Πολιτιστικά

Εγκαινιάστηκε η έκθεση του Παν. Τανιμανίδη στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (φωτορεπορτάζ)

Το Σάββατο 5 Ιουλίου στις 8 το βράδυ, εγκαινιάστηκε η έκθεση του διακεκριμένου καλλιτέχνη κ. Παναγιώτη Τανιμανίδη, που το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ρόδου, φιλοξενεί στην Νέα Πτέρυγα του Νεστορίδειου Μελάθρου.

Παρά το γεγονός ότι η ξεχωριστή εικαστική αυτή έκθεση παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και φιλοξενείται σε έναν εκθεσιακό χώρο που μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις για φιλοξενία τέτοιων εκθέσεων, το ροδιακό κοινό προτίμησε να μην συμμετέχει, προκαλώντας δυσάρεστες εντυπώσεις.

Όσο για τις τοπικές αρχές, έλαμψαν δια της… απουσίας τους, πέραν του νεοεκλεγέντος δημοτικού συμβούλου κ. Βαγγέλη Μανδρακού και του απερχόμενου περιφερειάρχη κ. Γιάννη Μαχαιρίδη –ο οποίος σημειωτέον είναι και ο ίδιος καλλιτέχνης.

Ο Παναγιώτης Τανιμανίδης, ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της γενιάς του ’90, σουρεαλιστής.
Τα έργα του είναι μικτής τεχνικής, συνοδεύονται από μικρά κειμενάκια – δηλώσεις ή στιχάκια, αποφθέγματα του ιδίου –τα οποία όμως απαιτούν ‘αποκωδικοποίηση’ αφού είναι σαφή μόνο στο υποσυνείδητο του καλλιτέχνη αφού η δική του φιλοσοφία είναι σύνθετη.

Ο αμύητος θεατής, ίσως να εντυπωσιαστεί αλλά και ο μυημένος χρειάζεται πυξίδα.

Σε γενικές γραμμές πρόκειται για μια πολύ καλή, ενδιαφέρουσα και με περιεχόμενο εικαστική έκθεση που δεν την αντιλαμβάνεσαι με την πρώτη ματιά, αφού απαιτεί δεύτερη ανάγνωση και προσοχή.

Ο ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΡΟΝΑΣ
Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ρόδου δρ. Νικόλαος Τσ. Φρόνας επισημαίνει:
Ο συγκεκριμένος αυτός καλλιτέχνης, με έργο αναγνωρισμένο εντός και εκτός Ελλάδος, ζωγράφος και γλύπτης, συνδυάζει με πρωτοτυπία και τις δύο αυτές εκφραστικές δυνατότητες στα εικαστικά του έργα.

Μας έχει εκπροσωπήσει επάξια στο εξωτερικό, έχοντας παρουσιάσει τις γλυπτοζωγραφικές του πολύ ενδιαφέρουσες συνθέσεις σε μεγάλα πολιτισμικά κέντρα του εξωτερικού, απ’ όπου απέσπασε ευμενέστατα σχόλια και μάλιστα από σημαντικούς ανθρώπους των Γραμμάτων και των Τεχνών. Ο Παναγιώτης Τανιμανίδης από τους σημαντικότερους δημιουργούς της γενιάς του 80, έχει σπουδάσει Μαθηματικά, Θεολογία και Μουσική.

Έχει πραγματοποιήσει πολλές ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στον υπόλοιπο κόσμο και έχει συμμετάσχει σε πολλές διεθνείς ομαδικές εκθέσεις.
Στην έκθεσή του, θα γνωρίσουμε αντιπροσωπευτικά έργα από την πρόσφατη δημιουργική του περίοδο, το εντελώς προσωπικό εικαστικό ύφος, όπου με ποιητικότητα, χιούμορ και σαρκασμό ασκεί, εκτός των άλλων και κοινωνική κριτική γύρω από τα τεκταινόμενα της καθημερινότητάς μας.
Αναμφισβήτητα, η έκθεση αυτή αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα πολιτιστικά γεγονότα της πόλη μας τη χρονιά που διανύουμε.

Η ΑΘΗΝΑ ΣΧΙΝΑ
Η Αθηνά Σχινά, κριτικός και Ιστορικός Τέχνης, Πρόεδρος καλλιτεχνικής Επιτροπής, Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης Δήμου Ρόδου που επιμελείται την έκθεση σημειώνει με την σειρά της:

Ως παιδίον νέον….
Ο Παναγιώτης Τανιμανίδης κάθε φορά που αρχίζει να διαμορφώνει μια νέα εικαστική ενότητα έργων του, ξεκινά από το «σημείο μηδέν» της γραφής. Ερευνά και στοχάζεται βαθειά, πριν αρχίσει να ανιχνεύει και να επιλέγει τα υλικά του, τις αντοχές και τις συμπεριφορές τους, την σύσταση και την υφή τους. Δεν εφαρμόζει – μέσα από τα υλικά – τις ιδέες του, ούτε τα χρησιμοποιεί για να δημιουργήσει ένα πειστικό αποτέλεσμα.

Ασκείται μέσα από αυτά, για να υποδείξει όχι απλώς τον τρόπο που εκείνος, έστω και ιδιότυπα, βλέπει την πραγματικότητα, αλλά τους ρηξικέλευθους τρόπους με τους οποίους σκέπτεται και συνομιλεί, αποκωδικοποιώντας τα αρχέτυπα, με βάσει τους ποικίλους συσχετισμούς και τους απροσδόκητους συνειρμούς που ο ζωγράφος αυτός και γλύπτης αναπτύσσει, μέσα από τις αναδιαρθρωτικές μεταλλαγές των υλικών του.

