• Ντίνα Σβύνου: «Μετά από μια χρονιά–ρεκόρ, είναι θετικό το ότι ο τουρισμός κινείται στα ίδια επίπεδα με πέρσι» • Ακριβότερο το τουριστικό πακέτο για τους Ευρωπαίους πελάτες μας, σε σχέση με άλλες χρονιές • Η μέση κατά κεφαλή δαπάνη μειώνεται, όπως μειώνεται και η μέση διάρκεια παραμονής
• Η συνεχής επιβολή φόρων και τελών, επηρεάζουν τις ξενοδοχειακές και τουριστικές επιχειρήσεις
Εχοντας αποχαιρετίσει και τον Αύγουστο, οι τουριστικοί προορισμοί με τους επαγγελματίες και τις επιχειρήσεις, παρακολουθούν τις εξελίξεις για το δίμηνο που έρχεται.
Ο Σεπτέμβριος επιφυλάσσει προσδοκίες, ενώ ο Οκτώβριος έρχεται με εκπλήξεις καθώς η τουριστική κίνηση συνεχίζεται σε μία χώρα, η οποία θεωρείται πλέον ένας από τους πιο ελκυστικούς προορισμούς στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη.
Ήδη, σύμφωνα με το μηνιαίο στατιστικό δελτίο του ΙΝΣΕΤΕ για την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2025, ο τουρισμός στην Ελλάδα κατέγραψε και νέα ρεκόρ, που σημαίνει ότι “πάμε πολύ καλά”. Οι παραδοσιακά ισχυροί προορισμοί κατέγραψαν ιστορικά υψηλά, ενώ και νέοι προορισμοί αναδύονται, επιβεβαιώνοντας τη σταθερή δυναμική της χώρας.
Κληθείσα να σχολιάσει τις εξελίξεις στον τουρισμό, η πρόεδρος του Ινστιτούτου Τουριστικών Μελετών και Προβλέψεων και έπαρχος Κω – Νισύρου, κα Ντίνα Σβύνου, υπογράμμισε προς τη “δ” τα εξής:
«Είμαστε σε καλύτερα επίπεδα σε σχέση με πέρσι και μάλιστα σε μία χρονιά (το 2024) η οποία κατέγραψε ρεκόρ –τουλάχιστον όσον αφορά στο κομμάτι των αφίξεων, αριθμητικά. Η Ρόδος και η Κως κρατάνε πρώτες τη σκυτάλη, οπότε και ολόκληρο το Νότο Αιγαίο φαίνεται με θετικό πρόσημο. Όσον αφορά στον Σεπτέμβριο, αναμένουμε να είναι στα ίδια επίπεδα με τον περσινό κι ο Οκτώβριος όπου δείχνει μια ικανοποιητική δυναμική. Αν και στον τουρισμό είναι επισφαλές να κάνουμε οποιαδήποτε πρόβλεψη (ανάλογα από τα διάφορα γεγονότα τα οποία επηρεάζουν, άμεσα ή έμμεσα το τουριστικό μας κομμάτι) όλα δείχνουν ότι η φετινή σεζόν, θα κλείσει με μικρή αύξηση σε σχέση με πέρσι. Αυτό, θεωρείται μια μεγάλη επιτυχία, καθώς μετά από μια χρονιά – ρεκόρ, η επιτυχία θα είναι να διατηρήσεις (τουλάχιστον) τα ίδια νούμερα και στην φετινή. Πόσω μάλλον λοιπόν, εάν αυτά έχουν αυξητικό πρόσημο».
Ακριβότερο το τουριστικό πακέτο για τους Ευρωπαίους πελάτες μας, σε σχέση με άλλες χρονιές
Ωστόσο, τα νούμερα και οι αφίξεις μπορεί να ευημερούν αλλά τα έσοδα και τα κέρδη δεν έχουν το ίδιο αποτύπωμα στην αγορά.
