Ο ελληνικός τουρισμός βιώνει μια από τις πιο δυνατές περιόδους της τελευταίας δεκαετίας, αλλά και ταυτόχρονα μια από τις πιο κρίσιμες. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, το ταξιδιωτικό ισοζύγιο πληρωμών καταγράφει σημαντική άνοδο: πλεόνασμα 4,15 δισ. ευρώ μόνο τον Αύγουστο και 14,34 δισ. ευρώ στο οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2025, με αύξηση 12% στις ταξιδιωτικές εισπράξεις και 4,1% στην εισερχόμενη κίνηση.
Παρά τα εντυπωσιακά νούμερα, η Ελλάδα παραμένει κυρίως καλοκαιρινός προορισμός. Τα νησιά και οι παραθαλάσσιες περιοχές συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης, ενώ το μοντέλο «ήλιος και θάλασσα» εξασφαλίζει υψηλές πληρότητες και σημαντική συμβολή στο ΑΕΠ. Η εξάρτηση όμως από μια σύντομη περίοδο 4-5 μηνών καθιστά τον ελληνικό τουρισμό ευάλωτο σε διακυμάνσεις και περιορίζει την ανάπτυξη εκτός αιχμής.
Η Τράπεζα της Ελλάδος επισημαίνει ότι, ενώ οι εισπράξεις από το Ηνωμένο Βασίλειο (+40% τον Αύγουστο) και τις ΗΠΑ (+20,6% στο οκτάμηνο) αυξάνονται, η γερμανική αγορά – η μεγαλύτερη για την Ελλάδα – υποχώρησε κατά 16,5% τον Αύγουστο, όπως και οι αγορές της Γαλλίας και της Ιταλίας, δείχνοντας σημάδια κόπωσης. Αυτές οι διαφοροποιήσεις υπογραμμίζουν την ανάγκη για γεωγραφική και στρατηγική διαφοροποίηση.
Ο CEO της TUI, Σεμπάστιαν Έμπελ, κατά την επίσκεψή του στην Κρήτη, κάλεσε ξενοδόχους, τοπικούς φορείς και κυβέρνηση να επανασχεδιάσουν τη στρατηγική του ελληνικού τουρισμού. Όπως τόνισε, η Ελλάδα έχει όλα τα χαρακτηριστικά για να πρωταγωνιστήσει και τον χειμώνα, αλλά απαιτούνται ουσιαστικές κινήσεις: αεροπορική συνδεσιμότητα, ανοιχτά ξενοδοχεία, πολιτιστικά και αθλητικά γεγονότα και στενή συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Η TUI προτείνει τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου «ημερολογίου εκδηλώσεων» – μαραθώνιοι, φεστιβάλ, καρναβάλια, ποδηλατικοί αγώνες – που θα ενταχθούν στην πλατφόρμα TUI Musement, προσελκύοντας εκατομμύρια ταξιδιώτες. Παράλληλα, ο κ. Έμπελ ζήτησε από την κυβέρνηση να εξετάσει κίνητρα, όπως στην Αίγυπτο, για την επιδότηση χειμερινών πτήσεων μέχρι να γίνουν βιώσιμες.
Η έλλειψη πτήσεων τον χειμώνα παραμένει ίσως το μεγαλύτερο εμπόδιο. Ακόμα και αν ξενοδοχεία είναι διαθέσιμα, η περιορισμένη συνδεσιμότητα δυσκολεύει την προσέλκυση επισκεπτών. Επιπλέον, πολλές παραθαλάσσιες υποδομές δεν είναι κατάλληλες για χειμερινή λειτουργία, από θέρμανση και θερμαινόμενες πισίνες, μέχρι υπηρεσίες όπως kids clubs και wellness facilities.
Στην ηπειρωτική χώρα, οι ορεινοί προορισμοί δεν έχουν ακόμη ολοκληρωμένο τουριστικό προϊόν. Τα χιονοδρομικά εξαρτώνται από τις καιρικές συνθήκες, ενώ οι συμπληρωματικές δραστηριότητες (πεζοπορία, ποδηλασία βουνού, γαστρονομία, θεματικά πάρκα) είναι περιορισμένες. Ως αποτέλεσμα, η Ελλάδα απουσιάζει σχεδόν πλήρως από τα χειμερινά προγράμματα των μεγάλων tour operators, ενώ χώρες όπως η Ισπανία, η Τουρκία και η Πορτογαλία κερδίζουν έδαφος.
Η μετάβαση σε έναν δεκάμηνο τουριστικό κύκλο δεν είναι απλώς επιθυμητή αλλά επιβεβλημένη. Θα διευρύνει τα έσοδα, θα δημιουργήσει σταθερές θέσεις εργασίας και θα μειώσει την εποχικότητα, προσφέροντας βιωσιμότητα σε επιχειρήσεις που σήμερα «σβήνουν» κάθε Οκτώβριο. Οι διεθνείς τάσεις δείχνουν ότι υπάρχει κοινό για τέτοιες εμπειρίες – ταξιδιώτες που αναζητούν αυθεντικότητα, χαμηλότερες τιμές και ηρεμία εκτός αιχμής.
Η επιμήκυνση της σεζόν απαιτεί εθνικό συντονισμό: φορολογικά κίνητρα, επιδοτήσεις χειμερινής λειτουργίας, επενδύσεις στις μεταφορές και προώθηση νέων αγορών. Η Πολιτεία πρέπει να περάσει από τον ρόλο του παρατηρητή σε στρατηγικό εταίρο, υποστηρίζοντας έναν τουρισμό 12 μηνών.
Ο τουρισμός παραμένει η «βαριά βιομηχανία» της Ελλάδας, καλύπτοντας το 65% του ελλείμματος αγαθών με καθαρές εισπράξεις. Η βιωσιμότητα όμως εξαρτάται από τη διαφοροποίηση και την επένδυση σε θεματικές εμπειρίες – αγροτουρισμό, ευεξία, πεζοπορία, γαστρονομία και πολιτισμό.
Το μήνυμα της TUI είναι σαφές: η Ελλάδα έχει όλα τα πλεονεκτήματα για να κατακτήσει και τον χειμώνα. Το ερώτημα είναι αν θα κινηθεί έγκαιρα, πριν η δυναμική της περιοριστεί στα όρια της ίδιας της επιτυχίας.
Πηγή: powergame.gr
