Των υλικών, που αντιστοιχούν στις αέναες διαφοροποιήσεις της μνήμης, στις παραδοξότητες αλλά και στις ανατροπές που βιώνει η σύγχρονη συνείδηση, εξαιτίας των εξανδραποδισμών που υφίσταται, οι οποίοι άλλωστε αντανακλώνται, εκτός της ενδοχώρας και στην ρευστή πραγματικότητα του περιβάλλοντος χώρου. Σε αυτά τα γνωρίσματα δίνει υπόσταση ο Παναγιώτης Τανιμανίδης, μέσα από την «κατασκευαστικά» αινιγματική πολλές φορές δομή και τις μορφοθεματικές συνιστώσες των έργων του, στα οποία δεν απουσιάζει το μυστήριο και η μαγεία.

Χωρίς να καταλήγει ο καλλιτέχνης σε εγκεφαλισμούς, διαμορφώνει έργα με ποιητική διάθεση, στα οποία δεν απουσιάζει το πικρό χιούμορ, ο αυτοσαρκασμός, ο σκωπτικός χαρακτήρας και κυρίως η κοινωνική κριτική διάσταση. «Ως παιδίον νέον», με απροκατάληπτο τρόπο και με ερωτήματα που διαρκώς πολλαπλασιάζονται γύρω από τα αίτια και τα αιτιατά του κόσμου τούτου, ο αιρετικός και αντισυμβατικός αυτός καλλιτέχνης επιλέγει καθημερινά κι ευτελή ή κατεστραμμένα και παροπλισμένα από την χρήση συνήθως υλικά. Αντιπαλεύοντας μαζί τους, χωρίς να τα απομαγεύει, τα αποκαθηλώνει.

Τα αποσυνθέτει και τα αναδιαμορφώνει, επανεννοιοδοτώντας τα, αφ’ης στιγμής δημιουργεί νέους συνειρμούς και απρόσμενους συνδυασμούς, περιλαμβάνοντας εντός τους και την ετεροπροσωπία του εαυτού του. Δοκιμάζει και συνεχώς δοκιμάζεται, μεταμορφώνοντας και μετουσιώνοντάς τα, καθώς τους προσφέρει ένα δεύτερο σενάριο ζωής.

Στην πραγματικότητα ο Παναγιώτης Τανιμανίδης διαμορφώνει τους όρους ενός αινίγματος, με πολλαπλές λύσεις τις οποίες αναθέτει στον θεατή, που του απασφαλίζει την ίδια στιγμή τις βεβαιότητες, μετατρέποντάς τον σε συναυτουργό της εικαστικής «πράξης», για μια αναθεώρηση του τρόπου σκέψης του, απέναντι στα προβλήματα και στα διλλήματα που του παρουσιάζει η ζωή.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΑΝΙΜΑΝΙΔΗΣ ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ
1985 Gallery “To Trito Mati”, Athens
1986 Dracos Art Center, Athens
1988 Pierides Gallery, Athens
1991 Pierides Gallery, Athens
1992 Gallery Jade, Art’ 92, Basel, Switzerland
Gallery Jade, Colmar, France
1994 Cyprus House, Athens
1995 Espace d’Art Yuonamor Palix, Paris
1996 Municipal Centre of Arts, Leucosia, Cyprus
1999 Pierides Gallery, Athens
Gallery “APOCALYPSI”, Leucosia, Cyprus
2001 Centre of Contemporary Art, Thessaloniki
ART FORUM GALLERY Thessaloniki
ART ATHINA – ARTFORUM GALLERY
Gallery “APOCALYPSI”, Leucosia, Cyprus
2002 “The Supperless Supper”, ATHINAIS – Centre of Contemporary Art,
Thessaloniki
2004, ATHINAIS, ATHENS,
2006 APOCALYPSE GALLERY, NICOSIA, CYPRUS
2010 Thessaloniki, Municipal Gallery
ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ
1986 Dracos Art Center, Athens
II Biennale of Young Artists , Thessaloniki
1987 Greek Artists Exhibition, Athens
III Biennale of Young Artists, Barcelona
1988 Pierides Gallery, Greek avant-guard, Athens
Municipal Gallery, “Synantiseis”, Athens
Municipal Gallery Barcelona ’87 – Bolonia ’88, Athens
Pierides Gallery, “Tanimanides – Petrides – Michailidis – Chorapha”, Athens
1989 Pierides Gallery, Athens
1990 XLIV Venice Biennale Aperto ’90
Minos Beach, Art Symposium ’90, Crete
1991 Centre J. Pompidou, Paris
1992 Gallery Jade, ‘Arco’, Madrid
Circulo de Bellas Artes, Madrid
National Gallery, Athens
European Cultural Centre of Delphi
Prins Eugens Walldemarsudde, “Greek Contemporary Art, Pierides Collection”,
Stokholm
1993 National Gallery,” The child theme in Greek Art”, Athens
1994 Maison des Arts d’ Antony, “En Commun”, Paris
1995 Espace d’ Art Yuonamor Palix Fiac, Paris
Nees Morphes Gallery, Athens
1997 Frac d’ Alsace, Strasburgh
42th Salon of Contemporary Art, Paris
1998 Pierides Gallery, Athens
1999 Municipal Gallery of Athens, Athens
2007 Art Athina 07’, TSATSIS PROJECTS / ARTFORUM, Athens
2007 & 2008 with National gallery Athens in Beijihg

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου