ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Φορολογικό νομοσχέδιο γράψε – σβήσε

news room 1 λεπτό ανάγνωση
εφορία

Ασκή­σεις επί χάρ­του με στόχο τη διε­ρεύ­νη­ση των δια­θέ­σε­ων στο εσω­τε­ρι­κό της κυ­βέρ­νη­σης κάνει το οι­κο­νο­μι­κό επι­τε­λείο σε ό,τι αφορά τη νέα φο­ρο­λο­γι­κή πο­λι­τι­κή. Την ίδια στιγ­μή τα νε­ό­τε­ρα από τις Βρυ­ξέλ­λες κά­νουν λόγο για επι­μο­νή στο θέμα της αύ­ξη­σης των συ­ντε­λε­στών ΦΠΑ, τη δια­τή­ρη­ση του Ενιαί­ου Φόρου Ιδιο­κτη­σί­ας Ακι­νή­των, ενώ είναι ιδιαί­τε­ρα θε­τι­κοί στις προ­τά­σεις της κυ­βέρ­νη­σης που μπο­ρούν να οδη­γή­σουν στον πε­ριο­ρι­σμό της φο­ρο­δια­φυ­γής, καθώς και σε μέτρα που θα φέ­ρουν ζεστό χρήμα στα δη­μό­σια τα­μεία όπως η αύ­ξη­ση του φόρου πο­λυ­τε­λεί­ας και η υψη­λό­τε­ρη φο­ρο­λό­γη­ση των φυ­σι­κών προ­σώ­πων με ει­σο­δή­μα­τα άνω των 50.000 ευρώ.

Ει­δι­κό­τε­ρα, στο τρα­πέ­ζι των δια­πραγ­μα­τεύ­σε­ων υπάρ­χουν διά­φο­ρα σε­νά­ρια για τον εξορ­θο­λο­γι­σμό των συ­ντε­λε­στών ΦΠΑ, τον πε­ριο­ρι­σμό της φο­ρο­δια­φυ­γής και την ανε­ξαρ­τη­το­ποί­η­ση της Γε­νι­κής Γραμ­μα­τεί­ας Δη­μο­σί­ων Εσό­δων.

1. Σε­νά­ρια ΦΠΑ:

α) Ενιαί­ος συ­ντε­λε­στής ΦΠΑ. Από το δεύ­τε­ρο εξά­μη­νο το έτους εξε­τά­ζε­ται η εφαρ­μο­γή ενιαί­ου συ­ντε­λε­στή 15% στον ΦΠΑ για όλα τα προ­ϊ­ό­ντα και τις υπη­ρε­σί­ες, εκτός από τα φάρ­μα­κα, τα τρό­φι­μα και τα βι­βλία, για τα οποία θα δια­τη­ρη­θούν οι χα­μη­λό­τε­ροι συ­ντε­λε­στές που ισχύ­ουν σή­με­ρα.

Εφό­σον κυ­βέρ­νη­ση και θε­σμοί κα­τα­λή­ξουν στην εφαρ­μο­γή ενιαί­ου συ­ντε­λε­στή ΦΠΑ, θα υπάρ­ξει μια μεί­ω­ση τη τάξης των 8 πο­σο­στιαί­ων μο­νά­δων στα προ­ϊ­ό­ντα και τις υπη­ρε­σί­ες που φο­ρο­λο­γού­νται σή­με­ρα με ΦΠΑ 23% και μια αύ­ξη­ση 2 πο­σο­στιαί­ων μο­νά­δων στην ηλε­κτρι­κή ενέρ­γεια, την εστί­α­ση κ.λπ. Ταυ­τό­χρο­να κα­ταρ­γεί­ται το ει­δι­κό κα­θε­στώς που ισχύ­ει σή­με­ρα στα νησιά του Αι­γαί­ου, το οποίο προ­βλέ­πει μειω­μέ­νους συ­ντε­λε­στές ΦΠΑ κατά 30%. Δη­λα­δή τα φάρ­μα­κα θα φο­ρο­λο­γού­νται με 6,5%, τα τρό­φι­μα με 13% και όλες οι υπό­λοι­πες υπη­ρε­σί­ες και προ­ϊ­ό­ντα με 15%. Οι συ­ντε­λε­στές αυτοί θα ισχύ­ουν σε ολό­κλη­ρη την Ελ­λά­δα. Ση­μειώ­νε­ται ότι οι πι­στω­τές της χώρας θα ήταν θε­τι­κοί εφό­σον ο ενιαί­ος συ­ντε­λε­στής δια­μορ­φω­νό­ταν στο 18%.

Πώς θα ανα­προ­σαρ­μο­σθούν οι συ­ντε­λε­στές ΦΠΑ στην πε­ρί­πτω­ση που εφαρ­μο­σθεί ενιαί­ος συ­ντε­λε­στής 15%.

• Εν­δυ­ση – υπό­δη­ση, τη­λε­πι­κοι­νω­νί­ες, πα­ρο­χή υπη­ρε­σιών, έπι­πλα – είδη οι­κια­κής χρή­σης, αυ­το­κί­νη­τα, μο­το­σι­κλέ­τες, με­τα­φο­ρές, καύ­σι­μα, οι­κο­δο­μι­κά υλικά, αλ­κο­ο­λού­χα ποτά, ακί­νη­τα, ηλε­κτρι­κές και ηλε­κτρο­νι­κές συ­σκευ­ές, κο­σμή­μα­τα κ.ά. εντάσ­σο­νται σή­με­ρα στον ανώ­τα­το συ­ντε­λε­στή 23% και θα μειω­θούν στο 15%.

• Στον χα­μη­λό συ­ντε­λε­στή 13%, ο οποί­ος θα ανέλ­θει σύμ­φω­να με τα σε­νά­ρια στο 15%, θα εντα­χθούν τα: μη αλ­κο­ο­λού­χα ποτά, ηλε­κτρι­κή ενέρ­γεια, φυ­σι­κό αέριο, εστια­τό­ρια – κα­φε­νεία, ζα­χα­ρο­πλα­στεία, ει­σι­τή­ρια μέσων μα­ζι­κή με­τα­φο­ράς, υπη­ρε­σί­ες ανα­καί­νι­σης πα­λαιών κα­τοι­κιών, άνθη, υπη­ρε­σί­ες από συγ­γρα­φείς, συν­θέ­τες, καλ­λι­τέ­χνες, ιδιω­τι­κές κλι­νι­κές, δια­γνω­στι­κά κέ­ντρα, ει­σι­τή­ρια κι­νη­μα­το­γρά­φου, συ­ναυ­λιών, κό­μι­στρα ταξί κ.ά.

• Δια­μο­νή σε ξε­νο­δο­χεία: οι μο­νά­δες εντάσ­σο­νται σή­με­ρα στον πολύ χα­μη­λό συ­ντε­λε­στή ΦΠΑ 6,5%. Η φο­ρο­λο­γία τους θα ανέλ­θει στο 15%.

• Φάρ­μα­κα, εφη­με­ρί­δες και πε­ριο­δι­κά δια­τη­ρού­νται στο 6,5%.

• Στα τρό­φι­μα δια­τη­ρεί­ται ο συ­ντε­λε­στής 13%.

• ΦΠΑ στα νησιά. Οι συ­ντε­λε­στές σή­με­ρα είναι 5%-9%-16%. Οι συ­ντε­λε­στές αυτοί κα­ταρ­γού­νται και θα δια­μορ­φω­θούν στο 6,5% για τα φάρ­μα­κα, τις εφη­με­ρί­δες και τα πε­ριο­δι­κά, στο 13% για τα τρό­φι­μα και στο 15% όλα τα υπό­λοι­πα.