«Στα ποιοτικά δεδομένα, βλέπουμε ότι δεν υπάρχει αυτή η ακολουθία που θα θέλαμε σε σχέση με το ποσοτικό κομμάτι. Κι αυτό καταγράφεται στα τελευταία χρόνια, που βλέπουμε τη μέση κατά κεφαλή δαπάνη να μειώνεται –όπως μειώνεται και η μέση διάρκεια παραμονής. Βέβαια θα πρέπει να έχουμε πάντα υπόψη ότι την κρίση που αντιμετωπίζουμε (γενικώς) στη χώρα μας, την αντιμετωπίζουν και οι Ευρωπαίοι. Συνεπώς –λαμβάνοντας υπόψιν και την ακρίβεια, τις αυξήσεις στα προϊόντα, τις υπηρεσίες και το κόστος ενέργειας- καταλαβαίνουμε ότι και ο Ευρωπαίος πελάτης μας είναι πιο… μαζεμένος. Πέραν τούτου, το κόστος της μεταφοράς και της διαμονής, αυξάνει και την τιμή του τουριστικού πακέτου. Δηλαδή: εκεί που είχε κάποιος 2000 ευρώ για να ξοδέψει και σε προηγούμενες χρονιές ξόδευε τα 1000 για τη μετακίνηση και διαμονή, έμεναν 1000 ευρώ για να ξοδέψει στην αγορά. Αυτήν τη στιγμή μένουν λιγότερα, σχεδόν τα 500 ευρώ. Πολλές φορές, ακούω που λένε ότι “δεν έχουμε καλούς επισκέπτες”. Έχουμε καλούς και ποιοτικούς επισκέπτες, αλλά υπάρχουν και άλλες παράμετροι που επηρεάζουν το πακέτο που θα ξοδέψουν. Από την άλλη, πρέπει να δούμε και με ποιον τρόπο εμείς, ως προορισμοί έχουμε αυτές τις υποδομές, προκειμένου να μπορέσουμε να βγάλουμε την καλύτερη εικόνα μας. Έχουμε τις κατάλληλες υποδομές προκειμένου να προσελκύσουμε εκτός του χώρου διαμονής, τον επισκέπτη που έρχεται στα νησιά μας; Έχουμε τη σωστή δομή για τη μετακίνησή του, εντός του προορισμού; Έχουμε τα καταστήματα που θα είναι ελκυστικά με Value For Money ώστε να προσελκύσουν τους επισκέπτες μας; Είναι μια σειρά από ερωτήματα τα οποία πρέπει να βλέπουμε κάθε χρονιά και να προσπαθούμε να βελτιώνουμε τα αδύνατα σημεία μας» -λέει η ίδια.
Η ακρίβεια και τα τέλη επιβαρύνουν τις τουριστικές επιχειρήσεις
Μεγάλο ζήτημα που απασχολεί τις τουριστικές επιχειρήσεις και τα ξενοδοχεία είναι οι αυξήσεις, οι φόροι και τα τέλη που έρχονται συνεχώς, σαν… τσουνάμι το οποίο δεν μπορεί να αποφύγει ο επιχειρηματικός κλάδος.
Σύμφωνα με την κα Σβύνου: «Όλα αυτά, καθιστούν τη φετινή τουριστική χρονιά, από λειτουργικής απόψεως, πάρα πολύ δύσκολη. Κι ένα παραπάνω, με το κομμάτι της οικονομικής βιωσιμότητας. Παράδειγμα, η ψηφιακή κάρτα εργασίας που επιβλήθηκε φέτος, για να λειτουργήσει μαζί με έναν νόμο, ο οποίος δυσχεραίνει την κατάσταση, τόσο για τους εργοδότες όσο και για τους εργαζόμενους. Δηλαδή, το να μην επιτρέπεται σε έναν εργαζόμενο να εργαστεί παραπάνω ώρες στην ίδια επιχείρηση και να είναι αναγκασμένος να πάει σε έναν άλλο εργοδότη, εάν θέλει ο ίδιος, για να εργαστεί περισσότερες ώρες, αυτό είναι από τα θέματα που δεν έχουν καμία λογική. Καθώς επίσης, και το κομμάτι της αδήλωτης εργασίας σε μη ξενοδοχειακούς χώρους. Βλέπουμε μια δημιουργηθείσα κατάσταση χωρίς να υπάρχουν θεσπισμένες προδιαγραφές οι οποίες να εφαρμόζονται. Ενώ έχουμε αυξήσεις στις αφίξεις, δεν ανταποκρίνονται στις ξενοδοχειακές πληρότητες με μια κατάσταση η οποία τείνει να γίνει ανεξέλεγκτη. Συνεπώς, η χρονιά μπορεί να καταγράφει πολλές αυξήσεις και νέα ρεκόρ, αλλά για τις τουριστικές και ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, δεν θα υπάρχει θετικό πρόσημο. Κι αυτό διότι λειτουργούν με πολύ αυξημένα κόστη, χωρίς αυτά να περνούν στις τιμές στις οποίες πωλούνται τα δωμάτια. Αυτά τα υπεραυξημένα κόστη, δεν θα ήταν εύκολα δυνατό να περάσουν στις τιμές, καθώς είναι πάρα πολύ υψηλές οι αυξήσεις. Απαιτείται μεγάλη προσοχή από τους επιχειρηματίες, για να μην έρθουν αντιμέτωποι με καταστάσεις όπως στη γείτονα Τουρκία. Εμείς οφείλουμε να είμαστε ένας ελκυστικός προορισμός, αυτό που λέμε “Value For Money” αλλά να είμαστε πολύ προσεκτικοί στο κομμάτι της αύξησης των τιμών. Εάν οι επιχειρηματίες του τουρισμού ακολουθούσαν τις αυξήσεις στα κόστη και τα μετέφεραν στις τιμές τους, ενδεχομένως να βγαίναμε πάρα πολύ ακριβός προορισμός. Βλέπουμε π.χ. ότι φέτος, στα απέναντι τουριστικά παράλια τα τετράστερα και τα πεντάστερα ξενοδοχεία είναι άδεια. Οι Ευρωπαίοι γύρισαν την πλάτη για λόγους ακρίβειας σε αυτά. Συνεπώς, όλα επηρεάζουν τον τουρισμό και είναι πάντα επισφαλές να κάνεις οποιαδήποτε πρόβλεψη πριν από το τελικό αποτέλεσμα».