νος έχει απο­δει­ξεις με κάρ­τες το ποσό των 4.000 ευρώ τότε οι 2.000 ευρώ πού τον λεί­πουν θα θε­ω­ρη­θούν ει­σό­δη­μα και θα φο­ρο­λο­γη­θούν με συ­ντε­λε­στή 22%.

Έτσι ο μι­σθω­τός, πέρα από τον φόρο 5.600 ευρώ που ανα­λο­γεί στο ει­σό­δη­μά του, θα επι­βα­ρυν­θεί με πρό­σθε­το φόρο 440 ευρώ (2.000 Χ 22%) και συ­νο­λι­κά θα πλη­ρώ­σει στην Εφο­ρία 6.040 ευρώ.

3) Ακα­τά­σχε­το το 80% στις ει­σπρά­ξεις επι­χει­ρή­σε­ων

Η διά­τα­ξη αυτή του νο­μο­σχε­δί­ου πα­ρα­μέ­νει σε εκ­κρε­μό­τη­τα, καθώς συ­νε­χί­ζο­νται οι συ­ζη­τή­σεις με τους θε­σμούς. Το αρ­χι­κό σχέ­διο προ­έ­βλε­πε τη δη­μιουρ­γία ενός ει­δι­κού ακα­τά­σχε­του τρα­πε­ζι­κού λο­γα­ρια­σμού για όλους τους επι­τη­δευ­μα­τί­ες, όσον αφορά τις πα­λαιές τους λη­ξι­πρό­θε­σμες οφει­λές προς την Εφο­ρία και τα ασφα­λι­στι­κά τα­μεία στον οποίο θα περ­νού­σαν όλα τα έσοδα από συ­ναλ­λα­γές που γί­νο­νται μέσω τρα­πε­ζι­κού συ­στή­μα­τος.

Οι δα­νει­στέs αντέ­δρα­σαν και «μπλό­κα­ραν» τη διά­τα­ξη καθώς θε­ω­ρούν τη ρύθ­μι­ση χα­ρι­στι­κή. Η δια­πραγ­μά­τευ­ση τώρα εστιά­ζε­ται στην κα­θιέ­ρω­ση ενός ει­δι­κού τρα­πε­ζι­κού λο­γα­ρια­σμού, ο οποί­ος δεν θα προ­στα­τεύ­ε­ται στο σύ­νο­λό του από κα­τα­σχέ­σες για οφει­λές αλλά σε ένα με­γά­λο πο­σο­στό, το οποίο εν­δε­χο­μέ­νως θα φθά­σει το 80%.

Το πο­σο­στό του λο­γα­ρια­σμού που δεν θα κα­τά­σχε­ται θα χρη­σι­μο­ποιεί­ται από τον επι­χει­ρη­μα­τία ή επαγ­γελ­μα­τία απο­κλει­στι­κά για την κά­λυ­ψη των ανα­γκών λεrτουρ­γίαs τηs επι­χεί­ρη­σής του δη­λα­δή για την πλη­ρω­μή προ­μη­θευ­τών, μι­σθο­δο­σία κ.λπ. Η Εφο­ρία και τα ασφα­λι­στι­κά τα­μεία θα μπο­ρούν να κα­τά­σχουν το υπό­λοι­πο πο­σο­στό 20% των χρη­μά­των που θα βρί­σκο­νται στον λο­γα­ρια­σμό.

Έτσι με τη ρύθ­μι­ση αυτή, όπως ανα­φέ­ρει κυ­βερ­νη­τι­κός πα­ρά­γο­ντας και οι επι­χει­ρή­σεις θα μπο­ρούν να εξυ­πη­ρε­τούν τις ανά­γκες λει­τονρ­γί­ας τους και το κρά­τος θα έχει τη δυ­να­τό­τη­τα να ει­σπράτ­τει μέρος των οφει­λών του. Στην πε­ρί­πτω­ση αυτή, οι επι­χει­ρή­σεις θα κλη­θούν να δη­λώ­σουν έναν τρα­πε­ζι­κό λο­γα­ρια­σμό στον οποίο θα περ­νά­νε τις ει­σπρά­ξεις τους που έχουν γίνει με πλα­στι­κό ή ηλε­κτρο­νι­κό χρήμα.

4) Ει­δι­κό κα­θε­στώς για υπε­ρή­λι­κους και κα­τοί­κους απο­μα­κρυ­σμέ­νων πε­ριο­χών

Στο άρθρο 7 του νο­μο­σχε­δί­ου ορί­ζε­ται ότι η προ­σκό­μι­ση απο­δεί­ξε­ων ανά­λο­γα με το ύψος του ει­σο­δή­μα­τος ισχύ­ει και για τους φο­ρο­λο­γου­μέ­νους που εξαι­ρού­νται από την υπο­χρέ­ω­ση πραγ­μα­το­ποί­η­σης των δα­πα­νών με τη χρήση μέσω πλη­ρω­μής με κάρτα ή άλλον ηλε­κτρο­νι­κού μέσου πλη­ρω­μής.