β) Ενιαί­ος συ­ντε­λε­στής μόνο στα νησιά. Σύμ­φω­να με πλη­ρο­φο­ρί­ες, ο υπουρ­γός Οι­κο­νο­μι­κών εξε­τά­ζει ακόμα ένα σε­νά­ριο, το οποίο προ­βλέ­πει την κα­θιέ­ρω­ση του ενιαί­ου συ­ντε­λε­στή 15% μόνο στα νησιά, με χα­μη­λό­τε­ρους ωστό­σο συ­ντε­λε­στές στα τρό­φι­μα και τα φάρ­μα­κα. Το σε­νά­ριο αυτό δύ­σκο­λα θα γίνει απο­δε­κτό από τους θε­σμούς.

γ) Οι θε­σμοί επι­μέ­νουν να αυ­ξη­θεί ο ΦΠΑ στη δια­μο­νή στα ξε­νο­δο­χεία από το 6,5% στο 13%. Το μέτρο αυτό υπο­λο­γί­ζουν ότι θα απο­φέ­ρει περί τα 250 εκατ. ευρώ σε ετή­σια βάση. Υπεν­θυ­μί­ζε­ται ότι η αύ­ξη­ση του ΦΠΑ στη δια­μο­νή ήταν από τα βα­σι­κά μέτρα του «mail Χαρ­δού­βε­λη».

2. Τέλος δια­μο­νής. Η κυ­βέρ­νη­ση, αντί για ανα­προ­σαρ­μο­γή των συ­ντε­λε­στών ΦΠΑ στα νησιά, φέ­ρε­ται να προ­τεί­νει την επι­βο­λή τέ­λους δια­μο­νής στα ξε­νο­δο­χεία. Τα δύο σε­νά­ρια που επε­ξερ­γά­ζε­ται η κυ­βέρ­νη­ση προ­βλέ­πουν:

• Επι­βο­λή τέ­λους που θα κυ­μαί­νε­ται από 1 έως και 5 ευρώ. Το τέλος θα επι­βλη­θεί κατά τη δια­μο­νή σε ξε­νο­δο­χεια­κές μο­νά­δες άνω των 3 αστέ­ρων και δεν θα αφορά μόνο τα ξε­νο­δο­χεία των νη­σιών αλλά όλες τις ξε­νο­δο­χεια­κές μο­νά­δες στην επι­κρά­τεια. Το τέλος θα επι­βάλ­λε­ται για πε­ρί­ο­δο έξι μηνών (Απρί­λιο με Σε­πτέμ­βριο).

• Τέλος δια­μο­νής την του­ρι­στι­κή πε­ρί­ο­δο, που θα ξε­κι­νά από 3% και θα φθά­νει το 5% για ξε­νο­δο­χεία από τριών έως πέντε αστέ­ρων.

3. Συ­ναλ­λα­γές με κάρ­τες. Η κυ­βέρ­νη­ση σχε­διά­ζει να ξε­κι­νή­σει πι­λο­τι­κά το μέτρο της υπο­χρε­ω­τι­κής χρή­σης πλα­στι­κού χρή­μα­τος σε 23 νησιά. Ολες οι συ­ναλ­λα­γές άνω των 70 ευρώ στα νησιά που έχουν πλη­θυ­σμό με­γα­λύ­τε­ρο των 3.000 κα­τοί­κων θα γί­νο­νται με κάρ­τες, πι­στω­τι­κές, χρε­ω­στι­κές ή προ­πλη­ρω­μέ­νες. Με βάση τα ανω­τέ­ρω, σε πρώτη φάση μέσω καρ­τών θα γί­νο­νται οι συ­ναλ­λα­γές άνω των 70 ευρώ στα νησιά Ρόδος, Λέ­σβος, Χίος, Κως, Σάμος, Σύρος, Νάξος, Θήρα, Λή­μνος, Κά­λυ­μνος, Θάσος, Μύ­κο­νος, Πάρος, Αν­δρος, Τήνος, Ικα­ρία, Λέρος, Κάρ­πα­θος, Σκιά­θος, Σκό­πε­λος, Μήλος, Πά­τμος, Σύμη. Σε κάθε πε­ρί­πτω­ση, ου­δείς μπο­ρεί να πει με βε­βαιό­τη­τα ότι το μέτρο θα πε­ριο­ρί­σει τη φο­ρο­δια­φυ­γή. Και αυτό, διότι οι επι­χει­ρη­μα­τί­ες που δεν εξέ­δι­δαν απο­δεί­ξεις θα συ­νε­χί­σουν να το πράτ­τουν, εκτός και αν ζη­τη­θεί από­δει­ξη από τους πε­λά­τες τους. Και αυτό θα συμ­βεί εάν κυ­ρί­ως οι Ελ­λη­νες κα­τα­να­λω­τές έχουν κά­ποιο κί­νη­τρο κατά τη χρήση των καρ­τών τους. Στε­λέ­χη του υπουρ­γεί­ου Οι­κο­νο­μι­κών ανα­φέ­ρουν ότι έχουν συ­ζη­τη­θεί διά­φο­ρα σε­νά­ρια πα­ρο­χής κι­νή­τρων.

