«Ίχνη» του ISIS, ανάμεσα στα… στολίδια, οικιακά πλαστικά είδη και τσιγάρα που μετέφερε το 66 μέτρων φορτηγό πλοίο HADDAD 1, το οποίο εντοπίστηκε ανοικτά της Ιεράπετρας, αναζητούν οι ελληνικές διωκτικές αρχές.

Εντοπίστηκαν κοντέινερ στα οποία υπάρχουν ενδείξεις μεταφοράς μεγάλου αριθμού όπλων και εκρηκτικών, επισημαίνουν υψηλόβαθμα στελέχη του Λιμενικού Σώματος. Οι πληροφορίες μυστικών υπηρεσιών, οι οποίες έφθασαν στις αντίστοιχες ελληνικές, επεσήμαιναν ύποπτη μεταφορά σημαντικού οπλισμού, που ενδεχομένως φορτώθηκε σε λιμάνι της Ουκρανίας και τελικό προορισμό είχε περιοχές της Συρίας ή του Ιράκ, ενδεχομένως για την τροφοδοσία στελεχών του ISIS.

Πλοίο ανοικτής θαλάσσης του λιμενικού και κλιμάκιο των ειδικών αποστολών προσέγγισαν το ύποπτο πλοίο που έπλεε ανοικτά της Ιεράπετρας και προέβησαν σε έρευνα του φορτίου του. Σε ένα μόνο κοντέινερ που κατάφεραν να ανοίξουν εντόπισαν κάποια όπλα, σημαντικός αριθμός των οποίων ήταν κυνηγετικού τύπου. Από μία πρώτη έρευνα της πορείας του συγκεκριμένου εμπορευματοκιβωτίου, διαπιστώθηκε ότι είχε ξεκινήσει από την Αμβέρσα Βελγίου και από εκεί στην Τουρκία με τελικό προορισμό τη Λιβύη.

Τακτικά ταξίδια

Το συγκεκριμένο πλοίο, με σημαία Βολιβίας, είχε αποπλεύσει τα ξημερώματα της 29ης Αυγούστου από το Ισκεντερούν (Αλεξανδρέττα) της Τουρκίας με προορισμό τα Μιζουράτα της δυτικής Λιβύης. Είχε επταμελές πλήρωμα από τη Συρία, Αίγυπτο και Ινδία, ενώ τα παραστατικά έκαναν λόγο για φορτίο πλαστικών οικιακών ειδών, τσιγάρων και στολιδιών. Το ύποπτο όμως φορτίο φαίνεται να εντοπίζεται σε αδήλωτα εμπορευματοκιβώτια χωρίς συνοδευτικά έγγραφα, όπως αναφέρει αξιωματικός του Λιμενικού. Επειδή στο λιμάνι της Ιεράπετρας δεν υπήρχε η δυνατότητα υποδοχής, εκφόρτωσης και μέσων ελέγχου, το πλοίο μεταφέρεται στο λιμάνι του Ηρακλείου, όπου υπάρχει η δυνατότητα μετακίνησης των κοντέινερ και τα απαιτούμενα ηλεκτρονικά μέσα για την «ακτινογράφηση» του εσωτερικού τους προκειμένου να ανοιχθούν με ασφάλεια για το ενδεχόμενο ύπαρξης και επικίνδυνων εκρηκτικών υλών.

To πλίο έφτασε στο Ηράκλειο τα ξημερώματα σήμερα, ενώ είχαν ήδη ληφθεί μέτρα ασφαλείας και είχαν ενημερωθεί και στελέχη του τελωνείου. Τα τελευταία λιμάνια που είχε καταλήξει το συγκεκριμένο πλοίο ήταν το Ισκεντερούν (Αλεξανδρέττα) Τουρκίας στις 29 Αυγούστου, η Αμμόχωστος Κύπρου στις 20 Αυγούστου, η Αλεξάνδρεια Αιγύπτου στις 16 Ιουλίου, το Ισκεντερούν στις 17 Αυγούστου και το Τομπρούκ της Λιβύης στις 26 Ιουνίου.

Ελληνικό από τον Φεβρουάριο

Από τα πρώτα στοιχεία της έρευνας προκύπτει ότι το Haddad 1, τουλάχιστον από τον Φεβρουάριο του 2015, βρίσκεται υπό την κυριότητα εταιρείας ελληνικών συμφερόντων με έδρα την οδό Φιλελλήνων στον Πειραιά. Μάλιστα, στη συγκεκριμένη διεύθυνση εμφανίζονται να έχουν την έδρα τους τόσο η πλοιοκτήτρια όσο και η διαχειρίστρια εταιρεία του υπό σημαία Βολιβίας φορτηγού πλοίου. Στέλεχος του Λιμενικού Σώματος ανέφερε ότι το παράνομο πολεμικό υλικό είναι αναμεμιγμένο με νόμιμα εμπορεύματα όπως τσιγάρα, οικιακά πλαστικά είδη και διακοσμητικά.