Από την υπο­χρέ­ω­ση συ­ναλ­λα­γών με πλα­στι­κό χρήμα εξε­τά­ζε­ται να εξαι­ρε­θούν οι φο­ρο­λο­γού­με­νοι ηλι­κί­ας 75 ετών και άνω και οι κά­τοι­κοι απο­μα­κρυ­σμέ­νων πε­ριο­χών. Οι φο­ρο­λο­γού­με­νοι αυτοί μπο­ρεί να γλι­τώ­σουν από το πλα­στι­κό χρήμα αλλά όχι και από τη συλ­λο­γή απο­δεί­ξε­ων, τις οποίεs θα πρέ­πει να εμ­φα­νί­σουν στην Εφο­ρία για να δι­καιού­νται την έκ­πτω­ση φόρου. Από την υπο­χρέ­ω­ση προ­σκό­μι­σης απο­δεί­ξε­ων εξαι­ρού­νται οι υπάλ­λη­λοι του υπουρ­γεί­ου Εξω­τε­ρι­κών και των λοι­πών δη­μο­σί­ων πο­λι­τι­κών υπη­ρε­σιών, και οι στρα­τιω­τι­κοί εφό­σον υπη­ρε­τούν στην αλ­λο­δα­πή, οι υπη­ρε­τού­ντες στη Μό­νι­μη Ελ­λη­νι­κή Αντι­προ­σω­πεία στην Ευ­ρω­παϊ­κή Ενωση, όσοι δια­μέ­νουν σε οίκο ευ­γη­ρί­ας και σε ψυ­χια­τρι­κά κα­τα­στή­μα­τα καθώs και οι φυ­λα­κι­σμέ­νοι.

Με από­φα­ση του υπουρ­γού Οι­κο­νο­μι­κών θα κα­θο­ρι­στούν οι εξαι­ρού­με­νεs δα­πά­νες, οι κα­τη­γο­ρίεs των φο­ρο­λο­γου­μέ­νων που εξαι­ρού­νται από την υπο­χρέ­ω­ση πραγ­μα­το­ποί­η­σης των δα­πα­νών με πλη­ρω­μή με κάρτα ή άλλο ηλε­κτρο­νι­κό μέσο πλη­ρω­μήs και τα επι­πλέ­ον κί­νη­τρα για τουs φο­ρο­λο­γου­μέ­νους που υπερ­βαί­νουν τα προ­βλε­πό­με­να πο­σο­στά ελά­χι­στης δα­πά­νης.

5) Υπο­χρε­ω­τι­κό POS σε όλες τις συ­ναλ­λα­γές

Στα­δια­κά όλες οι επι­χει­ρή­σεις θα πρέ­πει υπο­χρε­ω­τι­κά να δια­θέ­τουν συ­σκευ­ές POS για να μπο­ρούν οι πο­λί­τες να πλη­ρώ­νουν με πλα­στι­κό χρήμα. Συ­γκε­κρι­μέ­να οι επι­χει­ρη­μα­τί­ες και οι ελεύ­θε­ροι επαγ­γελ­μα­τί­ες θα υπο­χρε­ω­θούν εντός ορι­σμέ­νης προ­θε­σμί­ας και ανά κα­τη­γο­ρί­ες, που θα προ­κύ­πτουν από τους κύ­ριους Κω­δι­κούς Αριθ­μούς Δρα­στη­ριό­τη­τας να απο­δέ­χο­νται μέσα πλη­ρω­μής με κάρτα.

Όσοι δεν συμ­μορ­φω­θούν θα αντι­με­τω­πί­ζουν κυ­ρώ­σεις και πρό­στι­μα. Με απο­φά­σεις των υπουρ­γών Οι­κο­νο­μί­ας και Οι­κο­νο­μι­κών ορί­ζο­νται:

– Οι υπό­χρε­οι συμ­μόρ­φω­σης βάσει των κύ­ριων ΚΑΔ
– Η προ­θε­σμία συμ­μόρ­φω­σης αυτών
– Οι δια­δι­κα­σί­ες και τα δε­δο­μέ­να πα­ρα­κο­λού­θη­σης και ανα­φο­ρών όσον αφορά στη συμ­μόρ­φω­ση και στις συ­ναλ­λα­γές
– Οι κυ­ρώ­σεις που θα επι­βάλ­λο­νται σε πε­ρί­πτω­ση πα­ρα­βί­α­σης της ανω­τέ­ρω υπο­χρέ­ω­σης
– Η επέ­κτα­ση της υπο­χρέ­ω­σης και σε άλλα μέσα πλη­ρω­μών

Πηγή: Έθνος της Κυ­ρια­κής

Πώς σας φάνηκε το άρθρο;

Ένα πάτημα, χωρίς λογαριασμό. Μία ψήφος ανά συσκευή.

Σχολιασμός άρθρου

Προσθέστε ένα σχόλιο

Εμφανίζεται μετά από έγκριση · το e-mail δεν δημοσιεύεται0 / 2000

Τα σχόλια εκφράζουν τον σχολιαστή, όχι τη Δημοκρατική. Όροι σχολιασμού

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται. Τα σχόλια δημοσιεύονται μετά από έγκριση· το e-mail δεν δημοσιεύεται.

Γίνετε ο πρώτος που θα σχολιάσει.