Φόρος πο­λυ­τε­λούς δια­βί­ω­σης

Την αύ­ξη­ση του φόρου πο­λυ­τε­λούς δια­βί­ω­σης κατά 30% σχε­διά­ζει το οι­κο­νο­μι­κό επι­τε­λείο της κυ­βέρ­νη­σης. Ο φόρος υπο­λο­γί­ζε­ται με βάση το τεκ­μή­ριο δια­βί­ω­σης που ισχύ­ει για τα αυ­το­κί­νη­τα, τις πι­σί­νες και τα αε­ρο­σκά­φη, και με την αύ­ξη­ση κατά 30% θα δια­μορ­φω­θεί σε:

• 6,5% από 5% επί της αντι­κει­με­νι­κής δα­πά­νης δια­βί­ω­σης (επί του τεκ­μη­ρί­ου δια­βί­ω­σης) για Ι.Χ. αυ­το­κί­νη­τα 1.929 κυ­βι­κών εκα­το­στών και άνω, και μέχρι 2.500 κ.εκ. πα­λαιό­τη­τας μέχρι 10 ετών.

• 13% από 10% επί της αντι­κει­με­νι­κής δα­πά­νης δια­βί­ω­σης για τα Ι.Χ. αυ­το­κί­νη­τα άνω των 2.500 κ.εκ. πα­λαιό­τη­τας μέχρι 10 ετών, για τις πι­σί­νες, τα αε­ρο­σκά­φη και τα ανε­μό­πτε­ρα.

Με την αύ­ξη­ση κατά 30% του φόρου πο­λυ­τε­λούς δια­βί­ω­σης ένας ιδιο­κτή­της Ι.Χ. αυ­το­κι­νή­του 2.000 κ.εκ. και πα­λαιό­τη­τας 4 ετών θα πλη­ρώ­σει φόρο 572 ευρώ από 440 ευρώ σή­με­ρα. Ενας άλλος ιδιο­κτή­της Ι.Χ. αυ­το­κι­νή­του 2.500 κ.εκ. και πα­λαιό­τη­τας 4,5 ετών θα πλη­ρώ­νει για φόρο πο­λυ­τε­λούς δια­βί­ω­σης 864,50 ευρώ από 665 ευρώ σή­με­ρα.

Στο υπουρ­γείο Οι­κο­νο­μι­κών σχε­διά­ζουν να επι­βά­λουν φόρο πο­λυ­τε­λούς δια­βί­ω­σης και στα σκάφη ανα­ψυ­χής.

Κα­θη­με­ρι­νή

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Προσθέστε ένα σχόλιο

Το E-mail δεν θα δημοσιευτεί.
Πρέπει να συμπληρωθούν όλα τα πεδία για την υποβολή του σχολίου.