Τελικός προορισμός είχαν δηλωθεί τα Μιζουράτα ή αλλιώς Μισράτα της Λιβύης, ένα λιμάνι-«σταθμός» των δυνάμεων της «Αυγής της Λιβύης», που αμφισβητούν την αναγνωρισμένη κυβέρνηση του πρωθυπουργού Αμπντουλάχ αλ Θίνι. Σημειώνεται ότι από τον Αύγουστο του 2014 έως την 1η Φεβρουαρίου 2015 το πλοίο λεγόταν «Μamo» και έφερε σημαία Καμπότζης, ενώ την εξαετία 2008 – 2014 το όνομά του ήταν «Άρχων» (Arxon) και ταξίδευε υπό σημαία Ελλάδας, νηολογημένο στη Μυτιλήνη.

Υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας ανέφερε χαρακτηριστικά: «Δεν μπορώ να πω λεπτομέρειες. Πρέπει να ανοιχτούν τα κοντέινερ και να βιντεοσκοπηθεί το φορτίο τους. Αυτό που μπορώ να πω είναι πως πρόκειται για μια μεγάλη επιτυχία του Λιμενικού Σώματος».

Ομοιότητες με Nour-M

Μία αντίστοιχη υπόθεση είχε εξελιχθεί στις 8 Νοεμβρίου 2013 με τον εντοπισμό του φορτηγού πλοίου Nour-M, υπό σημαία Σιέρα Λεόνε, κοντά στην περιοχή των Ιμίων, με τις πρώτες πληροφορίες να κάνουν λόγο για μεταφορά 20.000 πολεμικά καλάσνικοφ προς την περιοχή της Συρίας. Στις 12 Δεκεμβρίου 2013 το συγκεκριμένο πλοίο βυθίστηκε μέσα στο λιμάνι της Ακαντιάς της Ρόδου εξαιτίας της θαλασσοταραχής και τα χτυπήματα στην προβλήτα του λιμανιού. Το Nour M, κινείτο κοντά στα τουρκικά παράλια με κατεύθυνση προς τη Συρία, όταν το σταμάτησαν οι αρχές. Σύμφωνα με τα επίσημα παραστατικά το φορτίο του είχε προορισμό τη Λιβύη, αλλά εκτιμήθηκε ότι πιθανόν να μετέφερε πολεμοφόδια στους ισλαμιστές αντάρτες που μάχονται την κυβέρνηση Άσαντ στη Συρία. Ο έλεγχος στο φορτίο του έδειξε ότι τελικά δεν περιλαμβάνονταν σε αυτό όπλα, τύπου Καλάσνικοφ, αλλά πυρομαχικά για όπλα διάφορων διαμετρημάτων. Στα εννέα από τα 59 εμπορευματοκιβώτια του φορτηγού πλοίου εντοπίστηκαν σφαίρες μικρού διαμετρήματος για καλάσνικοφ και μεγάλου διαμετρήματος για αντιαεροπορικά. Το συγκεκριμένο πλοίο είχε απασχολήσει τις Αρχές στο παρελθόν για διακίνηση ναρκωτικών, ενώ υπήρχαν αντιφάσεις για το λιμάνι του προορισμού του, καθώς από το σύστημα marin trafik είχε δηλωθεί το λιμάνι Ταρτούς της Συρίας, από άλλο ηλεκτρονικό σύστημα δηλωνόταν ως προορισμός η Τρίπολη της Λιβύης, ενώ ο πλοίαρχος αρχικά δήλωσε το Ισκεντερούν της Τουρκίας…

Παραλήπτης των πυρομαχικών εμφανιζόταν το υπουργείο Εθνικής Αμύνης της Λιβύης και αποστολέας του φορτίου μία ουκρανική εταιρεία με έδρα το Κίεβο, η οποία φερόταν να είναι κρατικών συμφερόντων. Το ενδιαφέρον ήταν ότι στην συγκεκριμένη εταιρεία είχε αποδοθεί σε έρευνα των Ηνωμένων Εθνών το 2011 ότι «μεσολαβεί προκειμένου να σπάει το εμπάργκο τροφοδοσίας με όπλα του καθεστώτος Καντάφι». Τον Απρίλιο του 2013 είχε δημοσιοποιηθεί έκθεση των Ηνωμένων Εθνών στην οποία αναφερόταν ότι στις αρχές Σεπτεμβρίου του 2011 δύο αεροπλάνα που προέρχονταν από τα Τίρανα προσγειώθηκαν έμφορτα με όπλα στο αεροδρόμιο της Βεγγάζης. Παραλήπτης του φορτίου εμφανιζόταν η κυβέρνηση Καντάφι. Τότε ωστόσο ως προορισμός των όπλων εμφανίζονταν τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Σε εκείνη την παράνομη «εξαγωγή» δεκάδων χιλιάδων Καλάσνικοφ και σφαιρών αρχικά φέρονταν να συμμετείχαν μερικές αλβανικές εταιρείες. Όμως από την περαιτέρω έρευνα και τα έγγραφα στην έκθεση των Ηνωμένων Εθνών ρόλο μεσάζοντα εμφανίζεται να έπαιζε η ουκρανική εταιρεία.

thetoc.gr

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